project: termino
Moderator: Beheerdersteam
Re: project: termino
gisteren is jeroen nog even komen luisteren en hij heeft toch wel een flinke verbetering doorgevoerd!
ik geloof dat het onderhand wel af is!
ik geloof dat het onderhand wel af is!
Re: project: termino
Hallo Dre,
Mogen wij dit keer ook weten wat de verbetering is?
Groetjes Walter
Mogen wij dit keer ook weten wat de verbetering is?
Groetjes Walter
Re: project: termino
Hallo Dre,
Als ik het goed begrijp heeft Jeroen de AMT in zijn geheel iets luider gezet? Hoeveel db meer is het ongeveer geworden?
Heb je trouwens een foto van hoe je filter er nu bij ligt? Zal toch een indrukwekkend beestje moeten zijn...
Groetjes Walter
Als ik het goed begrijp heeft Jeroen de AMT in zijn geheel iets luider gezet? Hoeveel db meer is het ongeveer geworden?
Heb je trouwens een foto van hoe je filter er nu bij ligt? Zal toch een indrukwekkend beestje moeten zijn...
Groetjes Walter
Re: project: termino
plaatjes?
bijna hetzelfde als eerder gepost.
er zijn alleen wat weerstanden veranderd en een condensator in de laagsectie.
mijn ruimte heeft een lastige akoestiek,dus het verplaatsen van de bank icm het iets verplaatsen van de speakers heeft de plaatsing veel verbeterd.
tevens is de sweetspot nu niet zo smal meer.
hoe het nu klinkt?
-ruimtelijk met een diep en breed beeld.
-strak en droog laag wat aardig diep gaat.
-neutraal
-gedetaileerd
het hele plaatje klopt nu meer,wel moet ik wel wennen aan de toegenomen hoeveelheid hoog.
dus wat moet er nog gebeuren:
-filterkastjes
-voetjes voor onder de speakers.
bijna hetzelfde als eerder gepost.
er zijn alleen wat weerstanden veranderd en een condensator in de laagsectie.
mijn ruimte heeft een lastige akoestiek,dus het verplaatsen van de bank icm het iets verplaatsen van de speakers heeft de plaatsing veel verbeterd.
tevens is de sweetspot nu niet zo smal meer.
hoe het nu klinkt?
-ruimtelijk met een diep en breed beeld.
-strak en droog laag wat aardig diep gaat.
-neutraal
-gedetaileerd
het hele plaatje klopt nu meer,wel moet ik wel wennen aan de toegenomen hoeveelheid hoog.
dus wat moet er nog gebeuren:
-filterkastjes
-voetjes voor onder de speakers.
Re: project: termino
Hallo Dre,
Mooi filter, zo te zien allemaal foliespoelen en overwegend Mundorf condensators.
Misschien kan Jeroen nog eens het huidige filter schema posten?
Groetjes Walter
Mooi filter, zo te zien allemaal foliespoelen en overwegend Mundorf condensators.
Misschien kan Jeroen nog eens het huidige filter schema posten?
Groetjes Walter
Re: project: termino
mooi filter inderdaad,gelukkig kon ik 80% uit de 'voorraad' halen!
als ik alles definitief vast soldeer zal ik het huidige schema eens opsturen,ben benieuwd wat het geworden is.
als ik alles definitief vast soldeer zal ik het huidige schema eens opsturen,ben benieuwd wat het geworden is.
Re: project: termino
Het is een geweldig klinkende set geworden. De hoeveelheid hoog is nu echt niet teveel, het klinkt vloeiend, dynamisch, zuiver. Er zat totaal geen 'byte' in toen ik kwam gisteren, het hoog stond gewoon te zacht. Het staat nu 2dB harder bij 2500Hz en de hoogste frequenties staan 1.2dB harder.
Verder de bas nog wat getuned, was iets te donker doordat ik dre een parallelcap had laten verhogen in een eerdere versie. Dat verhogen was goed, maar het was teveel.
Dre, kun je me nog even exact vertellen wat de parallelcaps zijn in het midfilter nu? En ook die van het laag? Exact graag, want je hebt van alles samengesteld. Dan post ik nog een plaatje van het geheel.
Ik denk dat het filter kan worden ingegoten.
Verder de bas nog wat getuned, was iets te donker doordat ik dre een parallelcap had laten verhogen in een eerdere versie. Dat verhogen was goed, maar het was teveel.
Dre, kun je me nog even exact vertellen wat de parallelcaps zijn in het midfilter nu? En ook die van het laag? Exact graag, want je hebt van alles samengesteld. Dan post ik nog een plaatje van het geheel.
Ik denk dat het filter kan worden ingegoten.
Re: project: termino
Hallo Jeroen,
Heb jij nog een schema van de huidige topologie van het filter van Dre (exacte waarden daar gelaten)?
EDIT: ik zie dat je je bovenstaande reactie hebt aangepast.
Groetjes Walter
Heb jij nog een schema van de huidige topologie van het filter van Dre (exacte waarden daar gelaten)?
EDIT: ik zie dat je je bovenstaande reactie hebt aangepast.
Groetjes Walter
Re: project: termino
het lijkt er wel op!jeroen_d schreef:Ik denk dat het filter kan worden ingegoten.
Re: project: termino
Grote kans dat Jeroen straks toch nog een mogelijke verbetering ziet als hij het huidige filter door de simulatie heeft gegooid
Dus even die waardes doorgeven Dre
Groetjes Walter
Dus even die waardes doorgeven Dre
Groetjes Walter
Re: project: termino
Ik ben benieuwd, de speaker klinkt nu blijkbaar zeer goed, betekent dat dan ook een gesimuleerde vlakke, gladde curve of juist niet?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: project: termino
de speakers zijn niet in de ruimte gemeten,dus je zal altijd aan afwijkende respons hebben.
zeker hiero.......
zeker hiero.......
Re: project: termino
Hier twee plaatjes, eerst eentje van het midhoog op 30 graden en op 1 meter afstand. Microfoon ter hoogte midden tussen middentoner en tweeter. Dat is toch aardig vlak en de fasegelijkheid kan bijna niet beter.
Dan de respons op 15 graden. Dit is op basis van grondvlakmeting. Nog niet zo mooi als wat ik later voor elkaar had gekregen met MOB3W, je leert elke keer weer bij. Wat niet mogelijk was destijds was het voldoende naar voren kantelen van termino. Daar heeft vooral de meting van de tweeter last van, de meting laat minder tophoog boven 10kHz zien dan dat er werkelijk in zit. Wat ook opvalt is de verhoogde energie rond 500Hz. Als je dat in de ruimte van dre niet doet wordt het midden veel te dun. Het totaalsysteem, ruimte + speaker, is nu prima in balans.
Walter zou dit plaatje met zijn eigen speaker kunnen vergelijken, op 15 graden, met de kanttekening dus dat er bij Walter dan in het plaatje meer output boven 10kHz zal zijn.
Re: project: termino
Hallo Jeroen,
Welke wijsheden zou ik uit dat vergelijk kunnen halen? Het zijn nogal verschillende systemen geworden, alleen de AMT is min of meer hetzelfde..
Bij Dre staat het niveau rond 500Hz vrij hard, bij mij is dit 1000-2000Hz, dat is een aardig groot verschil dus.
Groetjes Walter
Welke wijsheden zou ik uit dat vergelijk kunnen halen? Het zijn nogal verschillende systemen geworden, alleen de AMT is min of meer hetzelfde..
Bij Dre staat het niveau rond 500Hz vrij hard, bij mij is dit 1000-2000Hz, dat is een aardig groot verschil dus.
Groetjes Walter
Re: project: termino
Hallo Jeroen,
In ieder geval in het interessant om te zien dat een speaker aanpassingen behoeft om goed te klinken in een bepaalde ruimte. Bijv. bij Dre de lift rond 500Hz. Dit is een groot voordeel van zelfbouw speakers versus fabrieks speakers, immers vind maar eens een kant en klare speaker die hetzelfde gedrag rond 500Hz laat zien.
Groetjes Walte
In ieder geval in het interessant om te zien dat een speaker aanpassingen behoeft om goed te klinken in een bepaalde ruimte. Bijv. bij Dre de lift rond 500Hz. Dit is een groot voordeel van zelfbouw speakers versus fabrieks speakers, immers vind maar eens een kant en klare speaker die hetzelfde gedrag rond 500Hz laat zien.
Groetjes Walte
Re: project: termino
Ik mis een rol grijze gaffa-tape....dre schreef:plaatjes?
bijna hetzelfde als eerder gepost.
er zijn alleen wat weerstanden veranderd en een condensator in de laagsectie.
Re: project: termino
Houtje,touwtje,tyraps...Walt schreef:Wat bedoel je met die opmerking Ray?![]()
Een rol grijze tape zou er niet bij misstaan...
