Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

Wat denk je zelf wanneer je een buizen- en breedbandgoeroe gaat volgen :sure:
Iedereen mag horen wat hij of zij wil. De ervaring is nu eenmaal breder dan wat je oren je vertellen. En 'mooi' is nu eenmaal wat anders dan 'goed'.

Maar evengoed wel gaaf om te zien wat ook DHTRob allemaal in elkaar zet.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo Mark,

Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat je allemaal bedoelt.
Alleen de opmerking dat mooi niet hetzelfde is als goed, snap ik.
Overigens was het voor mij maar een experimentje. Meer met het idee: niet geschoten is altijd mis.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Leobus,

Het is nu een paar daagjes verder, klinkt de gemodificeerde condensator al beter of is de originele Jantzen eigenlijk superieur?

Wellicht lenen niet alle condensatoren zich voor deze aanpassing?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Misschien is het enige verschil dat het er nu anders uit ziet, maar de klank eigenlijk niet veranderd is?
Dat maakt ook niet uit, als je de moeite doet en het word beter is het leuk, en anders gewoon leuk om het eens te doen. :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Misschien is het enige verschil dat het er nu anders uit ziet, maar de klank eigenlijk niet veranderd is?
Dat maakt ook niet uit, als je de moeite doet en het word beter is het leuk, en anders gewoon leuk om het eens te doen. :sure:
Het heeft wel iets van kleine meisjes die hun Barbiepoppen steeds verkleden :rofl: :sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

jezus peter,waar jij allemaal niet aan denkt! :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Pjotr »

Mwah, met twee zussen isdaniezomoeilijk :mrgreen: Ja, tegenwoordig hebben kleine meisjes ze een Aaifoon :rofl:
lconfital.jpg
Deze beter? :lol: (Alleen voor blote condensatoren)
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 12 aug 2012, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

dat roept meer bij me op! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Wat in ieder geval goed te zien is op de foto's van Leobus is dat er erg veel 'lucht' in de Jantzen condensator zit, het is echt een losse huls die lekker kan meetrillen etc. De met bijenwas gevulde houten blokjes lijken mij in dat opzicht veel beter.

Wellicht is het tamme geluid wat Leobus constateert juist het verdwijnen van een hoop herrie die er eigenlijk niet hoort te zijn...

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Gisteren heb ik nog een uurtje kunnen luisteren. Voorlopig is dat het, want ik nu even andere dingen te doen. Gisteren vond ik het geluid nog steeds tam. Ik heb even met piepjes geëxperimenteerd. Het hoog speelt in ieder geval nog steeds op niveau mee. Watme opviel was dat ik met mijn oor voor de units eigenlijk de tweeter niet kon lokaliseren.
De opmerking van Pjotr kan ik wel plaatsen; met drie dochters. En inderdaad het geklooi aan je spullen lijkt daar verdacht veel op. Maar doen we dat niet allemaal? Andere buisjes, filters aanpassen, nieuwe versterker bouwen enz. Allemaal hetzelfde!

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

En aan dat klooien beleven we een hoop lol. Soms denken we zelfs iets mooiers te horen dat bedoelde ik, niet meer niet minder :hide: . En we vinden nu eenmaal ook belangrijk hoe het eruit ziet, of 'waar het voor staat'. En zo kun je een hele leuke hobby hebben, maar in mijn ogen moet je je niet te veel in de luren laten leggen door de zelfverklaarde wijzen en deskundologen die deze audiowereld rijk is.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Experiment is gestaakt. Ik vond het met de gemodificeerde caps gewoon te tam. Bekkens, bijv. zongen niet meer lekker door. Het geheel werd een beetje te beleefd. Ik heb de oude supremes er weer ingezet. Het leven is weer terug gekomen. Als er nog iemand is die een veel te agressief hoog heeft en een 1,5 mu cap in het filter heeft, mag hij van mij de gemodificeerde proberen en evt overnemen.
@ Mark:
Gelukkig heb ik mij niet in de luren laten leggen door uiterlijk of andere zg deskundigen. Nou ja, even dan. :D
Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Helaas ben ik weer terug naar een 2.2uF voor mijn hoog, ik ben namelijk zeer benieuwd naar deze gemodificeerde condensator.

Het zou ook wel intressant zijn of iemand deze eens kon doormeten om te zien of het te verklaren is dat hij zo tam klinkt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Het zou ook wel intressant zijn of iemand deze eens kon doormeten om te zien of het te verklaren is dat hij zo tam klinkt.
Bij gebrek aan een Audio Precision analyser haak ik af :sure: Maar ik denk dat je hoorbare verschillen er ook wel uit krijgt met een impedantiemeetbrug, een redelijk eenvoudige USB AD/DA en ARTA.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Gisteren heb ik bij Hans-Daudio het verschil gehoord tussen twee condensatoren in de hoog sectie. De zg Dré combi versus de Zilver gold in olie van Mundorf. Deze laatste was echt veel muzikaler. Dat zou ik ook wel willen, maar ik zit een beetje met de ruimte in de kast, maar ook met de waarde. Die ik nu heb is samengesteld uit 4,7 en 1,5 muF. Als ik dat moet nemen, past het echt niet. Wat zou een oplossing zijn? 6,8 of 5,6.
Jeroen gaf al een hint in een ander topic, maar dat zou betekenen dat ik extra terminals moet gaan inbouwen. Frezen in een geschilderde kast dus :(
Walt gaf al aan dat deze cap misschien helemaal niet mooi samen gaat met mijn tweeter, maar wel met de AMT.
Iemand een idee?

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Het lijkt me in ieder geval geen zin hebben om zo'n dure condensator in serie te zetten met een grote 80uF van totaal andere oorsprong. Dus je zult iets moeten fiksen om je tweeter vrij te spelen. Het is een parallel filter, je kunt dus de massaleiding gemeenschappelijk houden met de middentoner waardoor je slechts een enkele extra terminal nodig hebt. Dat is volgens mij te doen door een gaatje van 5mm in je kast te boren.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Vorige week was Hans Daudio hier op een luisterbezoekje. Hij wilde de verschillen tussen mijn speakers en de OB van hun wel eens horen. Vanzelfsprekend waren er verschillen te horen, met name in het hoog en het laag. Nu heb ik zelf vanaf het begin al wat moeite gehad met het hoog, dat ik soms wat schreeuwerig vind. Dat was precies wat Hans ook opviel. Nu is Hans gewend naar AMT's te luisteren die volgens sommigen hier onevenaarbaar zijn. Ik heb dit eens aan Jeroen voorgelegd en Jeroen stelde voor toch nog wat aan het filter te veranderen en de Scanspeak nog een kans te geven. Ik heb op zijn aanraden de condensator/weerstand combi die over de midunit staat verwijderd en de condensator voor het hoog verlaagd door de 1.5 MuF te verwijderen. (Zie p4 voor het schema.)
Ik moet eerlijk zeggen dat dat een behoorlijk effect in de goede richting had. Zoveel zelfs dat ik ook de spanningsdeler wat aangepast heb om wat meer hoog te krijgen. Nu heb ik wel met een koude set en de boxen niet optimaal opgesteld, geluisterd, dus als ik wat meer tijd heb nog maar wat langer luisteren. Ik laat wel weer horen wat de ervaringen zijn. Misschien toch geen AMT's nodig :?

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

Wat ik hier zelf heb ervaren is dat een AMT pas echt tot zijn recht lijkt te komen als hij voldoende open is aan de achterzijde, in mijn geval dipool, en bij Dre bijv. een forse gesloten kast. Volgens mij is dit lastig te realiseren in jouw zeer compacte bovendeel.

De AMT met standaard gesloten achterkant klinkt niet echt los/open.

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo Walter,

Open is het bij mij wel. Er zit immers een basreflexpoort in de topkast. Alleen staat daar de midunit ook in te blazen. Wat versta je onder een forse gesloten kast? 1,2,... liter?

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

Dan moet je even zoeken in Dre zijn topic, volgens hij heeft toch wel aardig wat liters achter de AMT zitten...

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Ik heb natuurlijk niet alle 84 pagina's doorgelezen, maar wat ik zo even snel zi,e heeft Dré ook de mid en de tweeter, in één kamer zitten. Die is wel dicht.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

dre heeft een aparte kamer voor de tweeter. je wilt liever niet dat de druk van de middentoner, die je onontkoombaar hebt in een kast, op het membraan van de tweeter terecht komt.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Jeroen,

Hoeveel liter zou ik voor zo'n tweeterkastje nodig hebben als ik de 2109c zou nemen?

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Dat wordt 84 pagina's doorlezen of wachten op Jeroen... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

als ik de mundorf silver/gold in de tweetersectie op neem,dan is de dynamiek verdwenen en wordt het tophoog suf......
het wordt allemaal wat teruggetrokken en saai......

is de silver/gold/oil dan zoveel anders?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”