De IDUNN ++ (zijn klaar)
Moderator: Beheerdersteam
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Over welke HH heb jij het, Wouter, ik probeer mij even een beeld te schetsen van wat jij bedoeld.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Die heb ik inderdaad gezien, mooi ontwerp lijkt mij, maar er nog niet op die manier over gedacht dit toe te passen op de Idunn++
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Gewoon een rechthoekige BR aan de onderkant.
Snap niet zo goed wat daar nu zo speciaal aan moet zijn eerlijk gezegd.
Mijn ervaring met rechthoekige BR's is, is dat ze het echt duidelijke slechter doen dan een mooie ronde.
De impedantie piek is veel lager -> BR werkt minder efficiënt. (rechthoekige BR heeft meer wrijving).
Vandaag niet meer toegekomen aan meten.
Misschien van de week een keertje.
Snap niet zo goed wat daar nu zo speciaal aan moet zijn eerlijk gezegd.
Mijn ervaring met rechthoekige BR's is, is dat ze het echt duidelijke slechter doen dan een mooie ronde.
De impedantie piek is veel lager -> BR werkt minder efficiënt. (rechthoekige BR heeft meer wrijving).
Vandaag niet meer toegekomen aan meten.
Misschien van de week een keertje.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Dat schreef ook een lezer aan HH.
Die gaven aan dat een ronde pijp nooit zo dicht bij de voorplaat kan, en toonden Ajhorn simulaties met de poort op verschillende afstanden t.o.v. de voorplaat. Op de getoonde manier was het vrijwel even efficient als een BR aan de voorzijde, maar zonder de nadelen.
Beetje opgeblazen maar je moet wat met zo'n blad
Die gaven aan dat een ronde pijp nooit zo dicht bij de voorplaat kan, en toonden Ajhorn simulaties met de poort op verschillende afstanden t.o.v. de voorplaat. Op de getoonde manier was het vrijwel even efficient als een BR aan de voorzijde, maar zonder de nadelen.
Beetje opgeblazen maar je moet wat met zo'n blad
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik heb dit met de eerder door jou, via WinIsd file genomen, ik dacht inmiddels, dat kan geen kwaad zulke klene afwijkingen, die lengte verschillen, 16,89 cm of 163 mm Je had het toen netjes uitgezocht, naar ik meenb_force schreef:Hans, net eventjes de kastjes open gehad.Misschien kan ik morgen al meten voor je.
Een paar dingen vielen op.
Welke BR pijp heb je nu gebruikt? Ik vind het vrij kort namelijk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Die basreflex afstemming moet inclusief filtering en spoelweerstand gebeuren, anders klopt het niet is mijn ervaring met de Idunn
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
@Hans,
Ik weet niet wat je er nu exact in heb zitten (zal zo dadelijk even kijken, kom net thuis).
Maar hij moet dus 21,5cm lang met een opp van 26,4cm². Het zou idd best kunnen dat hij dan 17cm is met 20,4cm².
@ wouter
Hoe heb je dat meten, ook met impedantie?
Ik weet niet wat je er nu exact in heb zitten (zal zo dadelijk even kijken, kom net thuis).
Maar hij moet dus 21,5cm lang met een opp van 26,4cm². Het zou idd best kunnen dat hij dan 17cm is met 20,4cm².
@ wouter
Hoe heb je dat meten, ook met impedantie?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Nee, daar ben ik te lui voor. Heb wel zo'n boxje bij ATB, moet het nodig eens gaan gebruiken.
Ik heb de Idunn's in Ajhorn ingevoerd, en met filtering aan krijg je sowieso al een andere curve van het laag. Daarom stem ik de BR af met de filtering, niet zonder zoals het plaatje van Hans deed vermoeden.
Ben erg benieuwd naar je metingen!
Ik heb de Idunn's in Ajhorn ingevoerd, en met filtering aan krijg je sowieso al een andere curve van het laag. Daarom stem ik de BR af met de filtering, niet zonder zoals het plaatje van Hans deed vermoeden.
Ben erg benieuwd naar je metingen!
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Omdat de boxjes nog bij Bart staan dacht ik, naar aanleiding van zijn opmerkingen ik ga dat eens proberen.
Ik had namelijk de verbinding van de USB kaart naar de voorversterker aangesloten en zo dus via de eindtrap kwam het signaal bij de speaker.
