Pagina 8 van 27
Geplaatst: vr 13 mei 2005, 23:32
door JuuL
Gaaf ontwerp zeg deepspace!
Ook handig zon schaalmodel!
Maar staan je tweeter en middentoner niet te ver omhoog?
Geplaatst: za 14 mei 2005, 11:47
door voodooless
JuuL schreef:Maar staan je tweeter en middentoner niet te ver omhoog?
Dat vraag ik me af. Als je naar bijvoorbeeld de avalon kijkt, staat de tweeter ook omhoog, en ik denk met ongeveer de zelfde hoek.
Rechte lijn vanuit de tweeter brengt me op 1,8 meter op 3 meter afstand. Lijkt me best oke. Bedenkt ook dat off axis response op meer afstand minder van belang is, aangezien de mogelijk off asix hoek met groter worden afstand kleiner wordt.
Geplaatst: wo 25 mei 2005, 23:27
door voodooless
Zo, weer bezig geweest:

[ click voor PDF ]
Ziet er erg spannend uit

. Doel van het labyrinth is om de backwave te laten uitdoven, net als de B&W Nautilus. Er zal natuurlijk nog flink wat dempingsmateriaal in de lijn moeten komen. Verder is ie helemaal gesloten. De lijn is zo'n 2,5 meter lang, en al die schotjes zorgen meteen voor de nodige bracing

. Klein probleem: over de theorie van de tapered closed tube is zowat 0,0 echte info te vinden. Als jullie nog wat weten, hoor ik dat dus erg graag!
Geplaatst: wo 25 mei 2005, 23:30
door daniel
zijn de mathcad-documenten van Martin King hiervoor misschien bruikbaar? te vinden via www. quarter-wave.com o.i.d.
Geplaatst: wo 25 mei 2005, 23:33
door voodooless
daniel schreef:zijn de mathcad-documenten van Martin King hiervoor misschien bruikbaar? te vinden via www. quarter-wave.com o.i.d.
Hmm, misschien back loaded horn met een dichte hoorneind ofzo... Ik ga het gewoon proberen.. Of een TL die dicht is op het eind... Wie weet...
Geplaatst: do 26 mei 2005, 0:30
door DIY_Freak
deepspace schreef:daniel schreef:zijn de mathcad-documenten van Martin King hiervoor misschien bruikbaar? te vinden via www. quarter-wave.com o.i.d.
Hmm, misschien back loaded horn met een dichte hoorneind ofzo... Ik ga het gewoon proberen.. Of een TL die dicht is op het eind... Wie weet...
Er is een sheet voor closed and BR die je hier voor zou kunnen gebruiken.
Geplaatst: do 26 mei 2005, 0:32
door voodooless
DIY_Freak schreef:Er is een sheet voor closed and BR die je hier voor zou kunnen gebruiken.
Daar kan ik toch niks van een tube of hoorn constructie aangeven? Als ik gesloten of BR wil, dan werkt WinISD ook wel oke. Gesloten volume geeft in ieder geval een mooie response

. Maak ik in mathcad een hoorn, met een bijna gesloten einde (kan geen 0 invullen), dan gaat de response richting infinite baffle...
Geplaatst: do 26 mei 2005, 1:57
door jeroen_d
Houd er rekening mee dat als je het zo wilt laten werken zoals B&W dat doet, dat je dan een veel groter volume nodig hebt als normaal. Die Nautilus is megagroot en gebruikt een zwaar overdempte afstemming met zeer lage Q.....jouw box is veel te klein voor dit idee. Hun tapered tube is, zonder bol ervoor, erg lang. Voor een 30 cm driver met effectieve diameter van 25 cm heb je een buis van zo'n 4 meter nodig. Dan lijkt het me eigenlijk beter om het bol/hoorn idee op te schalen naar de woofer afmetingen. Maar ook dan kom je in ruimte problemen ben ik bang.
Ik zou juist kiezen voor een volume met zo weinig mogelijk lengte in welke richting dan ook om de staande golven op zo hoog mogelijke frequentie te laten beginnen. Juist geen labyrint dus, anders krijg je dezelfde ellende als ik in mijn kleine monitor had. En dan geen interne demping gebruiken anders dan stijve kast met bracing en paneeldemping. En laagaf filteren minimaal een octaaf onder de eerste staande golf.
Groet, Jeroen
Geplaatst: do 26 mei 2005, 8:30
door DIY_Freak
deepspace schreef:DIY_Freak schreef:Er is een sheet voor closed and BR die je hier voor zou kunnen gebruiken.
Daar kan ik toch niks van een tube of hoorn constructie aangeven? Als ik gesloten of BR wil, dan werkt WinISD ook wel oke. Gesloten volume geeft in ieder geval een mooie response

