EL84 versterker printen met schema,s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Shadow »

Ngk buizen Bert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Bougie doosjes Tijdje in een auto garage werkzaam geweest Er passen mooi el84 in Joram :lol:
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Warna,

Ik wantrouw het "ANK EL84" schema voor wat betreft de lage waarde van de kathodeweerstand van de eerste trap (slechts 490 Ohm). Volgens mij is door die lage waarde de bias van de eerste trap te laag waardoor voor ingangssignaal van ongeveer line-niveau al snel oversturing plaats zal vinden.

Bijgaand tref je 3 voorbeelden aan van versterkers met de ECF80 (dc-gekoppeld) waarin de waarde van de kathode weerstand beduidend hoger is.

Je zou eens kunnen proberen om R2 (nu 100 Ohm) te vervangen door 1K.
Bijlagen
EF86 + ECF80 + 2 x EL95 pp (Siemens Sf. Str. 2 V 6.1).pdf
(1.93 MiB) 34 keer gedownload
ECF80 dc-coupled + 2 x EL84 triode pp + 5V4 (RB 1967).pdf
(201.6 KiB) 73 keer gedownload
ECC83 + ECF80 dc-coupled + 2 x EL84 triode pp + GZ34 (RE 1960).pdf
(1.96 MiB) 29 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Er zijn meer dan 1 schema kennelijk
IMG_1680.jpeg
warna
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 23:41
Locatie: amsterdam

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door warna »

Beste Bert,

Dank voor je snelle antwoord. Meteen de meter erop gezet en de uitkomsten zijn bepaald vreemd. Ik meet op de anode van het penthodedeel (pin6) van de ECF80 maar 76 v, op de anode van de phase splitter (pin1) 196v. Heb even weerstand R1 doorgemeten, en die is prima 149k.
Toch ook nog even (in hetzelfde versterkerdeel) een andere ECF80 erin gezet (beide nieuw gekocht bij Conrad, merk EI). En dan meet ik op pin 6 nog minder: 37v, en op pin 1 meet ik 233v. Rara hoe kan dat... Slechte buisjes?

groet, warna
warna
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 23:41
Locatie: amsterdam

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door warna »

Beste Robert,

Dank, ga ik proberen!
w
warna
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 23:41
Locatie: amsterdam

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door warna »

Ik denk dat ik naar een ander schema uitwijk, want dit gaat niet lukken. Te veel dingen die niet kloppen…
Groet, warna
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Ik heb wel wat gewijzigd
Maar ik weet niet goed meer waarom dat is te lang geleden
Ik heb er een draadbrugje zitten en 1 weerstand
Ik weet zo gauw niet waar dit aan zit
Bijlagen
IMG_1697.jpeg
IMG_1698.jpeg
IMG_1699.jpeg
IMG_1700.jpeg
warna
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 23:41
Locatie: amsterdam

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door warna »

Alweer een tijdje geleden, maar zo gaat dat in de soldeerwereld. Uiteindelijk heb ik de audionote-kloon_printplaat weggegooid en ben uitgeweken naar het eenvoudige el84-schema van DHTRob, met uitgangstrafo’s met ultralineaire taps. Dat betekende dat ik de uitgangstrafo’s uit oude Revox G36 recorders niet kon gebruiken. Heb dus trfo’s plus smoorspoelen bij AE besteld. Het bleken flinke knapen te zijn. Omdat ik ook nog twee voedingstrafo’s uit sloop-Revoxen had, heb ik de zaak dubbel-mono uitgevoerd. Alles op een flinke plank gemonteerd, daarbij nog wat Revox-chassisdelen gebruikt en aangezet. Prima geluid! Meer diepte en power dan de single-ended versterkers die tot nu toe heb gebouwd (300B en 6EM7). Uiteindelijk heb ik de plank intact gelaten, houten kap eromheen en messing frontplaat. En een paar VU-meters voor het gezicht. Heel zwaar geworden, maar heel tevreden mee. Voorlopig.
Nu ga ik kijken hoe ik een paar fotootjes kan toevoegen.
Op de tweede foto staat de el84 pp te spelen, naast mijn 6em7 SE, en boven mijn gereviseerde Revox G36 (gemaakt uit drie exemplaren.

IMG_4576.jpeg
IMG_4577.jpeg
Bijlagen
IMG_4576.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 versterker printen met schema,s

Bericht door OpaBert »

Gefeliciteerd hoor Weer knap stukje werk en hoop passen en meten Blij dat je uiteindelijk een werkende versterker hebt
Die Kloon print heb je weggegooid wat echt niet had gehoeven, maar het ontwerp dat je nu hebt zal welletjes beter werken
Nogmaals gefeliciteerd
Plaats reactie