Volgens Bart moet of kan het direct vanuit die USB box, nooit aan gedacht dus
Nu dan maar eens met behulp van een 6,3 plug de verbinding gemaakt en verder er niets tussen, dan aan die grote jongens een meting gedaan, ik noem ze maar even de Stonewall.
De omgeving was niet erg rustig en ik moest weer even opzoeken hoe het ook weer ging, Bart had het 1 en ander gemeten en ik moest weer even de weg vinden.
Ik denk dat ik het goed heb gedaan, anders hoor ik het wel
Geel op een afstand van 1 meter, en groen dicht op de Bandpass poort, ik vind het wel verbazingwekkend dat die microfoon daar nog zoveel hoog op pikt.
Ik had namelijk de verbinding van de USB kaart naar de voorversterker aangesloten en zo dus via de eindtrap kwam het signaal bij de speaker.
Volgens Bart moet of kan het direct vanuit die USB box, nooit aan gedacht dus
Nu dan maar eens met behulp van een 6,3 plug de verbinding gemaakt en verder er niets tussen, dan aan die grote jongens een meting gedaan, ik noem ze maar even de Stonewall.
De omgeving was niet erg rustig en ik moest weer even opzoeken hoe het ook weer ging, Bart had het 1 en ander gemeten en ik moest weer even de weg vinden.
Ik denk dat ik het goed heb gedaan, anders hoor ik het wel
Geel op een afstand van 1 meter, en groen dicht op de Bandpass poort, ik vind het wel verbazingwekkend dat die microfoon daar nog zoveel hoog op pikt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
b_force schreef:Vandaag niet meer toegekomen aan meten.
Misschien van de week een keertje.
Ben benieuwd of er al wat gemeten is...
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Met wat toevoegen van aluminium pijpen e.d.om ze goed op te stellen, gaat het waarschijnlijk dit weekeinde gebeuren 
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ok, vorig weekend niet, nu dan wel?
-edit- post gezien in ander onderwerp, het lijkt erop dat Bart iets teveel hooi op de vork heeft genomen...we wachten af, dit blijft een mooi topic.
-edit- post gezien in ander onderwerp, het lijkt erop dat Bart iets teveel hooi op de vork heeft genomen...we wachten af, dit blijft een mooi topic.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Zo, dat meten gaat zo echt gigantisch rap zeg 
Enkel nog iets verzinnen voor de microfoon.
Nu eerst standaard filter van Idunn + richtingsgevoeligheid van tweeter en woofer.
zwart = 0 graden
rood = 15 graden
groen = 30 graden
blauw = 45 graden
geel = 60 graden
(dippen op 350Hz en 630Hz kan ik eventjes niet helemaal plaatsen)
Enkel nog iets verzinnen voor de microfoon.
Nu eerst standaard filter van Idunn + richtingsgevoeligheid van tweeter en woofer.
zwart = 0 graden
rood = 15 graden
groen = 30 graden
blauw = 45 graden
geel = 60 graden
(dippen op 350Hz en 630Hz kan ik eventjes niet helemaal plaatsen)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Dat was mijn gedachte ook eigenlijkjeroen_d schreef:Netjes hoor, waarom nog iets veranderen zou je zeggen.
Zit even te kijken of er nog wat te "tweaken" valt.
Het lijkt dat er bij 2kHz nog net een beetje teveel energie zit.
Tweeter zou ook een tikje zachter kunnen denk ik.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Als je rond 2kHz gaat verminderen, dan zou ik ook zeker het gebied van 5-10kHz verminderen. Anders raakt het uit balans.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Het filter wat Hans zelf gebruikt bevat trouwens andere waardes.
Voor de spoel bij de tweeter is er een 0,22mH gebruikt.
Ook is er een 3,3uF ipv 2,7uF gebruikt en bestaat het Lpad uit 1,5ohm en 5,7ohm
Hierdoor blijft er veel energie bij de tweeter hangen.
Echter verklaart dat nog niet wat Hans zelf gemeten had.
Ik denk dat het een verkeerde verbinding ergens was.
Voor de spoel bij de tweeter is er een 0,22mH gebruikt.
Ook is er een 3,3uF ipv 2,7uF gebruikt en bestaat het Lpad uit 1,5ohm en 5,7ohm
Hierdoor blijft er veel energie bij de tweeter hangen.
