7.1 Kanaals Microcontroller Gestuurde Volumeregelaar

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
Zou wel voor NC gaan Juul zoals Rudy zegt. Dan zijn de uitgangen ook als ie uit staat kortgesloten en krijg je geen gedender bij in/uit schakelen van je VV.
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... ol_12V.pdf
Dat issie ook hoor lijkt me
Maar met al die relaisjes is het wel de vraag of je voeding het nog trekt.
O ik sluit ze op de analoge voeding aan, die trekt dat wel: 10VA
JuuL

Bericht door JuuL »

Hey Daniel,

Voor de rotary encoder heb ik jouw stukje code gebruikt, dit werkt goed alleen heeft die code 1 nadeel.
Als de rotary encoder stopt tussen 2 stappen blijft het programma in die while lus. Jij hebt dat ook neem ik aan?
Ik ben eens bezig geweest gisteren maar heb nog geen oplossing gevonden.

Het gaat om dit stukje code:

CODE: Selecteer alles

while( (!input(Rotary_A)) || (!input(Rotary_B)) )		//Als er een verandering is en zo lang de stap niet is afgemaakt
	{
	  	Rotary_A_temp=input(Rotary_A);					//De laatste status na een stap wordt opgeslagen in Rotary_A
		Rotary_B_temp=input(Rotary_B);					//De laatste status na een stap wordt opgeslagen in Rotary_B;
		Delay_Short(2);
		Rotary_Changed=1;						   //Flag bit om aan te geven dat er aan de volumeknop is gedraaid setten
		Volume_Changed=1;						   //Flag bit om aan te geven dat er aan de volumeknop is gedraaid setten
	}
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb al wat beters gevonden om de DC bij het in en uitschakelen tegen te gaan.
Een relais die een stekkerdoos - waar de versterkers aanzitten - automatisch in- en uitschakelt :D
Zo heb ik maar 1 (flinke) relais nodig en schakelt alles automatisch in- en uit.
daniel

Bericht door daniel »

JuuL schreef:
Hey Daniel,

Voor de rotary encoder heb ik jouw stukje code gebruikt, dit werkt goed alleen heeft die code 1 nadeel.
Als de rotary encoder stopt tussen 2 stappen blijft het programma in die while lus. Jij hebt dat ook neem ik aan?
Ik ben eens bezig geweest gisteren maar heb nog geen oplossing gevonden.

Het gaat om dit stukje code:

CODE: Selecteer alles

while( (!input(Rotary_A)) || (!input(Rotary_B)) )		//Als er een verandering is en zo lang de stap niet is afgemaakt
	{
	  	Rotary_A_temp=input(Rotary_A);					//De laatste status na een stap wordt opgeslagen in Rotary_A
		Rotary_B_temp=input(Rotary_B);					//De laatste status na een stap wordt opgeslagen in Rotary_B;
		Delay_Short(2);
		Rotary_Changed=1;						   //Flag bit om aan te geven dat er aan de volumeknop is gedraaid setten
		Volume_Changed=1;						   //Flag bit om aan te geven dat er aan de volumeknop is gedraaid setten
	}
klopt, is inderdaad een 'schoonheidsfoutje'. heb ik in de praktijk eigenlijk nooit last van. Wat je zou kunnen doen is in de while loop een tellertje laten lopen dat - als het een bepaalde waarde bereikt heeft - uit die loop springt. De volgende programmalus springt ie er dan natuurlijk meteen weer in, maar je hebt dan i.i.g. de kans om tussendoor ook nog andere i/o te checken.
Art

16 kanalen

Bericht door Art »

Zelf zoek ik iets met 2 x 8 kanalen (XLR) met een goede gelijkloop t.b.v. een actief 4-weg systeem. Zou dit ontwerp toereikend zijn?
JuuL

Bericht door JuuL »

Hoi Art.

