2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb een 6Z51P in triode op de uTracer getest, het resultaat vind je in deze post. Er zit wat variatie tussen de exemplaren, maar je ziet duidelijk dat het een buisje is met een hoge versterking. Het schijnt de Rus te zijn die het dichtst bij de D3A komt.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Geldt voor dit printje dezelfde waarden en dezelfde spanningen als het eenvoudige printje?
Want ik krijg hier 8,7V uit de out als ik er 12,2V opzet.
En de 11,2V op pootje 3 , en 9V op pootje 1.
Stroom is 5,6mA op de voeding.
Ik heb voor de weerstand R17 weer 200 ohm gebruikt.
Want ik krijg hier 8,7V uit de out als ik er 12,2V opzet.
En de 11,2V op pootje 3 , en 9V op pootje 1.
Stroom is 5,6mA op de voeding.
Ik heb voor de weerstand R17 weer 200 ohm gebruikt.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Als je Iset hetzelfde kiest, zou je op dezelfde stroom uit moeten komen. Je krijgt alleen over R18 natuurlijk nog een boel extra spanningsval, dus om zeker te zijn dat beide MOSFETs in hun actieve gebied werken kan je dit printje op een wat hogere spanning testen. Zodra de stroom niet meer verder toeneemt als je de spanning verhoogt zit je goed. Maar door de RC tijd van R16 met C11 duurt het een paar seconden voordat de stroom definitief is ingesteld. Dus geef 'm even de tijd!
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb het 2e printje ook getest en die komt met 30V op B+ op 12V out, met een stroom van 10,2mA
op pootje 3 kom ik dan op 14,2V. Klopt dit dan een beetje, of moet ik dan R17 aanpassen?
Het andere printje blijft laag, zit zeker iets niet goed.
op pootje 3 kom ik dan op 14,2V. Klopt dit dan een beetje, of moet ik dan R17 aanpassen?
Het andere printje blijft laag, zit zeker iets niet goed.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Dan ga ik dit printje er ook eens tussen frotten en wat metingen doen om te zien of er verschillen te meten zijn.
Ik wacht nog op de trafo's, zijn in bestelling.
Ik wacht nog op de trafo's, zijn in bestelling.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Er klopt toch iets niet. Door R16 en R19 gaat geen stroom dus de 5,6mA die gelevert wordt gaat door R17 en R18, samen 1k2. Daarover krijg je dan 1,2 x 5,6 = 6,72V en niet 8,7V.peterl schreef: ↑do 11 mei 2023, 19:57Geldt voor dit printje dezelfde waarden en dezelfde spanningen als het eenvoudige printje?
Want ik krijg hier 8,7V uit de out als ik er 12,2V opzet.
En de 11,2V op pootje 3 , en 9V op pootje 1.
Stroom is 5,6mA op de voeding.
Ik heb voor de weerstand R17 weer 200 ohm gebruikt.
Moet die 8 misschien een 6 zijn?
De stroom wordt bepaalt door R17 en Q9 en kan voor elke andere Q9 verschillend zijn.
Anne
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Anne, dit printje mankeert nog wat aan, moet even kijken waar de fout zit, volgens mij moet het 2e printje wel kloppen.
De 330n heb ik moeten verboren op de print(vanwege de afmeting) en daar kan iets met een baantje fout gegaan zijn, dus die kijk ik nog na. Bij het andere printje was dat eerst ook zo.
De 330n heb ik moeten verboren op de print(vanwege de afmeting) en daar kan iets met een baantje fout gegaan zijn, dus die kijk ik nog na. Bij het andere printje was dat eerst ook zo.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik gebruik op die plek een axiale condensator, die past perfect. Met een radiale condensator kan je beter de pootjes verlengen met draden, dan hoef je niet in het printje te boren. Maar aan deze tip heb je nu natuurlijk niks meer.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb net even de de 2 verschillende printjes getest met een enkele ingangs waarde.
De eenvoudige meet 1,93V op de kathode met een anode spanning van 177V en 0,52 Thd+N
Degene met de condensator meet 1,89V op de kathode en 189V op de anode met 0,52 Thd+N
Het verschil is dat de eerste eerst overschiet in volts op de anode, en die met de condensator heel rustig opkomt tot de juiste spanning.
De eenvoudige meet 1,93V op de kathode met een anode spanning van 177V en 0,52 Thd+N
Degene met de condensator meet 1,89V op de kathode en 189V op de anode met 0,52 Thd+N
Het verschil is dat de eerste eerst overschiet in volts op de anode, en die met de condensator heel rustig opkomt tot de juiste spanning.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Yep, wel maar met 1 waarde gemeten, dan zou ik wel de hele reeks moeten testen om evt. verschil te zien, kan ik nog doen.
De softstart van de uitgebreidere is wel mooi. maar had jij met deze 2 verschillende printjes andere ervaringen?
De softstart van de uitgebreidere is wel mooi. maar had jij met deze 2 verschillende printjes andere ervaringen?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De print met condensator is wat minder gevoelig voor de aangesloten belasting, dus die moet ook bij een wat lagere belastingsweerstand nog nette THD cijfers geven. De softstart eigenschappen zijn me eerlijk gezegd nog niet eerder zo opgevallen, want ik gebruik 'm in een versterkertje met een gestabiliseerde voeding die is opgebouwd met buizen. Dus die heeft sowieso softstart.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb vanmiddag de 2 printjes met elkaar vergeleken in ARTA met vervormings cijfer.
bij 0,2VPP scoort het eenvoudige printje beter met 0,22 thd+n tegenover 0,33 met de condensator.