. Maak ik in mathcad een hoorn, met een bijna gesloten einde (kan geen 0 invullen), dan gaat de response richting infinite baffle...
We hebben het toch over de 'tapered tube' a la B&W? Die kun je enigszins beschijven in de closed box sheet door de doorsnee af te laten nemen.
Geplaatst: do 26 mei 2005, 10:12
door voodooless
@DIY_Freak: Dat zal ik dan vanavond nog ff proberen, maar ik wordt toch enigsinds ontmoedigd door Jeroens verhaal..
@Jeroen_d: Zoals ik al zei hierboven, jou info maakt me toch wat huiverig. Maar, ik zou eens kunenn kijken of in een langere lijn kan maken. Lage Q moet wel lukken, zodra ik de lijn langer maak, gebruik ik meer volume, en op zich is de box groot zat om een Q van zeg 0.5 te halen..
Geplaatst: do 26 mei 2005, 19:09
door jeroen_d
Ja, ik hoop dat je het een beetje kan simuleren zoals Hans zegt. Als je niet bol/hoorn pakt maar alleen tapered tube dan moet ie echt lang genoeg zijn anders wordt de grondharmonische overeenkomend met de lengte niet genoeg gedempt. Voor de 4.3 cm mid gebruiken ze een tube van 68 cm in de Nautilus, zo kwam ik aan die 4 meter voor 25 cm. Als ik goed naar die slak kijk is het waarschijnlijk iets korter. Het zal er wel op neerkomen hoe korter hoe meer dempingsmateriaal nodig naar verhouding.
Groet, Jeroen
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 12:08
door voodooless
Ik denk toch dat ik gewoon voor gesloten met flink wat bracing ga.
Op ze zoektoch naar meer opties, kwam ik ook deze vifa woofer tegen:
http://www.lautsprechershop.de/pdf/vifa ... 6wa550.pdf
Ziet er ook erg smakelijk uit, en kan ik gewoon zonder correctie gesloten laten spelen (in niet eens zoveel liters). Rendement is lager dan de seas, maar in het laag kan ie wel harder.
Als iemand er vervormingsgrafiekjes van heeft, zie ik die natuurlijk graag

(K+T 4/2005 schijnbaar)
Misschien kan ik het ook nog wel over mijn hart halen om er twee van te nemen
26cm-Tieftöner mit Kohlefaser Dustcap und Aluminium-Membran und sehr langer Schwingspule für eine große lineare Auslenkung. In 100 Liter Bassreflexgehäuse ab unter 20 Hz einsetzbar. Er hat einen sehr ebenen Frequenzgang bis 2 kHz und einen geringen Klirrfaktor.
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 15:26
door vigier
Je kunt de uitgave van K&T natuurlijk ook in de winkel gaan halen
Ik heb ook naar de 26WA550 zitten kijken, maar hij is afgevallen vanwege 2 dingen: een Mms van 185 gram
Dat zou voor een 15 inch niet erg zijn, en voor een mega-12 inch ook niet, maar dit is een 10 inch unit.
Daarnaast: allememaggies wat een vervorming, dan zou ik veel eerder voor de nieuwe Visaton TIW300 gaan, of 1 van de 3 26cm revelator woofers van Scan Speak.
Misschien een XXLS 12 (nieuwe dus) van Peerless?
Groet, Joris
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 15:38
door voodooless
vigier schreef:Je kunt de uitgave van K&T natuurlijk ook in de winkel gaan halen