Deze opzet is goed te gebruiken hiervoor. Als je wilt kan ik je mijn code wel sturen. Echter zou je zelf wel wat moeten aanpassen met programmeren, hier kan nog wel aardig wat werk in gaan zitten.

Kortom, kun je programmeren dan is dit een leuk project om wat van af te kijken. Maar kun je niet programmeren, laat het dan maar zitten want het is niet een ontwerp dat je zo na kunt maken je mist de documentatie hiervoor.
Art

Bericht door Art »

Hoi Juul,

Bedankt voor 't aanbod. Een vriendje van me heeft verstand van deze vorm van programmeren, zelf ben ik een digitaal 'gehandicapte' met slechts een gebruikers verstand van digitale doosjes.
In mijn ontwerp van een actief 4-weg luidsprekersysteem met (digitaal) x-over zoek ik dus een ditto volumeregelaar zodat ik flexibel ben in mijn keuze voor de eindversterkers (balanced). 2 x 4 kanalen met een behoorlijke gelijkloop is daarom gewenst.
Jouw opzet, mits flexibel in uitbreiding is daarom erg handig!
ps lever je ook de printjes?
Laatst gewijzigd door Art op za 15 apr 2006, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Het is mijn eerste "programmeerproject" en hier en daar zal er dus wat moeten worden veranderd / misschien verbeterd.

De printplaat die ik heb gemaakt bevatte enkele foutjes, die ik later heb verbeterd. Dus helaas heb je weinig aan de originele gebruikte printlayout. Het kost mij teveel werk om dit helemaal goed te maken om het na te kunnen bouwen.

De opzet (niet printlayout) van mij zou je kunnen gebruiken en wat van kunnen afkijken.
Art

Bericht door Art »

He JuuL,

Ik zal vol spanning wachten op je vorderingen. Misschien dat er hier ook anderen zijn die interesse hebben in jou project en kan het bij grote aantallen en een flexibele opzet (mogelijkheid tot uitbreiding) een klein commercieel projectje worden. In ieder geval succes!
JuuL

Bericht door JuuL »

[img]/VolumeregelaarRelais_small.JPG[/img]
Vandaag heb ik een printje gemaakt met een stel relaisen, aangezien ik nog steeds last had van DC op de outputs.
Wat geweldig om gewoon het spul uit te kunnen zetten zonder eerst alle amps uit te hoeven zetten. Totaal geen DC 8)

Ik heb mijn amp rechtstreeks op mijn geluidskaart aangesloten en na mijn volumeregelaar. Het lijkt alsof hij rechtstreeks wat zuiverder is :x
Heb niet echt een fatsoenlijke meting kunnen doen.

Aart, als ik hier een commercieel project van wil maken kost het me nog flink wat uren om het zo te maken dat iedereen het kan nabouwen. En de kosten om zoiets na te maken zijn niet misselijk. Alleen de PGA2310 ICs kosten al zo'n 40 euro. Ik denk niet dat er veel zullen zijn die daar nog belangstelling voor hebben. Maar neemt niet weg dat je mijn schemas ed niet mag, mail maar dan stuur ik ze wel als je ze wilt.

Btw Geert hoe gaat ie met jouw project?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb ff een meting gedaan, er is duidelijk een verschil te zien:
[img]/Meting.JPG[/img]

Alhoewel het een hele hoge frequentie is en de input geen strakke blokgolf is kan je duidelijk zien dat mijn volumeregelaar een laagdoorlaatkarakter heeft. (oke dat heeft ie zowiezo, maar het gaat erom dat je het niet mag horen).
Blijkbaar verbeeld ik me het niet en kan het wel zo zijn dat de output minder "vol" en minder "scherp" en minder "gedetaileerd" klinkt.

Het enige wat ertussen zit is een hoogdoorlaatfilter, een OPA2134 en een PGA2310. (het relais zit er ook tussen, maar daar meet ik totaal geen verschil) Ik heb wel last gehad van ESD, dus de kans is aanwezig dat ze een klap hebben gehad.

