Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Klopt, we zagen dat weglaten en ompolen het eenvoudiger maakte en dat het ondanks de simulatie dan ook nog heek dicht bij v3 uitkomt in de praktijk.
Na volgende week heb ik vakantie, wellicht dan tijd voor een laatste poging.
Na volgende week heb ik vakantie, wellicht dan tijd voor een laatste poging.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Om dan ook maar meteen de brutale vraag te stellen
......... zou je van dit filter de boxsim file willen posten ....
. Dit om te zien hoe het in elkaar steekt . En de handen beginnen toch ook wat te jeuken om er mee aan de gang te gaan als het ware.....
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Dat zou dan deze moeten zijn. Dit is het v3 filter ontworpen door wouter.
- Bijlagen
-
- htr9900 versie3.BPJ
- (62.38 KiB) 134 keer gedownload
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Woon je ver uit de buurt van enkhuizen?eijsbeer schreef:Top! Dank je . Ik gaat het is bestuderen.
Ik heb hier nu beide versies staan, origineel en gemodificeerd.
Je bent welkom.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Nou bedankt toetertje . Maar dat is nog best wel een stukje tuffen . Kom zelf uit gouda . Een cool 1 1/2 uur is er niks bij . Mits er geen file staat .
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik zit al een tijdje jullie verrichtingen te bewonderen en de data te bekijken. Nu heb ik zelf ook Boxsim gedownload om wat te stoeien. Doel was om zo voordelig mogelijk iets te veranderen aan het filter.Zover ben ik nu gekomen:
Frequentieresponse is aardig. Het aantal componenten flink beperkt. Echter de impedantie moet misschien nog gecompenseerd worden en het fasegedrag kon beter en dus afstraalgedrag onder hoek ook (aldus Boxsim). Vraag is dan ook of de gemeten fase data van de drivers in Boxsim echt representatief zijn voor de drivers in mijn luidsprekers. Want als je optimaliseert voor deze data en de werkelijkheid bij mij totaal anders is, is alle optimalisatiemoeite helaas voor niets geweest. Dus ik zal ook nog zelf moeten bouwen en meten.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Leuk dat je mee leest.
Hier kan wouter je vast meer over vertellen.
Ben je zelf ook in het bezit van de htr speakers?
Hier kan wouter je vast meer over vertellen.
Ben je zelf ook in het bezit van de htr speakers?
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ja, ik heb ze zelf ook. Achter een receiver die de karakteristieken digitaal corrigeert. Maar naar mijn idee moet er meer in zitten. Demping is bij de lange uitvoering afwezig bij, naar ik mij herinner, de bovenste woofer en heb ik dus zelf toegevoegd. Ook heb ik de zandzakken uit de voet gehaald.
Ik heb net nog even het originele filter gesimuleerd en deze geeft een zeer slecht fasegedrag, naast een beroerde frequentierespons. In mijn filteruitvoering kan ik grotendeels gebruik maken van de oude componenten. Slechts 2 condensatoren van 5,6uF, 1 van 6,8uF en een weerstand van 15Ohm heb ik extra nodig.
Ik heb net nog even het originele filter gesimuleerd en deze geeft een zeer slecht fasegedrag, naast een beroerde frequentierespons. In mijn filteruitvoering kan ik grotendeels gebruik maken van de oude componenten. Slechts 2 condensatoren van 5,6uF, 1 van 6,8uF en een weerstand van 15Ohm heb ik extra nodig.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Hoi RoD,
Je filter ziet er prima uit. Ik heb eerder ook een filter gemaakt waarbij er vrijwel geheel gebruik gemaakt kon blijven worden van de hoogsectie. Je laagspoel is denk ik toch vrij fors. En origineel is die toch nog groter (uit mijn hoofd)?
Minder componenten is altijd fijn. Het was alleen wel een ding dat het eerste filter minder goed was als het tweede filter. Bij v3 heb ik nog wat filteridealen toegevoegd en v3 klonk ook weer beter. Dus als je er echt meer uit wil halen dan een vlakkere resons is je filter wellicht te minimaal. Maar zonder horen is dat uiteraard speculatie.
De fase info zou goed moeten zijn maar bij het weglaten van het lattice gedeelte draaide de fase niet zosls voorspeld. Voor de rest klopt de meting met de simulatie.
Je filter ziet er prima uit. Ik heb eerder ook een filter gemaakt waarbij er vrijwel geheel gebruik gemaakt kon blijven worden van de hoogsectie. Je laagspoel is denk ik toch vrij fors. En origineel is die toch nog groter (uit mijn hoofd)?
Minder componenten is altijd fijn. Het was alleen wel een ding dat het eerste filter minder goed was als het tweede filter. Bij v3 heb ik nog wat filteridealen toegevoegd en v3 klonk ook weer beter. Dus als je er echt meer uit wil halen dan een vlakkere resons is je filter wellicht te minimaal. Maar zonder horen is dat uiteraard speculatie.
