Als Dre zijn luidsprekers blijkbaar goed genoeg zijn om verschillen in klank van weerstanden bloot te leggen, dan zou het verschil tussen een wel of niet ingespeelde Allen Bradley ook mogelijk kunnen zijn. De opmerking van oren laten uitspuiten vind ik derhalve beetje flauw.
Het wordt misschien minder flauw als je het beschouwt als niet meer dan een manier om te zeggen dat inspelen van een weerstand niets verandert. Er is immers geen sprake van een chemische of mechanische belasting, zoals bij een luidspreker of elco. Jouw kennis van materialen is toch wel dusdanig dat je weet dat de elektrische eigenschappen van een materiaal niet afhankelijk zijn van inspelen?
RobertD schreef:
Of voor het inbouwen een half uurtje in de oven op 50 graden om het vocht eruit te verdampen. (staat ergens op de site van triodedick...)
Zomaar een gedachte: stel dat sprake is van invloed door uit de lucht gehydrateerd vocht, zou het dan niet beter zijn om de weerstanden op de plaats te houden waar ze gebruikt gaan worden? Indien de luchtvochtigheid merkbaar van invloed is op de weergave, ben ik geneigd om te denken dat ze dan (net als hout voor je luidsprekers) maar beter gelijk aan de overwegend heersende luchtvochtigheid kunnen worden blootgesteld.
Het warm maken van de weerstanden is juist bedoeld om de invloed van vocht (uit het verleden) weg te nemen.
Die Allen Bradley dingen zijn allemaal zo oud als de weg naar Kralingen en hebben weten wij veel waar opgeslagen gelegen.
Het materiaal is licht hygroscopisch, dus het kan geen kwaad om het vocht eruit te stoken.
Over het al dan niet inspelen van componenten wordt genoeg gediscussieerd, dus dat vind ik hier overbodig. Ik meen het te horen, elk versterker die ik in de loop der jaren heb gebouwd gaat na verloop van tijd opener klinken.
Over het al dan niet inspelen van componenten wordt genoeg gediscussieerd, dus dat vind ik hier overbodig. Ik meen het te horen, elk versterker die ik in de loop der jaren heb gebouwd gaat na verloop van tijd opener klinken.
En dat is dus raar dat het ALTIJD positief uitpakt. I.i.g. slechter na inspelen lees ik nooit.
Als componenten verlopen door de tijd of temperatuur (of vochtigheid) kan de instelling van het geheel zowel positief als negatief uitpakken en de kans daarop is 50/50.
Die Allen Bradley dingen zijn allemaal zo oud als de weg naar Kralingen en hebben weten wij veel waar opgeslagen gelegen.
Het materiaal is licht hygroscopisch, dus het kan geen kwaad om het vocht eruit te stoken.
Ik kan me wel voorstellen dat je het natuurlijke proces wat wilt versnellen als je een vermoeden hebt dat ze de laatste tijd mogelijk vochtig hebben gelegen.
RobertD schreef:
Dat kan, er zitten condensatoren en buizen in. De insteek was overigens geen discussie. Ik plaatste enkel Jeroen's opmerking in een wat ander daglicht, omdat daarop werd ingegaan onder het uitspreken als zijnde "flauw". Dat relativeerde ik, en dit gezegd hebbende mag van mij iedereen doorgaan over bouwen, luisteren, inspelen, enz.
Die opmerking van mij was ook gewoon flauw en zo bedoeld omdat ik geneuzel over weerstanden flauw vind. Meestal weet ik me in te houden tegenwoordig, soms floept het er toch even uit.
Die opmerking van mij was ook gewoon flauw en zo bedoeld omdat ik geneuzel over weerstanden flauw vind. Meestal weet ik me in te houden tegenwoordig, soms floept het er toch even uit.
maakt mij niet uit!
de bradley weerstanden klonken in het begin duidelijk doffer als de mox, u hoor ik volgens mij geen verschil meer.........
