Kwestie van Pjotr's formule aan te passen.AatV schreef:Probeer het eens in Joules!![]()
groet,
Aat
Niet W maar E=½CV² (Joules)
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Kwestie van Pjotr's formule aan te passen.AatV schreef:Probeer het eens in Joules!![]()
groet,
Aat
Ja, dat is de Anneaanse notatieAh!buis schreef:Kwestie van Pjotr's formule aan te passen.AatV schreef:Probeer het eens in Joules!![]()
groet,
Aat
Niet W maar E=½CV² (Joules)![]()
Anne
Ja, de energie in Joules dus (is inderdaad Q*U), maar nu ben ik, voor mijn begrip, die halve even kwijt.. we hebben het toch over gelijkstroom? (in hoofdletters.. E=Q*U = U*U*C)Pjotr schreef:De energie gaat kwadratisch met de spanning: W = 1/2 x C x U^2
Mooie bordjes! Maar ik heb net alle onderdelen besteld om er zelf één te bouwenBarry2001 schreef:Ik weet niet of je al voorzien bent, maar heb nog inschakelvertraging liggen, evt met relais.
Komt ie nu meeAh!buis schreef:Zo ook hier, in de gloeivoeding heb ik 2m2 condensatoren opgegeven.Achteraf wel op 't randje, neem liever 4m7 voor die twee.
Anne
Zwartoog schreef:Mooie bordjes! Maar ik heb net alle onderdelen besteld om er zelf één te bouwenBarry2001 schreef:Ik weet niet of je al voorzien bent, maar heb nog inschakelvertraging liggen, evt met relais.![]()
Ja hoor, en idd een beetje laatZwartoog schreef:Komt ie nu meeDie 2m2's zijn al onderweg. Als ik het goed heb begrepen dan vlakt een grotere capaciteit de AC-golf wat af. Echter, die LM317 zou het recht moeten trekken, tenzij de Vin te laag wordt, die minimaal 1.5 V boven Vout=6.3 V liggen. Klopt?
Ik ga wel eerst bouwen met wat ik heb, wantAh!buis schreef:Het kan ook nog zo, DDanders.png win je 0,6V.Maar dan een verzameling 1N400x over en twee 1N540x tekort.En ook hierbij liever wat groter C (nu 2x 2m2) bijv 1x 10mF (16V).
Anne
ik merk nu al dat ik dingen niet in m'n mandje had zitten omdat ik zat te dubbendemocles schreef:Er zullen nog wel wat meer dingen zijn,die je nog mist en later bij besteld...............
Thanks! Ik heb inmiddels op AliX een leuk assortiment messing gevonden. Kan ik lekker graaien.ray5150 schreef:Als je dan toch bij EOO gaat bestellen :
https://www.eoo-bv.nl/afstandsbussen-sc ... roter.html
Ok, fijn om te weten. Dus ook met volumeknop voluit geen probleemAh!buis schreef:Zou me niet vermoeien.Mag best zonder LS, is balansversterker en dan geleidt er altijd minstens een van de eindbuizen.
Het is bij versterkers met maar één eindbuis waar het zonder LS mis kan gaan.Als de buis overstuurd wordt kan de spanning over de UGT pieken op het moment dat de buis afgeknepen wordt.
Anne
Voorbuis niks aan de hand maar eindbuis, dan verbrandt je je fikkenZwartoog schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je één van de buizen eruit trekt (of aanzet met ontbrekende buis)? Zowel eindbuis als voorbuis?
Genoteerd!Ah!buis schreef:Voorbuis niks aan de hand maar eindbuis, dan verbrandt je je fikkenZwartoog schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je één van de buizen eruit trekt (of aanzet met ontbrekende buis)? Zowel eindbuis als voorbuis?![]()
Maar zonder gekheid, met één eindbuis kan het wel gaan vonken, niet doen dus![]()
Anne
Standaard voor de voorbuisjes neem ik minimaal 1 buisdiameter als minimale tussenruimte.Qua warmte: bovenachterin komen luchtgaten, dus als het goed is moet er een luchtstroom op gang komen. Hoe warm worden die voorbuisjes? Ik heb ze nu wellicht vrij dicht tegen elkaar misschien?
Goede tip! Aan de zijkant zit wel een ribbel in het glas, denk dat deze de originele "vuilnisemmer"-voet de oriëntatie bewaakte.Ah!buis schreef:Zorg wel voor een duidelijke aanduiding voor de oriëntering eindbuizen.De GU50 kan makkelijk verkeerd ingeprikt.
Anne
Helder! Voor de eindbuizen is er nu aan één kant ca 2,5 cm ruimte, aan de andere kanten (veel) meer.democles schreef:Standaard voor de voorbuisjes neem ik minimaal 1 buisdiameter als minimale tussenruimte.
Kan dichter tegen elkaar,maar je moet aan de onderkant ook nog wat onderdelen kwijt!
Als ik buisjes op een print monteer is soms de tussenruimte nog kleiner,maar dat is dan mogelijk omdat de rest van de onderdelen al in de layout zijn geplaatst. Bij vrij bedraden heb je meer ruimte nodig.
De Eindbuizen worden redelijk warm,ik neem als regel minimaal 4cm vrij rond de buis en een minimale tussenruimte van 1 buis diameter.
2,5cm is te weinig, wordt te warm.Helder! Voor de eindbuizen is er nu aan één kant ca 2,5 cm ruimte, aan de andere kanten (veel) meer.