De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Over welke HH heb jij het, Wouter, ik probeer mij even een beeld te schetsen van wat jij bedoeld.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Die heb ik inderdaad gezien, mooi ontwerp lijkt mij, maar er nog niet op die manier over gedacht dit toe te passen op de Idunn++
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Gewoon een rechthoekige BR aan de onderkant.
Snap niet zo goed wat daar nu zo speciaal aan moet zijn eerlijk gezegd.
Mijn ervaring met rechthoekige BR's is, is dat ze het echt duidelijke slechter doen dan een mooie ronde.
De impedantie piek is veel lager -> BR werkt minder efficiënt. (rechthoekige BR heeft meer wrijving).

Vandaag niet meer toegekomen aan meten.
Misschien van de week een keertje.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Dat schreef ook een lezer aan HH.

Die gaven aan dat een ronde pijp nooit zo dicht bij de voorplaat kan, en toonden Ajhorn simulaties met de poort op verschillende afstanden t.o.v. de voorplaat. Op de getoonde manier was het vrijwel even efficient als een BR aan de voorzijde, maar zonder de nadelen.

Beetje opgeblazen maar je moet wat met zo'n blad :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Hans, net eventjes de kastjes open gehad.Misschien kan ik morgen al meten voor je.
Een paar dingen vielen op.
Welke BR pijp heb je nu gebruikt? Ik vind het vrij kort namelijk.
Ik heb dit met de eerder door jou, via WinIsd file genomen, ik dacht inmiddels, dat kan geen kwaad zulke klene afwijkingen, die lengte verschillen, 16,89 cm of 163 mm
box b_force.jpg
Je had het toen netjes uitgezocht, naar ik meen :roll:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Die basreflex afstemming moet inclusief filtering en spoelweerstand gebeuren, anders klopt het niet is mijn ervaring met de Idunn
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

@Hans,
Ik weet niet wat je er nu exact in heb zitten (zal zo dadelijk even kijken, kom net thuis).
Maar hij moet dus 21,5cm lang met een opp van 26,4cm². Het zou idd best kunnen dat hij dan 17cm is met 20,4cm².

@ wouter
Hoe heb je dat meten, ook met impedantie?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Nee, daar ben ik te lui voor. Heb wel zo'n boxje bij ATB, moet het nodig eens gaan gebruiken.

Ik heb de Idunn's in Ajhorn ingevoerd, en met filtering aan krijg je sowieso al een andere curve van het laag. Daarom stem ik de BR af met de filtering, niet zonder zoals het plaatje van Hans deed vermoeden.

Ben erg benieuwd naar je metingen!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Omdat de boxjes nog bij Bart staan dacht ik, naar aanleiding van zijn opmerkingen ik ga dat eens proberen.

Ik had namelijk de verbinding van de USB kaart naar de voorversterker aangesloten en zo dus via de eindtrap kwam het signaal bij de speaker.

Volgens Bart moet of kan het direct vanuit die USB box, nooit aan gedacht dus :oops:

Nu dan maar eens met behulp van een 6,3 plug de verbinding gemaakt en verder er niets tussen, dan aan die grote jongens een meting gedaan, ik noem ze maar even de Stonewall.

De omgeving was niet erg rustig en ik moest weer even opzoeken hoe het ook weer ging, Bart had het 1 en ander gemeten en ik moest weer even de weg vinden.

Ik denk dat ik het goed heb gedaan, anders hoor ik het wel :mrgreen:

Geel op een afstand van 1 meter, en groen dicht op de Bandpass poort, ik vind het wel verbazingwekkend dat die microfoon daar nog zoveel hoog op pikt.
stonewall.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Vandaag niet meer toegekomen aan meten.
Misschien van de week een keertje.

Ben benieuwd of er al wat gemeten is... :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Met wat toevoegen van aluminium pijpen e.d.om ze goed op te stellen, gaat het waarschijnlijk dit weekeinde gebeuren :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

En, en ???
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

Ok, vorig weekend niet, nu dan wel?

-edit- post gezien in ander onderwerp, het lijkt erop dat Bart iets teveel hooi op de vork heeft genomen...we wachten af, dit blijft een mooi topic.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Zo, dat meten gaat zo echt gigantisch rap zeg :D
Enkel nog iets verzinnen voor de microfoon.

Nu eerst standaard filter van Idunn + richtingsgevoeligheid van tweeter en woofer.

zwart = 0 graden
rood = 15 graden
groen = 30 graden
blauw = 45 graden
geel = 60 graden

(dippen op 350Hz en 630Hz kan ik eventjes niet helemaal plaatsen)
Bijlagen
Filter Idunn.jpg
Richtingsgevoeligheid 0 tm 60 graden.jpg
Directivity pattern tweeter.png
Directivity pattern woofer.png
Richtingsgevoeligheid 0 tm 60 graden zoom.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

Netjes hoor, waarom nog iets veranderen zou je zeggen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Netjes hoor, waarom nog iets veranderen zou je zeggen.
Dat was mijn gedachte ook eigenlijk :lol:
Zit even te kijken of er nog wat te "tweaken" valt.
Het lijkt dat er bij 2kHz nog net een beetje teveel energie zit.
Tweeter zou ook een tikje zachter kunnen denk ik.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

Als je rond 2kHz gaat verminderen, dan zou ik ook zeker het gebied van 5-10kHz verminderen. Anders raakt het uit balans.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Het filter wat Hans zelf gebruikt bevat trouwens andere waardes.
Voor de spoel bij de tweeter is er een 0,22mH gebruikt.
Ook is er een 3,3uF ipv 2,7uF gebruikt en bestaat het Lpad uit 1,5ohm en 5,7ohm
Hierdoor blijft er veel energie bij de tweeter hangen.

