3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Ach mijn Lua-speler fungeert nu alleen nog als loopwerk, de zeer fraaie Daudio DAC doet het belangrijkste werk.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
het loopwerk van de lua is een simpele philips......
ga toch streamen man!
of koop een mooie draaitafel.
ga toch streamen man!
of koop een mooie draaitafel.
Mensen die belang zouden hebben bij de ASP van Ray kunnen een PB sturen. Ik zit aan een zacht prijsje te denken.
Met deze ASP kun je een set speakers maken die vergelijkbaar zijn met de MOB3W. Op dit forum is het bouwtopic van deze ASP te vinden. Later heeft Jeroen nog 2 mooie Vishay regelaars op de achterzijde gezet om het volume van het laag te kunnen aanpassen.
Groetjes Walter
Met deze ASP kun je een set speakers maken die vergelijkbaar zijn met de MOB3W. Op dit forum is het bouwtopic van deze ASP te vinden. Later heeft Jeroen nog 2 mooie Vishay regelaars op de achterzijde gezet om het volume van het laag te kunnen aanpassen.
Groetjes Walter
Ik ben voor streamendre schreef:Ga toch streamen man!
Ik weet er wel één.dre schreef:nu nog een mooie bron.
Zeker een taart (pi)hannesie schreef:Ik weet er wel één.dre schreef:nu nog een mooie bron.
Dat kan ook nog, en dan met de "gehackte" versie.Zweitse schreef:Zeker een taart (pi)hannesie schreef:Ik weet er wel één.dre schreef:nu nog een mooie bron.
Walt zou versteld staan.
Omdat de Daudio ASP iets meer output in het hoog geeft t.o.v. de MOB3W ASP heb ik het filter wat aangepast. De 3.9 ohm serieweerstand is vervangen door 4.5 ohm (5.6 ohm Mundorf + 22 ohm Duelund) en de 47 ohm parallel door een 22 ohm MOX.
Het resultaat is een wat neutraler hoog, nu maar weer eens luisteren!
Groetjes Walter
Het resultaat is een wat neutraler hoog, nu maar weer eens luisteren!
Groetjes Walter
Inmiddels heb ik de dipoolcorrectie achterop de Daudio ASP een stuk terug gedraaid. Het is best wel even leuk zoveel sublaag maar na een tijdje echt teveel om rustig te kunnen luisteren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Het verschil met iets minder sublaag is trouwens ZEER GROOT te noemen, het gehele laag is veel beter gedefinieerd en beter te volgen als het sublaag niet zo overheersend is.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Inmiddels heb ik het hoog nog wat zachter gezet door de 4.5 ohm serie weerstand van de AMT te vergroten naar 6.0 ohm, zie het bijgevoegde schema.
Ik hou zelf wel van een 'rustig' geluid en met de 4.5 ohm was het hoog me toch soms net wat té aanwezig. Een meting met ATB van het filter met 4.5 ohm en inclusief de werking van de ASP liet ook een flinke bak hoog zien t.o.v. het niveau bij 2-3kHz, zie onderstaande plot (ongeveer onder 30 graden)
Nu maar weer eens luisteren, het zou namelijk zomaar kunnen dat het optimum ergens tussen de 4.5 ohm en 6.0 ohm inzit...
Groetjes Walter
Ik hou zelf wel van een 'rustig' geluid en met de 4.5 ohm was het hoog me toch soms net wat té aanwezig. Een meting met ATB van het filter met 4.5 ohm en inclusief de werking van de ASP liet ook een flinke bak hoog zien t.o.v. het niveau bij 2-3kHz, zie onderstaande plot (ongeveer onder 30 graden)
Nu maar weer eens luisteren, het zou namelijk zomaar kunnen dat het optimum ergens tussen de 4.5 ohm en 6.0 ohm inzit...
Groetjes Walter
Grappig wanneer ik naar de curve kijk zou ik zeggen dat het hoog nog al achter blijft .Walt schreef:Inmiddels heb ik het hoog nog wat zachter gezet door de 4.5 ohm serie weerstand van de AMT te vergroten naar 6.0 ohm, zie het bijgevoegde schema.
Groetjes Walter
Het midden loopt over de hele linie ook al flauw naar beneden .
Zonder de speaker eerst gehoord te hebbem zou ik nooit denken dat het hoog te veel zou zijn.
Dit is vrij veel hoog hoor, de meting is onder 30 graden gedaan, vandaar de afval boven 10kHz. Van 6-10kHz zie je dat het niveau 1-2dB boven REF zit.
.jeroen_d schreef:Dit is vrij veel hoog hoor, de meting is onder 30 graden gedaan, vandaar de afval boven 10kHz. Van 6-10kHz zie je dat het niveau 1-2dB boven REF zit.
Ah ja nou zie ik het (onder 30 graden) moet ook eerst goed lezen
Zou er nog wel een on axis meting naast willen zien .