Ga ik ook doen ja
Daarnaast: allememaggies wat een vervorming,
Vaag, want de quote op lautsprechershop.de doet anders vermoeden... Toch maar ff kopen dan!
dan zou ik veel eerder voor de nieuwe Visaton TIW300 gaan, of 1 van de 3 26cm revelator woofers van Scan Speak.
Misschien een XXLS 12 (nieuwe dus) van Peerless?
Tja, ik had al eerder aangegeven dat ik geen fan ben van de XLS'en (ook al is dat zonder al teveel reden), dus de XXLS laat ik ook ff buiten beschouwing. De SS'jes zullen denken minder zijn dan de Seas die ik in gedachten had.
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 15:58
door vigier
Daarnaast: allememaggies wat een vervorming,
Vaag, want de quote op lautsprechershop.de doet anders vermoeden... Toch maar ff kopen dan!
Tja, ik had al eerder aangegeven dat ik geen fan ben van de XLS'en (ook al is dat zonder al teveel reden), dus de XXLS laat ik ook ff buiten beschouwing. De SS'jes zullen denken minder zijn dan de Seas die ik in gedachten had.
De 26WA550 heeft vanaf 100 Hz (dus daarboven) een hele mooi ERG lage vervorming...daaronder niet zo mooi zeg maar.
Helaas kun je die vervormingsgrafieken niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, aangezien onder de 100 Hz ook de geluidssterkte mee gaat tellen, dat is er niet in gecompenseerd. Je moet de vervormingsgrafieken ook altijd naast de SPL-curve houden om te kunnen vergelijken met andere units.
Je hebt het over de Seas L26? Zeker weten beter dan de 26W revelator's? Ik ken de L26 niet van dichtbij, dus ik kan er weinig over zeggen, maar ik zou het toch zeker even gaan vergelijken.
Groet, Joris
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 16:11
door voodooless
vigier schreef:
De 26WA550 heeft vanaf 100 Hz (dus daarboven) een hele mooi ERG lage vervorming...daaronder niet zo mooi zeg maar.
Helaas kun je die vervormingsgrafieken niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, aangezien onder de 100 Hz ook de geluidssterkte mee gaat tellen, dat is er niet in gecompenseerd. Je moet de vervormingsgrafieken ook altijd naast de SPL-curve houden om te kunnen vergelijken met andere units.
In de PDF loop de 26WA550 erg ver door in het laag, dus misscihen valt het dan nog wel mee.
Je hebt het over de Seas L26? Zeker weten beter dan de 26W revelator's? Ik ken de L26 niet van dichtbij, dus ik kan er weinig over zeggen, maar ik zou het toch zeker even gaan vergelijken.
haha, die is goed... Vergelijken is er niet bij, aangezien ik niet zou weten waar. Ik woon immers in the middle of knowwhere
De revelator's doen het in ieder geval minder goed in een gesloten doos, en ook kwa maxSPL zijn ze wat zwakker.
Edit: Bij nader inzien zal de 26W/8861-T00 het best goed doen in 60 liter gesoten

Idd een mooie kandidaat dus. Aan de andere kant, de Seas kun je tot zo'n 1 Khz gebruiken, de SS echter niet (eerder tot 300 Hz max).
Btw, als ik twee van die Vifa's zou nemen, dan heb ik natuurlijk ook halve vervorming...
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 17:01
door vigier
FF tussendoor: met vergelijken bedoelde ik vooral op papier. Volgens mij kun je helemaal nergens dit soort (prijzige) units met elkaar vergelijken in nederland
De ScanSpeak kun je inderdaad alleen voor heel laag gebruiken.
Groet, Joris
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 17:04
door voodooless
vigier schreef:FF tussendoor: met vergelijken bedoelde ik vooral op papier. Volgens mij kun je helemaal nergens dit soort (prijzige) units met elkaar vergelijken in nederland

We leven schijnbaar allemaal in the middle of knowhere
Btw, zelfde korf en magneet als de Seas W26, en vrijwel gelijke prestaties:
http://www.seas.no/seas_line/H1209.pdf
Van deze zou ik er ook twee kunnen nemen natuurlijk, helaas niks over vervorming bekend
Ik zie nu dat Geenius met deze woofer ervaring heeft... Al je dit dus leest Geenius... laat ff weten of het wat is?
Ah, toch nog wat gevonden:
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/1 ... 20test.htm , ook nog erg positief

