Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 23W)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door wouter »

Speakerland schreef:
dan moet er niet een andere goede subwooofer/amp combi goed ingeregeld worden
Dat lijkt me duidelijk.

De 23W heeft in een gesloten kast van 30 liter een Qtc van 0,62 en bij 45 liter 0,56. Groter dan 30 liter heeft geen zin en het enige echt merkbare effect is een afname van de belastbaarheid. Dat lijkt me ook duidelijk.

Jeroen kwam bij mij langs om de Vertigo te horen samen met de 23W's.
Op zijn verzoek heb ik daarna nog de XXLS-12 voor hem aangesloten. En inderdaad, daar heb ik er maar 1 van.
Dat kwaliteitsverschil dat niet door de forummers erkend wordt is er wel degelijk. En nogmaals, natuurlijk blijkt dat niet uit een simulatie op basis van de T/S. En volgens de forumwijsheid is alleen dat relevant.

Het lijkt me vrij zinloos om hier nog verder op in te gaan. Wat ik zie is dat er aan alle kanten wordt geprobeerd Jeroen te ontraden een voor hem goede oplossing te kiezen. Ik zie die trend ook in andere onderwerpen terug. Lees het item over de Audium nog maar een keertje door.
:lol: Ja hoor, omdat ik de Audium niet mooi vond reageer je zo. Je vindt de mening toch helemaal niet interessant van iemand die een TL laag mooi vindt? Al was volgens TS dit nog steeds niet overtuigend, maar das een mening.
En je hoeft je niet zo druk te maken, ik bedoelde die smiley achteraan echt zo. Als ik een topline wil verkopen mag de subtop nooit beter zijn. Dat subswoofers van serieuze kwaliteit, peerless of scanspeak maakt niet uit, voornamelijk optimaal klinken door opstelling en afregeling hoef ik hier niemand uit te leggen.

En de forumwijsheid is niet kijken naar T/S of grafiekjes, beetje jammer dat je dat er uit opmaakt. Er zitten hier mensen die je niet zonder onderbouwing overtuigd, maar dat hoeft toch ook helemaal niet.

Ik vind helemaal niet dat forummers proberen te weerleggen wat je aandraagt. Het verhaal over 1 sub inregelen is me pas compleet duidelijk geworden nadat ik gepost had. En ook inhoudelijk 'even zonder gekheid' heb ik er niets aan afgedaan, behalve dat van 2 naar 1 een groot verschil kan uitmaken.

Ik begrijp niet waarom dit telkens weer zo moet, er zijn geen 2 kampen - speakerland & ZBA forum. Het gaat hier om inhoud. Er zijn figuren die zo enorm veel van de materie weten dat verkoopargumenten en sellingpoints geen hout snijden, hier wordt doorgevraagd. Forumleden hebben geen commercieel belang dus zullen Jeroen echt niet misleiden. En ik zie dat jij dat ook niet doet, je hebt je uiterste best gedaan en in overleg 10x meer gedaan en laten horen dan een High End zaak zou kunnen!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Waarom worden trouwens merken als Dayton, Seas, CSS etc volledig buiten spel gezet?
Die hebben ook een aantal subwoofers (RSS265, RSS315, L26ROY, SDX10, TRIO12) die minstens zo goed zijn
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Volgens mij kun je die types die jij noemt niet beluisteren bij Speakerland, en dus niet samen met een stel Vertigo's .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Dat klopt, maar aan de hand van metingen, ervaringen en parameters kun je wel zeggen dat die minstens zo goed zijn.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ach ja, het zullen ongetwijfeld goede woofers zijn. Er is natuurlijk niet alleen maar Scan Speak :) .
Misschien geheel onterecht...maar ik heb het idee dat wanneer je alle drivers van hetzelfde merk neemt dat de kans van slagen m.b.t. integratie toch wat hoger ligt. Jeroen_d heeft het ook al over dat de tweeter en mid een typisch scan speak geluid hebben. En wat ik gehoord heb klonk goed.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

er is meer dan scan-speak :wink:
ik zou ook liever iets nemen met een hoger rendement......
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

dre schreef:
er is meer dan scan-speak :wink:
ik zou ook liever iets nemen met een hoger rendement......
:lol: Wat is daar precies het voordeel van? De Hypex DS4.0 heeft geen problemen met deze woofer...
Ik kan me alleen voorstellen dat je dan aan een wat lichtere amp voldoende hebt, of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

heb je wel eens een te lichte amp op je speakers aangesloten? :wink:

ik vond de 23w icm de ds 4.0 eigenlijk niet erg intressant......
het grote voordeel was wel dat ze er als gieren op doken toen ik die sub in de verkoop deed! :lol:

trouwens,met de ds 4.0 en 2 woofers met hoger rendement kun je het met 1 amp af!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

dre schreef:
heb je wel eens een te lichte amp op je speakers aangesloten? :wink:

ik vond de 23w icm de ds 4.0 eigenlijk niet erg intressant......
het grote voordeel was wel dat ze er als gieren op doken toen ik die sub in de verkoop deed! :lol:

trouwens,met de ds 4.0 en 2 woofers met hoger rendement kun je het met 1 amp af!
Een AT2000plus :)

Wat vond je niet interessant aan de DS4.0 + SS23W? Toch wel handig dat je ze bij eventuele verkoop toch zo weer kwijt bent, upgraden gebeurt nog wel eens hier :D

2 amps lijkt me beter voor de kanaalscheiding...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

hoor je toch niet bij zo`n lage frequentie!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Een 23W+ Hypex DS4.0 heb ik al binnen, en met deze subwoofer speel ik al een tijdje. Vertigo kasten heb ik nu met een rolletje pritex in de baspoort gedempt. Dat klinkt al erg goed. De volgende 23W + DS4.0 is in bestelling.