Echter verklaart dat nog niet wat Hans zelf gemeten had.
Ik denk dat het een verkeerde verbinding ergens was.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Hans is net thuis uit Beesterzwaag, en moet nu eten gaan koken.
Ik moest eventjes 50 mailtjes verwerken, ik ga het even nalezen en reactie geven.
Dit vind ik al heel lekker
deze resultaten.
Nu het eten nog.
In Beesterzwaag stond een setje van Mathijs van Hypex met dezelfde units + een Passief 19 cm Woofer
uiteraard met de AS2.100 Digital
Ik moest eventjes 50 mailtjes verwerken, ik ga het even nalezen en reactie geven.
Dit vind ik al heel lekker
Nu het eten nog.
In Beesterzwaag stond een setje van Mathijs van Hypex met dezelfde units + een Passief 19 cm Woofer
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik heb de lpad nu met 1.5 en 10 ohm weerstanden gemaakt. Ik had eerst ook de 5.7 ipv de 10 maar vond dit ook wat aan de frisse kant....
Verder is het filter hetzelfde als bij Hans.
Edit: hoe klonk de gehypexte versie in vergelijking met die van jou Hans?
Satefan
Verder is het filter hetzelfde als bij Hans.
Edit: hoe klonk de gehypexte versie in vergelijking met die van jou Hans?
Satefan
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Ik probeer nu een indruk te krijgen wat en hoe je gemeten hebt.
Is dit met het bestaande filter, of een door jou in elkaar gezet tijdelijk filter.
Als ik dit probeer te interpreteren, zie ik ook dat bij de zoom een aardige dip op 13000 Hz.
Dat is dan niet vreemd of het/een effect van de DXT lens?
Verder durf ik inmiddels wel te zeggen dat mijn metingen waarschijnlijk zijn gekomen door de niet juiste aansturing van mijn kant.
Ik gebruikte de E-Mu 0404 van Pjotr, en daar in eerste instantie de voorversterker bij, toen naar aanleiding van jouw opmerking (Bart) alleen het e-mu kastje, dat werkte niet. Ik heb toen samen met Peter eens gekeken en nu heb ik inmiddels metingen gedaan met dan achter de E-Mu mijn Nakamichi 420 eindtrap, en ja hoor nu gaat het dus goed.
Ik heb nu eens wat geoefend op de kleine Zaph hivi B3n die ik heb overgenomen van 595ss, en het lijkt nu aardig te lukken, tenminste ik krijg metingen die lijken op wat de fabriek en Zaph ook hebben gepubliceerd.
Het probleem zat hem dus in de voorversterker die ik er ook nog tussen had bij de eerste metingen
@ Satefan
De (Idunns) van Mathijs klonken met de AS 2.100 best goed met ook het karakter dat ik herkende van de ++, ik weet niet welke afstemming hij gebruikte, maar hij vertelde dat hij er vlak voor Beesterzwaag nog wel aanpassingen aan het filter (DSP) had gedaan, maar het klonk in ieder geval goed met voldoende body en goede detaillering.
Is dit met het bestaande filter, of een door jou in elkaar gezet tijdelijk filter.
Als ik dit probeer te interpreteren, zie ik ook dat bij de zoom een aardige dip op 13000 Hz.
Dat is dan niet vreemd of het/een effect van de DXT lens?
Verder durf ik inmiddels wel te zeggen dat mijn metingen waarschijnlijk zijn gekomen door de niet juiste aansturing van mijn kant.
Ik gebruikte de E-Mu 0404 van Pjotr, en daar in eerste instantie de voorversterker bij, toen naar aanleiding van jouw opmerking (Bart) alleen het e-mu kastje, dat werkte niet. Ik heb toen samen met Peter eens gekeken en nu heb ik inmiddels metingen gedaan met dan achter de E-Mu mijn Nakamichi 420 eindtrap, en ja hoor nu gaat het dus goed.
Ik heb nu eens wat geoefend op de kleine Zaph hivi B3n die ik heb overgenomen van 595ss, en het lijkt nu aardig te lukken, tenminste ik krijg metingen die lijken op wat de fabriek en Zaph ook hebben gepubliceerd.
