Sony TA N7B Vfet versterker
Moderator: Beheerdersteam
Oeff ampje weer even aan: iets scherp hoog maar na een halfuuurtje perfect gedetailleerd. Oud cdtje uit vroeger tijden op gezet : Propaganda A secret wish. Track 5 en 6, ONGELOVELIJK mooi geluidje. stereo door de hele kamer, de hogere bassen dragen heel mooi door in bepaalde stukken nog nooit eerder gehoord.
Ik luister met:
-CD304mk2 16 bitter met CDM1 loopwerk, gemodificeerd met klok, opamps, voeding ed.
-Buizen voorverst. met 6N1P in SRPP en EL84 shunt PS.
-dhz zilverkabel van cd naar vv
-10 meter (!) RG58U kabel van VV naar Sony.
-DHZ ML-TQWT 2weg met focal T120K tweeter en 20cm Audax woofer
Ik luister met:
-CD304mk2 16 bitter met CDM1 loopwerk, gemodificeerd met klok, opamps, voeding ed.
-Buizen voorverst. met 6N1P in SRPP en EL84 shunt PS.
-dhz zilverkabel van cd naar vv
-10 meter (!) RG58U kabel van VV naar Sony.
-DHZ ML-TQWT 2weg met focal T120K tweeter en 20cm Audax woofer
Laatst gewijzigd door buisje op ma 31 aug 2009, 7:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat mijn voorversterker een kleine dc afgeeft bij inschakelen. De dc beveiliging van de Sony gaat dan even aan en uit. Ik kan dat oplossen door de eindversterker vertraagd aan te schakelen via een relais, ik heb al een 12V trigger out van voorversterker. Of een mute relais aan de uitgang van de voorversterker maken.
LOL @ Pjotr. Ja ik laat m eerst zo. Uitwendig aan frontplaat wat geschaad door de tand des tijds, is niet anders.
Gisteren Icehouse gedraaid, tjonge deze bak is zijn gewicht bijna in goud waard. Je kunt me op een onbewoond eiland schoppen, maar dan wel met deze versterker.
Ik heb mijn ideeen/meningen over versterkers bijgesteld:
Dempingsfactor, vermogen, en dat soort zaken zijn WEL belangrijk. Met transistoren is toch een heel goede versterker te bouwen.
Misschien dat Sanken of die Kenwood triatr transistoren de Vfet kunnen benaderen, maar dat zal me een worst
Gisteren Icehouse gedraaid, tjonge deze bak is zijn gewicht bijna in goud waard. Je kunt me op een onbewoond eiland schoppen, maar dan wel met deze versterker.
Ik heb mijn ideeen/meningen over versterkers bijgesteld:
Dempingsfactor, vermogen, en dat soort zaken zijn WEL belangrijk. Met transistoren is toch een heel goede versterker te bouwen.
Misschien dat Sanken of die Kenwood triatr transistoren de Vfet kunnen benaderen, maar dat zal me een worst
kwam hier nog wat info tegen over deze (prachtige) versterker:
http://www.thevintageknob.org/VFET/TAN7/TAN7.html
The production run must lie between 1500 and 1800 units, tops, worldwide and all versions included, so the N7 is... quite exclusive.ray5150 schreef:kwam hier nog wat info tegen over deze (prachtige) versterker:
Ja klopt ik weet dat dit een exclusieve bak is. Diegene van wie ik m heb zei me dat, als je m weer werkend hebt heb je een high-end apparaat in huis.
Bij de hybrid ben ik aan het tweaken geweest met PS condensatoren, diodebruggen, smoorspoelen voor de HT voeding, BYD/BYV/HFA hexfred diodes, pio condensatoren, remweerstanden voor de diodes enz. Erg leerzaam dat zeker.
Deze versterker? Aansluiten, klein uurtje laten opwarmen en luisteren. modificaties hoef je niet over na te denken, echt niet nodig.
Ik zei nog vermogen en dempingfactor is toch belangrijk, een lage overall vervorming en een hoge signaal/ruis verhouding hoort daar nog bij.