Dus Walt mocht je nog een beetje tijd over hebben
Ik heb op zich wel tijd, maar totaal geen zin!
Zoals Jeroen al opmerkt lijkt vooral vanaf 6 kHz het niveau wat te hard te zijn. De oplossing om de 4.5 ohm naar 6.0 ohm te vergroten heeft ook nog wat effect bij 4 kHz dus wellicht is er nog een optimalere filteraanpassing mogelijk zodat het alleen vanaf 6 kHz verzwakt wordt. Echter eerst nu maar weer eens luisteren, ik heb het idee dat het niet gek is nu.
Groetjes Walter
Zoals Jeroen al opmerkt lijkt vooral vanaf 6 kHz het niveau wat te hard te zijn. De oplossing om de 4.5 ohm naar 6.0 ohm te vergroten heeft ook nog wat effect bij 4 kHz dus wellicht is er nog een optimalere filteraanpassing mogelijk zodat het alleen vanaf 6 kHz verzwakt wordt. Echter eerst nu maar weer eens luisteren, ik heb het idee dat het niet gek is nu.
Groetjes Walter
Mijn AMT tweeters axiaal opmeten heeft niet echt nut. Je kan deze namelijk beter niet axiaal beluisteren want dan moet je het hoog zoveel gaan dempen dat je off-axis erg weinig overhoudt. In de totale ruimte is er dan een gebrek aan energie voor deze hogere frequenties, dat klinkt nergens naar. Overigens alle speakers die ik hier ooit heb gehoord klonken beter als je ze niet axiaal beluisterde. 15 graden is vaak een mooie hoek.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Komt dat dan door de tweeter ,ik had berepen dan een bandtweeter zijn beperking had in het verticale ?
Niet in het horizontale vlak.
Hoe dan ook als het zo werkt is het prima ,en je hebt e speaer afgesteld op de ruimte
Niet in het horizontale vlak.
Hoe dan ook als het zo werkt is het prima ,en je hebt e speaer afgesteld op de ruimte
Walt,
Waarom heb je de parallel weerstand niet verkleind ipv de serie verhoogd.
Van Jeroen heb ik ooit begrepen dat de parallel weerstand het hele hoog bereik beïnvloedt en de serie voornamelijk het hoogste hoog.
Jij wilt vooral onderin het bereik van je tweeter wat kwijt, dus......
Misschien beide weerstanden wat verkleinen? Gaat natuurlijk wel je crossoverpunt iets aan de haal.
Groet,
Leobus
Waarom heb je de parallel weerstand niet verkleind ipv de serie verhoogd.
Van Jeroen heb ik ooit begrepen dat de parallel weerstand het hele hoog bereik beïnvloedt en de serie voornamelijk het hoogste hoog.
Jij wilt vooral onderin het bereik van je tweeter wat kwijt, dus......
Misschien beide weerstanden wat verkleinen? Gaat natuurlijk wel je crossoverpunt iets aan de haal.
Groet,
Leobus
De tweeter is onderin juist goed, boven de 6000Hz speelt het wat aan de harde kant.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Via marktplaats had ik 2 stukken Mundorf Silver/Gold 1.5mm draad gekocht, ieder 130cm lang, dit voor een zeer zacht prijsje (nieuw iets van 95 euro/meter...).
Er zitten aardig wat meters speaker kabel bij mij in de keten dus het was even puzzelen waar ik deze mooie draad dan zou gaan inzetten. Ik heb ervoor gekozen de draad zo dicht mogelijk bij de units te zetten. Dit met het idee dat de eventuele positieve werking dan het beste tot zijn recht zou komen.
Ik zit nu weer te luisteren en er is inderdaad een verbetering hoorbaar. Stemmen zijn weer iets beter verstaanbaar en het lijkt of er weer een stukje 'grijs' is verdwenen (meer transparant).
Jammer dat deze Mundorf draad zo duur is, anders zou ik zeker de hele speaker bekabeling tot de versterker aan toe zo willen uitvoeren...
Groetjes Walter
Er zitten aardig wat meters speaker kabel bij mij in de keten dus het was even puzzelen waar ik deze mooie draad dan zou gaan inzetten. Ik heb ervoor gekozen de draad zo dicht mogelijk bij de units te zetten. Dit met het idee dat de eventuele positieve werking dan het beste tot zijn recht zou komen.
Ik zit nu weer te luisteren en er is inderdaad een verbetering hoorbaar. Stemmen zijn weer iets beter verstaanbaar en het lijkt of er weer een stukje 'grijs' is verdwenen (meer transparant).
Jammer dat deze Mundorf draad zo duur is, anders zou ik zeker de hele speaker bekabeling tot de versterker aan toe zo willen uitvoeren...
Groetjes Walter
En dan straks Mundorf kroonstenen? 
Linkje?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
WBT maakt wel rolletjes Zilversoldeer.