Vandaag (gister technisch gezien) bij de Hema een muismat tegengekomen waarbij ik dacht, daar snij ik wel even de drivers uit zodat die er omheen past en de drivers een stukje baffle hebben waarop ze "flush" zijn. Maar dat zou gewoon luiheid zijn, want ik weet dat de tweeters toch verzonken moeten worden. Maar misschien brengt het jou op een tijdsbesparend idee
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, herkenbare krater bij 3kHz bij de tweeter...
Vandaag (gister technisch gezien) bij de Hema een muismat tegengekomen waarbij ik dacht, daar snij ik wel even de drivers uit zodat die er omheen past en de drivers een stukje baffle hebben waarop ze "flush" zijn. Maar dat zou gewoon luiheid zijn, want ik weet dat de tweeters toch verzonken moeten worden. Maar misschien brengt het jou op een tijdsbesparend idee
Vandaag (gister technisch gezien) bij de Hema een muismat tegengekomen waarbij ik dacht, daar snij ik wel even de drivers uit zodat die er omheen past en de drivers een stukje baffle hebben waarop ze "flush" zijn. Maar dat zou gewoon luiheid zijn, want ik weet dat de tweeters toch verzonken moeten worden. Maar misschien brengt het jou op een tijdsbesparend idee
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
In de uiteindelijke baffle worden ze toch verzonken, dus ik kan ook beter de metingen uitvoeren met verzonken units. Een stukje 4mm mdf heb ik nog wel liggen, daar zitten binnen no-time een paar mooie ronde gaten in. Die plak ik dan tegen de testbaffle aan.
Er zit inderdaad een krater bij 3kHz, maar daar lijk ik vooralsnog niet al te veel last van te hebben. De dubbele frequentie, 6,5kHz is vervelender.
Misschien als de baffle vlak is en de krater bij 3kHz verdwijnt, dat dan de somcurve bij de overgangsfrequentie een puinhoop wordt, we gaan het zien
Er zit inderdaad een krater bij 3kHz, maar daar lijk ik vooralsnog niet al te veel last van te hebben. De dubbele frequentie, 6,5kHz is vervelender.
Misschien als de baffle vlak is en de krater bij 3kHz verdwijnt, dat dan de somcurve bij de overgangsfrequentie een puinhoop wordt, we gaan het zien
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik ben benieuwd naar wat de metingen van volgende week gaan brengen. 
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Vandaag de spullen in de auto geladen en naar Dré vertrokken. Hij had een locatie met een grote hal beschikbaar waar gemeten kon worden.
Ik heb het bovenste deel van de baffle voorzien van een 4mm MDF laagje zodat de mid en de tweet flush met het front zaten. Het testfilter heb ik geen tijd voor gehad.
De hal was inderdaad enorm. De luidspreker op een vorkheftruc gezet en zo hoog opgetild als de microfoonstandaard het toeliet. Meethoogte bijna 2,5 meter. Uiteraard vergaten we tijdens het meten foto's te maken -te druk met kletsen, koffie drinken en meten-, dus achteraf nog even geposeerd

Met de resultaten ga ik nu aan de slag om een eerste filteropzet te maken. Wordt vervolgd....
De hal was inderdaad enorm. De luidspreker op een vorkheftruc gezet en zo hoog opgetild als de microfoonstandaard het toeliet. Meethoogte bijna 2,5 meter. Uiteraard vergaten we tijdens het meten foto's te maken -te druk met kletsen, koffie drinken en meten-, dus achteraf nog even geposeerd
Met de resultaten ga ik nu aan de slag om een eerste filteropzet te maken. Wordt vervolgd....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ook leuk om te zien hoe restjes goed gebruikt kunnen worden.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zo te zien hangen er zelfs al zelfbouwerts in die hal
!
Lekker, zoveel ruimte. Maar foei...
, waarom zet je ze nou direct op zo'n enorme pallet ? Weg voordeel...
Al zal dit vast schonere metingen opleveren, dan ik hier thuis zal kunnen natuuluk.....
Ultrazoeeem-style : help, alsjeblieft, waar zijn die metingen ?!?!
