Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

fluppie

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door fluppie »

MichaelB schreef:
... Iets anders wat me ook opvalt, is dat er een behoorlijke deuk tussen de 100 en 200Hz zit, welke niet met afstand verdwijnt of echt veranderd :? Dat snap ik niet. Kan ik dan de conclusie trekken dat het in de speaker zit?
Zijn dit niet eventuele staande golven in de ruimte ?
k.p.

Bericht door k.p. »

reactie op de dip van 100-200hz

Bij de nearfield meting zie je dit ook volgens mij. Ik denk dat het in je ontwerp zit. Zo breedandig werken kamerresonanties ook niet volgens mij en je zou op verschillende plekken andere afwijkingen moeten zien. Misschien eens iets proberen te boosten met de hypex. Je zou ook kunnen kijken of je geen fase problemen hebt. Ik weet niet wat de Fs van de jordan is, maar als die daar in de buurt van de 150Hz ligt (wat me hoog lijkt) kan ook het de fase verdraaiing op dat punt problemen geven. Misschien heb ik het gemist, maar op welke frequentie ligt je huidige crossover? Als je dit probleem met 1 van de twee speakers had was het zorgelijker. Heb je niet toevallig een rare instelling op de hypex gemaakt? Met de DCX heb ik mij zo eens mal met mijn handen in haar gezeten :oops: .
MichaelB

Bericht door MichaelB »

fluppie schreef:
MichaelB schreef:
... Iets anders wat me ook opvalt, is dat er een behoorlijke deuk tussen de 100 en 200Hz zit, welke niet met afstand verdwijnt of echt veranderd :? Dat snap ik niet. Kan ik dan de conclusie trekken dat het in de speaker zit?
Zijn dit niet eventuele staande golven in de ruimte ?
Zou kunnen, maar deze verdwijnt niet echt met de afstand, dat zou dan toch moeten gebeuren? :?
Voor dinsdag had ik al op de planning staan om de dip op 1 meter weg te werken (waar deze het minste is) en dan meten hoe zich dat op afstand vertaald.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

k.p. schreef:
reactie op de dip van 100-200hz

Bij de nearfield meting zie je dit ook volgens mij. Ik denk dat het in je ontwerp zit. Zo breedandig werken kamerresonanties ook niet volgens mij en je zou op verschillende plekken andere afwijkingen moeten zien. Misschien eens iets proberen te boosten met de hypex. Je zou ook kunnen kijken of je geen fase problemen hebt. Ik weet niet wat de Fs van de jordan is, maar als die daar in de buurt van de 150Hz ligt (wat me hoog lijkt) kan ook het de fase verdraaiing op dat punt problemen geven. Misschien heb ik het gemist, maar op welke frequentie ligt je huidige crossover? Als je dit probleem met 1 van de twee speakers had was het zorgelijker. Heb je niet toevallig een rare instelling op de hypex gemaakt? Met de DCX heb ik mij zo eens mal met mijn handen in haar gezeten :oops: .
Het zit in beide speakers., maar als je op onderstaande meting (van even terug) kijkt, dan zie je deze daar niet op terug...
5cm-hoog-laag_hoog.png
De crossover ligt op 280Hz met een LR van 24dB, dat zou dan (zou je denken) deze dip toch niet kunnen veroorzaken?
Ik heb de fase ook al een keer gedraaid, maar dat gaf een HEEL raar beeld.

Dinsdag ga ik het even invullen. Kijken wat 'ie doet! :lol:
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Zou je misschien ook een screenshot kunnen plaatsen van het Filter Design Panel van Hypex met de gefilterde drivers en de som? En een schreenshot van elk filter wat de drivers nu hebben? Het lijkt er meer op dat de drivers niet lekker optellen (niet in fase zijn). Dan los je die deuk namelijk niet op door de een van de drivers harder te laten spelen, maar door een van de drivers een delay te geven of het filter wat te veranderen.
Bij zowel tweeter als woofer: alleen vinkjes bij Include, Show Filtered Driver en Show Sum
Bij zowel tweeter als woofer: alleen vinkjes bij Include, Show Filtered Driver en Show Sum
bij woofer en tweeter alleen Iclude aanvinken en dan bij Subwoofer Show Filters
bij woofer en tweeter alleen Iclude aanvinken en dan bij Subwoofer Show Filters
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hoi Boppo84,

Ik heb de losse metingen niet in de Hypex geladen, aangezien ik er maar niet achter kwam wat het correcte opmaak formaat moet zijn om de metingen vanuit Fuzzmeasure in de Hypex te importeren (ik blijf daar meldingen krijgen).

