Fusion 567
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fusion 567
ah, nou komt de aap uit de mouw. walt had een paar goede tips gegeven
welk merk ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Fusion 567
het DIY gehalte vliegt weer omhoog, kan dit niet serieus nemen. Als je 1 nummer draait en dan bij je eigen systeem blijft... dat lijkt me een beetje gek. Die midhoog sectie zijn ongemodificeerd toch?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fusion 567
GrolschHenkjan schreef:ah, nou komt de aap uit de mouw. walt had een paar goede tips gegevenwelk merk ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fusion 567
Nee, de lege flesjes staan hier gewoon in een AH boodschappentas.Shadow schreef:En waren die vol voor aanvang luistersessie?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fusion 567
Ik zou zo zeggen, kom lekker langs in B'Zwaag...wouter schreef:het DIY gehalte vliegt weer omhoog, kan dit niet serieus nemen. Als je 1 nummer draait en dan bij je eigen systeem blijft... dat lijkt me een beetje gek. Die midhoog sectie zijn ongemodificeerd toch?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Fusion 567
ik heb jaren terug een set 800D3 vergeleken met de Hobby Hifi Chorda. Ondanks de aanwezige loudness afstemming maakte die B&W wel gehakt van de super goede Chorda 2-weg met accuton.
Het was zo veel grootser, de luisterruimte leek 3x zo groot. iets waar de geweldig zware kasten, mega zwaar gebouwde (magneten aan de rohacel) woofer wellicht aan bijdragen. Er lijkt toch weinig toeval bij te zijn want het is toch vaak wel een flinke brok techniek, zo'n dure grote high end speaker.
Ook impulsgecompenseerde woofers hebben grote voordelen. Sd/ oppervlak ook.
Dit ontwerp van Gerhard heeft prachtige onderdelen, maar het blijft een eenvoudige opzet (met state of the art technology)
Als dat de boel zo eenvoudig naar huis speelt wil ik graag aandelen kopen
In beetsterzwaag zal de Vivid vast niet meer naast dit ontwerp staan...
Het was zo veel grootser, de luisterruimte leek 3x zo groot. iets waar de geweldig zware kasten, mega zwaar gebouwde (magneten aan de rohacel) woofer wellicht aan bijdragen. Er lijkt toch weinig toeval bij te zijn want het is toch vaak wel een flinke brok techniek, zo'n dure grote high end speaker.
Ook impulsgecompenseerde woofers hebben grote voordelen. Sd/ oppervlak ook.
Dit ontwerp van Gerhard heeft prachtige onderdelen, maar het blijft een eenvoudige opzet (met state of the art technology)
Als dat de boel zo eenvoudig naar huis speelt wil ik graag aandelen kopen
In beetsterzwaag zal de Vivid vast niet meer naast dit ontwerp staan...
Re: Fusion 567
Los van alle marketingingrepen en bezuinigingen is B&W natuurlijk prima in staat om welk systeem dan ook goed te bouwen. Wat mij vaak is opgevallen is dat veel andere high-endfabrikanten niet echt goed onderlegd zijn qua R&D en toch een goede boterham lijken te verdienen.wouter schreef:Er lijkt toch weinig toeval bij te zijn want het is toch vaak wel een flinke brok techniek, zo'n dure grote high end speaker.
Ik heb al wat jaren het vermoeden dat een topsysteem gewoon in de basis goed moet zijn, lineair, regelmatig verlopend afstraalgedrag en geen grote problemen in het tijdsdomein (ook resonanties). De rest aan optimaliseringen is onderhevig aan de wet van de verminderde meeropbrengst en daaraan zijn de luisterruimte en de beperkingen van ons gehoor vooral debet.
Wel weer een mooi project Gerhard! Go on go on...
Laatst gewijzigd door markbakk op vr 13 sep 2019, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fusion 567
Ik had verwacht dat de Fusions alleen in het laag en laagmid beter zouden zijn dan de Vivids, maar op elk vlak?