Lekker, zoveel ruimte. Maar foei...
Al zal dit vast schonere metingen opleveren, dan ik hier thuis zal kunnen natuuluk.....
Ultrazoeeem-style : help, alsjeblieft, waar zijn die metingen ?!?!
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat zit er al een paar maandjes op
September 2015:
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Van die pallet had ik hoegenaamd geen last. De eerste zichtbare reflectie was de vloer (vastgesteld met pythagoras).MarcoSQ schreef:Zo te zien hangen er zelfs al zelfbouwerts in die hal!
Lekker, zoveel ruimte. Maar foei..., waarom zet je ze nou direct op zo'n enorme pallet ? Weg voordeel...
Al zal dit vast schonere metingen opleveren, dan ik hier thuis zal kunnen natuuluk.....
Ultrazoeeem-style : help, alsjeblieft, waar zijn die metingen ?!?!
De speaker stond ook niet midden op die pallet, maar net een beetje over de rand.
En...... ff geduld. Ik heb nog meer gedaan daar. Verder staan de close range metingen, imedantiemetingen en burst decay's hier al boven.
Deze metingen moet ik nog even bewerken (overlays) en importeren in boxsim, dus dat komt nog.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 16 jan 2016, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zo te zien hangt daar een Tannoy m1, maar laten we Leo niet van z'n werk houden, dan komen de plaatjes sneller 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
hannesie schreef:Niet goed opgelet dus.
..............
leeftijd?
Nog even gevoeld, maar geen gaatje...en volgens Leo kon het de leeftijd ook niet zijn. Laten we het maar op beperkte kennis van fabrieksspul houden....Ik dacht trouwens de kleur van kaal MDF te zien, vandaar...FR_Aad schreef:Neuh, gaatje in je hoofd.
Lekker dat die pallet niet in de weg zat kennelijk. Noordwijk toch ? Misschien maar eens extra vriendjes gaan maken
Holy f*ck, hoeveel edits heb je nodig voor een post zeg...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gewoon omdat ik het niet weet even een vraagje. Natuurlijk ook in verband met de wc eenden, voor later als ze groot zijn 
Hoeveel "beter" zijn de metingen in zo'n flinke hal nou eigenlijk dan nearfield metingen? Ik kan me voorstellen dat je afstraalgedrag er een stuk beter mee kan meten, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is tot hoe laag je betrouwbare resultaten krijgt.
Hoeveel "beter" zijn de metingen in zo'n flinke hal nou eigenlijk dan nearfield metingen? Ik kan me voorstellen dat je afstraalgedrag er een stuk beter mee kan meten, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is tot hoe laag je betrouwbare resultaten krijgt.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een echte nearfield meting is niet geschikt om een filter mee te maken. De positie van de microfoon wijzigt bij elke meting.
Het voordeel van een grote hal is dat ik de luidspreker een eind op kan tillen en een meting op 1 meter afstand kan doen terwijl alle reflectievlakken nog een heel eind verwijderd zijn. Ik kan zo meten tot ca 100Hz.
Als ik zou willen filteren bij 250Hz, dan is een meting bij mij thuis (betrouwbaar tot 220Hz) niet erg waardevol. Buiten metend gaat dat wel beter, maar dat weer hè?
Het voordeel van een grote hal is dat ik de luidspreker een eind op kan tillen en een meting op 1 meter afstand kan doen terwijl alle reflectievlakken nog een heel eind verwijderd zijn. Ik kan zo meten tot ca 100Hz.
Als ik zou willen filteren bij 250Hz, dan is een meting bij mij thuis (betrouwbaar tot 220Hz) niet erg waardevol. Buiten metend gaat dat wel beter, maar dat weer hè?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De frequentieresponses van de metingen van gisteren even in beeld gebracht. Voor de vergelijking heb ik de metingen bij mij thuis van twee weken geleden ook toegevoegd.
De grijze lijn is in de overzichten de meting van twee weken geleden. Er is nu gemeten met een luider signaal. Dat signaal heb ik daarom met 4 dB naar boven bijgesteld. Dat is nog iets minder dan nodig is om de levels gelijk te trekken, maar is wel overzichtelijker.
