Pagina 8 van 9

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 18:17
door aaronboumans
gefeliciteerd! Dat wordt weer echt genieten met het klussen&bouwen.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 18:43
door sevenup
Barry2001 schreef:
Heb je wel een punt RJ, maar is even de afweging... het is ook weer geen ding dat je heel erg veel gebruikt, zo'n frees, dus dan maar even wachten op droog weer. Aan de andere kant werkt het super, heb eens met een Festool schuurmachine + stofzuiger gewerkt, werkt echt mooi. Zal het nog eens overdenken :mrgreen:

Ik zal morgen eens kijken tot hoe diep ik met een 'normale' frees kan in de machine. Aan de hand daarvan zou ik kunnen bepalen hoe dik de boden van de cirkelgeleider mag worden. Maw of het van hout kan of metaal moet worden. Beetje door knap mdf heen wil je er toch wel mee kunnen doen.
Trespa is volgens mij ook een goede optie voor een circelgeleider.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 19:21
door Barry2001
Is dat stijf genoeg? De dakrand hier thuis is van Trespa, heb ik volgens nog wat van liggen, zal eens kijken. Bedankt voor de tip.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 20:59
door ray5150
Mooie machine, Barry. :kwijl:
Tipje voor betaalbare frezen : https://www.ecotools.nl/bovenfrezen/

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 22:44
door Barry2001
Die zijn inderdaad niet duur, bedankt voor de tip. Hij heeft een spantang van 8mm, daar is in elk geval genoeg van voorradig.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 22:04
door ray5150
Ik had behoefte aan een nieuwe andere bovenfrees. tot op heden een KBM gebruikt. (een goedkoop kreng van de Karwei, 10 jaar geleden in de aanbieding daar gekocht) met de motor ervan was niks mis, de rest wel. de pin voor de as vergrendeling is afgebroken, de knop voor de diepte vergrendeling ook afgebroken, ook wilde hij tijdens het frezen nog wel eens uit de diepte vergrendeling schieten. :shock:

Dus eens op zoek naar iets anders, het mocht best wel wat kosten, maar ook niet de hoofdprijs. 100 a 150 euro.
Nu heb ik al aardig wat spullen van Bosch (groen), en dus voor de hand liggend om daar eens naar te kijken. 2 modellen zijn er in de handel.
Allebei 1400 Watt, tering, wat een logge bakbeesten. het lijkt wel of de merken in een soort wapenwedloop zijn verwikkeld om steeds zwaardere bovenfrezen op de markt te brengen, de een is nog lomper dan de ander. modellen van 2 KW zijn geen uitzondering. leuk als je in één gang een brievenbus wil frezen in een 36 mm dikke merantie voordeur. maar ik hoef alleen maar een maschientje voor een randje in een stuk multiplex of MDF. (luidsprekers verzinken en dergelijke) lichter dan 1000 Watt is niet meer te vinden.en ze komen nog uit China ook, lekker Duits, maar niet heus.. :(

Nu was ik vorig jaar op bezoek bij papaleo thuis, en kan heel aardig luidsprekertjes bouwen (duh.) hij gebruikt ook een groene Bosch, een lekker lichte, en compacte POF500A, en daar maakt ie toch mooie dingen mee. dus ook maar eens op zoek naar zo eentje. het blijkt dat die dingen destijds bij een fabriek in Zwitserland zijn gemaakt, Scintilla geheten. Nu is mijn beeld van Zwitserland dat daar behoorlijk goede dingen vandaan komen. Studer, Soulution, hele stapels hoogwaardige horloges. lang verhaal kort, van de week eentje binnengekregen van Marktplaats voor 30 euro. en hij blijkt nog zo goed als nieuw te zijn, ondanks zijn respectabele leeftijd van 27 jaar. :yeah: :yeah:
20170506_140325.jpg
Een tikje incompleet was hij wel. je hebt normaal gesproken een losse 4 mm stalen pin nodig om de as te vergrendelen om de wartel los te draaien als je een frees gaat verwisselen.
de Action bracht uitkomst. hiervoor is een schroevendraaier geamputeerd. :mrgreen:
IMG-20170504-WA0000.jpeg
Nu heb je bij een freesmachine altijd een heleboel losse spullen erbij, frezen, steeksleutel, geleiders. dat was vaak kwijt dus vandaag een kistje gemaakt van wat restjes multiplex. volgens het schuifdeksel principe, dus verder geen hardware als scharnieren en sluiting nodig. dan blijft er weer geld over voor een paar ENT kantenfrezen. en omdat je daarbij een groef in de zijwanden moet frezen voor het deksel was dit gelijk een goede oefening :D
IMG-20170506-WA0000.jpeg
20170506_192843.jpg
20170506_192856.jpg
Er gaat ook nog een aangepaste cirkelgeleider komen naar recept van Pjotr.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 22:11
door FR_Aad
Heb ik ook. Prima ding, alleen passen er bij mij alleen 6mm freesjes in. En daar is wat minder keus in.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 22:17
door ray5150
Klopt, maar daar is een andere spantang voor te krijgen naar 8 mm :
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/fr ... 00-500-400
Die moet ik ook hebben, want bijna al mijn frezen zijn met 8 mm schacht.