Het probleem zat hem dus in de voorversterker die ik er ook nog tussen had bij de eerste metingen
@ Satefan
De (Idunns) van Mathijs klonken met de AS 2.100 best goed met ook het karakter dat ik herkende van de ++, ik weet niet welke afstemming hij gebruikte, maar hij vertelde dat hij er vlak voor Beesterzwaag nog wel aanpassingen aan het filter (DSP) had gedaan, maar het klonk in ieder geval goed met voldoende body en goede detaillering.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Het filter is van de originele Idunn van de Seas website.
Die dip is denk ik van de lens/waveguide. Gelukkig niet relevant.
Ik ben overigens even zo vrij geweest om jou filter te demonteren en vervolgens op te bouwen met de andere componenten.
Helaas heb ik niet alles in huis, dus ik heb wat moeten samenstellen.
Staat nu te spelen klinkt aardig, maar zijn toch nog wat kritische punten (en die viel Kirsten ook direct op
).
Sowieso moet ik even wennen aan de speakers. De oude KEFjes plakken echt heel erg. Dat merk je goed als je ineens andere speakers hebt staan.
Ook ben ik nogal moe en heb ze niet meer eerst nagemeten (dat doe ik morgen denk ik).
Een paar dingen vallen sowieso direct op.
Ze lijken nogal bonkerig te klinken. Standaard heb ik altijd een notch op mijn DSP staan op de breedte van de kamer.
Desondanks is dat zeker niet genoeg. Uiteindelijk heb ik de BR-porten maar dichtgestopt.
Ook is het midden gebied wat afwezig (je mist het "volle" geluid") en zit er iets scherps/sissend aan.
Conclusie kan zijn dat die 2,2mH net iets teveel is. Ik heb hier als het goed is ergens 1,8mH liggen dus dat kan ik testen.
Die dip is denk ik van de lens/waveguide. Gelukkig niet relevant.
Ik ben overigens even zo vrij geweest om jou filter te demonteren en vervolgens op te bouwen met de andere componenten.
Helaas heb ik niet alles in huis, dus ik heb wat moeten samenstellen.
Staat nu te spelen klinkt aardig, maar zijn toch nog wat kritische punten (en die viel Kirsten ook direct op
Sowieso moet ik even wennen aan de speakers. De oude KEFjes plakken echt heel erg. Dat merk je goed als je ineens andere speakers hebt staan.
Ook ben ik nogal moe en heb ze niet meer eerst nagemeten (dat doe ik morgen denk ik).
Een paar dingen vallen sowieso direct op.
Ze lijken nogal bonkerig te klinken. Standaard heb ik altijd een notch op mijn DSP staan op de breedte van de kamer.
Desondanks is dat zeker niet genoeg. Uiteindelijk heb ik de BR-porten maar dichtgestopt.
Ook is het midden gebied wat afwezig (je mist het "volle" geluid") en zit er iets scherps/sissend aan.
Conclusie kan zijn dat die 2,2mH net iets teveel is. Ik heb hier als het goed is ergens 1,8mH liggen dus dat kan ik testen.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
De 2,2 mH is een afgewikkelde 2,7 mH die door Peter (S&C) terug is gebracht.
Dit ter informatie
Dit ter informatie
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Heb even zitten vergelijken met de metingen die ik aan de Idunn's van Satefan heb gedaanb_force schreef:Dat was mijn gedachte ook eigenlijkjeroen_d schreef:Netjes hoor, waarom nog iets veranderen zou je zeggen.![]()
Zit even te kijken of er nog wat te "tweaken" valt.
Het lijkt dat er bij 2kHz nog net een beetje teveel energie zit.
Tweeter zou ook een tikje zachter kunnen denk ik.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=11256
Wat opvalt is dat er een grote overeenkomst is bij de axiale meting. Echter doordat ik ook de filterflanken in de meten heb zie ik waar de ontwerpers een andere keuze hebben gemaakt dan ik gedaan heb; te veel energie rond 2 kHz die als gevolg van diffractie niet zo opvalt - zie tweeter curve origineel
Bij de metingen onder hoeken werd dit probleem verduidelijkt en bleek een aanpassing van de highpass nodig, en meteen is het hoog ook een dB getemperd. Dit was een eerste tweak maar meettechnisch was het veelbelovend.
Hier komen de andere waarden vandaan die Hans gebruikt heeft.
Ik herken de curves van de Idunn ++ niet helemaal, terwijl ik grote overeenkomst zie tussen de metingen die ik hier heb gedaan en die op de website staan. Die geven zeker reden tot tweaken:


