Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Raspberry Pi

Bericht door Zweitse »

Rade schreef:
Kijk aan..... nieuwe optie voor RPI:

http://tweakers.net/nieuws/94783/wolfso ... ry-pi.html
Deze is er al een tijdje, zie ook de post van Henkjan en Hans even hierboven.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Die is er al een poosje, maar is nog niet zo goed gepromoot :oops: :lol: , daarnaast meer bedoeld voor de combi met camera e.d.

Ik heb er op het Raspberry forum nog geen echte positieve geluiden over gehoord.

Edit, je was mij voor. :lol:
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

OK, dan loop ik weer achter de feiten aan.................. :oops:
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Raspberry Pi

Bericht door Rade »

Ik ben nog steeds blij met RPI icm PI Musicbox en Hifiberry maar......

Ik wissel nog wel eens tussen de SD cards. Eentje met xbmc en eentje met PI Musicbox. De kaart met Music box wil regelmatig niet opstarten. Bij nader onderzoek blijkt dat het Philips kaartje licht krom trekt. waarschijnlijk door de warmte. Tijdje afkoelen en hij doet het meestal weer. Zag op internet al dat dit vaker voorkomt en er soms kartonnetje tussen gedrukt wordt.

Wat wel wat vervelender is dat het systeem soms vrij langzaam reageert op commando`s. Als een nummer speelt en je vervolgens overschakelt op ander nummer doet hij er vaak lang over.

Had het idee dat dit komt door warmn lopende processor. Het schijnt echter dat temp. niet zodanig heet wordt dat processor snelheid nadelig beïnvloed wordt, in tegendeel zelfs. Hebben meer gebruikers hier last van?
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Raspberry Pi

Bericht door sjons »

Zelf geen last van met mijn Pi (die het best druk heeft), al heb ik daar wel zoiets op zitten:
Bijlagen
1297-large.jpg
1297-large.jpg (5.69 KiB) 873 keer bekeken
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: Raspberry Pi

Bericht door Tauremight »

Iemand toevallig bekend met vele OS systemen voor de Pi?
ik ben opzoek naar iets wat onderstaande functies ondersteunt:
-hifi berry
-bob light
-Films kijken
-muziek luisteren (bij voorkeur spotify, al weet ik dat dat alleen werkt op pimusicbox)

bij xbmc weet ik niet of dat bovenstaande ondersteunt.
iemand die mij hierbij kan helpen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: Raspberry Pi

Bericht door Tauremight »

Thanks hans!
dan ga ik daarmee aan de gang en kijken of het lukt om mijn raspberry zo in te stellen dat het gaat werken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mikekiwi »

Ben nu al een tijdje aan het kijken naar mijn Pi en mijn HifiBerry Digi, maar het is zooo jammer dat er geen installatiehandleiding voor dummies zoals ik bij zit. Ik heb de Pi en zie op de Digi zo'n blokje met 26 "gaatjes" pinnetjes dat precies op de 26 pinnetjes van de Pi past. Hoezee.

Maar ik heb bij de Digi ook een extra tussenstukje gekregen met 8 pennetjes. Ik neem aan dat die er ook tussen moet en dat lijkt ook maar op 1 manier te kunnen.
Pi1.jpg
Dan ziet het er ongeveer zo uit
Pi2.jpg
En van de andere kant
Pi3.jpg
Moet ik die pinnetjes dan ook nog op de printplaat vastsolderen???
Zie p5 in het rode blokje hieronder:
Pi4.jpg
Ik neem toch aan van wel...anders zitten ze maar daar te zitten...maar het staat nergens beschreven...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mikekiwi »

hannesie schreef:
Poep...ik heb die pagina wel bekeken, maar ben nooit aanbeland bij dat stukje over die P5-header...
Ik dank u zeer! En nu even moed verzamelen, heb nog nooit op zo'n bordje gesoldeerd. Handleiding is duidelijk, opstoken die pook en ik meld me over een halfuurtje weer Mijn soldeerdraad is wel een stuk dikker dan op filmpje te zien is, voorzichtig aan dus... :hide:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mikekiwi »

Hmmm...gaat niet lekker, 1mm soldeer vloeit niet uit als ik mijn soldeerbout op max temp tegen zo'n pinnetje aanhoud... Dunner soldeer halen dan maar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door b_force »

1mm te dik voor zoiets???? :shock:

Ik doe SMD 0805 en zelfs 0603 gewoon met 1mm?? :wink:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mikekiwi »

b_force schreef:
1mm te dik voor zoiets???? :shock:

Ik doe SMD 0805 en zelfs 0603 gewoon met 1mm?? :wink:
Eh tja, ondanks dat mijn soldeerbout op vol vermogen staat en ik hem tegen de pinnetjes houd, vloeit het soldeer niet uit als ik het tegen het pinnetje houd. Als ik het soldeer tegen de soldeerbout hou uiteraard wel, maar dat wordt niet fraai dan volgens mij.
Ik dacht daardoor dat het door het dikkere soldeer kwam, maar zoals gezegd, heb niet zoveel soldeerervaring...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

Het kan zijn dat je Rpi met loodvrij soldeer gedaan is, dat soldeert een stuk lastiger.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

mischa72 schreef:
Het kan zijn dat je Rpi met loodvrij soldeer gedaan is, dat soldeert een stuk lastiger.