Ik ben wel nog ook op zoek naar een kopieerring, die is wat moeilijker te vinden, dus als iemand er nog eentje overheeft hoor ik dat graag. :D

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 22:42
door Shadow
Al het oude Bosch spul wat bij Scintella weg komt is kogelvrij! Ik heb een klein 300 watt boormachientje wat ik ooit bij de milieustraat uit de bak gevist heb, onverwoestbaar!
Scintella bouwde trouwens ook hele mooie ontstekingen voor allerlei motoren;
F4U_Av_4205_ad_p270_W.png
Heb ooit een Issota Frachini W18 mogen zien met dubbele Scintella ontstekingen :goeie:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 23:06
door Leeuwarden
Dat is zo'n ding... Let op de uitlaat, tikkie na-ontsteking :mrgreen:

Afbeelding[url=https://flic.kr/p/yV5ChX]

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 23:20
door Shadow
Nee joh, de supercharger fietst er gewoon zo veel peut doorheen dat het in de uitlaat nog brand :rock:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 23:23
door ray5150
Jan, je flikker doet het niet. :lol:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: za 06 mei 2017, 23:33
door Leeuwarden
Shadow schreef:
Nee joh, de supercharger fietst er gewoon zo veel peut doorheen dat het in de uitlaat nog brand :rock:
:rock: :rock: :rock: :rock: mooi geluidje deze dingen!

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 07 mei 2017, 0:06
door Shadow
Stermotor klinkt altijd geweldig :rock:

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 8:20
door pappaleo
Ik denk dat het affrezen van de 18mm dikke berken mpx zijwanden wat teveel van het goede wordt voor mijn pof500 freesje. Maar hij gaat dan ook al 30 jaar mee. Ik ben nu een wat zwaardere freesmachine aan het uitzoeken. Ik twijfel nog welke.

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 8:31
door Shadow
Budget?

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 8:37
door Shadow
https://www.toolnation.nl/bosch-gmf-160 ... antie.html

Ik vind dat een mooie set, zit ook een tafelmodule bij die je gewoon aan de tafel laat zitten en de frees met snelsluiting wisselt naar de andere voet.

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 8:39
door pappaleo
Ik had de GOF1250CE tot nu toe bovenaan mijn lijstje staan.

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 8:45
door Shadow
Da's ook een mooie, ik vond een mooie uitleg over de 1600;


[ Bekijk op youtube ]

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 9:28
door pappaleo
Hoeft die gozer geen adem te halen? :-s

Mooie machine, dat wel. Maar weer €150 duurder dan wat ik in gedachten had. De vraag is of ik die extra voet ga gebruiken.....

De GOF1250 heeft overigens geintegreerde stofafzuiging in de voet. Zit je nooit te pielen met die hulpstukjes.

Ik laat het even bezinken.

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 11:23
door dre
Dat is een Mooie Leo!

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 11:35
door Shadow
pappaleo schreef:
Hoeft die gozer geen adem te halen? :-s

Mooie machine, dat wel. Maar weer €150 duurder dan wat ik in gedachten had. De vraag is of ik die extra voet ga gebruiken.....

De GOF1250 heeft overigens geintegreerde stofafzuiging in de voet. Zit je nooit te pielen met die hulpstukjes.

Ik laat het even bezinken.
Die stofafzuiging is idd minder netjes op de 1600, snap dat ook niet...

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 11:41
door pappaleo
Er is nu een aanbieding voor €700 in combinatie met wat accessoires (die uss Enterprise schijf bijvoorbeeld en en liniaal van de verkeerde lengte) waarvan ik een deel kan gebruiken en en een deel niet. Als ik dan de spullen los erbij uitzoek die ik wel wil hebben, dan kom ik op €800. Dat vind ik toch wel serieus geld.

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 11:44
door dre
Die 1250 is toch zwaar genoeg?
Ik heb jaren met de 1300 gewerkt,nou die kan wel wat hebben. :mrgreen: :mrgreen:

Re: TMWW-1

Geplaatst: za 31 okt 2020, 11:45
door pappaleo
Ja, als ik de 1250 neem met de gewenste accessoires, dan ben ik €250 minder kwijt.
Dat vind ik dan toch het overwegen waard.