Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Moderator: Beheerdersteam
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
In het kader van de rubriek "lang verwacht, stil gezwegen (nou ja stil), niet meer gedacht en toch gekregen". 1 stuks voedingstrafo:
groet,
Aat
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Grapje, Aat. liever iets langer erover doen en dan een top versterker neerzetten.
Ik zie dat het een R-core trafo is. die komt niet van AE uit Schagen vandaan ?
Ik zie dat het een R-core trafo is. die komt niet van AE uit Schagen vandaan ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 13 mei 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
ziet er wel supercompact uit in vergelijking met een EI-core voedingstransfo !
kosta ?
kosta ?
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Nee, komt uit Hong Kong (leverancier = VT4C)ray5150 schreef:Grapje, Aat. liever iets langer erover doen en dan een top versterker neerzetten.
Ik zie dat het een R-core trafo is. die komt niet van AE uit Schagen vandaan ?
Met die compactheid valt het wel mee, maar ik gebruik deze trafo "op z'n kant" en dan past het mooi.BertDB schreef:ziet er wel supercompact uit in vergelijking met een EI-core voedingstransfo !
kosta ?
Had de prijs enigszins verdrongen, maar goed, het was $ 135...
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Heb de weerstand van primaire- en secundaire wikkelingen van de trafo nagemeten. Kwam uit op resp. 10Ω en 110Ω. Bij een spanningsverhouding van 230 naar 300 volt kom ik dan uit op een totale trafo impedantie van ca. 127Ω.
Waarom deze berekening? De type 80 gelijkrichter kan volgens het datasheet een elco hebben van 32µF en moet dan een weerstand zien van 50Ω. De maximale stroom is 125mA.
Bij mijn versterker gebruik ik nu een "treintje" van 127Ω - 5µF* -120Ω -100µF -150Ω - 100µF. (zie schema). De stroom is 30 mA.
Dit laat zich lastig vergelijken met de gegevens uit het datasheet. Wel kan ik zien welke stroompieken er zijn bij de maximum specs van het datasheet en die van het versterkerschema.
Stroompiek datasheet : 840mA
Stroompiek schema : 540mA
Ik zit dus aan de veilige kant. Ik zal voor de zekerheid nog maar een weerstand(bij het rode pijltje) van ca.100Ω opnemen. Zie net dat ik al twee maal Rx in het schema had opgenomen, deze worden dus 100Ω. Moet toch een afstand op de print overbruggen. De maximale stroompiek wordt dan 460mA.
* in het schema staat nog 7µF, dit is 5uF geworden.
groet,
Aat
Waarom deze berekening? De type 80 gelijkrichter kan volgens het datasheet een elco hebben van 32µF en moet dan een weerstand zien van 50Ω. De maximale stroom is 125mA.
Bij mijn versterker gebruik ik nu een "treintje" van 127Ω - 5µF* -120Ω -100µF -150Ω - 100µF. (zie schema). De stroom is 30 mA.
Dit laat zich lastig vergelijken met de gegevens uit het datasheet. Wel kan ik zien welke stroompieken er zijn bij de maximum specs van het datasheet en die van het versterkerschema.
Stroompiek datasheet : 840mA
Stroompiek schema : 540mA
Ik zit dus aan de veilige kant. Ik zal voor de zekerheid nog maar een weerstand
* in het schema staat nog 7µF, dit is 5uF geworden.
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Wel heel ruim binnen de grenzen temeer daar de laadpiek door zo'n kleine eerste C kort is.
Ipv die 100 ohm in de anode-aansluitingen zou je dat ook anders kunnen doen.Twee weerstanden 200(220)ohm in serie over de 5V en zo de + van het midden halen.Scheelt weer een (heel klein)beetje brom.Ben je waarschijnlijk wel je draadbrugvervangende weerstanden kwijt
.
Anne
Ipv die 100 ohm in de anode-aansluitingen zou je dat ook anders kunnen doen.Twee weerstanden 200(220)ohm in serie over de 5V en zo de + van het midden halen.Scheelt weer een (heel klein)beetje brom.Ben je waarschijnlijk wel je draadbrugvervangende weerstanden kwijt
Anne
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Deze knoppen zijn binnengekomen voor bronkeuze en volume:
Samen met de blauwe buizen geeft dat een (tikje ordinaire) impreza look.
