Transmission-line. Stiekem mee getrouwd?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

in het artikel over de TL, sietse schreef:
Voor het verkrijgen van de verlangde kwaliteit moet de doorsnede van het begin van de line ca 50% groter zijn dan het konus oppervlak terwijl de line eindigd met een oppervlak gelijk aan het konus oppervlak.
Kijk, dit is tot nu toe wel altijd een beetje mijn handvat geweest. Overigens is het verloop in die kasten groter dan je zo kunt zien. De twee achterste delen van de line zijn "dunner" dan het begin.
caratje schreef:
En als je dat zoals op die site is uitgelegd doet (factor tien afname in doorsnede), dan kan de TL ook behoorlijk veel korter worden.
Maar dat je door het verloop van de line te vergroten en daardoor een kortere line kan hebben wist ik tot voor kort ook niet.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Sietse,

Kijk maar eens naar de posts van Ger (ovni):

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0&start=78
ovni schreef:
1. sterk taps ontwerp met slechts een enkele vouw.
2. Woef een paar cm lager plaatsen
3. Vanaf het middelpunt van woef tot het dicht eind zeer zwaar dempen.
En click op de bijlage van zijn laatste post (van 5 januari)!!!

Afbeelding

Groetjes,

Caratje
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kijk maar eens naar de posts van Ger (ovni):
Zit er maar niet over in. Al zien ze me niet, ik probeer alle projecten een beetje bij te houden. :D
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Tja Caratje,

Het zaakje wordt ook nog in AJhorn gesimmed. Kijken of King's MathCad bestanden hetzelfde berekenen als AJhorn.

Sietse is volgens mij meer van het type niet lullen maar poetsen, terwijl ik dol ben op rekenen, mits het falsificeerbaar is. (Je leest het dus goed, Sietse verteld wat hij uit de -jaren lange- praktijk weet, wat werkelijk invloed heeft. Ik benader het dus theoretisch, het al of niet falsificeren zal dus plaats vinden na het bouwen, tricky? wellicht)

Als je meer wilt weten over taps toelopen en de gevolgen voor het geluid, de impedantie en de lengte van de lijn heeft Martin King een aantal goed leesbare artikelen geschreven.

Dat laatste zinnentje van jouw motto geldt voor iedereen hier, behalve voor de grote ego's :wink:
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi hoi,
ovni schreef:
Als je meer wilt weten over taps toelopen en de gevolgen voor het geluid, de impedantie en de lengte van de lijn heeft Martin King een aantal goed leesbare artikelen geschreven.
Ja, dat artikel heb ik meerdere malen aandachtig gelezen:
http://www.quarter-wave.com/Theory/Alignment_Tables.pdf
- Middels het taps toelopen past een goede sub TL ten minste in de woonkamer... (totale volume, maar ook de lengte neemt af, electronisch iets minder efficient)

Zou het wel geinig vinden om te zien hoe de uitkomsten er uitzien voor verschillende niveaus van tapsheid...

http://www.quarter-wave.com/Theory/Advanced_Models.pdf
- Een offset om het mid te redden (iets minder extreem laag)
- Demping om het hoog te redden (iets minder (mid) laag)

Maar goed, voor een echte sub (om mee te beginnen...) heb ik het hoog niet nodig, dus zal ik de demping minimaal houden. En het voordeel van het taps toelopen is dat de offset ook minder nodig lijkt te zijn. Echter wil ik natuurlijk wel iets speciaals...

Kortom ik wou twee woofers en zag dat hij daar ook een dirty-work-around voor had:
http://www.quarter-wave.com/General/Two_Drivers.pdf
- Twee woofers modeleren als EEn grotere

Hmm, dat vond ik een beetje erg kort door de bocht en is ook niet wat Sietse toepast. Kan AJHorn twee woofers modeleren? En een passieve woofer?

Lijkt mij in ieder geval leuk om te meten (ook wat e-mailtjes met MJ King over uitgewisseld!!!) en het modeleren is door het linear zijn van de golfvergelijk ook wel grappig:
1 Actieve woofer + 1 Passieve woofer
1 Passieve woofer + 1 Actieve woofer +
-------------------------------------------------
1 Actieve woofer + 1 Actieve woofer

Groetjes,

Caratje
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ovni schreef:
Sietse is volgens mij meer van het type niet lullen maar poetsen,
Nou kijk, weet je, het komt wel eens voor dat ik er eerst wel even over heb nagedacht 8) . Maar op een goede dag moet je een beslissing nemen en dan wordt er niet meer geluld maar gepoetst. En ik vergis me ook best wel eens.
Ik denk dat het, ook na het gesimuleer, een kwestie van de knoop doorhakken is en gaan met die banaan.

