De perfecte TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Voor wat betreft de laagweergever voor mijn nieuw te bouwen TL's (komen die dingen er ooit ?) heb ik geen twijfels: De Davissen blijven ! Erg goed en inderdaad niet stuk te krijgen.

Even een paar postings terug, hoewel wat offtopic:

Ik zei dat lagetonen misschien niet zo richtingsONgevoelig zijn, maar ik bedoelde eigenlijk wat anders. Idd staan op vrijwel alle akoustische opnames lagetonen links en recht uit fase. Dat is niet te voorkomen. Ik blijf erbij dat je dan twee subs nodig hebt om de ruimtelijkheid te re-creeren die in de originele opname zit. Ruimtelijkheid ontstaat voor een belangrijk deel door fasedraaiingen.

Twee subs die uit fase weergeven gaan elkaar in je huiskamer écht niet uitdoven hoor. Verre van dat. Je hebt er in de praktijk dus weldegelijk mee te maken dat je een stuk ruimtelijkheid weggooid wanneer je een enkele sub toepast.

"Wij TL-mensen" hebben daar natuurlijk geen last van: De laagweergave wordt gewoon in stereo uitgevoerd en wordt niet verzorgd door een sub, maar door onze geliefde TL's. TL's kunnen ook nog wat anders dan het hele harde stampen dat veel subs doen, namelijk: muziek weergeven !

En inderdaad, de Davissen zijn uitstekend in het weergeven van muziek.
Wat mij betreft zijn de B139's dingen van het verleden. Ik zie er heden ten dage geen serieuze toepassing meer voor. Dus als mensen die dingen voor veel geld willen aanschaffen, gereviseerd ofzo, laten die vooral hun gang gaan. Maar ik doe niet mee ;)

Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Paul schreef:
"Wij TL-mensen" hebben daar natuurlijk geen last van: De laagweergave wordt gewoon in stereo uitgevoerd en wordt niet verzorgd door een sub, maar door onze geliefde TL's. TL's kunnen ook nog wat anders dan het hele harde stampen dat veel subs doen, namelijk: muziek weergeven !
Zuchthhhhhh........ ik ga 'm nog "liefhebben" op m'n ouwe dag :)
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

:lol: :lol:

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

:D :D

Mooi verwoord Paul,

Maar wat betreft dat laag links en rechts UIT fase zou staan, toch een kleine correctie: Dat staat heus IN fase. Zou het uit fase staan dan zou bij vinyl de naald gelanceerd worden, igg staan te stuiteren in de groef. Wel denk ik dat je gelijk hebt dat kleine faseverschillen in het laag tussen links en rechts deel uit maken van de ruimtelijkheid van de weergave en als zodanig behouden moeten worden.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Geheel uit fase is misschien niet juist opgemerkt.

Maar schuif eens een microfoon het podium op om de sectie contrabassen vast te leggen. D'r is hooguit één contrabas die in fase de mic bereikt.
Zelfde verhaal voor de "roommics", als het tenminste geen contactmics zijn. De linker pikt natuurlijk ook een stuk reflectie van de rechterwand op, maar wel met een flinke vertraging en dus in een andere fase.
Afijn, ik hoef jou nix te vertellen.


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ha, ha Paul :D Je weet dat ik niet van mics OP het podium hou voor acoustische muziek. Hooguit een mic voor de zang of een steunmic voor een acoustische gitaar als dat nodig zou zijn.

Maar dan nog zijn de faseverschillen in het laag niet erg groot in de uiteindelijke mixdown.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

rare vraag misschien maar ik gebruik op dit moment de focal 10w6411
in een 60 liter basreflex die tot 36 hz -3 db gaat, nu is de Qts 0.45 en vraag ik mij af of deze woofer ook geschikt is voor een Tl afstemming
daar ik toch nieuwe kasten wil gaan bouwen(middentoner is de audiom 6wm en tweeter de tc90td5)de woofer wordt op 350 hz gefilterd
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

ralf schreef:
rare vraag misschien maar ik gebruik op dit moment de focal 10w6411
in een 60 liter basreflex die tot 36 hz -3 db gaat, nu is de Qts 0.45 en vraag ik mij af of deze woofer ook geschikt is voor een Tl afstemming
Vast wel, zeker als de Fs ook nog lekker laag ligt.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Ralf:
rare vraag misschien maar ik gebruik op dit moment de focal 10w6411
in een 60 liter basreflex die tot 36 hz -3 db gaat, nu is de Qts 0.45 en vraag ik mij af of deze woofer ook geschikt is voor een Tl afstemming
Heb goeie ervaring met kleinere Focal als band pass....Ben nog van plan ook deze in TL te bouwen....Zit dus ook op die golflengte...nu nog de tijd.....Lijkt mij zeker geschikt voorTL

Ben gelukkig niet meer confused en laat de B139 voor wat ze waren:
perslot van rekening: wie met zijn ogen naar het verleden staat, staat met zn rug naar de toekomst...Thanks iedereen!
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Ik heb een vraag.

Misschien kennen sommigen onder jullie het merk T&A.

Die hadden/hebben ook transmissionline luidsprekers in hun gamma.

Ze maakten dikwijls gebruik van een zogenaamde 'innentreiber'. Een extra woofer in de kast dus, niet zichtbaar van buiten.

Weet er iemand of dat een goede techniek is ?

Is dit misschien ook bruikbaar in 'de pefekte TL' ?


Henri
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

fs is 43,7 hz dus aan de hoge kant
geeft dit wel een mogelijkheid tot lage -3db agstemming, in ieder geval
onder de 30 hz en hoe lang moet de TL dan zijn ?
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Uiteraard ken ik de TL's van het merk T&A, het staat redelijk hoog aangeschreven, ook bij mij.
Het systeem van de "Innentreiber" zegt mij niets.

Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als de Fs 45,7 is, dan wordt de pijplengte 1/4 x (300 / 45.7) = 1,7 mtr lang.
Zie het artikel over de TL.

Sietse
Laatst gewijzigd door sietse op vr 21 jan 2005, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Het was overigens T-A.

En de huidige modellen maken geen gebruik meer van een 'innentreiber'.

Waarschijnlijk bedoeld om het 'laagste-laag' denk ik.

Iemand ?????

Henri
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Henri1 schreef:

'innentreiber'

Iemand ?????

Klinkt als inwendig driver... doet me denken aan bandpass. :?:
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Inderdaad....Innentreiber doet mij ook vermoeden aan bandpass. Menig constructeur doet dit om diep laag te krijgen met relatief kleine woofer en behuizing. Hierbij krijg je a.h.w. een kleine sub onder je mid en hoog
Simon
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

ralf schreef:
rare vraag misschien maar ik gebruik op dit moment de focal 10w6411
in een 60 liter basreflex die tot 36 hz -3 db gaat, nu is de Qts 0.45 en vraag ik mij af of deze woofer ook geschikt is voor een Tl afstemming
daar ik toch nieuwe kasten wil gaan bouwen(middentoner is de audiom 6wm en tweeter de tc90td5)de woofer wordt op 350 hz gefilterd

Ben bezig met een Sub te bouwen van een Focal 11K7511. Draait nu in een "testbehuizing" TL van 3m. De testbehuizing wordt momenteel omgebouwd naar een stevigere behuizing. Wordt van binnen verstevigd met tussenschotjes, loodbitumen en vloerbedekkingsmatten (met bitumen onderkant) bekleedt.

Heb de unit zowel in een BR (75L) als in een TL (125L) gebruikt. In de TL klinkt de bas een stuk aangenamer en integreert ook een stuk beter met mijn Front Speakers (ook TL's :) ). Moet hierbij wel aangeven dat de BR misschien wel niet optimaal was afgestemd. Dit is gebeurd aan de hand van gegevens die uit WinISD kwamen gerold. De BR was wel van binnen vestevigd met een "simpele" matrix, dus de behuizing was wel stevig. Heb zelf het idee dat de BR iets strakker klonk, echter dat de TL beter in het geheel past.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Kijk dat is alvast een begin:

De woofer: Davis 25SCA10WW 10" carbon
De middentoner : Monacor SPH 135 KEP
Waterval middentoner. Heel erg goed! Niet voor niets wordt deze middentoner de beste Kevlar middentoner genoemd op de DIY Loudspeaker Designer's Selection Guide (the LDSG).
Nu nog een tweeter !!

Of gaan we voor een 4 weg?

Persoonlijk is 3 weg al meer dan genoeg
(met minder meer !!! zo is het toch)

Alvast een voorzetje voor de tweeter:
http://www.d-s-t.com/scs/data/d2905_970000a.htm
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Weidok schreef:
De middentoner : Monacor SPH 135 KEP

Quote:
Waterval middentoner. Heel erg goed! Niet voor niets wordt deze middentoner de beste Kevlar middentoner genoemd op de DIY Loudspeaker Designer's Selection Guide (the LDSG).


Nu nog een tweeter !!
Bij mij gaat ie erg goed samen met de RHT 12 van Visaton. Deze kwam dacht ik ook erg goed uit de testen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Weidok schreef:
De middentoner : Monacor SPH 135 KEP

Quote:
Waterval middentoner. Heel erg goed! Niet voor niets wordt deze middentoner de beste Kevlar middentoner genoemd op de DIY Loudspeaker Designer's Selection Guide (the LDSG).


Nu nog een tweeter !!
Bij mij gaat ie erg goed samen met de RHT 12 van Visaton. Deze kwam dacht ik ook erg goed uit de testen.
Heb jij aandelen in Visaton of zo :) :) :)

Ik kies toch voor een dometweeter van SCP deze klinken erg prettig !!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Heb jij aandelen in Visaton of zo
Nou nee, maar ik wordt zo goed "bediend" door dat dingetje. Maar ik zou natuurlijk es kunnen vragen naar een aantrekkelijke funktie in de verkoop.
Schaf ik ook nog een stropdas aan. Oranje met een fries vlaggetje natuurlijk
:D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Voor midden voel ik meer voor een HDA van Audax (als Audax tenminste nog de tijd van leven heeft).

Tweeter is een beetje teveel smaak afhankelijk denk ik. Zelf prefereer ik aluminium ribbon tweeters maar een goede dome kan ook: Hiquiphon of zo ???
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Die Monacor lijkt me wel wat! al ken ik em niet....misschien een idee om deze in MTM opstelling te bouwen met Ribbon tweeter: http://www.creativesound.ca/details.php?model=G2
en woofer van peerless: 850146: 257 SWR 39 115 SDX 4L AL (10" Woofer) met een Fs van 22.6 Hz voor de TL
Lijkt me wel wat! Ga eerst nog een kleine TL bouwen maar daarna komt zeker iets dergelijks.
Heb al een TL gebouwd met die peerless maar ben over mid en hoog niet 100% tevreden....

Simon
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Supertweeter ??? Wie heeft verder nog een voorstel?

Afbeelding

http://users.argonet.co.uk/business/hsdawson/
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

het forum lijkt wel uitgestorven.... Heb een nieuwe woofer gevonden van peerless 12 inch met een Fres van 18 herz!! Zal wel een behoorlijke TL worden!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”