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Tikje ordinair ?...het is dat je het zelf al zegt...
En doen we daar dan een vercrhoomde kast bij ?
En doen we daar dan een vercrhoomde kast bij ?
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Bijvoorbeeld, ja..meer zo van : Wat Jadis kan, dat kan ik ook!ray5150 schreef:Tikje ordinair ?...het is dat je het zelf al zegt...![]()
En doen we daar dan een vercrhoomde kast bij ?
groet,
Aat
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Mooi manAatV schreef:Bijvoorbeeld, ja..meer zo van : Wat Jadis kan, dat kan ik ook!ray5150 schreef:Tikje ordinair ?...het is dat je het zelf al zegt...![]()
En doen we daar dan een vercrhoomde kast bij ?
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
De nachten lengen, de dagen worden korter, kortom het is weer tijd om wat aan de versterker te doen.
Als eerste heb ik de stromen van stroombronnen gecontroleerd en met behulp van trimmertjes afgesteld op :
30 mA voor de voeding,
4 mA voor de anodevolger en
4,8 mA voor de kathodevolger
Tijdens het meten bleek dat een van de trimmers defect was. Na vervanging geen probleem meer!
Vervolgens de voedingsspanning voor de gloei (4 stuks a 2,5 Volt bij 1,75 A) gecontroleerd. Hierbij geen problemen.
Als laatste de 2 schakelingen voor de voedingsspanningen nagekeken. Deze zijn ontworpen op 280V en 200V.
Een kanaal klopte vrij goed, bij het andere kanaal waren de spanningen te laag. De print zag er op het eerste gezicht goed uit.
Heb vervolgens per zener de spanning gemeten. 3 stuks meetten minder dan 1 Volt. Ze waren verkeerd om gemonteerd.
Na het inzetten van nieuwe zeners op de juiste wijze was de voedingsspanning keurig in de buurt van de berekende waarde.
Nog even een sfeerplaatje van de meting: Ben trouwens afgestapt van de "flexi" behuizing. Heb een nieuw kistje(smurfenbalkon vlgs. Anne) gemaakt. Binnenkort plaatjes hiervan.
groet,
Aat
Als eerste heb ik de stromen van stroombronnen gecontroleerd en met behulp van trimmertjes afgesteld op :
30 mA voor de voeding,
4 mA voor de anodevolger en
4,8 mA voor de kathodevolger
Tijdens het meten bleek dat een van de trimmers defect was. Na vervanging geen probleem meer!
Vervolgens de voedingsspanning voor de gloei (4 stuks a 2,5 Volt bij 1,75 A) gecontroleerd. Hierbij geen problemen.
Als laatste de 2 schakelingen voor de voedingsspanningen nagekeken. Deze zijn ontworpen op 280V en 200V.
Een kanaal klopte vrij goed, bij het andere kanaal waren de spanningen te laag. De print zag er op het eerste gezicht goed uit.
Heb vervolgens per zener de spanning gemeten. 3 stuks meetten minder dan 1 Volt. Ze waren verkeerd om gemonteerd.
Nog even een sfeerplaatje van de meting: Ben trouwens afgestapt van de "flexi" behuizing. Heb een nieuw kistje(smurfenbalkon vlgs. Anne) gemaakt. Binnenkort plaatjes hiervan.
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op vr 11 okt 2013, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Smurfenbalkon....
hoe verzin je het...
Ik zie wel dat jouw Ikea lampje een soort trouwe vriend op de foto's begint te worden.
Je hebt toch wel een reserve exemplaar in huis voor als hij onverhoopt stuk gaat ?
Ik zie wel dat jouw Ikea lampje een soort trouwe vriend op de foto's begint te worden.
Je hebt toch wel een reserve exemplaar in huis voor als hij onverhoopt stuk gaat ?
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
En de dildo speakers hebben ook hun plaats gevonden zie ikray5150 schreef:Smurfenbalkon....hoe verzin je het...
Ik zie wel dat jouw Ikea lampje een soort trouwe vriend op de foto's begint te worden.