En es wat anders proberen is leuk. Zo gaat het bij Ger z'n project oa over het dempen van de line. Nou, ik deed dat vroeger altijd zoals iedereen dat deed. Noppen schuim, Baili's longhair enzo. Maar nu gebruik ik van dat witte spul waar ik de naam niet van kan onthouden, bij de stoffeerder vandaan en dat is heel luchtig qua samenstelling. Dat rol (vouw) ik luchtig op, zodanig dat het zonder te duwen in de line zakt. En als ik ermee van het ene deel van de line naar het andere deel moet, ga ik dat dus niet vouwen maar afknippen en laat vervolgens in dat andere deel weer een nieuwe rol zakken.
En waarachtig het werkt. Het verstopt de line niet en dempt volgens mij voorbeeldig. En het is nog goedkoop ook.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

sietse schreef:
Ik denk dat het, ook na het gesimuleer, een kwestie van de knoop doorhakken is en gaan met die banaan.
Juist. En nou blijk ik een collega te hebben met een clio setje in z'n hobby kamer. Dus na het simmen gaan we bouwen en dan meten.
sietse schreef:
En es wat anders proberen is leuk. Zo gaat het bij Ger z'n project oa over het dempen van de line. Nou, ik deed dat vroeger altijd zoals iedereen dat deed. Noppen schuim, Baili's longhair enzo. Maar nu gebruik ik van dat witte spul waar ik de naam niet van kan onthouden, bij de stoffeerder vandaan en dat is heel luchtig qua samenstelling. Dat rol (vouw) ik luchtig op, zodanig dat het zonder te duwen in de line zakt. En als ik ermee van het ene deel van de line naar het andere deel moet, ga ik dat dus niet vouwen maar afknippen en laat vervolgens in dat andere deel weer een nieuwe rol zakken.
En waarachtig het werkt. Het verstopt de line niet en dempt volgens mij voorbeeldig. En het is nog goedkoop ook.
Ja, en zo kwam ik via gesim erachter dat zware demping op het gesloten eind en op het stuk wand direct achter de woef wel eens de meest effectieve kan zijn. Kaartte ik vanmiddag dus meteen even aan: enthousiaste respons; "Ja daar ben ik ook achter gekomen, tegenwoordig demp ik alleen direct om de woef en de rest in het geheel niet.(br kast!) Wat ben je aan het bouwen?"

Eh, een Tl, drie weg, met revelators van Scan Speak.

"Wauw, gaan we die even doormeten zodra de kast klaar is. Ontwerpen we daarna wel een filter."

Kortom we gaan mijn theorietje meten. Dat dat demping materiaal in de top geen lange schaapsharen worden weet ik nu al. Pytrex ook niet, te licht. Ik zie nog wel, ik heb wat ideeen daar over, maar die spui ik nog niet, eerst wat "desktop research" :wink: doen.

Oh ja: Kunnen we meteen even testen of Kings bestanden in overeenstemming zijn met de metingen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ok, ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten.
Ik hou het wel in de gaten :wink:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Dit schrijft Martin King over dempingsmateriaal:
I have measured polyester (cheap stuff not "audio grade") and long fober wool and achieved almost identical results. The materials had very different diameters and lengths. I have also been sent a sereis of measurments of 4 or 5 different materials and the results also are all fairly close. I don't see any magic fiber material. At this point I don't believe type of fiber is a significant variable and have stopped chasing fiber differences. I personally like cheap and readily available fibers and concentrate on better geometry solutions.
Ovni
Ja, en zo kwam ik via gesim erachter dat zware demping op het gesloten eind en op het stuk wand direct achter de woef wel eens de meest effectieve kan zijn. Kaartte ik vanmiddag dus meteen even aan: enthousiaste respons; "Ja daar ben ik ook achter gekomen, tegenwoordig demp ik alleen direct om de woef en de rest in het geheel niet.(br kast!) Wat ben je aan het bouwen?"
Zware demping achter de woofer en op de wand erachter..