En dat met een kast gemaakt van Gamma multiplex en zonder loodbitumen. Demping bestaat uit de wanden beplakt met damping-10 vilt, woofer ruimte gevuld met polyester watten voor kussens en de mid wat twaron. Geen ingewikkelde bracings of aparte constructies achter de mid. Wat alleen nog een verbetering kan zijn is om op de mid ook stroomsturing te gaan gebruiken.
Ik realiseer me nu dat ik een zwart bouwgat ga vallen... Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen?
En dat met een kast gemaakt van Gamma multiplex en zonder loodbitumen. Demping bestaat uit de wanden beplakt met damping-10 vilt, woofer ruimte gevuld met polyester watten voor kussens en de mid wat twaron. Geen ingewikkelde bracings of aparte constructies achter de mid. Wat alleen nog een verbetering kan zijn is om op de mid ook stroomsturing te gaan gebruiken.
Ik realiseer me nu dat ik een zwart bouwgat ga vallen... Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen?
Re: Fusion 567
Je moet het ook niet te moeilijk maken, Jeroen........jeroen_d schreef:Iets zonder dsp en met een serieuze DAC ervoor
Maar ik weet wel een leuke DAC.
Re: Fusion 567
Je tapedeck eens afmaken ?ds23man schreef:Ik realiseer me nu dat ik een zwart bouwgat ga vallen... Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen?
viewtopic.php?f=20&t=19946&p=1675589
Re: Fusion 567
Heb die Vivids nooit zelf gemeten (niet eens gehoordds23man schreef:Ik had verwacht dat de Fusions alleen in het laag en laagmid beter zouden zijn dan de Vivids, maar op elk vlak?
Een multisub-satellietsysteem voor in de huiskamer natuurlijk. Die MFB-techniek vráágt er gewoon om.ds23man schreef:Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen?
Re: Fusion 567
Een multisub-satellietsysteem voor in de huiskamer natuurlijk. Die MFB-techniek vráágt er gewoon om.[/quote]markbakk schreef:Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen?
Dikke plus 1, een paar kleine mfb subs, daar heb ik wel oren naar.
Re: Fusion 567
@ds23man: ik heb gezocht naar de specs waaraan een MFB geschikte driver moet voldoen. Maar ik krijg het niet gevonden, zijn er eisen of maakt het geen bal uit?
Is de add-on voor de Fusion plate amp ook geschikt voor de FAxx1 modellen. Die hebben een highlevel input waardoor het vrij simpel wordt om een woofer aan een al bestaand monitor o.i.d. toe te voegen, en dan met MFB. Zoals dit van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/SBA-741-BASS.htm

Is de add-on voor de Fusion plate amp ook geschikt voor de FAxx1 modellen. Die hebben een highlevel input waardoor het vrij simpel wordt om een woofer aan een al bestaand monitor o.i.d. toe te voegen, en dan met MFB. Zoals dit van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/SBA-741-BASS.htm

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fusion 567
Even rustig aan jongens.
Elke woofer heeft een specifieke curve nodig die ook afhangt van de gebruikte kastvolume en niet iedere woofer is zomaar geschikt ( mechanisch qua inbouw sensor of spec's).
Elke woofer heeft een specifieke curve nodig die ook afhangt van de gebruikte kastvolume en niet iedere woofer is zomaar geschikt ( mechanisch qua inbouw sensor of spec's).
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Fusion 567
Aan de andere kant is hier natuurlijk wel sprake van 3-weg actieve versterking met DSP ten opzichte van een box met passieve filtering. De mid die je hebt gebruikt is ook bepaald geen slechte driver! Dus zo heel erg sta ik er niet van te kijken.ds23man schreef:Ik had verwacht dat de Fusions alleen in het laag en laagmid beter zouden zijn dan de Vivids, maar op elk vlak?
Van welk multiplex worden Vivids dan gemaakt?ds23man schreef:En dat met een kast gemaakt van Gamma multiplex ...
Maar je moet nou ook niet net doen alsof je een goedkope speaker hebt gebouwd
En dan het MFB verhaal, als een fabriek dit (deels) zou hebben ontwikkeld en gefinetuned zoals jij dat laatste hebt gedaan, wat zou dan de winkelprijs van zo’n box zijn geworden? Daarbij ook gelet op de grote marges die er in de HighEnd sector (noodzakelijkerwijze?) zijn....
