UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door MichaelB »

cve schreef:
De modules zijn terug van Hypex maar de ruis is gebleven :evil:
Monoblok aan en niet aangesloten op preamp = ruis
Monoblok aan en aangesloten op uitgeschakelde preamp = geen ruis
Monoblok aan en aangesloten op ingeschakelde preamp = ruis
Monoblok aan en geen inputkabel = geen ruis
De ruis neemt niet toe met het volume en is heel zacht.
Ik ga maar alvast koffie zetten voor Sander.

Co
"Grappig" dat ik dit nu pas lees in je topic, maar ik heb precies hetzelfde (de openingspost) met in ieder geval 2 UCD180's. Degene uit de "proof of concepts". De UCD's die op de breedbanders aangesloten zijn, die kan je gewoon duidelijk horen ruisen. Niet storend zoals je een stuk terug ook aangeeft, maar het hoort volgens mij ook niet.

Heb je hier iets aan? Nope! Maar je staat er niet alleen in (en ik ook niet, dacht dat ik de enige was) :lol:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Rudy »

Kan je is gewoon een tekening maken hoe je alle onderdelen hebt aangesloten en waar met het chassis verbonden, dit zowel amp/preamp, en liefst nog op 1 blad/tekening.

Blokschema is voldoende hoor, niet op schematisch niveau. ( gewoon voeding, ucd , chassis, netfilter ... )

Enkel dan kunnen we wat nuttige kommentaar leveren.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

"Grappig" dat ik dit nu pas lees in je topic, maar ik heb precies hetzelfde (de openingspost) met in ieder geval 2 UCD180's. Degene uit de "proof of concepts". De UCD's die op de breedbanders aangesloten zijn, die kan je gewoon duidelijk horen ruisen. Niet storend zoals je een stuk terug ook aangeeft, maar het hoort volgens mij ook niet.
Je topic had ik gelezen maar ik dacht dat je meer last had van brom. Nadat je de suggestie van Jeroen_D had opgevolgd leek het probleem uit de wereld. Ik begrijp dat je nog wel met een zachte ruis bent blijven zitten. :?
Kan je is gewoon een tekening maken hoe je alle onderdelen hebt aangesloten en waar met het chassis verbonden, dit zowel amp/preamp, en liefst nog op 1 blad/tekening.
Zal ik uitwerken deze week. De massa van de voorversterker is met een 100 Ohm weerstand aan het chassis gelegd en de eindversterker zijn "hard" verbonden met de massa via de xlr.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Het blokschema.

Co
Bijlagen
blokschema.png
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door gervenja »

Hallo Co,

even een vraagje, waarom zit er op de eindversterkers geen weerstand tussen de massa en de randaarde?

gr John
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

even een vraagje, waarom zit er op de eindversterkers geen weerstand tussen de massa en de randaarde?
Die zat er oorspronkelijk wel. Deze heb ik weggehaald omdat ik dacht dit misschien mede de oorzaak was van de ruis. Daarom maar zo aangesloten als Hypex aangeeft in hun documentatie. Maakte dus niets uit.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Wat gebeurt er trouwens als je de ingang kortsluit? Sorry, ik heb maar even niet gekeken of dit reeds gevraagd is.
Hoi Mischa,

De vraag is nog niet gesteld. Het antwoord kan ik wel geven. Er gebeurt helemaal niets, de ruis blijft in ongewijzigde vorm en niveau aanwezig.

Co
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Misschien een open deur, want ik roep 't al véél langer. Maar geen van jullie gebruiken een netfilter met Y condensatoren toch? Daarmee koppel je namelijk alle rotzooi uit het net gelijk je massa in, en laat massa nu net een referentie zijn voor de UcD eindtrap omdat deze single ended is. Netfilters met Y condensatoren horen niet thuis in audio apparatuur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door MichaelB »

Wellicht ben ik een echte n00b op elektronica gebied (en dat ben ik ook), maar als Hypex aangeeft hoe zaken aangesloten dienen te worden en je gebruikt alleen maar Hypex spullen (trafo, voeding, UCD, line-in kabeltje), dan zou er geen ruis mogen zijn!

Volgens mij zitten er gewoon toleranties in al die modules of men is meer/minder kritisch.

