ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Om de afmeting even duidelijk te maken:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Even wat metingen gedaan in de schuur:
De woofer
De RD50
Ik heb ter vergelijking zowel met Atb als met de Filterdesigner gemeten.
Overigens is de meting van de RD50 op 3 meter afstand, op 1m kreeg ik een gigantische bult in het laag. Mid en hoog zijn vergelijkbaar op 1 en 3 meter.
De woofer
De RD50
Ik heb ter vergelijking zowel met Atb als met de Filterdesigner gemeten.
Overigens is de meting van de RD50 op 3 meter afstand, op 1m kreeg ik een gigantische bult in het laag. Mid en hoog zijn vergelijkbaar op 1 en 3 meter.
Re: ULTRAZOOOM......
Dit is precies het probleem dat ik eerder omschreef. Near-field heb je flinke gain in het laag, maar op afstand valt het laag sneller af dan mid en hoog. Waar denk je het crossover te zullen leggen? Welke woofer is het trouwens (ik heb even wat teruggebladerd, maar zag het zo gauw nergens staan)?ds23man schreef:Overigens is de meting van de RD50 op 3 meter afstand, op 1m kreeg ik een gigantische bult in het laag. Mid en hoog zijn vergelijkbaar op 1 en 3 meter.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Woofer is de JBL 2235. Crossoverpunt zal zo rond de 300Hz worden. Die dip bij 600Hz kan ontstaan zijn doordat de kast op de grond staan en mijn statiefje niet laag genoeg gaat waardoor er niet helemaal on axis gemeten is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Die lekkere bult bij is de "cavity resonances between the magnet structure and the
diaphragm in the 5K to 6K range" en die moet met een notch filter gecompenseerd worden.
diaphragm in the 5K to 6K range" en die moet met een notch filter gecompenseerd worden.
Re: ULTRAZOOOM......
Ja, die bult kom je bij elke RD50 tegen die zonder notch filter gemeten is. Daar zijn online een hoop oplossingen voor te vinden als je effe snel iets wil proberen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Daar heb ik toch de DLCP voor????rho schreef:Ja, die bult kom je bij elke RD50 tegen die zonder notch filter gemeten is. Daar zijn online een hoop oplossingen voor te vinden als je effe snel iets wil proberen.
Re: ULTRAZOOOM......
Was weer effe vergeten dat je een DSP hebt. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Beetje aan het spelen:rho schreef:Was weer effe vergeten dat je een DSP hebt.
Re: ULTRAZOOOM......
Leuk spelletje. Je bent aan 't winnen. 
Re: ULTRAZOOOM......
Lang leven DSP!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Onder het motto meten is weten, anders zit het bescheten, wat metingen gedaan aan de RD50:
Deze zijn gedaan in een onze kleine schuur ( rietenkap, 16x27 meter) en diverse afstanden:
De metingen zijn per verdubbeling van afstand 3db gecompenseerd ( line array...)
Wat opvalt is dat deze driver alleen boven de 1khz als line array werkt. Daar beneden zie je 3db afval per verdubbeling van de afstand. Ook valt het op dat de ideale luisterafstand op zo'n 3 meter ligt.
Deze zijn gedaan in een onze kleine schuur ( rietenkap, 16x27 meter) en diverse afstanden:
De metingen zijn per verdubbeling van afstand 3db gecompenseerd ( line array...)
Wat opvalt is dat deze driver alleen boven de 1khz als line array werkt. Daar beneden zie je 3db afval per verdubbeling van de afstand. Ook valt het op dat de ideale luisterafstand op zo'n 3 meter ligt.
Re: ULTRAZOOOM......
wil ik weten hoe groot de grote schuur is???ds23man schreef:... onze kleine schuur ( rietenkap, 16x27 meter) ...
...
nee, wil ik niet weten...
Re: ULTRAZOOOM......
zolang ie nog staat is het toch best gaaf om te weten. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
De grote schuur is 45x26m....sjons schreef:wil ik weten hoe groot de grote schuur is???ds23man schreef:... onze kleine schuur ( rietenkap, 16x27 meter) ...
...
nee, wil ik niet weten...
Re: ULTRAZOOOM......
sjons heeft gewoon een heel klein schuurtje. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
2 bij 4????dre schreef:sjons heeft gewoon een heel klein schuurtje.
Re: ULTRAZOOOM......
Zie ik nou goed dat de bult bij 5kHz zo'n 8dB is? Dat is nog al wat zeg. Het is verder ook niet wat je noemt recht. Als ik alleen deze metingen zie vraag ik mee af waarom iedereen zo lyrisch is over deze drivers, dan moeten ze toch iets anders erg goed doen.ds23man schreef:Onder het motto meten is weten, anders zit het bescheten, wat metingen gedaan aan de RD50:
Deze zijn gedaan in een onze kleine schuur ( rietenkap, 16x27 meter) en diverse afstanden:
De metingen zijn per verdubbeling van afstand 3db gecompenseerd ( line array...)
Wat opvalt is dat deze driver alleen boven de 1khz als line array werkt. Daar beneden zie je 3db afval per verdubbeling van de afstand. Ook valt het op dat de ideale luisterafstand op zo'n 3 meter ligt.
Heb je ook een vervalspectrum hiervan?
Het is wat werk, maar zou je een directivity sonogram kunnen maken (van 0 tot 90 graden in stappen van 5 graden)?
Wel te gek trouwens dat je in zo'n grote ruimte kan meten
Gerrit
Re: ULTRAZOOOM......
ds23man schreef:2 bij 4????dre schreef:sjons heeft gewoon een heel klein schuurtje.
...
twee bij vijf
...
maar die van mij wappert niet om van wat grondroering...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ULTRAZOOOM......
kunnen we niet een keer bij jou een meet-meeting houden?ds23man schreef:De grote schuur is 45x26m....![]()
Re: ULTRAZOOOM......
Helemaal voorHenkjan schreef:kunnen we niet een keer bij jou een meet-meeting houden?ds23man schreef:De grote schuur is 45x26m....![]()
Neem ik m'n bandjes en Clio fw mee. M'n Orion's passen niet in mijn auto
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Na het inzaaien van nog eens 150m2 gras toch nog eens wat aan dit project gedaan.
Meting laag en hoog op 3 meter afstand op luisterhoogte. Dit zowel in ATB als Filterdesigner.
Eerst die van ATB:
Meting laag en hoog op 3 meter afstand op luisterhoogte. Dit zowel in ATB als Filterdesigner.
Eerst die van ATB:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
En filterdesigner:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Na lekker stoeien dit resultaat:
De filtercurves:
Vanavond inladen en een controlemeting doen!
De filtercurves:
Vanavond inladen en een controlemeting doen!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
De step respons:
