Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jvenema »

BCE35185-2ED3-49E5-BFC3-1F8AF81CE3B9.jpeg
Of dit soort vormen mee printen schijnt heel sterk te zijn neemt uiteindelijk weinig volume in en alle afstanden kijken me telkens weer anders. Denk dat met 3D printen en behuizingen nog wel leuke stappen te maken zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Het wordt iig een erg stijve behuizing! Maar hoe je er dan demping in gaat proppen :think:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door hardbats »

Die vorm heet Gyroid. Deze vorm is in alle richtingen even sterk en heeft geen gesloten ruimtes. 1 van de beste soorten invulling voor 3D printen. Gebruik is bijna standaard voor iedere print tenzij voor een speciale toepassing iets anders nodig is.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

jeroen_d schreef:
satefan schreef:
jeroen_d schreef:
Hoe zie je die reflecties precies terug? Ik bedoel gerelateerd aan afmetingen, golflengte, frequentie.
Tussen de magneet en conus zit de spider. Die beweegt mee. Reflecties zouden dan voornamelijk ontstaan tussen spider en magneet. Hoe hard zie je dat terug?

Mijn ervaring is dat ik vooral de surround resonantie terug zie als 2de orde harmonische distortie en die zie je ook in respons en impedantie. Bij de Purify is dit probleem heel goed aangepakt met die gekke surround. Verder zie je het opbreekgedrag terug in de response, impedantie en distortie. Ik zie geen resonantie terug die ik kan relateren aan de magneet. Niet dat die er niet is, maar ik zie hem niet. Dus ik ben benieuwd wat jij ziet.
Ik heb de meting even niet bij de hand, zal ik later posten. Maar in de IR zie ik op de afstand van de magneten van (ze staan in impulse-gecorrigeerde opstelling), in tijd dan, een verstoring. Mijn theorie is dat het signaal aan de achterkant van de woofer op de magneet van de andere woofer reflecteerd.

Satefan
Dat lijkt me stug. Een van de voordelen van impulsgecorrigeerde opstelling is juist dat je dit soort reflecties/resonanties de kop in drukt. Het enige wat je nog overhoudt in de lijn van de woofers zijn de even modes van de inwendige staande golven. Dat zul je in de meting terug kunnen zien, ik zou echt verbaasd zijn als ik iets terug zou zien van reflectie op de magneten, dat effect is veel minder sterk.
Ik heb de metingen even opgezocht. Dit is de ongefilterde SPL meting van de woofers in de behuizing:
Screen Shot 2020-07-26 at 12.36.14.png
Dit is de bijbehorende impulse meting:
Screen Shot 2020-07-26 at 12.37.07.png
Er zijn 2 membraan-resonanties waar te nemen. Op 4700hz en op 7600hz/8300hz. Na het aanbrengen van 2 notches zie ik deze impulse:
Screen Shot 2020-07-26 at 12.40.29.png
Ik heb het sterke vermoeden dat de verstoring die ik in de meting zie veroorzaakt worden door reflecties op de woofers.

Ben benieuwd wat jullie zien/vinden van deze gedachte.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

Het is niet ideaal maar het ziet er goed uit. Ik kan de testerende onregelmatigheden niet relateren aan de magneet. Vergelijk bv eens de seas excel E0015-08s en E0037-08s. Vrijwel hetzelfde, niets dat ik kan herleiden tot de sterk verschillende magneten
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

jeroen_d schreef:
Het is niet ideaal maar het ziet er goed uit. Ik kan de testerende onregelmatigheden niet relateren aan de magneet. Vergelijk bv eens de seas excel E0015-08s en E0037-08s. Vrijwel hetzelfde, niets dat ik kan herleiden tot de sterk verschillende magneten
Okay. Bovenstaande is de meting voordat de LR24 er op gezet is. Daarna ziet het er zo uit:
Screen Shot 2020-07-26 at 17.04.01.png
De meeste reflecties zitten dus ergens boven de x-over lijkt me.