Daarna blijft het printje erg goed tot 1VPP met waarden rond de 0,25 thd+n dan is het eenvoudige printje al bij 0,5Thd+n
Van 1V tot 1,5V blijf ik onder de 0,5 THD tot 2 V zit ik op ongeveer 0,6THD dus nette waarden.
Bij het eenvoudige printje zat ik bij 1,5VPP al op 0,8 THD
Wat ik met de softstart bedoel is het volgende; Het eenvoudige printje gaat eerst naar 230V en hersteld zich dan langzaam naar de 170V anode.
De print met de condensator loopt langzaam op naar zijn waarde en maakt dus geen overshoot in spanning.
Ik moet ook nog even kijken hoe ik het printje ga inbouwen, met het koelblok of zonder koelblok geïsoleerd op het chassis.
bij 0,2VPP scoort het eenvoudige printje beter met 0,22 thd+n tegenover 0,33 met de condensator.
Daarna blijft het printje erg goed tot 1VPP met waarden rond de 0,25 thd+n dan is het eenvoudige printje al bij 0,5Thd+n
Van 1V tot 1,5V blijf ik onder de 0,5 THD tot 2 V zit ik op ongeveer 0,6THD dus nette waarden.
Bij het eenvoudige printje zat ik bij 1,5VPP al op 0,8 THD
Wat ik met de softstart bedoel is het volgende; Het eenvoudige printje gaat eerst naar 230V en hersteld zich dan langzaam naar de 170V anode.
De print met de condensator loopt langzaam op naar zijn waarde en maakt dus geen overshoot in spanning.
Ik moet ook nog even kijken hoe ik het printje ga inbouwen, met het koelblok of zonder koelblok geïsoleerd op het chassis.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik zit nog even met het printje met de DN2540 (to220) want op de koeling staat de hoogspanning.
Kan ik daar zo'n rubberachtig plaatje onder leggen met een kunststof ringetje en neemt dat genoeg warmte mee naar het chassis?
Moet daar ook nog pasta tussen?
Kan ik daar zo'n rubberachtig plaatje onder leggen met een kunststof ringetje en neemt dat genoeg warmte mee naar het chassis?
Moet daar ook nog pasta tussen?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Als je die zachte floddertjes bedoelt van siliconenmateriaal, daar hoeft geen pasta tussen. Maar pas wel op met aandraaien van de schroef, je drukt heel snel de transistor scheef als je de schroef te vast draait en dat gaat ten koste van de warmteoverdracht. Het beste werken clips in combinatie met zachte pads, omdat die ongeveer in het midden van de transistor duwen. In dit geval zou ik me niet te druk maken, want je hoeft maar een paar Watt af te voeren.
Als je met een schroef monteert, werken harde pads (aluminiumoxide, kapton, mica) met pasta beter, maar ook dan moet je de schroef met beleid aandraaien.
Als je met een schroef monteert, werken harde pads (aluminiumoxide, kapton, mica) met pasta beter, maar ook dan moet je de schroef met beleid aandraaien.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb die zachte pads er onder gezet(had ik nog) en de potmeters in een chassis gebouwd zodat ik ze ook op de bodem kan monteren. Bedankt.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik wist niet dat bij toroidy ook zo'n lange wachtijd is voor voedingen en ugt's, dacht dat ze ze daar op de plank hebben liggen.
Versterker is al bijna klaar, alleen de trafo's ontbreken.
Versterker is al bijna klaar, alleen de trafo's ontbreken.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De trafo's zijn binnen en zien er gelikt uit in hooggepolijst RVS.
Ook de bedrading is zeker lang genoeg(30cm) maar eigenlijk wel erg lang en ik moet nu kiezen om alles op te rollen of in te korten, wat is wijs.
wat is jullie mening hierover, er komt dan wel veel AC kabel achter in de versterker te liggen.
Ook de bedrading is zeker lang genoeg(30cm) maar eigenlijk wel erg lang en ik moet nu kiezen om alles op te rollen of in te korten, wat is wijs.
wat is jullie mening hierover, er komt dan wel veel AC kabel achter in de versterker te liggen.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Als je niet van plan bent om de spullen binnenkort weer te gaan recyclen: Uiteindelijk gewoon netjes doen en op maat maken! Je bouwt het tenslotte voor je plezier. Mag het er ook net uit zien 
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Gewoon 5 cm te lang afknippen. Dan heb je nog een lusje over.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik was net met de gelijkrichting bezig en toen merkte ik dat als ik de spanning er af haalde het enorm lang duurde voor de spanning weg was, normaal gebruik ik een bleeder van 220K in mijn solidstate voeding, maar kan ik die ook hier plaatsen naast de elco omdat er een gelijkrichtbuis op staat?
Heb hem in het rood gemerkt.
Heb hem in het rood gemerkt.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
top dan soldeer ik die er tussen, was het wachten om te testen wel zat op deze manier.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Zeker, zal dan hooguit 2 mA door gaan. Dus minder dan een 1 Watt verstoken. Neem dan wel een 3 - 5 Watt weerstand zodat ie niet al te heet wordt. Of een waarde van 470K, dat doet het ook wel hier. Duurt het wat langer.
[Edit]
Douwe is mij al voor
[Edit]
Douwe is mij al voor