De rode lijn is een on-axis meting op 1 meter afstand. De microfoon gepositioneerd iets onder het hart van de tweeter. De groene lijn is de respons onder een hoek van 15°.
De tweeter: De kraters bij 8325 Hz en 2500Hz zijn nagenoeg verdwenen. Het gevolg van flush monteren op de baffle, veronderstel ik. De respons onder een hoek van 15° ziet er nog wat smoother uit omdat daar de effecten van diffractie bij de hoeken van de kast wat uitgesmeerd worden.
De midrange: In het werkingsgebied weinig verschil tussen on-axis en 15°. Vergeleken met 2 weken geleden is de resonantie bij 600Hz wel sterker geworden. Dat kan een gevolg zijn van de luidere puls. Mogelijk dat de demping van de midkast nog wat aandacht behoeft.
De Woofer: De verschillen tussen on-axis en 15° doen hier helemaal niet ter zake. Ook hier een wat onregelmatiger gedrag bij een luidere puls. Dit kan -zoals Marco al veronderstelde- nog het effect van reflectie tegen het pallet zijn waar de speaker op stond. Het probleem met deze woofer is dat uit de briljante puls (het is echt een kunstwerk) de eerste reflectie heel moeilijk te destilleren valt: Ik ga de 15° metingen importeren in Boxsim om er een eerste filteropzet voor te maken.
De grijze lijn is in de overzichten de meting van twee weken geleden. Er is nu gemeten met een luider signaal. Dat signaal heb ik daarom met 4 dB naar boven bijgesteld. Dat is nog iets minder dan nodig is om de levels gelijk te trekken, maar is wel overzichtelijker.
De rode lijn is een on-axis meting op 1 meter afstand. De microfoon gepositioneerd iets onder het hart van de tweeter. De groene lijn is de respons onder een hoek van 15°.
De tweeter: De kraters bij 8325 Hz en 2500Hz zijn nagenoeg verdwenen. Het gevolg van flush monteren op de baffle, veronderstel ik. De respons onder een hoek van 15° ziet er nog wat smoother uit omdat daar de effecten van diffractie bij de hoeken van de kast wat uitgesmeerd worden.
De midrange: In het werkingsgebied weinig verschil tussen on-axis en 15°. Vergeleken met 2 weken geleden is de resonantie bij 600Hz wel sterker geworden. Dat kan een gevolg zijn van de luidere puls. Mogelijk dat de demping van de midkast nog wat aandacht behoeft.
De Woofer: De verschillen tussen on-axis en 15° doen hier helemaal niet ter zake. Ook hier een wat onregelmatiger gedrag bij een luidere puls. Dit kan -zoals Marco al veronderstelde- nog het effect van reflectie tegen het pallet zijn waar de speaker op stond. Het probleem met deze woofer is dat uit de briljante puls (het is echt een kunstwerk) de eerste reflectie heel moeilijk te destilleren valt: Ik ga de 15° metingen importeren in Boxsim om er een eerste filteropzet voor te maken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nice, een lekkere basis om aan te pielen
! En bij zo'n woef-impuls zou ik mee ook drie keer achter de oren krabben, ja
.
..
Zo te zien gebeurde daar wel degelijk iets. Maar had je eerdere meting een heel beperkte frequentieresolutie, waardoor het gewoon niet lekker zichtbaar werd.
Nu, met een stuk langere gate, heb je een pak meer resolutie in je meting. En kan de grafiek een stuk nauwkeuriger omschrijven, wat daar gebeurt.
Er zijn meer redenen dan alleen reflecties, waarom lang kunnen windowen zo fijn is
.
Komt mijn favoriete zinnetje hier weer : "Dat denk ik niet.pappaleo schreef:[over de mid] Vergeleken met 2 weken geleden is de resonantie bij 600Hz wel sterker geworden. Dat kan een gevolg zijn van de luidere puls.
Zo te zien gebeurde daar wel degelijk iets. Maar had je eerdere meting een heel beperkte frequentieresolutie, waardoor het gewoon niet lekker zichtbaar werd.