De fase info zou goed moeten zijn maar bij het weglaten van het lattice gedeelte draaide de fase niet zosls voorspeld. Voor de rest klopt de meting met de simulatie.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Hallo Wouter,
Bedankt voor jouw reactie. Ik denk dat je gelijk hebt dat de laagspoel te groot is met tot gevolg een te hoge Q. Daarom het schema nog een beetje aangepast tot een variant die ik definitief ga testen. Hierbij is naast de laagspoel ook de hoogspoel verkleind. Tevens een parallelle weerstand opgenomen naast de woofer. Deze weerstand dempt de woofer boven de filterfrequentie.
Bedankt voor jouw reactie. Ik denk dat je gelijk hebt dat de laagspoel te groot is met tot gevolg een te hoge Q. Daarom het schema nog een beetje aangepast tot een variant die ik definitief ga testen. Hierbij is naast de laagspoel ook de hoogspoel verkleind. Tevens een parallelle weerstand opgenomen naast de woofer. Deze weerstand dempt de woofer boven de filterfrequentie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Misschien heeft toetertje zin om hier een naar te luisteren als hij de onderdelen heeft?! Hij heeft heel wat uitgeprobeerd intussen...
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik wacht even op een vlaag van motivatie. 
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Het zou geweldig zijn toetertje, als je het (wanneer die vlaag komt
) zou willen proberen. Mede omdat je al heel wat beluisterd hebt en dus een referentie hebt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik miste al wat body in mijn voorstel, die van RoD zou zo wel eens heel dunnetjes kunnen klinken, op nerveuze af. Wel verder een mooi crossover met prima optelling. Zou je het hoog wellicht nog een tandje zachter (rondom xover) en minder oplopend naar tophoog kunnen filteren?
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Hallo Wouter,
Mijn overwegingen bij het filter waren:
- Tweeter meer dan 18dB gedempt bij de resonantiefrequentie (800Hz).
- Hoog mag (maar hoeft niet) iets sterker dan de rest omdat de tweeter, in het hoog, off-axis zeer sterk afvalt.
- De woofer iets vroeger laten afvallen dan akoestische kruisfrequentie, zodat de rare hobbels hoger in de wooferkarakterstiek minder invloed zouden hebben.
- Een weerstand parallel aan de woofer voor het dempen van de door de woofer opgewekte energie. Deze heeft nu zin voor boven de 3,5kHz.
- De fases bij het kruisen natuurlijk zo dicht mogelijk bij elkaar. Helaas is dit maar matig gelukt. Maar de vraag is ook hoe dit allemaal uitpakt voor een dubbele woofer en een enkele tweeter in de praktijk.
Met de gemeten impedantie in ogenschouw zit het hoog nu dicht bij een 3e orde Butterworth (Q=0,7 kruisfrequentie=2400) en het laag dicht bij een Bessel (Q=0,62 kruisfrequentie=1530).
Er kan nog wel iets geschoven worden met de C en L bij de laagsectie, maar dat is meer voor een optimalisatie dmv het luisteren. Het veranderen van het hoog lijkt mij moeilijker.
Mijn overwegingen bij het filter waren:
- Tweeter meer dan 18dB gedempt bij de resonantiefrequentie (800Hz).
- Hoog mag (maar hoeft niet) iets sterker dan de rest omdat de tweeter, in het hoog, off-axis zeer sterk afvalt.
- De woofer iets vroeger laten afvallen dan akoestische kruisfrequentie, zodat de rare hobbels hoger in de wooferkarakterstiek minder invloed zouden hebben.
- Een weerstand parallel aan de woofer voor het dempen van de door de woofer opgewekte energie. Deze heeft nu zin voor boven de 3,5kHz.
- De fases bij het kruisen natuurlijk zo dicht mogelijk bij elkaar. Helaas is dit maar matig gelukt. Maar de vraag is ook hoe dit allemaal uitpakt voor een dubbele woofer en een enkele tweeter in de praktijk.
Met de gemeten impedantie in ogenschouw zit het hoog nu dicht bij een 3e orde Butterworth (Q=0,7 kruisfrequentie=2400) en het laag dicht bij een Bessel (Q=0,62 kruisfrequentie=1530).
Er kan nog wel iets geschoven worden met de C en L bij de laagsectie, maar dat is meer voor een optimalisatie dmv het luisteren. Het veranderen van het hoog lijkt mij moeilijker.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik ben het filter nu aan het bouwen. Ik heb alleen voor de laag spoel 1.8mH gebruikt i.p.v. 1.6mH.
De rest van de waardes heb ik aardig kloppend. Ben zeer benieuwd.
De rest van de waardes heb ik aardig kloppend. Ben zeer benieuwd.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Als je een lcr meter hebt kun je de spoel gewoon afwikkelen naar 1.6 hoor.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Klopt, weet ik. Maar het is maar een testfilter, en niet eens voor mijzelf.
Dit is het filter dat Rod heeft ontworpen. En ik mag hem hier even testen.