EDIT: Zelfde meting maar dan met ongeveer dezelfde tijd-schaal. Iets makkelijker vergelijken met de eerdere IR meting zonder de LR24 (in de voorgaande post).
Screen Shot 2020-07-26 at 17.36.18.png
Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jeroen_d »

Ja het filter haalt er hoogfrequent informatie uit. Dat helpt verder niet voor de analyse, ondanks dat het vergelijk interessant is en voor sommigen wellicht leerzaam. In de ongefilterde respons zie je de negatieve dip eerder in de tijd omdat de bandbreedte groter is. Ik zie hier geen reflectie in.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Even terug ging het over het verenigen van een grote(re) uitslag en het effect op de mid-weergave. De apart rolrand zorgt er voor dat de veerconstante constant(er) blijft over een groter slagbereik. Daarnaast is de spreekspoel is niet-lineair gewikkeld. Uiteinden van de spreekspoel hebben meer windingen dan het centrale deel:
Screen Shot 2020-07-27 at 11.23.28.png
Dus als de spreekspoel naar buiten beweegt, neemt de effectieve lengte L toe, wat de afname van het B veld compenseert

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Jah maar of dat nou een voordeel is? Dat betekent dat als de spreekspoel het einde van de luchtspleet nadert, de knik in de overgang van de aandrijving scherper wordt. Dat gaat dan voornamelijk veel hogere harmonischen produceren a la hard clipping. En dat is nou net niet fijn.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
Jah maar of dat nou een voordeel is? Dat betekent dat als de spreekspoel het einde van de luchtspleet nadert, de knik in de overgang van de aandrijving scherper wordt. Dat gaat dan voornamelijk veel hogere harmonischen produceren a la hard clipping. En dat is nou net niet fijn.
Maar dat zou dan in de metingen terug te zien moeten zijn?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Als je nabij X_max komt wel. En dat risico is bij kleine woofers met een lange slag net zo relevant. Je krijgt dan een sliert harmonischen te zien die veel verder doorloopt dan bij een normale woofer die misschien minder lineair is binnen zijn X_max maar wel veel gemoedelijker clipt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
Als je nabij X_max komt wel. En dat risico is bij kleine woofers met een lange slag net zo relevant. Je krijgt dan een sliert harmonischen te zien die veel verder doorloopt dan bij een normale woofer die misschien minder lineair is binnen zijn X_max maar wel veel gemoedelijker clipt.
Helder. In mijn specifieke geval is de Purifi een (potentiële) vervanger voor de SB17MFC35-8. Ben benieuwd hoe de metingen zich dan verhouden tot elkaar.

Bedankt voor de input!

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij een hele mooie woofer maar je moet niet op zijn tenen willen gaan staan denk ik zoals op feestjes. W.m.b. wordt het dan toch MFB. En ook daar: Ga je over de grenzen van het lineaire bereik, wordt het een drama.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Daarom heb je bij MFB altijd een limiter nodig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

zowel de 6,5" als de 4" hebben mijn aandacht, alleen die prijs is gewoon niet aantrekkelijk.

De 4" in 8 ohm lijkt een perfecte kandidaat voor 4 liter 2-weg met ballen (relatief)

Een 6,5" gesloten in 5 liter passief ben ik aan het overwegen, niet helemaal waarvoor ze bedacht zijn maar in de gedachte van een LS3/5a formaat/opvolger is die beter geschikt dan 4-5 liter BR met het 4" broertje.

Is er nog een groupbuy georganiseerd?
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door de vuilnisman »

Er staat wel een op diyaudio, deze is al wel gesloten maar dan heb je een idee qua prijzen.

https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... r-buy.html
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

Als je de 6,5" overweegt vanwege de hoge lineaire slag is de Scan-speak 18WU illuminator ook een goede optie. Die doet het net iets beter op dat punt, zie https://www.erinsaudiocorner.com/driveunits/

Al is de frequentierespons van die Purifi wel iets cleaner nog.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

wouter schreef:
Is er nog een groupbuy georganiseerd?
Niet door mij. Maar als die komt dan doe ik denk ik wel mee. T moet er toch een keer van komen :rock:

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Ronkel schreef:
Als je de 6,5" overweegt vanwege de hoge lineaire slag is de Scan-speak 18WU illuminator ook een goede optie. Die doet het net iets beter op dat punt, zie https://www.erinsaudiocorner.com/driveunits/

Al is de frequentierespons van die Purifi wel iets cleaner nog.
Als ik het zo lees dan is de excursie iets beter, maar de distortion-cijfers zijn het sterke(re) punt van de Purifi?

