project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Lnsadnoh »

Begrijp ik het goed dat de luidspreker wellicht "warm" en "vol" klinkt dan?
Als dat dan ook nog eens strak is dan vind ik dat super en erg lekker om naar te luisteren.
Ik draai meestal klassiek en jazz.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 23 okt 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Ik vermoed dat termino met deze muziek heel goed zal klinken!

Maar ik verwacht dat ik nog wel aardig wat filterversies nodig heb voor een optimaal resultaat. Deze speaker blijkt niet heel gemakkelijk te zijn qua afstraalgedrag. Is niet erg, vooral de AMT heeft behoorlijk wat inspeeltijd nodig weet ik uit ervaring. Na een paar maanden meet hij anders. Kan ik ondertussen mijn filtercreativiteit botvieren op deze schitterende speaker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

al weer geduld hebben? :mrgreen:

inderdaad eerst maar een paar weken inspelen met het eerst filter!

kan ik ook gelijk eens gaan nadenken welke spoelen ik er in ga stoppen.....
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

Wat voor muziek draai jij eigenlijk Dre? :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

jazz,rock en blues.

de speakers staan boven,dat was echt een k*tklus zeg! :roll:
zweten en zo..... :mrgreen:

de klank op het testfilter(mid speelt iets te hard)

zo enorm anders als de vorige..........
plaatsing is enorm beter,gedetaileerder,minder open.
ook de laagweergave is enorm veranderd........

eerst maar even de boel wat uurtjes laten spelen,en de mid wat zachter voordat we echte conclusies gaan trekken.

1 ding weet ik dan wel weer:het gaat zeer zeker goed komen! 8)

o ja,morgen komen er foto`s.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
o ja,morgen komen er foto`s.
:sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

nog even aan het stoeien met de plaatsing..........

blijf er geen vingers af poetsen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

handschoenen, trut! Kom op met die foto's :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

het is erg lastig om ze goed te krijgen.......

verder uit elkaar maakt het laag nogal onrustig....
ook is de plaatsing dicht bij elkaar beter....

lastig man!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

:shock:



FOOOTOOOOOOOOOOOOOOooooooooooooooooo's :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

dan maar met vette fikken! :roll:
Foto0314.jpg
Foto0312.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

Wat een lekker brakke foto's van een stel uitermate mooi speakers!! :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik heb nog wel de moeite genomen om op te staan! :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Wowly »

zucht........mooi.........zucht.......
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
ik heb nog wel de moeite genomen om op te staan! :lol:
Ben jij zo'n klein menneke den? :lol: :wink: .

Mooi Dre! Super deftig!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

yep,een echte dreumes! :lol:

als ik de juiste positie heb gevonden worden ze gepoetst en dan zal ik eens een echte camera opzoeken :mrgreen:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Lnsadnoh »

Zou er idd een paar nette foto's van maken Andre, dat verdient het werk!.
Maak je deze met een mobiele telefoon?
Is dan ook mooier voor in de showcase!

Ondanks de wat mindere foto's vind ik het erg mooie kasten om te zien.
De verhouding vind ik ook erg mooi zo.
De belijning in de baffle vind ik ook super.

Lekker spelen zo!

Nice!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

in het echt zijn ze veel fraaier! :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Hier de eerste serieuze filter opzet. Schrik niet van het aantal componenten. :shock:
Dit heeft te maken met de wens om mooie fasegelijkheid tussen de drivers te krijgen in combinatie met het lage overnamepunt van de tweeter. Even de verschillende filterpunten:

Het Hoog: akoestische 4de orde 1600Hz. Dit wordt bereikt met een 2de orde hoogdoorlaat elektrisch op 2200Hz. De notch, om de resonantie van de tweeter net boven 1000Hz te temmen, is na veel experimenteren op de plek in het filter neergezet die het prettigst uitpakt. Deze resonantie komt doordat we ervoor hebben gekozen niet de originele kamer van de tweeter te handhaven maar er een grote gedempte ruimte achter te zetten. De tweeter kan dan volledig vrij bewegen maar moet wel elektrisch worden getemd.

