Even een paar postings terug, hoewel wat offtopic:
Ik zei dat lagetonen misschien niet zo richtingsONgevoelig zijn, maar ik bedoelde eigenlijk wat anders. Idd staan op vrijwel alle akoustische opnames lagetonen links en recht uit fase. Dat is niet te voorkomen. Ik blijf erbij dat je dan twee subs nodig hebt om de ruimtelijkheid te re-creeren die in de originele opname zit. Ruimtelijkheid ontstaat voor een belangrijk deel door fasedraaiingen.
Twee subs die uit fase weergeven gaan elkaar in je huiskamer écht niet uitdoven hoor. Verre van dat. Je hebt er in de praktijk dus weldegelijk mee te maken dat je een stuk ruimtelijkheid weggooid wanneer je een enkele sub toepast.
"Wij TL-mensen" hebben daar natuurlijk geen last van: De laagweergave wordt gewoon in stereo uitgevoerd en wordt niet verzorgd door een sub, maar door onze geliefde TL's. TL's kunnen ook nog wat anders dan het hele harde stampen dat veel subs doen, namelijk: muziek weergeven !
En inderdaad, de Davissen zijn uitstekend in het weergeven van muziek.
Wat mij betreft zijn de B139's dingen van het verleden. Ik zie er heden ten dage geen serieuze toepassing meer voor. Dus als mensen die dingen voor veel geld willen aanschaffen, gereviseerd ofzo, laten die vooral hun gang gaan. Maar ik doe niet mee
Paul.