Wat zegt Hypex trouwens over licht ruisen van sommige modules?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Misschien een open deur, want ik roep 't al véél langer. Maar geen van jullie gebruiken een netfilter met Y condensatoren toch? Daarmee koppel je namelijk alle rotzooi uit het net gelijk je massa in, en laat massa nu net een referentie zijn voor de UcD eindtrap omdat deze single ended is. Netfilters met Y condensatoren horen niet thuis in audio apparatuur.
en hoe kan je dat zien of een netfilter zo'n type is?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Rudy »

Als het de modules waren dan zou je die ruis altijd hebben, en dat is in dit geval niet waar.

@Sander
Ik denk niet dat het filters zijn, ik verkeek me er in het begin ook op, zijn imo gewoon afgeschermde entree's met zekeringblok en schakelaar.

@CVE
In de eindtrappen, als je je ingangsconnector ( die 4 polige kk van molex ) uittrekt, meet dan eens ohms/diode/capaciteif naar de aarding. ( spanning af uiteraard !! )

mvg Rudy
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Ik denk niet dat het filters zijn, ik verkeek me er in het begin ook op, zijn imo gewoon afgeschermde entree's met zekeringblok en schakelaar.
Dat klopt. Filters heb ik bij de vorige bouwwerken ook niet nodig gehad. Ik ken trouwens Sander zijn topics over die Y-filters. :|
In de eindtrappen, als je je ingangsconnector ( die 4 polige kk van molex ) uittrekt, meet dan eens ohms/diode/capaciteif naar de aarding. ( spanning af uiteraard !! )
De meting zal ik morgen eens doen. Geen idee wat ik voor waarden kan verwachten eerlijk gezegd. :oops:

Co
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Ik zit toch te denken aan oscillatie door onvoldoende ontkoppeling van de instrumentatieversterker (de dubbele opamp), dit evt. getriggered omdat deze zonder aangesloten te zijn aan de voorversterker allerhande RF/HF kan oppikken op z'n ingang. Ik ga komende week even bij Co buurten en neem de spectrum analyzer en oscilloscoop wel even mee, kunnen we exact zien wat er gebeurt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Ik ga komende week even bij Co buurten en neem de spectrum analyzer en oscilloscoop wel even mee, kunnen we exact zien wat er gebeurt.
Wordt het eindelijk stil in de monoblokken. :D :D :D :wink:

Co
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

cve schreef:
Ik ga komende week even bij Co buurten en neem de spectrum analyzer en oscilloscoop wel even mee, kunnen we exact zien wat er gebeurt.
Wordt het eindelijk stil in de monoblokken. :D :D :D :wink:

Co
ik vermoed dat met alleen kijken weinig verbetering op zal treden, maar waarschijnlijk kun je wel de vinger op de zere plek leggen en er vervolgens iets aan doen. Meten is weten ........ als je weet wat je meet :wink: (quote van mijn leraar hoogfrequenttechniek op de HTS).

Succes met meten alvast. Krijgen we ook foto´s met de voor/na meetresultaten? Dit is zowieso een leuk topic, want er komen allerlei storingsinvloeden om de hoek vliegen die ons Hörgenuss behoorlijk kunnen verpesten.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Succes met meten alvast. Krijgen we ook foto´s met de voor/na meetresultaten? Dit is zowieso een leuk topic, want er komen allerlei storingsinvloeden om de hoek vliegen die ons Hörgenuss behoorlijk kunnen verpesten.
Stay tuned :D De monoblokken worden dan wel stil maar ik niet. Ik hou jullie op de hoogte.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Nog wat zitten proberen met diversen massa aansluitingen. Met weinig succes helaas. Tijd voor wat plaatjes, dat gezeur over die ruis komt volgende week wel weer als Sander hier is. Hopelijk zie ik iets heel stoms over het hoofd en ligt Sander rollend van de lach over de grond.
De monoblokken zijn geheel opnieuw bedraad en de modules zijn nu liggend gemonteerd. De grote koelsleuven bevinden zich nu onder de UcD. De koeling is daardoor minder optimaal. Maar voordat al dat aluminium is opgewarmd is de aarde waarschijnlijk al lang vergaan :lol:

Co
Bijlagen
left+pre.jpg
monotopview.jpg
moduletop.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

bah bah.