I.d.d. Ray. Componenten als weerstanden, spoelen en condensatoren spelen niet in, d.w.z. ze veranderen niet door een muzieksignaal. Nieuwe elco's moeten wel even settelen op de bedrijfsspanning maar dat duurt niet erg lang, hooguit 5 - 10 minuten en dan zijn ze stabiel.
En "duf" klinkende AB weerstanden? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Dat ze flink het signaal vervormen? (Of juist niet )
de bradley weerstanden klonken in het begin duidelijk doffer als de mox, u hoor ik volgens mij geen verschil meer.........
Je oren zijn eraan gewend ?
(zonder sarcasme...)
het verschil is te omschrijven als de situatie waarin jeoren en ik het nivo van de tweeter een halve db harder lieten spelen,dit was prima waar te nemen in de bekkens.
van suffig naar levendig.
Geef de Allen Bradley nog wat langer om echt los te komen, ik denk dat het nog beter kan worden... ik vind ze zelf vooral heel natuurlijk klinken, lijken goede match met Accuton.
Okee,okee, ik ga er in mee.
Waarmee gaan we inspelen ? want het kan toch niet zo zijn dat alle soorten muzieksignalen dezelfde resultaten opleveren ?
Dus gaan we inspelen met Frank Sinatra of Cannibal Corpse ?
Of keiharde Technohouse ? dat moet haast wel een heel ander resultaat geven ?
En moet de verwarming dan aan of uit ? en welke luchtvochtigheid moet ik dan aanhouden ?
Je kan ook een sinusgenerator nemen, of een zaagtand (meer Harmonischen...) of toch niet. want dan krijg je dat het component op slechts een frequentie is ingespeeld, en dat willen we ook niet...
Ik denk dat ik voor de ruis ga, dan zijn alle freq's evenredig vertegenwoordigd, maar moet ik dan roze of witte ruis nemen ?
Moeilijke materie...
Tsja, voor die paar centen die de AB's dre gekost hebben is het toch leuk experimenteren. Net zoals met kleine bypass caps. Als jij er zelf niet in gelooft moet je er niks mee doen uiteraard.
Maar goed ik begrijp dat inspelen een soort van inwijdingsritueel is. Mij best hoor, ieder zijn meug. Zelf zou dan toch met een aantal goede vrienden een goede fles champagne of goede whisky opentrekken om het heuglijk succes te vieren. En als de gasten vertrokken zijn eens lekker tevreden van muziek gaan genieten.
En vooral dat laatste want ik krijg toch sterk de indruk dat heel vaak dat inspelen een soort van chronische ontevredenheid is van nooit goed genoeg.
Snap die Dre ook niet, gebruikt ie de mooiste en duurste componenten, is tot bloedens toe een jaar lang aan het schuren en poetsen, huurt een zeer capabele filtergoochelaar in en dan stopt ie er van die oude soppige AB weerstanden in ???
Nee, Walt. nou ontwijk je de discussie, ik verwacht wel van je dat je ingaat op mijn argumenten.
Natuurlijk is experimenteren leuk, maar kun je ook het hoe en waarom verklaren ?
Nou kijk, op zich kwam RobertD met een verklaring. Als die oude koolstofweerstanden inderdaad vocht hebben opgenomen waardoor de weerstand verhoogd is, dan heeft dre dat gewoon gehoord. En als er muzieksignaal door loopt worden ze iets warmer en verdampt het vocht. Gaat de weerstand omlaag en komt het detail in het hoog terug.
Ik blijf erbij dat die dingen in de kliko moeten...de filterweerstanden horen stabiel te zijn in dit sublieme project. Anders komt er aan het afstellen van het filter nooit een einde.
ik weet hoe het klinkt,en ik heb maar weinig sets gehoord die zo klinken.
ik ben blij,en of jullie het allemaal onzin vinden wat ik doe interreseert me eigenlijk geen r**t!
aan de waardes is trouwens nog steeds niets veranderd trouwens.
wel zal ik na het eten de waardes van de bradley`s eens nameten,dan weten we alles.