Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Groter voordeel is dat goede vertinde draden ook minder snel oxideren :)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Maar zou je die kroonsteentjes wel willen gebruiken???? Een knappe klodder soldeer (eventueel omwikkeld met draad) is betrouwbaarder op den duur..Ook voor 6mm^2 of nog dikker..
één keer het woord "cnc" noemen en hij is er, onze freeskoning!

Wel Kees, die kroonstenen (in België zijn dat lusterklemmen) zijn gekozen zodat RJ eenvoudig een andere filterplaat kan steken. Hij heeft nml geen soldeerbout, en mocht ie er één hebben dan was het toch beter dat ie die niet zou gebruiken :lol: .

Als Mischa nu nog het woord "aansluitklem" ziet voorbij komen zal die ook nog wel reageren, ... let maar op!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan zijn eerlijk gezegd een paar goede poolklem aansluitingen of kabelschoen (faston) natuurlijk wel wat meer op zijn plek hier :)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gemotiveerd door Marc H heb ik een eerste orde variant uitgeprobeerd.
Dit filter is door Marc vrij eenvoudig gehouden met zoveel mogelijk gelijke waarden als in het laatste filter zijn gebruikt.
Bedoeling was te kijken wat het slissen en breedtebeeld doet tov het 2de/3de/4de orde.

Boeiend is het om het verschil te horen. Een totaal ander karakter kun je zeggen.

Alle instrumenten staan plots op de voorgrond met een geweldige dynamiek. Adembenemend gewoon.
Er is wel een deel rust verdwenen, hij is ineens terug minder saai.

Het 'slissen' is tot mijn grote teleurstelling niet verdwenen. Het is wel een ietsje anders, maar niet weg, zelfs ook niet minder heb ik de indruk, gewoon iets anders en nog steeds storend, erg storend.

Ed.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

asterduc schreef:
Als Mischa nu nog het woord "aansluitklem" ziet voorbij komen zal die ook nog wel reageren, ... let maar op!
Daar zat ik net aan te denken hahaha!

jan
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klinkt alsof je nu veel meer kleuring hebt, kan spectaculair werken bij de ene opname en bij de andere opname veel luistermoeheid opleveren. Verdwijnen van rust heeft namelijk bijna altijd met kleuring te maken. Kleuring wordt ook als minder saai ervaren.

Heb je de mogelijkheid om beide filters mee te nemen a.s. zaterdag? Zou erg interessant en leerzaam zijn voor de luisteraars om de verschillen te horen. Wat je aangeeft qua luisterervaring is namelijk voor veel mensen de reden om juist wel naar eerste orde over te stappen.

Als het slissen nog steeds, zo niet sterker aanwezig is, zou dit misschien kunnen komen doordat de tweeter vervormt. De 6600 is veel geschikter voor eerste orde, misschien zou je die ook eens moeten proberen met eerste orde.
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
[
Wel Kees, die kroonstenen (in België zijn dat lusterklemmen) zijn gekozen zodat RJ eenvoudig een andere filterplaat kan steken. Hij heeft nml geen soldeerbout, en mocht ie er één hebben dan was het toch beter dat ie die niet zou gebruiken :lol: .
Hoezo?? ik heb vandeweek nog soldeerboutjes klaargemaakt in de oven en dat smaakte prima!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Dit filter is door Marc vrij eenvoudig gehouden met zoveel mogelijk gelijke waarden als in het laatste filter zijn gebruikt.
Schema en curves please?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
Schema en curves please?
ga ik niet doen, want het is echt zeer basic gehouden gewoon om een eerste indruk te hebben rond de SSS klanken. Ik denk dat Marc hier zelf nog niet achter staat.
jeroen_d schreef:
Heb je de mogelijkheid om beide filters mee te nemen a.s. zaterdag? Zou erg interessant en leerzaam zijn voor de luisteraars om de verschillen te horen. Wat je aangeeft qua luisterervaring is namelijk voor veel mensen de reden om juist wel naar eerste orde over te stappen.
dat is perfect te doen Jeroen, maken we gewoon een extra set filterplaten die we snel kunnen omwisselen. Echter het bezwaar dat daartegen zou kunnen zijn is;
1. dat het eerste orde alternatief nog niet op punt staat
2. de Concave zaterdag teveel tijd op gaat slorpen ten koste van de andere projecten.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deze componenten zitten er op het eerste orde filter niet meer op.
Daarmee zitten ze nu al op de juiste plek! :D

L3 moet er ook nog bij, maar die heb ik alleen in 0.71mm² en dat mag iets meer voor de mid signaalweg dacht ik zo. Die doen we dan gelijk in Tritec, net zoals L2 trouwens.

