Volgens mij moeten ze eerst nog gehaktificeerd wordenray5150 schreef:verkeerd adres opgegeven ?Walt schreef:Inmiddels zijn de woofers aangekomen bij Jeroen van Daudio!
3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Yep!ds23man schreef:Volgens mij moeten ze eerst nog gehaktificeerd wordenray5150 schreef:verkeerd adres opgegeven ?Walt schreef:Inmiddels zijn de woofers aangekomen bij Jeroen van Daudio!
De conus van kurk maken, heb ik al eerder gezien en gehoord.
Klonken prima.............zou het dan toch
Ik bedoel ....kurk is overal goed voor .
Voor vloeren
Wijn goed te houden, bij mij niet belangrijk zuip toch de fles gelijk leeg.
Ehhhh hobby'en.
Onderzetter.
En het oproepen of onderscheppen van ehhhhh....iets
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
De 4 stuks AT10C77 zijn inmiddels binnen. Ik heb ze net erin geschoeft. Het montage gat en de boutgaten zijn dezelfde maten als de XLS-10 korf dus dit was snel gebeurd. Morgen heb ik tijd om er naar te gaan luisteren
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Dat ziet er goed uit Walter! 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Wat een mini magneetjes!
Dat gaat klinken!
Groet,
Leobus
Dat gaat klinken!
Groet,
Leobus
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Je kan de 10" versie eventueel ook nog krijgen met een 220mm magneet/100mm spoel in plaats van 200mm/77mm...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Klinkt leuk kan je mij de verschillen vertellen behalve dat ie een stuk duurder is .Walt schreef:Je kan de 10" versie eventueel ook nog krijgen met een 220mm magneet/100mm spoel in plaats van 200mm/77mm...
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
In ieder geval een enorm sterkte aandrijving, wellicht de perfecte driver voor een echt grote bashoorn...?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
20 mm en 23 mm.
Groet,
Leobus
Groet,
Leobus
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Nu alleen nog maar een paar W1 kastjes, de rest heb je al...

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Naast het W1 model werken ze bij Daudio op de achtergrond ook aan een vlakke baffle variant (zie info in hun persberichten topic). Op zich zou dit voor mij een optie kunnen zijn... Wel wijkt mijn AMT tweeter nog af. Jeroen en Hans gebruiken namelijk een AMT die is geoptimaliseerd voor open baffle, mijn AMT is dat niet en heeft een extra correctie kring nodig (zie eerder geplaatste filter schema).
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Inmiddels staan de woofers in te spelen, bij deze nog wat foto's. De magneten op de 10C77's zijn echt beestachtig groot. Ik heb vele 15" en 18" speakers in mijn handen gehad met een kleinere magneet.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Je kunt je er toch niet aan onttrekken een eerste indruk te ventileren lijkt mij 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Staat ie nog wel stevig?
Het lijkt nu wat instabiel met zo'n kort voetje.
Het lijkt nu wat instabiel met zo'n kort voetje.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ze staan erg stevig, het zwaartepunt van de 10C77's ligt nog binnen de steunpunten (4 schroeven die als spikes fungeren).
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 en straks AT10C77 woofers
Dat vraag je toch niet aan iemand die hijskranen ontwerpt.dre schreef:Staat ie nog wel stevig?
Het lijkt nu wat instabiel met zo'n kort voetje.
Als ie daar geen verstand van heeft, gaat het echt mis.
Groet,
Leobus
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ga je nog een fraai kastje bouwen of laat je het zo?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo dre,
Goeie vraag...
Ik vind het huidige looks niet verkeerd maar het plaatmateriaal is wat pover en het zou allemaal ook wel wat steviger kunnen.
Mocht Daudio een houtpakket voor een 'vlakke baffle variant' gaan leveren, dan zou ik dit zeker overwegen, wel moet ik dan dus andere AMT tweeters erbij aanschaffen.
Een andere optie is de huidige baffles opnieuw te maken van mooi stevig hout. Massief hout lijkt mij prachtig maar dat is waarschijnlijk erg duur, lastig te bewerken en akoestisch niet optimaal.... Als mensen goede ideeën hebben hoor ik het graag.
Groetjes Walter
Goeie vraag...
Ik vind het huidige looks niet verkeerd maar het plaatmateriaal is wat pover en het zou allemaal ook wel wat steviger kunnen.
Mocht Daudio een houtpakket voor een 'vlakke baffle variant' gaan leveren, dan zou ik dit zeker overwegen, wel moet ik dan dus andere AMT tweeters erbij aanschaffen.