Dit is het filter dat Rod heeft ontworpen. En ik mag hem hier even testen.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Super toetertjeIk ben het filter nu aan het bouwen
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
De filters liggen klaar voor beoordeling. Het lijken veel componenten maar de waardes kloppen
op de spoel van de woofer na.
Het luisteren zal morgen worden. Dat gaat nu even niet lukken.
Waarschijnlijk gaat, zodra de eerste klanken klinken, mijn vrouw
vertellen wat er de laatste 3,5 jaar op haar werk gebeurt is.
Het foutje in het filter op de foto is inmiddels hersteld.
op de spoel van de woofer na.
Het luisteren zal morgen worden. Dat gaat nu even niet lukken.
Waarschijnlijk gaat, zodra de eerste klanken klinken, mijn vrouw
vertellen wat er de laatste 3,5 jaar op haar werk gebeurt is.
Het foutje in het filter op de foto is inmiddels hersteld.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Zo maar is een vraag tussendoor en niet gerelateerd aan de htr......... hoe weten jullie dit allemaal??? Phase verschuivingen ,frequentiebereiken , weerstanden, spoelen, condensators....... snap dat het in het elekraveld thuis hoort . Maar dit soort elektronica hoef ik bij ons op de bouw niet aan de elektricien te vragen . Zijn er voor dit soort klein elektronica aparte cursussen te volgen of iets dergelijks. Begrijp de beginselen maar het gaat al vrij snel over mijn bolletje heen als ik eerlijk ben. Heb ook wel is een boek gekocht over speaker ontwerp maar het lijkt wel hogere wiskunde .
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik snap dat ook allemaal niet hoor. Ik doe het makkelijke deel, een beetje solderen en lekker luisteren.
Nu we het daar toch over hebben. Ik heb vandaag een tijdje naar Rod v1 zitten luisteren.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niets kan verzinnen om over te klagen. Alles is er gewoon.
Het geluid komt mooi los van de speaker en het podium is ook in orde. Het lijkt iets opener
te spelen dan de V3 van wouter. Maar, op sommige momenten zit het wel op het randje qua mid hoog.
B.v. een eva cassidy die even lekker uithaalt, zit tegen het schreeuwen aan. Maar als dat
het gevolg is van dat stukje openheid, kan ik daar mee leven.
Ik ben het normaal gewend met 2 subs te spelen, maar heb ze nu eigenlijk niet echt gemist.
Ik moet dan nog wel een paar keer switchen met het andere filter om te checken of mijn
indrukken juist zijn.
Conclusie voor nu is wel, dat gezien het gebruikte aantal componenten, en de eenvoud van het filter,
dat dit wel een heel betaalbare en goed uitvoerbare upgrade van de Htr set is.
Nu we het daar toch over hebben. Ik heb vandaag een tijdje naar Rod v1 zitten luisteren.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niets kan verzinnen om over te klagen. Alles is er gewoon.
Het geluid komt mooi los van de speaker en het podium is ook in orde. Het lijkt iets opener
te spelen dan de V3 van wouter. Maar, op sommige momenten zit het wel op het randje qua mid hoog.
B.v. een eva cassidy die even lekker uithaalt, zit tegen het schreeuwen aan. Maar als dat
het gevolg is van dat stukje openheid, kan ik daar mee leven.
Ik ben het normaal gewend met 2 subs te spelen, maar heb ze nu eigenlijk niet echt gemist.
Ik moet dan nog wel een paar keer switchen met het andere filter om te checken of mijn
indrukken juist zijn.
Conclusie voor nu is wel, dat gezien het gebruikte aantal componenten, en de eenvoud van het filter,
dat dit wel een heel betaalbare en goed uitvoerbare upgrade van de Htr set is.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Goed nieuws dat het al fatsoenlijk klinkt
. Ik hoop dat het filter ook blijft staan bij een meting. Mochten daar geen teleurstellende resultaten naar boven komen, dan ben ik helemaal blij. En dat dankzij de metingen van Wouter, ingevoerd in Boxsim en het testen van Toeterje.
Voor een goedkope upgrade zou dan de laagspoel en 10uF condensator hergebruikt kunnen worden. De hoogspoel kan misschien afgewikkeld worden naar de juiste waarde. Je hebt dan slechts 2 condensatoren van 5,6uF nodig, 1 van 6,8uF en 3 weerstanden nodig.
Voor een goedkope upgrade zou dan de laagspoel en 10uF condensator hergebruikt kunnen worden. De hoogspoel kan misschien afgewikkeld worden naar de juiste waarde. Je hebt dan slechts 2 condensatoren van 5,6uF nodig, 1 van 6,8uF en 3 weerstanden nodig.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Maar het zijn en blijven geen dynamiek monsters, en zeker op laag volume is een subwoofer toch wel
erg lekker. Het hangt natuurlijk wel erg af van de ruimte waarin je speelt.
Maar niet is definitief, ik sta nog steeds open voor andere suggesties.
erg lekker. Het hangt natuurlijk wel erg af van de ruimte waarin je speelt.
Maar niet is definitief, ik sta nog steeds open voor andere suggesties.