Power: 2x 100W (20Hz...20kHz, 8Ohm)
AC bandwidth: 5Hz...35kHz (8Ohm)
Dist:
less than 0,01% at rated output
less than 0,008% at 1W/10W output
less than 0,01% at 205mW...rated output
DC bandwidth:
DC...100kHz (+0/-1db, Direct input)
6Hz...100kHz (+0/-1db, C-coupled input)
Noisefloor: more than 120dB (short-circuited input)
0,024mV (8Ohm)
Ik heb een James Bond theme op CD, instrumentaal klassiek: op de Sony is nog veel duidelijker de rumble die in de opname zit te differentieren. Ongelovelijk. Diepe bassen zijn nu gewoon constant en rhytmisch, ipv ene uithaal voor je gevoel iets harder dan de andere uithaal, dat had ik met de hybrid wel eens. Daar toch de voeding te krap (4X10000uF) of de interne weerstand vd fet te hoog (0.5 ohm per fet)
En bij deze wil ik jullie allen bedanken voor de bijdragen om dit project werkend te krijgen!! : Stofman voor de tips en schema's en email adressen Vfet suppliers, Midimaze voor de tips en schema's, Pjotr voor de vervangende torren en tips enz. En anderen die ik zo gauw vergeet
(ik kan de nippons chem. caps nog niet te pakken krijgen trouwens)
Bij de hybrid ben ik aan het tweaken geweest met PS condensatoren, diodebruggen, smoorspoelen voor de HT voeding, BYD/BYV/HFA hexfred diodes, pio condensatoren, remweerstanden voor de diodes enz. Erg leerzaam dat zeker.
Deze versterker? Aansluiten, klein uurtje laten opwarmen en luisteren. modificaties hoef je niet over na te denken, echt niet nodig.
Ik zei nog vermogen en dempingfactor is toch belangrijk, een lage overall vervorming en een hoge signaal/ruis verhouding hoort daar nog bij.
Power: 2x 100W (20Hz...20kHz, 8Ohm)
AC bandwidth: 5Hz...35kHz (8Ohm)
Dist:
less than 0,01% at 205mW...rated output
DC bandwidth:
DC...100kHz (+0/-1db, Direct input)
6Hz...100kHz (+0/-1db, C-coupled input)
Noisefloor: more than 120dB (short-circuited input)
0,024mV (8Ohm)
Ik heb een James Bond theme op CD, instrumentaal klassiek: op de Sony is nog veel duidelijker de rumble die in de opname zit te differentieren. Ongelovelijk. Diepe bassen zijn nu gewoon constant en rhytmisch, ipv ene uithaal voor je gevoel iets harder dan de andere uithaal, dat had ik met de hybrid wel eens. Daar toch de voeding te krap (4X10000uF) of de interne weerstand vd fet te hoog (0.5 ohm per fet)
En bij deze wil ik jullie allen bedanken voor de bijdragen om dit project werkend te krijgen!! : Stofman voor de tips en schema's en email adressen Vfet suppliers, Midimaze voor de tips en schema's, Pjotr voor de vervangende torren en tips enz. En anderen die ik zo gauw vergeet
(ik kan de nippons chem. caps nog niet te pakken krijgen trouwens)
Wel kijk dat doet me plezier dat je er zo van geniet. Bij deze erg graag gedaan.
Veel mensen haken al gewoon af bij het horen van de naam Sony (en terecht soms), maar in de 70'er jaren hebben die echt wel mooie dingen gemaakt (mijn huis staat er vol van).
Dit gezegd zijnde, ga ik die van mij ook eens een plaatje voorschotelen, wetende dat in het Noorden ook iemand geniet
Ik heb nog vier van die Nippon Chemicons staan 27000µF. Had ik gekocht voor reserve omdat ik vreesde dat we bij revisie de eerste lading hadden verneukt, maar da's niet het geval. Maar als je er niet aankomt, laat dan eens iets weten.
Veel mensen haken al gewoon af bij het horen van de naam Sony (en terecht soms), maar in de 70'er jaren hebben die echt wel mooie dingen gemaakt (mijn huis staat er vol van).
Dit gezegd zijnde, ga ik die van mij ook eens een plaatje voorschotelen, wetende dat in het Noorden ook iemand geniet
Ik heb nog vier van die Nippon Chemicons staan 27000µF. Had ik gekocht voor reserve omdat ik vreesde dat we bij revisie de eerste lading hadden verneukt, maar da's niet het geval. Maar als je er niet aankomt, laat dan eens iets weten.