Een andere optie is de huidige baffles opnieuw te maken van mooi stevig hout. Massief hout lijkt mij prachtig maar dat is waarschijnlijk erg duur, lastig te bewerken en akoestisch niet optimaal.... Als mensen goede ideeën hebben hoor ik het graag.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
@ Leobus:
Rake opmerking: er zijn containerkranen (niet die van ons gelukkig) ingestort omdat ze niet stabiel genoeg waren met de overlast op de maximale reikwijdte.
Theoretische massa's van hoofd onderdelen/tekeningen kloppen helaas niet altijd met de werkelijkheid dus dit is zeker een reëel gevaar.
Om deze reden moet een kraan dan ook getest worden op stabiliteit/sterkte met 125% van de maximale last op de maximale reikwijdte van de kraan. Er dient dan aan de laag belaste wielzijde genoeg wieldruk over te zijn om een muntstukje goed plat te walsen (praktische test aanpak
)
Groetjes Walter
Rake opmerking: er zijn containerkranen (niet die van ons gelukkig) ingestort omdat ze niet stabiel genoeg waren met de overlast op de maximale reikwijdte.
Theoretische massa's van hoofd onderdelen/tekeningen kloppen helaas niet altijd met de werkelijkheid dus dit is zeker een reëel gevaar.
Om deze reden moet een kraan dan ook getest worden op stabiliteit/sterkte met 125% van de maximale last op de maximale reikwijdte van de kraan. Er dient dan aan de laag belaste wielzijde genoeg wieldruk over te zijn om een muntstukje goed plat te walsen (praktische test aanpak
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik dacht de filter afstemming nu goed op orde te hebben, maar Jeroen vond dat ik er nog teveel hoog in heb zitten. Vandaag heb ik getest met circa 1dB minder hoog (parallel weerstand van 22 0hm naar 13.2 ohm). De mid en tweeter worden dan meer één geheel maar het onwijs heldere geluid wordt dan ook minder helder.
Lastig... dat 'heldere' wat Accuton units ook hebben vind ik persoonlijk juist wel mooi, maar het is inderdaad niet volledig neutraal te noemen.
Ik ga er nog eens over nadenken hoe nu verder met de afstemming.
Groetjes Walter
Lastig... dat 'heldere' wat Accuton units ook hebben vind ik persoonlijk juist wel mooi, maar het is inderdaad niet volledig neutraal te noemen.
Ik ga er nog eens over nadenken hoe nu verder met de afstemming.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik vind het geluid er wat glazig en hijgerig van worden, niet mijn smaak. Zo van, kijk eens hoe goed die tweeter klinkt. Vervolgens heeft het midden geen warmte meer. Ik vind dan ook vrijwel geen enkele commerciële luidspreker met dit zogenaamde 'high-end' geluid mooi. Ach ja, smaken verschillen, het mooie van zelfbouw is dat je kan aanpassen naar eigen inzicht.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Om het niveau tussen het laag en mid eens opnieuw te bekijken heb ik zojuist een close range meting gedaan op het niveau tussen de midrange en de bovenste woofer. De rode curve is idem maar met de dipool correctie een paar slagen terug gedraaid vanaf het maximum.
Tevens nog plaatje van een close range meeting met de microfoon tussen beide woofers in.
Groetjes Walter
Tevens nog plaatje van een close range meeting met de microfoon tussen beide woofers in.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Een close range meting is niet geschikt om de onderlinge niveau's te bepalen. Hij is wel geschikt om te voorspellen hoe het ongeveer gaat worden. Hierbij een meting die je zou moeten kunnen reproduceren door de microfoon vlak voor een van de woofers te houden zodat je de andere drivers niet mee meet. Tel hier de 6 dB/octaaf dipoolhelling bij en dan kun je je voorstellen dat het resulteert in 4de orde Linkwitz-Riley op 150Hz.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat volg ik niet helemaal, nou heb je voor een kleine tien ruggen aan hardware staan, en ga je liggen mekkeren over een paar honderd voor wat houten planken.Walt schreef:Een andere optie is de huidige baffles opnieuw te maken van mooi stevig hout. Massief hout lijkt mij prachtig maar dat is waarschijnlijk erg duur, lastig te bewerken en akoestisch niet optimaal.... Als mensen goede ideeën hebben hoor ik het graag.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
ray5150 schreef:Dat volg ik niet helemaal, nou heb je voor een kleine tien ruggen aan hardware staan, en ga je liggen mekkeren over een paar honderd voor wat houten planken.Walt schreef:Een andere optie is de huidige baffles opnieuw te maken van mooi stevig hout. Massief hout lijkt mij prachtig maar dat is waarschijnlijk erg duur, lastig te bewerken en akoestisch niet optimaal.... Als mensen goede ideeën hebben hoor ik het graag.
Groetjes Walter
Als het goed klinkt, mag het er ook goed uitzien.