/edit
Ik heb gemeten en het ligt aan de PGA2310. Zal deze een statische knal hebben gehad of is dit een hele normale meting?
Als ik de datasheet zo bekijk denk ik dat het ESD is geweest. Ook aangezien Rudy zei dat deze ook een OPA2134 aan de inputs heeft, dan zou de performance hetzelfde moeten zijn als de OPA2134 die ik er al reeds in heb zitten.

Wat denken jullie ervan?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb geen flauw idee wat ik moet denken, maar je zou kunnen proberen die PGA eens kunnen vervangen. Het is in ieder geval een hele interessante schakeling en misschien valt er nog wel wat te doen aan die hoge kosten.

Ik ben benieuwd wanneer het echt helemaal af is!
GeertJ

Bericht door GeertJ »

juul schreef:
Btw Geert hoe gaat ie met jouw project?
ligt al ff stil, de laatste tijd druk bezig geweest met mijn eindwerk en eindwerkverdediging op school en nu komen de examens er aan... :? maar we gaan er verder aan doen :D vandeweek trouwens uC gaan halen die ik ga gebruiken AT89S8253, nu nog de print rond uC maken enzo, en dan zijn we weer een stap dichter bij het einde 8)
JuuL

Bericht door JuuL »

Leuk Geert! Ben benieuwd.

Ik ben stapje verder. Met scope meten had ik niet veel aan. Ik heb eens met RightMark Audio Analyser gemeten, wat een FIJN programma!

Dit heb ik gemeten aan de outputs van mijn volumeregelaar:
/Wave%20mapper.htm
Gemeten met Audigy X-Fi

Aardig last van 50Hz zo te zien, dit kan er aan liggen dat ik kleine stukjes onafgeschermde draadjes heb gebruikt. Dit ziet er blijkbaar (volgens het programma, zo heel erg ben ik er niet in thuis met die waardes) goed uit. Maar het kan dus nog beter :P

Wat vinden jullie? Zien jullie ergens de rede voor het verschil qua kwaliteit? En wat vinden jullie van de grafiekjes?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

JuuL schreef:
De frequentie respons lijkt me netjes. Verder aardig last van 50Hz zo te zien, dit kan er aan liggen dat ik kleine stukjes onafgeschermde draadjes heb gebruikt. Ik weet niet wat mooie waardes zijn voor dit soort metingen. Ziet dit er netjes uit of is dit niet echt wat?
Een nette waarde is meer dan 80 dB onder 0 dB ;)

Ja RightMark is idd simpel te bedienen maar voor wat serieuzer meetwerk zou ik ook ARTA eens proberen (zie elders onder "Meten.....") Het lijkt wel of ik aandelen in dat proggie heb maar dat is niet zo. Het is gewoon een erg fijn meetproggie wat veel kan en ook nog eens redelijk eenvoudig te gebruiken is.
JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
JuuL schreef:
De frequentie respons lijkt me netjes. Verder aardig last van 50Hz zo te zien, dit kan er aan liggen dat ik kleine stukjes onafgeschermde draadjes heb gebruikt. Ik weet niet wat mooie waardes zijn voor dit soort metingen. Ziet dit er netjes uit of is dit niet echt wat?
Een nette waarde is meer dan 80 dB onder 0 dB ;)
:D Dat heb ik overal behalve bij 50Hz
Ja RightMark is idd simpel te bedienen maar voor wat serieuzer meetwerk zou ik ook ARTA eens proberen (zie elders onder "Meten.....") Het lijkt wel of ik aandelen in dat proggie heb maar dat is niet zo. Het is gewoon een erg fijn meetproggie wat veel kan en ook nog eens redelijk eenvoudig te gebruiken is.
Thx voor de tip 8) maar ik hou het eventjes hierbij, tenzij ik vaker wat nodig heb.
(dat meten is wel verslavend :shock: )
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bedoelde ook expliciet voor die 50 Hz ;)

Maar als je serieus met dit soort software wil meten moet je eigenlijk ook wel een goede geluidskaart hebben die zelf erg weinig vervormd en weing bijproducten in de vorm van storing laat zien.