Geplaatst: zo 29 mei 2005, 20:39
door Wowly
Mooie kast, maar bijna niet te maken van hout, misschien als je andere materialen gebruikt? Bijvoorbeeld een binnenwerk van hout en een buitenwerk van polyester? Moet je wel een goede male maken.
Overigens, zou je die hebben kun je gewoon de markt op met de ls, want hij is oogverblindend, mits niet in het geel

Geplaatst: zo 29 mei 2005, 20:50
door DIY_Freak
deepspace schreef:Van deze zou ik er ook twee kunnen nemen natuurlijk, helaas niks over vervorming bekend
Ik zie nu dat Geenius met deze woofer ervaring heeft... Al je dit dus leest Geenius... laat ff weten of het wat is?
Je vindt het net erg als ik antwoord neem ik aan
Ik zit nu (als in 'nu') een vervormingsmeting te doen van de Seas L26 en een paar andere units. Helaas heb ik de unit in dipool confguratie, dus de vervorming beneden de 80Hz neemt aardig toe (ik heb de unit rechtgetrokken met EQ van 50 tot 2KHz voor deze meting. En ik heb geen SS26

dus enige vorm van vergelijking zul je op de spreekwoordelijke buikmoeten schrijven.
Er zijn ook metingen in de K&T en/of HH te vinden, evenals van de W26

Ik heb de grafieken even nite bij de hand, maar herinner me wel dat deze units nagenoeg identiek presteren tussen 80 en 350Hz(!). Hoezo waar voor je geld? Daaronder, maar met name daarboven neemt de W26 een kleine voorsprong.
Verder kan ik je zeggen dat de unit geweldig klinkt en dat deze, zoals je al gezien hebt, heel goed presteert in een gesloten kast, iets wat niet veel voorkomt.
Terug naar m'n sweeps...

Ik word er al aardig gaar van

Geplaatst: zo 29 mei 2005, 20:59
door voodooless
Wowly schreef:Mooie kast, maar bijna niet te maken van hout, misschien als je andere materialen gebruikt? Bijvoorbeeld een binnenwerk van hout en een buitenwerk van polyester? Moet je wel een goede male maken.
Dan wordt mijn kast denk ik duurder dan de units

. Nee het is best te doen hoor. ik heb ook al flink wat ideeen
De voor en achterkant maak ik van dunne plaatjes denk ik dat de volgende sandwich wel zal werken:
Ik maak van MDF een mal: gewoon twee platen waar de ik ronding en de dikte uitzaag. Dan lijm ik 3 platen dun MDF op elkaar (3 mm ofzo), en doe deze tussen de mallen, zodat het kan drogen (misschien ook wel 3 of 4 mallen om meer druk te zetten). Hiervan maak kromme planken van elk 9 mm. Voor de achterkant lijm ik gewoon twee of drie van deze planken op elkaar. Voor de voorkant wil ik nog een tussen ruimte creeren van 1 cm, zodat ik deze kan vullen met zand (of als ik echt gek zou zijn, met vloeibaar lood

). Zo is de baffle zo'n 28 mm dik, en erg stijf en zwaar.
Zijkanten zijn gewoon rechte stukken MDF, niet zo lastig dus. 18 mm aan de buitekant, misschien een laagje lood, en dan iets van 15 mm MDF of plaanplaat. Dan nog loodbutumen aan de binnen kant.
De ruimte van de middentoner wordt volledig met zand gevult. Groote probleem is de bovenste ronding van baffle naar bovenkant: denk makkelijkste door voldoende vlees te hebben en een bandschuurmachine
Blijven nog de schuine facetten aan de bovenkant. Deze zijn waarschijnlijk met makkelijkste te maken met polyester oid. Een grof model van MDF als onderlaag, dan opvullen met glasvezelplamuur, afwerken met polyester. Zou moeten werken dacht ik zo.
Overigens, zou je die hebben kun je gewoon de markt op met de ls, want hij is oogverblindend, mits niet in het geel

Thanks

Geplaatst: zo 29 mei 2005, 21:08
door voodooless
DIY_Freak schreef:Je vindt het net erg als ik antwoord neem ik aan
Tuurlijk niet