Het midden: dit is redelijk standaard.
Laagdoorlaat op 1600Hz, akoestisch vierde orde Linkwitz-Riley
Hoogdoorlaat 2de orde Bessel op 400Hz, gerealiseerd met een eerste orde elektrisch filter.

Het laag: In eerste instantie 2de orde Bessel laagdoorlaat op 400Hz met de 2.2mH spoel en een 155uF condensator (100+33+22). Daar zit dan nog een extra filtersectie achter van 0.82mH en 37uF (22+15) om extra demping en fasedraaiing te creeren. Hiermee wordt bijna perfecte fasegelijkheid met de middentoner verkregen.
filter_v1.0.png
Al met al is mijn enige twijfel nog het hoog.
- Is de on-axis dip rond 2500Hz niet te sterk?
- Zit het hoog op het juiste niveau?
- Moet ik nog compenseren voor het on-axis oplopen van het hoog?
Met het huidige filter is de fasegelijkheid in ieder geval subliem onder alle hoeken horizontaal en zelfs de woofer en tweeter zijn in fase op het punt waar ze kruisen.
on-axis.png
Maar voordat ik verder ga hoop ik dat dre dit filter wil bouwen en dat we dan eens uitgebreid gaan luisteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Henkjan »

Jereon goes Hobby Hifi ;) :lol:
jeroen_d schreef:
Al met al is mijn enige twijfel nog het hoog.
- Is de on-axis dip rond 2500Hz niet te sterk?
- Zit het hoog op het juiste niveau?
- Moet ik nog compenseren voor het on-axis oplopen van het hoog?
hoe ziet het er dan onder bv 15° uit?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Ik zal een versie maken voor het hoog waarbij het flink sterker is en er geen dempingsweerstand voor de tweeter zit. En ook nog eentje waarbij het oplopen van het hoog is weggehaald. Dan kunnen we vergelijken en vaststellen welke richting het uit moet. Dit is allemaal met hetzelfde filternetwerk voor het hoog te bereiken, natuurlijk moeten wel de waardes van de componenten worden aangepast voor de verschillende situaties.

Hierbij het afstraalgedrag, 15 graden maakt niet heel veel uit met on-axis. Op 30 graden wordt het mooi geleidelijk aflopend, dat is de rode lijn.
Bijlagen
afstraalgedrag.png
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

Je zal er zeker wel aan gedacht hebben, maar ik zie maat 1 Eton in je schema staan. Ofwel zijn Dre z'n foto's wel heel erg brak ofwel zitten er toch echt 2 in de kast. ;)

Persoonlijk vind ik die dip rond 2.5kHz ietsje te. Dat zou het wat te "laid-back" kunnen laten klinken. Ik zou het niveau dan ook een tikkeltje opkrikken, maar daar heb ik wat minder moeite mee. (voor zover je van zulke plotjes een echt oordeel kunt vellen)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Lnsadnoh »

rho schreef:
maar ik zie maar 1 Eton in je schema staan
Of de andere is een passieve?
Als dit niet zo is denk ik dat Jeroen er 2 mee bedoeld en staan ze parallel?
Of het filter voor het laag zoals uitgetekend is voor 1 woofer?
Dus totaal er 2 van nodig?
Dat worden dan idd erg veel onderdelen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: project: termino

Bericht door rho »

Dan kan je de woofers beter parallel zetten en 1 filter maken. Dan zien ze ten minste beiden een identiek filter en ziet het filter slechts 1 last (wat verschillen in de woofers dan weer makkelijker laat compenseren).

Ofwel heeft Jeroen die ene woofer in het schema de parameters gegeven van een stel parallel geschakelde Etons.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

rho schreef:
Ofwel heeft Jeroen die ene woofer in het schema de parameters gegeven van een stel parallel geschakelde Etons.
Dit dus. :)

De woofers zijn door dre parallel geschakeld en zo ook naar buiten uitgevoerd. Als ik ze separaat had willen opmeten, had niet eens gekund. :mrgreen: Ook niet gewild trouwens hoor. Het filter is voor beide woofers tegelijk. Het commentaar geeft in ieder geval aan dat ik voor het forum beter een woofer erbij kan zetten in de plaatjes.

Ik zal vanavond twee alternatieven voor het hoogfilter posten met curves erbij. Kon gisteravond niet meer, het werd een beetje laat...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”