Nu, met een stuk langere gate, heb je een pak meer resolutie in je meting. En kan de grafiek een stuk nauwkeuriger omschrijven, wat daar gebeurt.
Er zijn meer redenen dan alleen reflecties, waarom lang kunnen windowen zo fijn is
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Staat ultrazooom 3.0 al te spelen?ds23man schreef:Is het filter al klaar?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat jij je door zo'n kleinigheidje uit het veld laat slaan.ds23man schreef:Beetje lastig zonder drivers.
That's the spirit!Walt schreef:Als je nog niet hebt de:
1) fronten
2) idee van de kasten
3) units
Dan zijn testfilters het enige dat je nog kan doen! Ik heb een standaard 2-weg opzet met L-pad gekozen, dat moet prima goedkomen met mijn units, die gedragen zich netjes en zijn relatief makkelijk te filteren.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb de on-axis metingen in Boxsim geïmporteerd en daar een eerste filterexercitie mee gedaan.
Filter ziet er zo uit: Het laag is een 2de orde lowpass met een weerstandje om de Q van knie op de crossover frequentie wat lager te maken.
Het midden wordt vanuit de versterkerzijde gezien eerst wat gedempt met een rendementsaanpassingsweerstand. Dan volgt een 3de orde low-pass en vervolgens een 2de orde highpass. Het LRC netwerkje is om de breakup van de konus van de midrange net boven de 10kHz nog wat te onderdrukken. De polariteit van de midrange is omgedraaid.
Het hoog wordt gefilterd door een standaard 3de orde netwerkje met daarvoor ook een verzwakkingsweerstand.
Dat geeft het volgende resultaat: De impedantie is aan de lage kant, de overgang van woofer naar midrange behoeft dus aanpassing.
De bobbel bij 6kHz in de kale tweetermeting blijft in het eindresultaat goed zichtbaar en resulteert ook in een dip bij 5kHz in de somcurve.
Ik heb ook de metingen die onder een hoek van 15° zijn gemaakt, geïmporteerd in hetzelfde project met hetzelfde filter.
Dat geeft het volgende resultaat:
Krater op overname frequentie?
Tweeter in filter omgepoold (ook met + aan de 0, net als de mid)
en toen kregen we dit: Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het draaien van de kast met 15° een verschil in offset van een halve golflengte (bij 3kHz 55mm) veroorzaakt.
Recht vooruit was de akoestische offset 20mm, onder een hoek van 15° zou dat ineens 75mm geworden zijn?
Of zou ik bij een van de metingen de tweeter in tegenfase aangesloten hebben? Nee dus.
Ik heb nog wat uit te zoeken......
Filter ziet er zo uit: Het laag is een 2de orde lowpass met een weerstandje om de Q van knie op de crossover frequentie wat lager te maken.
Het midden wordt vanuit de versterkerzijde gezien eerst wat gedempt met een rendementsaanpassingsweerstand. Dan volgt een 3de orde low-pass en vervolgens een 2de orde highpass. Het LRC netwerkje is om de breakup van de konus van de midrange net boven de 10kHz nog wat te onderdrukken. De polariteit van de midrange is omgedraaid.
Het hoog wordt gefilterd door een standaard 3de orde netwerkje met daarvoor ook een verzwakkingsweerstand.
Dat geeft het volgende resultaat: De impedantie is aan de lage kant, de overgang van woofer naar midrange behoeft dus aanpassing.
De bobbel bij 6kHz in de kale tweetermeting blijft in het eindresultaat goed zichtbaar en resulteert ook in een dip bij 5kHz in de somcurve.
Ik heb ook de metingen die onder een hoek van 15° zijn gemaakt, geïmporteerd in hetzelfde project met hetzelfde filter.
Dat geeft het volgende resultaat:
Krater op overname frequentie?
Tweeter in filter omgepoold (ook met + aan de 0, net als de mid)
en toen kregen we dit: Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het draaien van de kast met 15° een verschil in offset van een halve golflengte (bij 3kHz 55mm) veroorzaakt.
Recht vooruit was de akoestische offset 20mm, onder een hoek van 15° zou dat ineens 75mm geworden zijn?
Ik heb nog wat uit te zoeken......
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 24 jan 2016, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
