El Cuerno

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ja, en dan de volumeknop op 10.
Met oordoppen uiteraard.

Maar hoe gaat het dan in een situatie met meerdere subs?

PS. In de grafiek van de rendementsmeting kun je trouwens uit de eerste drie pieken (groene lijn) de exacte afmetingen van mijn luisterruimte halen :D
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Precies, dat is het probleem, dat je op de wand enerzijds gigantische maxima hebt terwijl je ook vreselijke dips kunt krijgen vanwege zijwanden en vloer/plafond. Als je van de wand af zit zijn die effecten minder sterk. Jouw suggestie van in de hoek gaan zitten is natuurlijk een goede maar niet realistisch, andersom gaat het wel goed en ook praktisch met de sub in een hoek.
Een meer werkbare extremum zou een Double Bass Array (DBA) zijn. Daar heb je alleen te maken met lopende golven.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

bertor schreef:
jeroen_d schreef:
Precies, dat is het probleem, dat je op de wand enerzijds gigantische maxima hebt terwijl je ook vreselijke dips kunt krijgen vanwege zijwanden en vloer/plafond. Als je van de wand af zit zijn die effecten minder sterk. Jouw suggestie van in de hoek gaan zitten is natuurlijk een goede maar niet realistisch, andersom gaat het wel goed en ook praktisch met de sub in een hoek.
Een meer werkbare extremum zou een Double Bass Array (DBA) zijn. Daar heb je alleen te maken met lopende golven.
Bouwen dus, ik kom graag eens luisteren :mrgreen:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Als een ieder nou twee woofers meeneemt op 28 mei, dan kunnen we er in Breda eentje bouwen ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Martijn M »

Dat zou wel extreem gaaf zijn. Dan moeten we in die ruimte zitten waar Bart zijn workshop gaf: die lijkt me het meest symmetrisch en volgens mij zijn alle wanden rigide. Ik sta er wel voor open om hier wat mee te gaan doen, want ik zou het graag eens horen. Neem dan een stel CD-dipolen erbij en je hebt goed geluid in de hele kamer :D .
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

Dioot en ik hebben samen 8 stuks Dayton SD215's... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Henkjan »

ik heb ook nog wel "wat" woofers staan
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Martijn M »

Nou, bij deze geregeld dan. DSP's hebben we namelijk ook genoeg!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Tom Danley van Danley Sound labs geeft een aardige tip voor de plaatsing van zijn synergy hoorns in een smalle ruimte. Hier beschrijf ik mijn bevindingen met El Cuerno in een dergelijke positie, dat gaf veel problemen met de imaging.
If you have a narrow room, or can’t get your L&R speakers far enough apart or want them farther apart, here is a possible solution. With the array-able cabinets like the SM-60, SH-50 etc (have angled sides) you can place the angled side flat against the wall or floor etc.

This produces a boundary image for the woofer, you might have to roll off the low end a little bit but otherwise your ears / brain will be swearing to you the source is at or very close to the boundary between the speaker and the wall and at times can “feel like” your outside or somewhere else as there are few / no near reflections (like outdoors).
Having such a large horn (usually the full front area) means the directivity is maintained to an unusually low frequency for a given size.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... st20154221

Dus de speaker wordt strak tegen de zijmuur geplaatst. De SM-60 etc is trapeziumvormig, dus ze zullen een beetje ingedraaid staan. Dat kan ook met El Cuerno, waarschijnlijk zijn de bundeling en afmetingen niet helemaal geschikt maar het is zeker de moeite waard om een keer te proberen. De ultieme test is dan een Q-sound opname ;)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Geddes geeft hier nog een aardige samenvatting van wat HOM (higher order modes) zijn en hoe ze ontstaan:

Diffraction in any situation is produced directly proportional to the rate of change of the walls slope. The proportionality has to do with the wavelength. Short wavelengths "see" small changes, large ones don't. This diffraction gives rise to HOMs under certain conditions. HOMs are "modes" which means that they have "characteristic frequencies" and "characteristic shapes". So when a wave hits a discontinuity that is comparable to its wavelength and this wavelength corresponds to a mode, then that mode will be created and propagate down the device - following behind the main wave, lagging more and more as it propagates. The sharper the discontinuity, in terms of rate of change of slope, the more energy there will be in this HOM. The circumference only eneters the problem as it influenes the "modes" - the larger the circumference the lower the modes will be in frequency.