Dat betekent in eerste instantie je kaart zelf opmeten met een nul-meting (in en uitgang met elkaar verbonden).
JuuL

Bericht door JuuL »

Nou eh... :shock:

Hier is het bewijs dat ik niet doof ben.
Gemeten met lange kabels, dus dat kan nog beter, maar dat is even verwaarloosbaar, kijk maar:

/C ... 20RMAA.htm
Output Audigy X-Fi Music (jaja nette waardes, mooi kaartje :D In het laag komt er niet zoveel uit, daar moet je dan de subout voor pakken)

/Wave%20mapper.htm
Output volumeregelaar (euhm...kzeg niets)

:shock: :shock:

Hier moet dus wat aan worden gedaan!
Zie ik het goed dat de storing allemaal veelvouden van 50 Hz is? Dus als ik van die 50Hz afkom dan los ik het probleem op?
Komt dat misschien door de voeding? Of verkeerde gnd misschien wel.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik zit nog steeds met de storing :cry:

[img]/VolumeregelaarRelais_small.JPG[/img]
Als dit plaatje wordt bekeken waar denken jullie dat de 50 hz storing door wordt veroorzaakt? Ja gnd, maar hoe kan ik het beste aanpassen hier, een nieuwe printplaat ontwerpen kost teveel werk (geen tijd).

Ik betwijfel het of het veel gaat helpen om die paar cm af te schermen.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Trek die common grounds van de ingangspluggen af en leg voor ieder kanaal een apart ground draadje naar de print, als ik me niet vergis zit er al een pinnetje voor.

Zorg dat de aardlayout op de print stervormig is (desnoods baantjes doorkrassen en draadjes solderen, doe ik soms zelfs met pro-apparatuur).
Dat scheelt soms tientallen dBs in S/N (lees: brom en harmonischen ervan).
Denk eraan dat die ingansprint een deel van de ster kan of moet zijn, en niet een ster op zich is of hoeft te zijn.

Houdt links en rechts ground ook gescheiden, zorg dat e.e.a. pas bij de voeding bij elkaar komt.

In feite zou je elk ground lipje bij de ingangspluggen via een C-tje van enkele nF tot enkele tientallen nF direct naar de kast moeten leggen.
zowel bij de ingangen als de uitgangen.
Weerstandjes met ferrietkraaltjes om de pootjes direct aan de ingangen leggen (1...10kohm, hangt van de ingangsimpedantie af. Bij torren een lage waarde, bij buizen wat hoger).

Zorg in het algemeen voor een logisch aardpatroon, dus niet in een ring, geen lussen, en houdt (common mode en differential mode) stromen gescheiden.
Zelfs de veelgehoorde en goedbedoelde aanwijzingen over "star grounds" lossen niet altijd de problemen op, nog los van het feit dat die ster altijd anders ligt dan dat jij denkt.

Koop dit boek: Dr. J. J. Goedbloed: 'EMC', Kluwer ISBN 9020122207.
Uiteraard gaat niet alles over audio en/of is het niet direct toepasbaar, maar het geeft inzicht in welke soort storingen er zijn, hoe ze te onderscheiden, en hoe ze te verhelpen.
Dan zijn er de bekende boeken van Self en Slone waar ook wel e.e.a. instaat over audio grounds.

Tenslotte: veel repareren, veel apparaten zien, kijken hoe de pro en high end jongens het doen.
Persoonlijk heb ik denk ik meer geleerd van herstellen en goed afkijken dan van die boeken, maar wat theoretische achtergrond kan geen kwaad.

Het rare is dat mensen met veel ervaring het veelal automatisch goed doen, en mensen met slechts boekenwijsheid doen het vrijwel automatisch fout. ;-)
JuuL

Bericht door JuuL »

KT88, onwijs bedankt je antwoord.

