[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

MechanicalAnimal schreef:
Leeuwarden schreef:
Je Ikzelf keutelt het in een half uurtje op gaatjesboard.
gefixed :wink:

Ik heb hier amper tot geen ervaring in Ljouwert, vandaar dat ik liever een net PCB'tje bestel. Daarbij vind ik het erg fraai staan en dat meneer Pass d'r knaken aan verdiend vind ik ook niet erg gezien al zijn input op de fora etc.
:mrgreen: Ik ben ook niet veel meer dan een bouwpakketje-bouwer hoor. Ik kan leuk solderen maar daar houd het dan ook wel mee op.
Kijk als jij een stel Inter-Galactica's in elkaar frøbelt dan hoort een B1 zeker tot de mogelijkheden. Ennuhh meneer Pass maakt het echt geen bal uit. Ik schat zelfs in dat hij het zelfs zou aanmoedigen om het zelf te doen :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door dre »

aan je onderschrift te lezen is het beter als ik zelf rij! O:)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door TheoK »

MechanicalAnimal schreef:
inmiddels ook een soldeerstationnetje op het oog:

een Aoyue 937 voor 5 tientjes.

Ik zal de soldeerstationtopics nog eens doorworstelen maar denk dat dit 'm wel gaat worden.
soldeestation 937.jpg

Dit lijkt voor mij wel een goeie.
Ik ga hem bestellen.
Bedankt voor de tip :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
:mrgreen: Ik ben ook niet veel meer dan een bouwpakketje-bouwer hoor. Ik kan leuk solderen maar daar houd het dan ook wel mee op.
Kijk als jij een stel Inter-Galactica's in elkaar frøbelt dan hoort een B1 zeker tot de mogelijkheden. Ennuhh meneer Pass maakt het echt geen bal uit. Ik schat zelfs in dat hij het zelfs zou aanmoedigen om het zelf te doen :D
wat doet dat het werkwoord "frøbelen" in die zin :shock:

:lol:
dre schreef:
aan je onderschrift te lezen is het beter als ik zelf rij! O:)
Mietje!

Afbeelding

Afbeelding

:lol:
TheoK schreef:
Bedankt voor de tip :D
U is welkom! Mijn keus gezien de recensies en de tips in de soldeerstationzoektochtopics hierzo :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Vandaag weer even lekker wat kunnen doen ondanks dat een omgevingstemperatuur van 4 graden in de klusberging mij zo nu dan het nadenken ernstig werdt belemmerd.......bevroren hersenpan and all that :mrgreen:

Vandaag de MDF zijgeleiders gemaakt waarover ik straks een slede kan laten glijden om de onderzijde te frezen zodat de topkast 7 graden voorover komt te hellen.

Tevens een begin gemaakt met de uitsparingen voor de PHL1130 en de T29CF001. Voornamelijk in de weer geweest met het juist afstellen van de MFS-freessabloon en testgaten frezen en deze te controleren met de drivers.
De baffles hebben inmiddels wel al de uitsparingen door de PHL, m.u.v. de verdiepte flens die ik met Arno zijn sjabloon zal gaan frezen.

*pics volgen*
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 28 nov 2010, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Allereerst heb ik 2 platen MDF op zijkant geschroefd en met een gekogellagerde kantenfrees op maat gemaakt.

Deze heb ik daarna afgetekend en met een strook MDF voorzien van een schuine zijde.

Later zal ik even demonstreren welke functie deze zijplaten gaan krijgen :wink:
Bijlagen
image205.jpg
image208.jpg
image210.jpg
image212.jpg
image217.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door dre »

ben je al weer opgewarmd? :mrgreen:

goed bezig in ieder geval!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Ook nog even proeffrezingen gedaan om ff lekker in te komen.

Ik kon mooi even vergelijk met Arno zijn proefmodelletjes. Geen al te slecht resultaat dacht ik zo voor deze leek met 2 bevroren linkerhanden :lol:

De PHL heeft zo'n 1 - 1.5 mm speling. Dan kan ik mooi nog iets corrigeren voor een laagje matzwarte verf, het uitlijnen van de gaten voor de inbusbouten en natuurlijk moet ik nog de verdiepte flens even frezen morgen.
Bijlagen
image219.jpg
image221.jpg
image223.jpg
image224.jpg
image225.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
ben je al weer opgewarmd? :mrgreen:

goed bezig in ieder geval!
Houtkacheltje vol en een lekkere bak met koffie.....mijn wangen voelen aan alsof ze uit elkaar klappen :lol:

Thanks, heerlijk weer even bezig zijn, wat een genot!!!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

En als laatste even het de MFSsjabloon op de juiste maat gezet voor de tweeter morgenochtend.
Bijlagen
image226.jpg
image227.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

bbbbrrrrr..........
Bijlagen
image216.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door dre »

nog even naar boxmeer morgen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

De baffles van de topkasten staan...uuhhmmm..liggen er nu zo bij:
image204.jpg
Morgen de uitsapringen voor de tweeter maken, zowel de verdiepte montageflens als de uitsparing voor de gehele behuizing.

Tevens hoop ik morgen met Arno zijn sjabloon de verdiepte flens voor de PHL mids te kunnen frezen.