Satefan
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

Klopt. Ik vraag me alleen ten zeerste af of je dat verschil gaat horen.

Zelf luister ik zelden hard maar wil ik wel graag headroom voor dynamische muziek. Tegelijkertijd vind ik het ook prettig als een speaker zo compact mogelijk is, vandaar dat ik eerder kijk naar de large signal parameters en power handling. Daarin zit voor mij dus de aanname dat het small-signal gedrag meestal goed genoeg is.

Overigens is power handling altijd even oppassen, Scan-speak publiceert bijvoorbeeld 100h RMS en long term (IEC 268-5) waar bijv Seas long term en short term specificeert (en die laatste vind ik niet zo'n zinvolle waarde).
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

De scan speak is zeker ook een interessante optie. Het ontwerp (vorm) van de magneet is ook veel netter ten opzichte van de Purifi. Ik gebruik 2 woofers per kanaal 2 in impulse-gecorrigeerde opstelling. In de impuls-meting zit nog wat rommel, waarvan ik denk dat het de reflectie is van de golf tussen de twee magneten van de woofers (SB acoustics met zelfde diameter magneet als de Purifi).

Ik laat de woofers bij 1khz afvallen met 24dB...dus de vraag is dan hoeveel ik van de mindere vervorming van de Purifi ga merken?

Qua prijs is de Purifi de minst aantrekkelijke optie...maar ja...ik wil m toch wel graag een keer horen. Als ik andere woofers ga plaatsen dan moet ik ook nieuwe kasten (laten) maken, ben ik ook weer 600 euro per stuk voor lichter...het wordt een nogal prijzige test op deze manier :-)

Satefan
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Vanaf 6 stuks kost hij zo'n €315 per stuk (zonder transport), volgens mijn berekening van hun webshop, en dan doe ik mee. Voor in een gesloten kast met LT.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

satefan schreef:
De scan speak is zeker ook een interessante optie. Het ontwerp (vorm) van de magneet is ook veel netter ten opzichte van de Purifi. Ik gebruik 2 woofers per kanaal 2 in impulse-gecorrigeerde opstelling. In de impuls-meting zit nog wat rommel, waarvan ik denk dat het de reflectie is van de golf tussen de twee magneten van de woofers (SB acoustics met zelfde diameter magneet als de Purifi).

Ik laat de woofers bij 1khz afvallen met 24dB...dus de vraag is dan hoeveel ik van de mindere vervorming van de Purifi ga merken?

Qua prijs is de Purifi de minst aantrekkelijke optie...maar ja...ik wil m toch wel graag een keer horen. Als ik andere woofers ga plaatsen dan moet ik ook nieuwe kasten (laten) maken, ben ik ook weer 600 euro per stuk voor lichter...het wordt een nogal prijzige test op deze manier :-)

Satefan
Net even de video bekeken op Erin's Audio corner. De Purifi wordt daar vanwege de lage distortion en gebrek aan 1khz rommel geprezen. Aangezien mijn x-over 1khz is, best belangrijk. Moet dan toch maar de Purifi worden :rock:

Satefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

ik wil 2x 8 ohm hebben, en oriënteer nog verder op meer....
Wieger61 schreef:
satefan schreef:
Dit is de staffel:
Min Max Unit Price
1 3 312.83 euro
4 5 283,15 euro
6 And more. 251,31 euro
Met twee stuks ben ik tevreden. 8 ohm is prima.
Ik zag dat Satefan de vorige keer de staffel had uitgezocht. Heb geen haast, ik informeer morgen ook wel even bij Soundimports.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

wouter schreef:
ik wil 2x 8 ohm hebben, en oriënteer nog verder op meer....
Wieger61 schreef:
satefan schreef:
Dit is de staffel:
Min Max Unit Price
1 3 312.83 euro
4 5 283,15 euro
6 And more. 251,31 euro
Met twee stuks ben ik tevreden. 8 ohm is prima.
Ik zag dat Satefan de vorige keer de staffel had uitgezocht. Heb geen haast, ik informeer morgen ook wel even bij Soundimports.
Dat zijn overigens ex.btw prijzen!
Plaats reactie