De common ground zal ik als eerste aanpakken, volgensmij is dat wel de grootste fout in het aard(ground)patroon.
Verder heb ik een aardvlak genomen en de digitale gnd en analoge gnd op 1 plek samen laten komen. De gnds voor de verschillende signalen heb ik dus niet goed aangepakt, deze zitten allemaal rechtstreeks aan het aardvlak.

De standaard regeltjes ken ik onderhand, maar dan ook meer uit het boek/school theorie. Erg leerzaam zo'n project :D
JuuL

Bericht door JuuL »

Nog even een vraagje:
Hoe kan ik het het beste monteren? De gnd moet ik tussen de elcos pakken maar de output zit bij de relaisen. Kan ik dan het beste 1 afgeschermt kabeltje naar relais plaatsen (gnd 1 kant vast bij plug) en 1 gnd kabel apart naar sterpunt bij de elcos?

/edit
Voordat ik begin te krassen heb ik een schema gemaakt van hoe ik denk dat het het beste is:
/Groundschema.JPG
- De rode kringen zijn doorgekraste gnd plekken
- paars is gnd
- geel is signaal

De paarse draden onderaan ben ik van plan om aparte draden voor te leggen, dus de gnd blijft aan de zelfde connector.
Links en Rechts gns zit in de afgeschermde kabel aan elkaar...

Doe ik het zo goed? Of kan het nog beter?
(Details zoals nF aan in/output enzo kan altijd later nog)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik snap die tekening niet helemaal, maar zoals het er nu uitziet, maak je de input gnds. aan elkaar op het punt links op de print.
Oh wacht, die cinchen zijn de outputs?
En die gecombineerde kabels de inputs?

Hmm.......gecombineerde gnd. voor L + R is niet mijn favoriet., maar je zit eraan vast zie ik.

Ik zou toch die output grounds allemaal apart naar de print laten lopen, samen met de output leidinkjes. Twisten, hoef je geen afgeschermd voor te nemen.
Dan die layout zo maken dat er 1 baan naar de centrale ground loopt, dat is het punt links.
Maak ook dat de voeding apart blijft, dus geen relais grounds aan de audio grounds leggen.
Dat mag pas bij de voeding bij elkaar komen (geldt voor alles wat stroom trekt, ook elco's dus).
Wat je met die input aanmoet, weet ik zo ook even niet.
Je kunt daar weinig mee vrees ik, behalve de grounds zo dicht mogelijk bij de eigenlijke ingangen van de ICs leggen.

Moeilijk ontwerp, zoveel kanalen. :mrgreen:

Ik zie nu ook dat er allerlei buffers etc. inzitten, wat gruwelijk complex is dat zeg!
Die aarde bij de voeding is wel je sterpunt denk ik, als daar tenminste de stabilisatoren zitten.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ja erg he :D

Dat is idd het sterpunt. Ik zal de output draden eens aanleggen straks.
JuuL

Bericht door JuuL »

Oooo jaaa! :lol: :lol: :lol:

[img]/VoorNa.JPG[/img]
Voor en na het tweaken. Afgeschermde kabels met de gnd doorgelust naar de voedingselcos.

RMAA Score voor:
/Wave%20mapper.htm

RMAA Score na:
/A ... d13-08.htm

Denk niet dat ik een toelichting hoef te geven?:D (Audigy X-fi Rules!)
KT88 schreef:
Zorg dat de aardlayout op de print stervormig is (desnoods baantjes doorkrassen en draadjes solderen, doe ik soms zelfs met pro-apparatuur).
Dat scheelt soms tientallen dBs in S/N (lees: brom en harmonischen ervan).
Iets meer dan 10 in dit geval 8)

Ik zit nog ff met een dc inschakelplop bij 1 kanaal van de 8 kanalen :? Daar moet ik nog ff naar kijken.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”