Gr. Mischa
Hier was het ook even goed de bout er tegenaan en een heel dun draadje soldeer, maar het gaat wel, bij mij op 350 C gedaan.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Ook geen probleem gehad met het solderen van P5.
Soldeerpunt op 300 graden, puntje er tegen aan beetje tin erbij klaar.
Ik gebruik 0,6mm dik tin gewoon omdat ik dit fijner vind solderen voor snoer en grote dingen gebruik ik 1mm.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Wie weet of er ook een beugel is voor de RPi om deze met de kant van de SD kaart vast te maken aan een behuizing zo dat de SD kaart naar buiten steekt. De USB aansluiting hoeft niet die gaat niet gebruikt worden.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mikekiwi »

Het is me nu gelukt (denk ik), met dit spul ging het een stuk beter:
pi_griffon.jpg
pi_griffon.jpg (3.82 KiB) 654 keer bekeken
En zo ziet het er nu uit, niet heul netjes, maar kan het ermee door?
pi_soldeer.jpg
rjmulder schreef:
Wie weet of er ook een beugel is voor de RPi om deze met de kant van de SD kaart vast te maken aan een behuizing zo dat de SD kaart naar buiten steekt. De USB aansluiting hoeft niet die gaat niet gebruikt worden.
In wat voor behuizing komt het en wat bedoel je precies met beugel? "Alleen" een fixatie op de onderzijde van je behuizing?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Je bedoeld dan deze kant?
raspberry-pi-case-blue-3-800x533.jpg
Dubbelzijdig plakband?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Ik zoek geen complete behuizing (neemt te veel ruimte in) voor de RPi maar echt een beugeltje dat de RPi (op de kop) tegen een achterkant van een behuizing gemaakt kan worden zodat de SD kaart naar buiten steekt, dit zodat die makkelijk te verwijderen is voor het updates van de software.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

engineering flowchart.jpg
:mrgreen:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door rjmulder »

Zwijgen is goud, ducktape is zilver :?

Denk dat ik al een oplossing heb gevonden/bedacht, morgen maar eens proberen als ik dan met de ruimte weg kom.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Raspberry Pi

Bericht door HoMeR »

Zo, ondertussen maar een 2e Pi gekocht.
Wilde met audio bezig..... :shock:
Voor een collega al een raspberry pi met hifiberry in elkaar geprutst. Was verbaasd over de kwaliteit (in mijn, onlangs bijgestelde, bescheiden visie is alles wat niet van vinyl komt "ruis"..... :hide: ).
Dus ook thuis maar eens proberen....

Jammer genoeg van het bouwproces geen foto's gemaakt. maar het is allemaal erg simpel.
- Voeding (5V, 3A) naar Raspberry en USB-hub
- USB naar externe HDD
- Netwerk
- Uitgang
- Schakelaar
Dat is het eigenlijk wel.

Nu is mijn installatie op dit moment niet wat het zou moeten zijn. Mijn voorversterker, Yamaha Natural sound C-1 (geleend exemplaar, al zo'n 20 jaar....) is terug naar de eigenaar. Balen, want het MC-phonotrapje was erg goed !
Nu heb ik een Sansui AU317 als voor/eindversterker. En een pioneer CD-speler en een Project RPM-5 met een Orthophone MC-3 turbo.
En dus nu een Raspberry Pi met Hifiberry. Flacjes op de HDD, en los met Volumio.
Instellen ging (bijna) vanzelf....(lees de websites van Volumio en Hifiberry).

Na wat heen en weer "spelen" met het aparaat ging ik een avondje "echt" luisteren (tot dan toe eigenlijk alleen maar gebruikt als achtergrond-muziek-machine, er zit ook webradio bij...).
Na een tijdje luisteren wil je wel gaan vergelijken (hoe erg is de "ruis" die je hoort....) en dus een L.P. opgezet waarvan ik ook de flacjes had...........
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Digitaal klonk gewoon beter ! Wat is dit !?!? :think: :-k

Dus we gaan er nog mee "op sjouw", het ding moet in een "goeie" installatie worden getest.
Daar kom ik nog op terug....

(ik neem 'm wel mee naar Beetsterzwaag dit jaar!)
Bijlagen
Het onderste deel van de installatie. Onderaan de "Volumio-bak"
Het onderste deel van de installatie. Onderaan de "Volumio-bak"
Voeding. Moet nog een kortere USB-kabel tussen.
Voeding. Moet nog een kortere USB-kabel tussen.
Achterkant.
Achterkant.
Raspberry met Hifiberry
Raspberry met Hifiberry
Binnenkant
Binnenkant
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Raspberry Pi

Bericht door HoMeR »

Help........ :shock:

In mijn bovenstaande opstelling heb ik een tweede HD geplaatst. Je kunt nooit ruimte genoeg hebben; toch....... 8)
Echter ziet de raspberry (met de laatste Volumio-versie; 1.4) de 2e HD niet.
Gewoon netjes in de hub erbij geprikt. Bij omwisselen van de stekkers ziet hij de andere.
Vreemd.

Wat doe ik fout ??
:-k :think: :-k :think:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”