Dan nog een nieuwe gesloten Vertigo topkast maken, met daaronder de 23W+ Hypex DS4.0 subkast. De midwoofer krijgt zo'n 20L tot zijn beschikking, de woofer 30L . Ik zal in dit topic de voortgang bijhouden.
Bijlagen
Front.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door bas focal m180 »

Dan worden de vertigo's topkasten met een mooie sub , dat lijkt me een erg mooie combi.

Mischien een idee dat je het 18cm woofertje een serie condensator moet geven , dat geeft een iets stijlere afval in het laag , dat zou het sublaag mischien mooier aansluiten op je topkasten 24db woofer en 18db voor je laag speaker.
En je balastbaarheid wordt wederom weer iets verhoogt van je topkast.
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Ronkel »

Dat is een goeie opmerking... is er geen actief filter voor de topkast in de planning? Een akoestisch LR4 filter maakt een goede aansluiting een stuk makkelijker...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door markbakk »

Een seriecondensatortje voor zo'n SS-unit (zeker een bipolairtje) is wel vloeken in de kerk... maar mij hoor je er verder niet over
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Een seriecondensatortje voor zo'n SS-unit (zeker een bipolairtje) is wel vloeken in de kerk... maar mij hoor je er verder niet over
Doe toch maar wel , want ik vraag me af waarom een scan speak niet met een condensator ervoor niet kan , of beter van niet ?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Zo vandaag wat spulletjes van Speakerland ontvangen...
Filter word voorlopig niets aan veranderd....volgens mij niet echt noodzakelijk. Maar wie weet wat de toekomst nog brengt :D
Bijlagen
ss23w+hypex40-1.jpg
ss23w+hypex40-2.jpg
ss23w+hypex40-3.jpg
ss23w+hypex40-4.jpg
ss23w+hypex40-5.jpg
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Rizzo »

JeroenGRT schreef:
Dan nog een nieuwe gesloten Vertigo topkast maken, met daaronder de 23W+ Hypex DS4.0 subkast. De midwoofer krijgt zo'n 20L tot zijn beschikking, de woofer 30L . Ik zal in dit topic de voortgang bijhouden.
Hoi Jeroen,

Ziet er goed uit! hoe ben je op het volume van 20L voor de midwoofer uitgekomen? Ik kan me een topic herinneren waarin deze woofer in 15 liter is gezet (gesloten) i.c.m. een actieve sub. Dan gaat de woofer misschien wat minder diep, maar dan kan je de subs wat hoger inzetten?

Groeten,

Rizzo
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Rizzo »

Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Hoi Rizzo,

Ik heb dit in overleg met Ruud van Speakerland besloten, hij gaf aan dat 20L (zeker niet minder) voldoende is voor de midwoofer. De midwoofer heeft in de originele Vertigo kast 50L (BR HP70) , nu heb ik hem dus gesloten gemaakt met een rolletje pritex. Zal binnenkort eens een plaatje plaatsen hoe de kast zou moeten worden.

Groeten, Jeroen

Overigens ben ik ook erg benieuwd naar deze open baffle speaker van Metrum Acoustics:
http://www.metrum-acoustics.nl/open_baffle.htm

(SP-3017 electrostatische ringradiator + 2 x Scanspeak 22W/8851 T-00)

Ik wil er toch nog even naartoe, aangezien ik de Metrum Quad en Octave dac eens wil beluisteren. Deze speaker zal ook wel lekker klinken met 2 23W subs :)
Bijlagen
IMG_2969.jpg
IMG_2973.jpg
IMG_3301-640.jpg
IMG_3310-640.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

weinig laag......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door jeroen_d »

En een slechte overgang tussen woofers en ESL paneel...ik heb hem wel eens bij iemand thuis beluisterd, ook op een van de DIY dagen in Zutphen maakte hij geen indruk.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb hem nog nooit gehoord, leek me wel een mooi concept...maar goed als ik dan toch in Zeewolde ben voor de dac..dan kan ik hem daar denk ik wel beluisteren. Overigens kan ik er pas over een maand terecht, schijnt nogal druk te zijn sinds de 6 moons review van de metrum octave dac . Lijkt me in ieder geval een mooie dac, iemand toevallig ervaring met de quad of octave dac?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ben een beetje aan het oefenen met Sketchup...vergt wel een beetje tijd. Hier alvast een concept van hoe het er ongeveer uit gaat zien.
Bijlagen
scanspeakvertigoactief_concept.jpg
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik twijfel nog een beetje over de bracing, voor de midwoofer misschien nog een extra balk in het midden?
En is de bracing zo voldoende voor de 23W? In de oorspronkelijke tekening van de maxima subkast zie ik bitumen en pritex staan...en is de kast helemaal gevuld met wol. Is dit de manier of zijn er betere alternatieven?
Bijlagen
scanspeakvertigoactief_concept2.jpg
scanspeakvertigoactief_concept_topkast.jpg
scanspeakvertigoactief_concept_subkast.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Kalimba »

Zow! Dat wordt een indrukwekkend systeem zeg! Naar mijn idee zal het niet veel effect hebben op het mid met een extra bracing. Van origine is er 3cm mdf (dacht ik) gebruikt met aan beide zijden bitumen en pritex en 100gr wol.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”