Heren medebouwers, als we nu eens een poll starten om die pestkop hier weg te krijgen? Dit is niet leuk meer.


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Erg mooi!

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Co,

Heb je foto's nog even bekeken, paar aandachtspuntjes:

- netsnoer in de kast is met afscherming? zo ja, niet doen, afscherming koppelt rotzooi uit 't net nu zo je massa in.
- statische schermwikkeling op de trafo? Niet aan de kast leggen, maar gelijk aan de netentree
- grondlus? ik zie een metalen afscherming om de netentree, en nog een bout met aarde in 't midden van de kast?
- als je aarde aan de kast wil vastmaken doe dat gelijk bij de netentree, niet ergens anders, maakt jouw netentree zelf geen aarde?

Ik kom van de week even bij je langs, stuur je begin van de week even een PB.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
bah bah.

Heren medebouwers, als we nu eens een poll starten om die pestkop hier weg te krijgen? Dit is niet leuk meer.
Erg mooi!
Waar kan ik stemmen? :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
SSassen schreef:
Misschien een open deur, want ik roep 't al véél langer. Maar geen van jullie gebruiken een netfilter met Y condensatoren toch? Daarmee koppel je namelijk alle rotzooi uit het net gelijk je massa in, en laat massa nu net een referentie zijn voor de UcD eindtrap omdat deze single ended is. Netfilters met Y condensatoren horen niet thuis in audio apparatuur.
en hoe kan je dat zien of een netfilter zo'n type is?
Sander, is er een mogelijkheid dit te zien als er geen schema van t ding er op afgebeeld staat?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Henkjan,
Sander, is er een mogelijkheid dit te zien als er geen schema van t ding er op afgebeeld staat?
Jazeker, dit zijn twee condensatoren naar massa/GND vanaf fase en nul van 't lichtnet, die condensatoren wil je daar dus juist niet hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Henkjan »

OK, dus in geval van twijfel ff openschroeven
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

- netsnoer in de kast is met afscherming? zo ja, niet doen, afscherming koppelt rotzooi uit 't net nu zo je massa in.
De afscherming is niet gekoppeld in deze versie. Eerder wel maar dan onmiddellijk bij de netentree.
- statische schermwikkeling op de trafo? Niet aan de kast leggen, maar gelijk aan de netentree
De statische schermafwikkeling ligt nu inderdaad aan de bodem. Eerder aan de netentree.
grondlus? ik zie een metalen afscherming om de netentree, en nog een bout met aarde in 't midden van de kast?
De metalen afscherming is in deze versie losgeknipt (zelfs al een keer volledig verwijderd)

quote] - als je aarde aan de kast wil vastmaken doe dat gelijk bij de netentree, niet ergens anders, maakt jouw netentree zelf geen aarde?
[/quote]

Vlak bij de netentree aan de achterwand bevindt een massapunt, deze is nu niet aangesloten. In plaats daarvan is nu de bout in de bodemplaat gekomen.
De aarde van de netentree is op hetzelfde punt aangesloten als de statische afscherming. Aan de bodemplaat dus. De UcD is hard door de XLR aan massa verbonden.

Naar mijn idee heb ik zowat alle opties wel geprobeerd maar misschien niet in de juiste combinatie. De weerstand in de preamp heeft trouwens ook niet zo veel zin omdat via de monoblokken de weerstand naar massa toch 0 wordt. De 1 ligt daar hard aan het chassis. Eens zien of het uitmaakt om de monoblokken niet aan de eigen massa te hangen maar via de XLR kabel alleen aan die van de preamp.

Anders is tegeninstralen (nieuw Nederlands woord) door Jomanda........... Ach laat maar, ik word gestoord :mrgreen:

Co
Bijlagen
jomanda.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Heren medebouwers, als we nu eens een poll starten om die pestkop hier weg te krijgen? Dit is niet leuk meer.
Dit is misschien ook een oplossing Mischa.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Co
Bijlagen
DeZak.jpg
DeZak.jpg (113.17 KiB) 163 keer bekeken
Plaats reactie