Graag zelf!
Ik zit nu (als in 'nu') een vervormingsmeting te doen van de Seas L26 en een paar andere units. Helaas heb ik de unit in dipool confguratie, dus de vervorming beneden de 80Hz neemt aardig toe (ik heb de unit rechtgetrokken met EQ van 50 tot 2KHz voor deze meting. En ik heb geen SS26

dus enige vorm van vergelijking zul je op de spreekwoordelijke buikmoeten schrijven.
Maar je test dus wel ten opzichte van andere units

Hoe doet ie het dan in vergelijking met die andere (welke) units?
Er zijn ook metingen in de K&T en/of HH te vinden, evenals van de W26

Ik heb de grafieken even nite bij de hand, maar herinner me wel dat deze units nagenoeg identiek presteren tussen 80 en 350Hz(!). Hoezo waar voor je geld? Daaronder, maar met name daarboven neemt de W26 een kleine voorsprong.
Metingen van de W26 staan een paar pagina's terug idd. 350 Hz is eigenlijk gewoon voldoende. De Thiel mid kan dat makkelijk. K+T of HH metingen heb ik nog niet kunnen vinden van de L26 in ieder geval.
Verder kan ik je zeggen dat de unit geweldig klinkt en dat deze, zoals je al gezien hebt, heel goed presteert in een gesloten kast, iets wat niet veel voorkomt.
Idd, voor dat geld neem ik er gewoon twee per kast. Beetje Q correctie is geen probleem natuurlijk
Terug naar m'n sweeps...

Ik word er al aardig gaar van

Succes dan
Nog wat leuks gevonden:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=21500
Geplaatst: zo 29 mei 2005, 23:31
door DIY_Freak
deepspace schreef:Maar je test dus wel ten opzichte van andere units

Hoe doet ie het dan in vergelijking met die andere (welke) units?
Ik ben op het moment alleen het xo punt naar midunits aan het optimaliseren, dus geen vergelijking met andere woofers op het moment. Los van vergelijking, de unit heeft gewoon een lage vervorming... Het vergelijkend warenonderzoek van Mark K verteld je wat dat betreft meer.
Sodejuu... ik wist dat de L26 en W26 veel op elkaar leken, maar dit verhaal verbaast me. Het blijft natuurlijk een beetje speculatie van dhr Capslock (slimme vent overigens, heeft wel vaker 'insider information' op diyaudio en op de Madboard, erg ervaren luidsprekerbouwer), maar het klinkt overtuigend.
Ik heb nu bij twee gelegenheden wat langer naar de W26 kunnen luisteren maar nooit in een direct vergelijk met de L26 helaas. Beide zijn gewoon heel erg goed.
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 3:00
door Marp
deepspace schreef:Voor de voorkant wil ik nog een tussen ruimte creeren van 1 cm, zodat ik deze kan vullen met zand (of als ik echt gek zou zijn, met vloeibaar lood

). Zo is de baffle zo'n 28 mm dik, en erg stijf en zwaar.
Als je er geen probleem me hebt om alleen al als tussenlaag voor de baffle 35 kg lood toe te voegen, is de stap naar lichtgewicht beton ook niet zo groot. Daar hoef je geen mal voor te maken, maar simpelweg een draadframe waar omheen je geleidelijk beton in lagen optrekt. Misschien had je al gelezen hoe ik dat wilde doen bij mijn inverted horns, en anders hoor ik het wel als je geinteresseerd bent.
Voor mijn TL die als onderkast gaat dienen dacht ik al eerder aan wolcementplaten, waarvan ik de buitenkant afsmeer met specie. Dit bracht me overigens ook op het idee voor de inverted horns. Leuk was echter dat ik in een tabellenboek een grafiek aantrof waaruit bleek dat een houtwolcementplaat van 5 cm dik bij 200Hz een absorptsiecoëfficent heeft van 0,3 t.o.v. 0,15 bij akoestische tegels. Bij 2kHz zitten beiden op 0,7 Dit maakt de bruikbaarheid alleen maar groter als absorberend skelet, want met de buitenkant kan je immers nog alle kanten op. Biedt dit perspectieven om je behuizing elke vorm je geven die je maar wilt?
Geplaatst: ma 30 mei 2005, 9:23
door voodooless
De huidige vorm wil ik wel aanhouden. Maar het is idd een idee om de 1 cm ruimte op te vullen met beton

Heheel uit beton maken vind ik wat overdreven. Die dingen moeten namelijk ook nog de trap op gesleurt worden