Think of an impulse traveling down a waveguide and impinging on a discontinuity. Since an impulse contains all frequencies, those frequencies that correspond to the HOM frequencies will continue to propagate as HOMs down the device, its kind of like a filter - basically a HP filter. The larger the device the lower and more plentiful these HOMs will be (like modes in a room). The energy in these modes will only depend on the rate of change of the slope (or rate of change of the rate of change, i.e. the 2nd derivative). Thus it is easy to see that minimizing the 2nd derivative will minimize the energy in the HOMs. It can be show that the OS is such a curve, it is a catenoid that minimizes the 2nd derivative of a curve with a fixed starting and ending slope.

Therefor, the least HOMs possible (well practical at least) would be a 1" OS waveguide. What a surprise! But also note that even in this case, they are not zero! I think that it would be posiible to design a zero HOM device if one could redsign the compression driver, but from my perspective these are fixed.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ost2574696
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Martijn M »

Het blijft voor mij moeilijk te begrijpen. Als wat hij zegt over die tweede afgeleide van de expansie klopt, zou je dan niet het beste een conische WG kunnen gebruiken?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

Martijn M schreef:
Het blijft voor mij moeilijk te begrijpen. Als wat hij zegt over die tweede afgeleide van de expansie klopt, zou je dan niet het beste een conische WG kunnen gebruiken?
Dat is het ook :D . De OS-contour gebruikt hij in de throat voor de overgang van de compressiedriver naar de 90 graden conische waveguide.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Precies :)

De faseplug in de compressiedriver genereert een vlak golffront, de OS waveguide is de contour dat een minimum aan HOM genereert, maar deze zijn niet nul.

Geddes zegt dat hij een HOM-vrije hoorn zou kunnen bouwen als hij zelf een compressiedriver zou kunnen bouwen. Ik vermoed dat dat dan inderdaad een conische hoorn wordt en dat de compressiedriver dan een sferisch golffront moet produceren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

bertor schreef:
Precies :)

De faseplug in de compressiedriver genereert een vlak golffront, de OS waveguide is de contour dat een minimum aan HOM genereert, maar deze zijn niet nul.

Geddes zegt dat hij een HOM-vrije hoorn zou kunnen bouwen als hij zelf een compressiedriver zou kunnen bouwen. Ik vermoed dat dat dan inderdaad een conische hoorn wordt en dat de compressiedriver dan een sferisch golffront moet produceren.
Exact ;) . De OS contour heeft twee functies: de overgang van de mondingshoek van de compressiedriver (meestal 6 graden uit m'n hoofd) naar de conische sectie en daarbij het vormen van een sferisch golffront (volgens Geddes genereert een compressiedriver een vlak golffront), zodat de golf exact parallel aan de wand loopt in het conische deel.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Zo, eindelijk een keer de tijd gevonden om met Arta een directivity plot op te meten van El Cuerno.

Als eerste het sonogram:
20110829 - directivity sonogram 1-12 octave.png
Dit is een gated meting, is NIET genormaliseerd op 0 graden en heeft een 1/3 octaaf smoothing.
Edit 29-8: Update van het sonogram met een 1/12e octaaf smoothing.

En dan nog een keer als polar plot:
20110611 - directivity polar third octave.png
In beide plots is goed te zien dat het mid zich cardioide gedraagt (250 Hz is misschien wat minder duidelijk, maar dat is de crossover frequentie) en dat de overgang naar het hoog mooi continu verloopt. Op 180 graden bij 1000 Hz is er een duidelijk lobe te zien, wellicht dat daar nog wat te verbeteren is.
Bijlagen
20110611 - directivity sonogram third octave.png
Laatst gewijzigd door bertor op ma 29 aug 2011, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

Net plaatje! Lijkt mij iets meer als een supercardioid, is ook wel herkenbaar als een ondiep, gedempt U-frame. Ik ben wel benieuwd wat de sound power nu is en of dat in de buurt van de theoretische -4,8 dB.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door jeroen_d »

Erg fraai hoor, mijn complimenten!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Ronkel schreef:
Net plaatje! Lijkt mij iets meer als een supercardioid, is ook wel herkenbaar als een ondiep, gedempt U-frame. Ik ben wel benieuwd wat de sound power nu is en of dat in de buurt van de theoretische -4,8 dB.