Poe die heb je netjes opgeknapt, lijkt weer bijna nieuw
.
Over de voedingelco's, het kan ook heel goed zijn dat je die teveel (over)gedimensioneerd hebt, ik weet niet wat voor stroom de hybride trekt, maar 20.000uF per kanaal is echt veel.
Mijn Rotel RX-802 (2x echte 80W), heeft bijv. slechts 6800uF per rail zonder enig spoortje van brom en die klinkt behoorlijk dynamisch.
Er is voor de voeding een bepaalt optimum aan capaciteit wat je erachter kan hangen, te klein en je krijgt last van dynamiek verlies en eventueel brom.
Te groot en je krijgt ook last van dynamiek verlies omdat de condensators niet snel genoeg opgeladen kunnen worden.
Dat heeft naar mijn menig een veel grotere impact op het geluid (wordt ook wel omschreven als ' traag' ) dan een te kleine capaciteit.
Over de voedingelco's, het kan ook heel goed zijn dat je die teveel (over)gedimensioneerd hebt, ik weet niet wat voor stroom de hybride trekt, maar 20.000uF per kanaal is echt veel.
Mijn Rotel RX-802 (2x echte 80W), heeft bijv. slechts 6800uF per rail zonder enig spoortje van brom en die klinkt behoorlijk dynamisch.
Er is voor de voeding een bepaalt optimum aan capaciteit wat je erachter kan hangen, te klein en je krijgt last van dynamiek verlies en eventueel brom.
Te groot en je krijgt ook last van dynamiek verlies omdat de condensators niet snel genoeg opgeladen kunnen worden.
Dat heeft naar mijn menig een veel grotere impact op het geluid (wordt ook wel omschreven als ' traag' ) dan een te kleine capaciteit.
Niet erg beleefd om niet te reageren. Nijkerk heeft sowieso geen voorraad in Nederland liggen, moet ook uit Japan komen en Nippon Chemicon zelf wordt pas wakker bij grote aantallen (> 10.000 stuks).buisje schreef:Nou graag, ik wil die nippons wel van je overnemen. united chemicon Duitsland en fa. nijkerk nederland, de leveranciers van deze caps reageren niet. (te kleine klant zeker)
Je hebt zo email
De elco's van Nippon Chemicon zijn wel erg goed, dat wel. Maar aan de andere kant ook weer niet beter dan die van b.v. Epcos.
Dan moet je de versterker wel constant tegen clippen aansturen om daar last mee te krijgen met deze versterker. Juist de cascodeschakeling van de uitgangstrap zorgt bij deze versterker voor extra PSSR.Sikalot schreef:Te groot en je krijgt ook last van dynamiek verlies omdat de condensators niet snel genoeg opgeladen kunnen worden.
En juist dat constant veel te veel uitsturen van deze TA versterkers is de oorzaak van een vroegtijdig overlijden. Het zijn hele mooie versterkers maar ook wel een beetje kwetsbaar.
Maar mijn reactie was naar aanleiding van de gehoormatig minder presterende hybride versterker met 20.000uF per kanaal. Ik heb niets over de Sony gezegdPjotr schreef:Dan moet je de versterker wel constant tegen clippen aansturen om daar last mee te krijgen met deze versterker. Juist de cascodeschakeling van de uitgangstrap zorgt bij deze versterker voor extra PSSR.Sikalot schreef:Te groot en je krijgt ook last van dynamiek verlies omdat de condensators niet snel genoeg opgeladen kunnen worden.
En juist dat constant veel te veel uitsturen van deze TA versterkers is de oorzaak van een vroegtijdig overlijden. Het zijn hele mooie versterkers maar ook wel een beetje kwetsbaar.
Bovendien zegt tegen clipping aansturen niet veel, het is de stroom die uitmaakt niet de spanning.
Fasedraaiing en lage impedanties zorgen er wel voor dat er flinke stromen kunnen gaan lopen.