's Avonds gaan de topkasten dan weer in de lijmklemmen, dan lijm ik plaat 3, 4 en 5 aan de topkasten vast.
Plaat 1 en 2 worden afzonderlijk eerst aan elkaar gelijmd omdat ik nog aan de achterzijde van plaat 2 moet zijn om de drivers te kunnen monteren.

Ik ben nog in dubio over de montagewijze van de drivers.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
nog even naar boxmeer morgen? :mrgreen:
Heb ik over na zitten denken maar ik kan morgen ff lekker de hele dag klooien. Breda 2010 heb ik zelf gestaan met mijn Karlson's, dat vond ik een superleuke dag!! Hopelijk ben ik in de gelegenheid dat ik de eerstvolgende keer de Galactica's kan laten zien en horen. Vervoerstechnisch wordt dat misschien een drama maar misschien is er ergens een mouw aan te passen. Ik zou het in elk geval leuk vinden.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Wowly »

Anders ik wel!!!!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Wowly schreef:
Anders ik wel!!!!
Ah, een vrijwilliger om te helpen sjouwen :mrgreen:
MechanicalAnimal schreef:
Morgen de uitspraringen voor de tweeter maken, zowel de verdiepte montageflens als de uitsparing voor de gehele behuizing.

neeeeheeeeee.....blijven nadenken MA :-# ....éérst HPL plakken anders krijg je dat nooit meer fatsoenlijk afgewerkt!

thank god for coffee en wakkere momenten :-#

dat wordt dus even rustig nadenken over de klusvolgorde, muchos importantos! :mrgreen:

*gaat nog meer koffie zetten*
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Arno »

Heb je nou al hpltestplak&afwerkresultaten op dat stuk 'kaas'?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Arno »

En heb je al een test gefreesd met het sjabloon? Naar eer&geweten heb ik natuurlijk geprobeerd het perfecte sjabloon voor je te maken, maar het blijft lastig met toleranties in de chassis.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Heb je nou al hpltestplak&afwerkresultaten op dat stuk 'kaas'?
Kaas is under construction :lol:

ik zit met plannen in mijn hoofd voor een freestafeltje om de OF1010 onder te hangen. Maar ik loop tegen wat uitdagingen aan wat dat betreft. Het is wat lastig om die kleine stukjes HPL met een losse bovenfrees op formaat te krijgen.
Arno schreef:
En heb je al een test gefreesd met het sjabloon? Naar eer&geweten heb ik natuurlijk geprobeerd het perfecte sjabloon voor je te maken, maar het blijft lastig met toleranties in de chassis.
Ik testfrees alles..maar dan ook alles :lol: zo ook t.z.t jouw sjabloontje voor ik 'm in de baffle zet :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Vandaag wel even lekker kunnen bijlezen.......als menselijke lijmklem :lol:
Bijlagen
P1010070small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Ik heb al eens iemand in de weer zien gaan met ijblokjesvormen en elastische kit :mrgreen: . Ik denk aan een cirkelvormig malletje en mooie schijven maken. T.z.t maar eens zien wat we gaan ZBA-en :D
ff onthouden: DIY-silicone-dempers
eens even brainstormen over het volgende.

Als ik die topkast zo trillingvrij mogelijk van de laagkast wil houden hoe groot zou de slagingskans zijn om dit middels magneetlevitatie te doen? :mrgreen: Even in gedachten houden dat die topkast zo'n 35-45 kg zal gaan wegen.

In onderstaande screencap gebruikt iemand twee magneten om een houtenschijf te kunnen draaien op een as.
magneetlevitatie.jpg
linkje video

Zwevende magneten:
zwevende magneten.jpg
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 28 nov 2010, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Walt »

Volgens mij moet je houtlijm aandrukken met iets van 5 kg per cm2 dus zelfs jouw eigengewicht is veel te weinig om zo'n groot oppervlak goed aan te drukken... Onderschat niet wat bijv. 10 lijmklemmen aan klemdruk kunnen geven als je ze allemaal goed aanspant.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoi Walt,

Ik heb er inmiddels ook 4 grote lijmklemmen opzitten.

die platen zijn 40x52 = 2080 cm², dus er zou 10.5 ton op moeten staan :-# gaat dat wel lukken met lijmklemmen??


Ik heb zojuist eens zitten zoeken en ik denk dat ik 2 sets sergeantkoppen ga kopen :D
Grote balk met om de 10 cm een boorgat voor die bout en klaar ben je.
sergeantkoppen.jpg
Setje kost zo rond de 40 euro.....en zijn van het merk IRWIN Ik heb een paar speedboren van hun, prima spul volgens mij.

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door Arno »

Die zijn typisch voor houtverbredingen en niet zozeer voor opdikken. Maar je mag er natuurlijk mee doen wat je zelf wilt :)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Ah, dus eigenlijk om planken te verbinden, bijvoorbeeld parket ofzo of voor een tafelblad?.

Maar zouden ze genoeg klemkracht hebben om ze als echte lijmklem in te zetten? Want ik zoek dus een alternatief voor 8 verschillende lengtes lijmklem (x 2 stuks).

2 setjes zijn 80 euro dus niet echt probeer-maar-raak-terrein meer :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”