Je hebt toch wel een reserve exemplaar in huis voor als hij onverhoopt stuk gaat ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Rood lampje, handdoekje en dildo....Zweitse schreef:En de dildo speakers hebben ook hun plaats gevonden zie ikray5150 schreef:Smurfenbalkon....hoe verzin je het...
Ik zie wel dat jouw Ikea lampje een soort trouwe vriend op de foto's begint te worden.
Je hebt toch wel een reserve exemplaar in huis voor als hij onverhoopt stuk gaat ?
Waar gaat dit draadje heen?
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Een happy ending?ds23man schreef:Roodlampje, handdoekje en dildo....
Waar gaat dit draadje heen?
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
AatV schreef:Een happy ending?ds23man schreef:Roodlampje, handdoekje en dildo....
Waar gaat dit draadje heen?
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Pjotr schreef:Nee zijn geen Kelvin pootjes, ze zitten parallel aan de eind-metallisatie gelast. Die vier pootjes zijn uitsluitend voor de mechanische stabiliteit bij printmontage.AatV schreef:Ik heb een WIMA 10uF DC-link condensator besteld. Deze heeft 4 pootjes, waarvan ik hoop dat het een soort Kelvin verbinding is om de inductiviteit te verminderen.RobertD schreef:Wat is dat voor condensator met vier pootjes.
In plaats van de zeners kun je ook leuk een 0D3 of beter een combinatie van twee keer 0B3 en een keer 0C3 gebruiken. Is wel leuk voor de feestverlichting naast die mooie blauwe buizen
groet,
Aat
Of die DC-link condensatoren nu zoveel beter zijn? Er zit hele dunne folie in met een hele dunne metallisatie. Dat maakt ze mechanisch kwetsbaar. Ga er dus voorzichtig mee om: Als je er teveel kracht op uitoefent gaan ze snel stuk, niet in knijpen dus of teveel kracht op uitoefenen, vooral de zijkanten!Een gewone elco is mechanisch veel stabieler.
Interessant. Toevallig stuit ik op deze discussie. Ik heb ook al een paar keer naar die WIMA's zitten kijken. Het geeft je op papier namelijk een 100uF/ 1100v MKP voedingscondensator voor onder de 25 euro, kleinere capaciteiten nog minder. Dat zou heel goed nieuws kunnen zijn voor bouwers van 211/845/GM70 SE versterkers, zoals ikzelf.
Ik ben dus heel benieuwd naar je ervaringen
Jan Geert
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Kan je alleen vertellen dat ze doen wat ze moeten doen. Ik gebruik ze bovendien op nog niet de helft van de maximale spanning, maar so far so good.Jan Geert schreef:Interessant. Toevallig stuit ik op deze discussie. Ik heb ook al een paar keer naar die WIMA's zitten kijken. Het geeft je op papier namelijk een 100uF/ 1100v MKP voedingscondensator voor onder de 25 euro, kleinere capaciteiten nog minder. Dat zou heel goed nieuws kunnen zijn voor bouwers van 211/845/GM70 SE versterkers, zoals ikzelf.
Ik ben dus heel benieuwd naar je ervaringen![]()
![]()
Jan Geert
Zoals al eerder gezegd ben ik afgestapt van het flexikastje. Heb bij Kokkelink een aantal profielen en hoekverbinders gehaald en heb hiervan een stevig frame gemaakt.
Voor de duidelijkheid een plaatje van links en een plaatje van rechts. Ben nu bezig met de montage en de bedrading. Daarna even de maten van de achterzijde nazien om een achterpaneel te tekenen en te bestellen bij Shaeffer.
groet,
Aat
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Ook Gij, Aat ?AatV schreef:Kokkelink
Moet je er niet eens een handdoekje onderleggen ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
De beste man wil geen vliegen!ray5150 schreef:Ook Gij, Aat ?AatV schreef:Kokkelink
Moet je er niet eens een handdoekje onderleggen ?
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Ziet er stevig uit zo
.
Mis wel de vertikale stangen,geen borstwering voor de smurfbuizen voorzien
.
Anne
Mis wel de vertikale stangen,geen borstwering voor de smurfbuizen voorzien
Anne
Re: Arcturus Blue buizen voorversterker revisited
Mooie flexibele opzet Aat, dit vraagt om een transparante deksel als het klaar is 