Ed.
Bijlagen
HPIM2461 [800x600].JPG
Concave 8 filter.PNG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
Schema en curves please?
ga ik niet doen, want het is echt zeer basic gehouden gewoon om een eerste indruk te hebben rond de SSS klanken. Ik denk dat Marc hier zelf nog niet achter staat.
Tja, het zal wel. Ik weet ook niet of ik achter het eerste orde filter moet staan wat ik al eerder had gepost. Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand per definitie geen filtervoorstellen openbaar post die hij niet zelf heeft beluisterd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand per definitie geen filtervoorstellen openbaar post die hij niet zelf heeft beluisterd.
zo is dat, zou ik zelf ook niet doen.

hoedanook, het eerste orde alternatief heeft wel iets, maar ik denk dat je alles in zijn totaliteit moet zien en dat resultaat ontstaat niet op één avond.

Wat neutraliteit, power en lage vervorming betreft ben ik nu na de laatste update van vorig weekend al aardig verwend. Het is dat resultaat dat in Breda te horen zal zijn en hopelijk bij velen in de smaak zal vallen.

De SSS'en is een verhaal apart en daar is het laatste woord nog niet over gezegd denk ik.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Dit zet me wel aan het denken, misschien zou ik me ook wel veel meer koest moeten houden en op de achtergrond werken.
-edit- geintje, zo zit ik er niet in anders had ik dat allang gedaan.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
Dit zet me wel aan het denken, misschien zou ik me ook wel veel meer koest moeten houden en op de achtergrond werken.
tja, als we dat met z'n alle doen hebben we dit forum niet meer nodig en kunnen we op tijd naar bed! :roll: :? :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat was ook een beetje de reden van het geintje met een serieuze ondertoon. Er worden veel vragen over filteren gesteld, bovendien kunnen ook de meer ervaren mensen wat van elkaar leren. Dat kan door discussies over achterliggende theorie, maar het is ook erg leerzaam om dat te doen adhv praktijkvoorbeelden. Om te zien wat mogelijk is hoef je niet altijd te luisteren.
Bij mij werkt het zelfs andersom: de filters die ik op de achtergrond ontwikkel zal ik ook zelf beluisteren. Wat ik openbaar post is ter lering en vermaak van iedereen (inclusief mijzelf) over wat mogelijk is. Dan wordt het minder belangrijk hoe het nu precies klinkt. Dat weet je toch niet op het forum anders dan via het vernemen van de luisterervaring van de eigenaar van de speaker.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

jeroen_d schreef:
Tja, het zal wel. Ik weet ook niet of ik achter het eerste orde filter moet staan wat ik al eerder had gepost. Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand per definitie geen filtervoorstellen openbaar post die hij niet zelf heeft beluisterd.
Het filter mag best ge-post worden, maar je hebt er verder niets aan. Het is geen eind voorstel. De vraag is wat Ed zou horen in termen van ruimtelijke projektie, timbre en slissen.

Als ik terug kijk naar het filter, zie ik dat de resulterende curves van de tweeter en midrange ook akoestisch 1e orde zijn. Dat lijkt me te slap. Je krijgt wel hele flinke lobbing in het afstraal patroon. Ik denk dat het kantelpunt omhoog moet.

Verder vertrouw ik de fase curve van de mid niet. Deze begint wel erg snel te vouwen. Ik heb dat nog nooit gezien met units die zo dicht bij elkaar staan, maar ik kan me vergissen. Ik zal zelf een meting doen op de HEZB, dan kan ik een sanity check doen. En verder wat Jeroen al zei, een idee van het afstraal gedrag.