Dempt alleen mi reflectie's en paneel resonaties..
De woofer moet wel 'vrij' kunnen ademen..
Dus veel demping rond de woofer....
:?: :?:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

weidok schreef:
Zware demping achter de woofer en op de wand erachter..

Dempt alleen mi reflectie's en paneel resonaties..
De woofer moet wel 'vrij' kunnen ademen..
Dus veel demping rond de woofer....
:?: :?:
Juist, volgens mij zijn het vooral de reflecties op de closed end top en recht achter de woofer. Die woofer moet zijn energie wel goed kwijt kunnen, dus zomaar gigantisch volproppen werkt zeker niet. Of er programma's bestaan die het in min of meerdere mate mee resoneren van panelen kunnen simmuleren is mij onbekend. Maar dat het rampzalig is voor de kwaliteit lijkt mij voor iedereen duidelijk.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Uit mijn eigen nieuwsgierigheid nog een vraag naar boven halen:
Caratje schreef:
Kan AJHorn twee woofers modeleren? En een passieve woofer?
Meten is natuurlijk ook heeeeel leuk, vooral als het ontwerp twee woofers heeft op niet gelijke plaats. Dan zou ik de volgende opstellingen wel eens willen horen:

A = Actief B = Houten deksel
A = Actief B = Passief
A = Actief B = Actief
A = Passief B = Actief
A = Houten deksel B = Actief

Groetjes,

Caratje
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bedoelt een passief membraan in een TL plaatsen :shock:
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Henkjan schreef:
je bedoelt een passief membraan in een TL plaatsen :shock:
Lijkt mij ook niet effectief, maar door een passieve woofer gewoon niet aan te sluiten, heb je er ook een en kun je meten en daarmee theorie controleren...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Ok, ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten.
Ik hou het wel in de gaten :wink:
Ik zie dat er weer een nieuw topic over TL's loopt..
dus haal ik deze weer naar voren..

Info genoeg .. stof tot nadenken...

Eerste pagina's een reeks van opmerkingen
van een " OUD " forum... door mij gepost..

Gaat over rechte of tapse tunel van TL.. door
Geenius onderzocht...
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

sietse schreef:
Deel 3, we komen in de buurt van......

Samenvatting van de werking van de TL,
.....................................
Voor het verkrijgen van de verlangde kwaliteit moet de doorsnede van het begin van de line ca 50% groter zijn dan het konus oppervlak terwijl de line eindigd met een oppervlak gelijk aan het konus oppervlak.
....................................
Als je meer dan 1 basunit wilt gebruiken, in de mijne zitten er drie, dan wordt het begin van de line niet 2 of 3 x groter.
Als je twee basunits gebruikt is de kans groot dat er geen demping in moet. ...................

Sietse
Sietse,

Kun jij mij uitleggen waarom er bij 2 units niet 2x grotere pijpdoorsnede nodig is?

Ik heb vandaag de Thor (met Seas units) gehoord. (klonk overigens erg mooi) en overweeg de bouw.
Daarin zitten 2 Woofers 18WE met een Sd van 126 cm2 per stuk.
Het poortuiteinde heeft een opp. 123 cm2 en het pijpbegin ca. 350 cm2.

Om esthetische reden overweg ik om de kast ca. 2 cm smaller te maken. Is nu inwendig 18 cm. Raad jij dit af of kunnen de woofers het wel hebben?
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Hans Nootdorp schreef:
sietse schreef:
Deel 3, we komen in de buurt van......

Samenvatting van de werking van de TL,
.....................................
Voor het verkrijgen van de verlangde kwaliteit moet de doorsnede van het begin van de line ca 50% groter zijn dan het konus oppervlak terwijl de line eindigd met een oppervlak gelijk aan het konus oppervlak.
....................................
Als je meer dan 1 basunit wilt gebruiken, in de mijne zitten er drie, dan wordt het begin van de line niet 2 of 3 x groter.
Als je twee basunits gebruikt is de kans groot dat er geen demping in moet. ...................

Sietse
Sietse,

Kun jij mij uitleggen waarom er bij 2 units niet 2x grotere pijpdoorsnede nodig is?

Ik heb vandaag de Thor (met Seas units) gehoord. (klonk overigens erg mooi) en overweeg de bouw.
Daarin zitten 2 Woofers 18WE met een Sd van 126 cm2 per stuk.
Het poortuiteinde heeft een opp. 123 cm2 en het pijpbegin ca. 350 cm2.