Misschien zie ik het verkeerd, maar imho heb je gewoon een dure box gebouwd. En in die prijsklasse wordt het toch wat lastiger met onderling vergelijken, misschien kwamen de Vivids in de luisterruimte niet goed tot hun recht, was de opstelling net niet lekker of de versterker net niet goed genoeg?
Voor mij (maar wie ben ik) zou de voorkeur trouwens op voorhand uitgaan naar jouw creatie, met erg mooie techniek en drivers van bewezen kwaliteit. Ik weet dat er hier ook HighEnd liefhebbers rondlopen maar of “hoe duurder - hoe beter” altijd opgaat?
Re: Fusion 567
Vergeet niet dat de prijs in de winkel minstens 10x de prijs is die je voor de onderdelen betaald 
Re: Fusion 567
VintageHarry schreef:
Maar je moet nou ook niet net doen alsof je een goedkope speaker hebt gebouwd. Zo’n Hypex unit kost voor een particulier al meer dan € 500 zag ik, dan een woofer van minstens 400, de mid is niet echt goedkoop en de tweeter ook niet gratis. Is € 1500 per box aan materiaal een redelijke schatting?
En dan het MFB verhaal, als een fabriek dit (deels) zou hebben ontwikkeld en gefinetuned zoals jij dat laatste hebt gedaan, wat zou dan de winkelprijs van zo’n box zijn geworden? Daarbij ook gelet op de grote marges die er in de HighEnd sector (noodzakelijkerwijze?) zijn....
Ik denk dat een winkelprijs van 4 a 5000 Euro het stuk (voor de luidsprekers van ds23man) heel realistisch zou zijn, hetgeen nog een koopje is vergeleken met de B&W en de Vivid, die ruim 20 en 30 K moeten opbrengen.
Re: Fusion 567
Is helemaal niet realistisch kijk wat Grimm voor een vergelijkbaar systeem (qua techniek en drivers) vraagt en die worden er niet rijk van.
Re: Fusion 567
De speciale opzet voor die Vivid's zal ook niet de zo simpel te construeren en te verkopen zijn.
De G3 heb ik wel in Tilbug afgelopen jaar gehoord. De kleinere heb ik dan wel gehoord in Brussel, en daar werd ik best blij van de weergave , i.c.m. de Mola Mola's. Maar ik denk dat het de K45 was, echt wel lekker.
Een heel bijzondere constructie, en geen multiplex van de Gamma , maar Polyester schalen en montage van de drivers via de magneten.
De G3 heb ik wel in Tilbug afgelopen jaar gehoord. De kleinere heb ik dan wel gehoord in Brussel, en daar werd ik best blij van de weergave , i.c.m. de Mola Mola's. Maar ik denk dat het de K45 was, echt wel lekker.
Een heel bijzondere constructie, en geen multiplex van de Gamma , maar Polyester schalen en montage van de drivers via de magneten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Fusion 567
Kosten:
Tweet: 69 euro
Mid: 125 euro
Woof: 344 euro
Plate: 532 euro
Maakt: 1070 euro.
Deze woofer is gewoon overkill en door de gigaresonantie van de magnesium conus een ramp voor de feedback loop.
De volgende keer zou ik de L26rfx/p pakken die kost maar 166 euri.
Maar 1 ding is wel duidelijk, de NCxxxMP amp en de dac in de Fusion zijn dermate goed dat ze probleemloos de Mola Mola set ( amps+dac) van 22.000 euro aankunnen.
Tweet: 69 euro
Mid: 125 euro
Woof: 344 euro
Plate: 532 euro
Maakt: 1070 euro.
Deze woofer is gewoon overkill en door de gigaresonantie van de magnesium conus een ramp voor de feedback loop.
De volgende keer zou ik de L26rfx/p pakken die kost maar 166 euri.
Maar 1 ding is wel duidelijk, de NCxxxMP amp en de dac in de Fusion zijn dermate goed dat ze probleemloos de Mola Mola set ( amps+dac) van 22.000 euro aankunnen.