CODE: Selecteer alles

   F(Hz)       Q      DI   Angle(-6dB)
  200.00    2.31    3.63   153.85
  250.00    2.16    3.35   154.66
  315.00    2.20    3.43   155.24
  400.00    1.67    2.24   195.19
  500.00    2.04    3.09   199.26
  630.00    2.14    3.30   197.82
  800.00    2.50    3.99   133.54
 1000.00    2.68    4.28   130.69
 1250.00    2.83    4.52   117.85
 1600.00    3.01    4.78   108.16
 2000.00    3.23    5.10    96.46
 2500.00    3.34    5.24    93.15
 3150.00    3.25    5.12    94.79
 4000.00    2.85    4.55    94.58
 5000.00    2.93    4.67    98.78
 6300.00    3.47    5.40    85.30
 8000.00    3.44    5.37    85.32
10000.00    3.40    5.32    82.80
12500.00    3.66    5.64    70.81
16000.00    4.18    6.21    48.46
20000.00    4.09    6.11    76.68
De DI ligt in elk geval op iets van 3.5 dB voor het mid, kun je daar iets mee?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

Het is natuurlijk een beetje de vraag hoe betrouwbaar dat is. Maar zo heb je een indicatie van in welke mate je de theoretische 4,8 dB benadert. Dit zal in de praktijk niet zo zijn omdat je de achterste golf niet alleen licht vertraagt maar ook dempt. 3,5 dB is dan best een aardig resultaat denk ik! :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Martijn M »

Het idee dat cardioide werkt als gevolg van de vertraging van de back-wave vind ik dubieus. In mijn metingen zie ik er ook helemaal niets van terug; alleen demping.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

Bij (oneindige) demping van de backwave benader je een monopool, bij alleen (correcte) vertraging heb je een zuivere cardioid. Bij een zuivere cardioid zou je echt wel die 4,8 dB directivity moeten benaderen; zonder vertraging van de backwave is alleen geen zuivere cardioid te maken.

Het kan goed zijn dat je door demping ergens half tussen een monopool en een dipool in zit en dat inderdaad die vertraging nauwelijks optreedt. Dat dat afstraalpatroon vervolgens lijkt op een supercardioid is helemaal niet gek. Daarnaast komt de DI rond 1000 Hz voor een deel ook door bundeling van de driver. De vraag is dan dus ook hoeveel de DI daar is tov dezelfde driver in een gesloten baffle. Voor lagere frequenties is de DI sowieso wel wat hoger dan een gesloten baffle.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Erg fraai hoor, mijn complimenten!
Dank je!

Tja eh, klaar? ;)

(onee, dat karton moet nog wel anders, over de baffle kan wel een laklaagje en als ik dan toch bezig ben kan dat kroonsteentje...)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: El Cuerno

Bericht door JeroenGRT »

Gisteren heb ik deze speakers gehoord, ben erg onder de indruk! Alles was mooi in balans, hier kun je lang naar luisteren zonder dat de luistervermoeidheid toeslaat. Aanvulling voor het laag d.m.v. de Peerless subs vond ik netjes, alhoewel ik in het begin dacht dat dat laag voor mij iets teveel van het goede was. (bron was pc/mp3) . Toen we daarna cd's in de sony es cd speler stopte was het laag eigenlijk wat minder aanwezig . Misschien een subtiel verschil van dac geluidskaart vs dac van cd speler?? (was analoog aangesloten) .

Het laag uit de Peerless woofers sloot in ieder geval goed aan op de front speakers. De cd van Morphine klonk trouwens ook erg lekker, vooral het stukje met de saxofoon :) . Bij de stem van Johhny Cash miste ik iets, komt denk ik doordat ik een wat warmer geluid gewend ben. Bij mij klinken stemmen wat gewichtiger...vind het een beetje lastig te omschrijven. In ieder geval kon je dit met de equalizer na smaak nog wel wat afstemmen....Bedankt voor de gastvrijheid!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Graag gedaan, het is altijd leuk om mensen van het forum te ontmoeten, lekker te babbelen over audio en daarbij wat nieuwe muziek te ontdekken.

Het eerste nummer dat je hebt gehoord was het nummer Come Together van het album Chante van Wende Snijders, dat nummer zelf heeft een nogal fors laag dus ik denk dat het dat is geweest. Verder meen ik wel een klein verschil te horen tussen mijn cd speler (analoog aangesloten) en een nummer vanaf de computer gespeeld, het laatste lijkt iets frisser te klinken. Maar of ik dat met een blinde test eruit zou kunnen halen...

Overigens ben jij de eerste die El Cuerno op beschaafde luisterniveaus heeft gehoord, we moesten even rekening houden met het geluidsniveau ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Martijn M »

bertor schreef:
Overigens ben jij de eerste die El Cuerno op beschaafde luisterniveaus heeft gehoord...
Dát zouden meer mensen moeten doen ;) .

@ Jeroen,
Leuk verhaal! Ik was niet minder onder de indruk. Daarom ben ik maar een vergelijkbaar project gestart :) .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”