Ja precies Sikalot besprak de hybrid (en thanx Sikalot
)
Ik heb 2x 120W Amplimo voedingstrafo's gebruikt, zware standaard (30 Amp?) bruggen en zo is 2x 10000 uF echt niet veel hoor. Later heb ik de diodebruggen vervangen voor HFA hexfreds, maar dat klonk veel te laid back. De Sony klink ook een beetje laid back, maar mooi in proportie. De hexfreds er uitgehaald en een zware diodebrug gemaakt van ik geloof BYD dioden, type weet ik zo niet met koelplaatje iig. Speakers zijn 8 Ohm en geen nare bealsting naar mijn idee. Fets zijn wel slechts 2 per kanaal, ik denk dat dat m is. De Sony heeft er 12
De hybrid klink absoluut niet traag maar heel dynamisch. De Sony lijkt trager te klinken, maar is voor een transistorversterker heel snel.
Ik heb een keer een luisteravondgehad en 2 versterker met elkaar uitgebreid vergeleken. CDP was een meridian, transistorbak een enorme Mcintosh, buizenbak een frans geheten enorme buizenversterker in triode met BC components elco's. (Naam kom ik zo niet op)
Speakers waren enorme trapeziumvormige JBL Ti 's met een dubbele kast met vilt ertussen.
De tube bak klonk naar mijn smaak veel beter, dynamischer en een dieper geluidbeeld dan de mcintosh. Het viel me op dat deze Mc bij snelle impulsen te snel wilde zijn of zo, de impulsweergave klopte niet, (soort sneeuwbal effect) En dat met een gerenommerd merk als Mcintosh. Daarom was mijn mening voorheen dat je met transistoren geen echt fatsoenlijke versterker kan bouwen. Nu weet ik beter.
Ik heb 2x 120W Amplimo voedingstrafo's gebruikt, zware standaard (30 Amp?) bruggen en zo is 2x 10000 uF echt niet veel hoor. Later heb ik de diodebruggen vervangen voor HFA hexfreds, maar dat klonk veel te laid back. De Sony klink ook een beetje laid back, maar mooi in proportie. De hexfreds er uitgehaald en een zware diodebrug gemaakt van ik geloof BYD dioden, type weet ik zo niet met koelplaatje iig. Speakers zijn 8 Ohm en geen nare bealsting naar mijn idee. Fets zijn wel slechts 2 per kanaal, ik denk dat dat m is. De Sony heeft er 12
De hybrid klink absoluut niet traag maar heel dynamisch. De Sony lijkt trager te klinken, maar is voor een transistorversterker heel snel.
Ik heb een keer een luisteravondgehad en 2 versterker met elkaar uitgebreid vergeleken. CDP was een meridian, transistorbak een enorme Mcintosh, buizenbak een frans geheten enorme buizenversterker in triode met BC components elco's. (Naam kom ik zo niet op)
Speakers waren enorme trapeziumvormige JBL Ti 's met een dubbele kast met vilt ertussen.
De tube bak klonk naar mijn smaak veel beter, dynamischer en een dieper geluidbeeld dan de mcintosh. Het viel me op dat deze Mc bij snelle impulsen te snel wilde zijn of zo, de impulsweergave klopte niet, (soort sneeuwbal effect) En dat met een gerenommerd merk als Mcintosh. Daarom was mijn mening voorheen dat je met transistoren geen echt fatsoenlijke versterker kan bouwen. Nu weet ik beter.
Oke Sikalot. Maar gezien dit draadje over de TA gaat relateer ik het daarmee.
Maar bij de TA is de PSSR juist groot en dat hoor je er ook aan af.
Dat gaat pas een rol spelen als de spanningsreserve op de elco's onvoldoende gaat worden en/of sterk gemoduleerd door de stroom. De spanning op de elco's heeft wel degelijk een relatie. Vooral bij versterkers met niet zoveel PSSR gaat zoiets spelen. Heel bekend is dat en ook goed te horen bij de Hiraga "Le Monstre".Sikalot schreef:Bovendien zegt tegen clipping aansturen niet veel, het is de stroom die uitmaakt niet de spanning.
Fasedraaiing en lage impedanties zorgen er wel voor dat er flinke stromen kunnen gaan lopen.
Maar bij de TA is de PSSR juist groot en dat hoor je er ook aan af.