Echter verklaart dat nog niet wat Hans zelf gemeten had.
Ik denk dat het een verkeerde verbinding ergens was.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Hans is net thuis uit Beesterzwaag, en moet nu eten gaan koken.

Ik moest eventjes 50 mailtjes verwerken, ik ga het even nalezen en reactie geven.

Dit vind ik al heel lekker :mrgreen: deze resultaten.

Nu het eten nog.

In Beesterzwaag stond een setje van Mathijs van Hypex met dezelfde units + een Passief 19 cm Woofer :mrgreen: uiteraard met de AS2.100 Digital
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door satefan »

Ik heb de lpad nu met 1.5 en 10 ohm weerstanden gemaakt. Ik had eerst ook de 5.7 ipv de 10 maar vond dit ook wat aan de frisse kant....

Verder is het filter hetzelfde als bij Hans.

Edit: hoe klonk de gehypexte versie in vergelijking met die van jou Hans?

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik probeer nu een indruk te krijgen wat en hoe je gemeten hebt.

Is dit met het bestaande filter, of een door jou in elkaar gezet tijdelijk filter.

Als ik dit probeer te interpreteren, zie ik ook dat bij de zoom een aardige dip op 13000 Hz.
Dat is dan niet vreemd of het/een effect van de DXT lens?

Verder durf ik inmiddels wel te zeggen dat mijn metingen waarschijnlijk zijn gekomen door de niet juiste aansturing van mijn kant. :oops:

Ik gebruikte de E-Mu 0404 van Pjotr, en daar in eerste instantie de voorversterker bij, toen naar aanleiding van jouw opmerking (Bart) alleen het e-mu kastje, dat werkte niet. Ik heb toen samen met Peter eens gekeken en nu heb ik inmiddels metingen gedaan met dan achter de E-Mu mijn Nakamichi 420 eindtrap, en ja hoor nu gaat het dus goed.
Ik heb nu eens wat geoefend op de kleine Zaph hivi B3n die ik heb overgenomen van 595ss, en het lijkt nu aardig te lukken, tenminste ik krijg metingen die lijken op wat de fabriek en Zaph ook hebben gepubliceerd.
Het probleem zat hem dus in de voorversterker die ik er ook nog tussen had bij de eerste metingen :roll:
@ Satefan
De (Idunns) van Mathijs klonken met de AS 2.100 best goed met ook het karakter dat ik herkende van de ++, ik weet niet welke afstemming hij gebruikte, maar hij vertelde dat hij er vlak voor Beesterzwaag nog wel aanpassingen aan het filter (DSP) had gedaan, maar het klonk in ieder geval goed met voldoende body en goede detaillering.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Het filter is van de originele Idunn van de Seas website.
Die dip is denk ik van de lens/waveguide. Gelukkig niet relevant.

Ik ben overigens even zo vrij geweest om jou filter te demonteren en vervolgens op te bouwen met de andere componenten.
Helaas heb ik niet alles in huis, dus ik heb wat moeten samenstellen.

Staat nu te spelen klinkt aardig, maar zijn toch nog wat kritische punten (en die viel Kirsten ook direct op :P ).
Sowieso moet ik even wennen aan de speakers. De oude KEFjes plakken echt heel erg. Dat merk je goed als je ineens andere speakers hebt staan.
Ook ben ik nogal moe en heb ze niet meer eerst nagemeten (dat doe ik morgen denk ik).

Een paar dingen vallen sowieso direct op.
Ze lijken nogal bonkerig te klinken. Standaard heb ik altijd een notch op mijn DSP staan op de breedte van de kamer.
Desondanks is dat zeker niet genoeg. Uiteindelijk heb ik de BR-porten maar dichtgestopt.
Ook is het midden gebied wat afwezig (je mist het "volle" geluid") en zit er iets scherps/sissend aan.

Conclusie kan zijn dat die 2,2mH net iets teveel is. Ik heb hier als het goed is ergens 1,8mH liggen dus dat kan ik testen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

De 2,2 mH is een afgewikkelde 2,7 mH die door Peter (S&C) terug is gebracht.
Dit ter informatie :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Netjes hoor, waarom nog iets veranderen zou je zeggen.
Dat was mijn gedachte ook eigenlijk :lol:
Zit even te kijken of er nog wat te "tweaken" valt.
Het lijkt dat er bij 2kHz nog net een beetje teveel energie zit.
Tweeter zou ook een tikje zachter kunnen denk ik.
Heb even zitten vergelijken met de metingen die ik aan de Idunn's van Satefan heb gedaan
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=11256

Wat opvalt is dat er een grote overeenkomst is bij de axiale meting. Echter doordat ik ook de filterflanken in de meten heb zie ik waar de ontwerpers een andere keuze hebben gemaakt dan ik gedaan heb; te veel energie rond 2 kHz die als gevolg van diffractie niet zo opvalt - zie tweeter curve origineel

Bij de metingen onder hoeken werd dit probleem verduidelijkt en bleek een aanpassing van de highpass nodig, en meteen is het hoog ook een dB getemperd. Dit was een eerste tweak maar meettechnisch was het veelbelovend.
Hier komen de andere waarden vandaan die Hans gebruikt heeft.

Ik herken de curves van de Idunn ++ niet helemaal, terwijl ik grote overeenkomst zie tussen de metingen die ik hier heb gedaan en die op de website staan. Die geven zeker reden tot tweaken:
idunn%20onder%20hoeken%20volgens%20seas.JPG
idunn%20onder%20hoeken%20volgens%20seas.JPG (20.11 KiB) 399 keer bekeken
seas%20idunn%20voorstel.JPG
seas%20idunn%20voorstel.JPG (37.62 KiB) 399 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”