M.
Bijlagen
1storder_trial.png
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Ik zal zelf een meting doen op de HEZB, dan kan ik een sanity check doen. En verder wat Jeroen al zei, een idee van het afstraal gedrag.
ik denk dat ik frekwenter een HEZB ga houden :mrgreen:

Marc heeft me net een aangaste kring doorgemaild.
Hij wil er duidelijk mee verder, dan krijg ik toch wel de drang om aan Jeroen's voorstel toe te geven en een tweede filterplaat mee te brengen naar Breda om de verschillen te laten horen (na de sessie's dan, dat zal dan na 16.00 uur zijn).
marc.heijligers

asterduc schreef:
Dan krijg ik toch wel de drang om aan Jeroen's voorstel toe te geven en een tweede filterplaat mee te brengen naar Breda om de verschillen te laten horen (na de sessie's dan, dat zal dan na 16.00 uur zijn).
Nogmaals, dit zijn indicatieve filters om te kijken wat de effecten zijn. Vanuit dat perspectief zou je dat kunnen doen.

Ze geven allemaal een relatief rechte response. Het polaire diagram is wel behoorlijk anders, als ook het bereik waarin de units ingezet worden. Het doel is om "gevoel" te kweken waar de units in hun hummetje zijn.

Ik denk dat het te prematuur is om de filters te vergelijken op hun merits, maar als het puur voor een lerend effect is dat uiteraard prima.

M.
fluppie

Bericht door fluppie »

Hevig filterwerk hier :) ! En ik was met het "oude" filter al zo gecharmeerd door de klank van de Concaves. Nu wel héél benieuwd wat de nieuwe filter er mee gedaan heeft.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
Ik denk dat het te prematuur is om de filters te vergelijken op hun merits, maar als het puur voor een lerend effect is dat uiteraard prima. M.
Zeker, als we het vanuit dat perspectief doen is het gewoon heel interessant en leuk. Je zal er zeker geen stevige conclusies aan kunnen verbinden, maar ik denk wel dat mensen verbaasd zullen staan over wat een filtertype kan doen, terwijl de totaalresponse in alle gevallen redelijk vlak zal zijn.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
marc.heijligers schreef:
Ik denk dat het te prematuur is om de filters te vergelijken op hun merits, maar als het puur voor een lerend effect is dat uiteraard prima. M.
Zeker, als we het vanuit dat perspectief doen is het gewoon heel interessant en leuk. Je zal er zeker geen stevige conclusies aan kunnen verbinden, maar ik denk wel dat mensen verbaasd zullen staan over wat een filtertype kan doen, terwijl de totaalresponse in alle gevallen redelijk vlak zal zijn.
Ben ook erg benieuwd.

Wel zorgen dat we allemaal `n beetje fris de dag doorkomen......
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Er is tijd tot 24.00 s'avonds......echter ed zal waarschijnlijk redelijk op tijd moeten vertrekken.

Jan
marc.heijligers

Ik kan er helaas (tot nu toe ieder jaar) niet bij zijn, omdat het iedere keer het weekend van mijn verjaardag is. Lees, voorbereidend werk voor het feestje.

M.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo heb ik tot nu toe pech met de HEZB. Het zal hopelijk een keer lukken.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Ik kan er helaas (tot nu toe ieder jaar) niet bij zijn
jeroen_d schreef:
Zo heb ik tot nu toe pech met de HEZB. Het zal hopelijk een keer lukken.
en ikke altijd geluk dat ze beide in mijn agenda passen. Jaja, okay, met de HEZB speel ik een beetje vals, maar de DDIY day lukte ook nog!
Ik denk eerder dat het een kwestie is van prioriteiten.
Zo heeft mijn jongste dochter haar huwelijksdag een week verlaat omdat ie oorspronkelijk op de Breda happening viel en mijn andere dochter gaat haar baby een week vroeger laten komen om de HEZB niet te verstoren! 8) ... en wie dat niet gelooft, is een beterweter!

back on-topic ---
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”