Om esthetische reden overweg ik om de kast ca. 2 cm smaller te maken. Is nu inwendig 18 cm. Raad jij dit af of kunnen de woofers het wel hebben?

Zomaar de breedte van de kast veranderen raad ik af, ten eerste omdat er met het ontwerpen van het filter rekening gehouden is met de breedte van de kast. Ten tweede omdat de TL van de Thor al (sterk) aan de kleine kant is. In onderstaande thread op diyaudio.com is te lezen wat er mis is en wat eraan gedaan kan worden. Ik zou dit heel goed door lezen, alvorens tot de bouw van de originele Thor over te gaan.

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hans schreef:
Kun jij mij uitleggen waarom er bij 2 units niet 2x grotere pijpdoorsnede nodig is?
Niet echt. Maar als je twee woofers parr. schakeld wordt de uitslag van de conus per unit gehalveerd. Dus blijft de lucht verplaatsing het zelfde. ( als ik het parr. schakelen van speakers goed gesnapt heb) . Ik heb het gewoon gebouwd en er is niks mis met de laag weergave.
Computerprogramma's zijn het overigens niet met mij eens.... :wink:

Het is verders mijn ervaring dat een line van een TL wel kritisch is t.a.v. de lengte en doorsnede, maar een cm of een paar cm* verschil zul je niks van merken.

Verder ken ik, geloof ik, de Thor niet en kan daar dus ook niet over oordelen.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Nou de materie is behoorlijk complex. Dat thor topicje (42 pagina's en ze zijn nog niet klaar) gaat er wel op in. Persoonlijk zou ik even wachten wat eruit komt. We hebben nu dus al 4 thor's:
De basis -- te klein
Fat thor -- sim heel fraai
Small Thor -- eigenlijk een voigtpijp,
Wide baffle Thor -- geeft duidelijk filter problemen.

Het aardige in dat topic is dat er gesteld wordt dat de Seas Excel ontwerpen binnen bepaalde maten moesten vallen uit commerciele overwegingen. Wil je beter dan is dus een grotere kast nodig. Iets soortgelijks zou ook voor het Trym ontwerp opgaan ... ?

De ts parameters van de units zijn van wezenlijk invloed op de pijp. Alleen het aantal liters verplaatste lucht is te beperkt om eea te verklaren.

Hoe met name qes, qts en qms in combinatie met bl de zaak beinvloeden weet ik niet. (Ergo dat verhaal gaat mij ook een beetje boven m'n pet, cq ik moet er eens echt tijd in stoppen)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is idd erg lang, ik heb t geprint: 140 pagina's A4 :shock: zal eens aan t lezen gaan... als ik aan het eind alles nog herrinner dan post ik wel eens een samenvatting.

dat gezegd hebbende: ik heb de Thor gehoord en was diep onder de indruk, in alle aspecten een prachtige speaker. ik zou dus erg terughoudend zijn om daar zaken aan te veranderen die bv aanpassingen aan het filter nodig maken, een deel van de mooie klank komt immers door het goed ontworpen filter. en al helemaal omdat het door een vooraanstaande luidsprekerontwerper is gebouwd die echt wel weet wat hij doet, zo iemand krijgt van mij toch het voordeel van de twijfel. die man is meer vergeten over luidsprekers dan de meeste mensen ooit zullen weten :lol:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

De nederlandse "Thor"

http://www.xanaduspeakers.nl/hrs33/

Denk dat OVNI gelijk heeft :)

Zo simpel is het niet :)

Even wachten .. lijkt mij beter :)

of kijk eens naar de Ariel

http://www.nutshellhifi.com/ABC.html
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

ovni schreef:
Nou de materie is behoorlijk complex. Dat thor topicje (42 pagina's en ze zijn nog niet klaar) gaat er wel op in. Persoonlijk zou ik even wachten wat eruit komt.....
Dat topic is al vrij oud. Er wordt niet zo gek veel in gepost. In post nummer 88, 89 en 90 komt de kern van de fout naar boven. Dit wordt bevestigd door Martin J King, de ontwerper van de TL mathcad sheets

Er zijn overgens wel een aantal andere topics op diyaudio.com waarin de bouw van een van de nieuwe varianten wordt beschreven.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

peter geerts schreef:
Er zijn overgens wel een aantal andere topics op diyaudio.com waarin de bouw van een van de nieuwe varianten wordt beschreven.
linkje?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”