Dat is ook nog iets wat op m'n to-do lijstje staat.

Voor nu gebruik ik de AS2.100's als cross-over en heb ik de aanpassingen handmatig gedaan a.d.v. metingen op 1 meter afstand onder 15 graden.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Kun je de metingen dan in een ander simulatiepakket gooien en kijken wat de optelling doet? Volgens mij is dat het punt waar het mis gaat...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Boppo84 schreef:
.... Het lijkt er meer op dat de drivers niet lekker optellen (niet in fase zijn). Dan los je die deuk namelijk niet op door de een van de drivers harder te laten spelen, maar door een van de drivers een delay te geven of het filter wat te veranderen.
Even verder gedacht over wat je hier zegt.

Als dat zo is, hoe kan de dichtbij meting van 2 posts terug dan zo mooi zijn? Dat zijn namelijk de drivers met alleen een LR24 op 280Hz. Gemeten voor de Jordan op 5 cm afstand (de output is dan van beide drivers).
Dat begrijp ik niet... :?

Wat jij zegt klopt ook wel als je beide drivers los opmeet en dan de som anders is, maar ik heb ze dus gelijktijdig gemeten, precies tussen de drivers in.
Boppo84 schreef:
Kun je de metingen dan in een ander simulatiepakket gooien en kijken wat de optelling doet? Volgens mij is dat het punt waar het mis gaat...
Dat wil ik wel, maar blijkbaar is de file die uit fuzzmeasure komt een vreemde opmaak. (ik moest ook aan de maker van Fuzzmeasure vragen om de calibratie-file van de mic aan te passen om deze te importeren, grmbl. Standaarden.... :evil: )

Ik zal strakjes een deel van de file posten die uit fuzzmeasure komt, misschien dat iemand hier zo 123 ziet hoe je deze moet aanpassen. Ben nu op het werk.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

deze bedoel je?
Dat zijn nog steeds de woofers en breedbander los. Kun je anders een meting van de woofers, breedbanden en de units samen in 1 grafiek krijgen?
Ik dacht ook dat het juist beter was om het filter te ontwerpen met de units gemeten op 1m op de (hoogte van de)luisteras (in dit geval dus , zodat je alle kastinvloeden meeneemt. Dat beperkt de resolutie in het laag, maar een close-range meting kan dan gebruikt worden om het laag te corrigeren.
In de meting op 1m zie je dan ook dat daar de dip al in zit en niet meer verdwijnt.
Bijlagen
Zoiets dus in het geval van de hoogte van de luisteras op breedbanderhoogte
Zoiets dus in het geval van de hoogte van de luisteras op breedbanderhoogte
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Boppo84 schreef:
deze bedoel je?
Dat zijn nog steeds de woofers en breedbander los. Kun je anders een meting van de woofers, breedbanden en de units samen in 1 grafiek krijgen?
Oh, DAT bedoel je?! :lol:

Er staan meerdere metingen in deze post van de drivers tezamen. Daar zit idd. de dip al in. Hieronder de meting op 1 meter van de gehele speaker.
De twee speakers meten nagenoeg hetzelfde als ze vrij opgesteld staan. Deze meting is gedaan op hun huidige lokatie in de kamer.
Kamer 1 meter on-axis rood=rechts blauw=links.png
Boppo84 schreef:
Ik dacht ook dat het juist beter was om het filter te ontwerpen met de units gemeten op 1m op de (hoogte van de)luisteras (in dit geval dus , zodat je alle kastinvloeden meeneemt. Dat beperkt de resolutie in het laag, maar een close-range meting kan dan gebruikt worden om het laag te corrigeren.
In de meting op 1m zie je dan ook dat daar de dip al in zit en niet meer verdwijnt.
Daar heb je ook gelijk in. Ik heb die dichtbij meting alleen gedaan om te zien waar de drivers, zonder invloeden van de kast (diffractie, baffle step) en kamerinvloeden toe in staat waren.
De filters heb ik gebaseerd op metingen op 1 meter afstand onder 15 graden.

Ik zal vanavond een meting op 1 meter doen van alleen de woofers en alleen de Jordan (de meting die jij aanhaalde was idd. op 5cm afstand). Dan is het meteen duidelijk of de Jordan roet in het eten gooit of dat het hem in de kast zit.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zoh, ik voel me best wel een beetje dom nu...

Ik meet de woofers los op de oude plaats "in de hoek":
woofers los.png
Daarna heb ik de speaker een 30cm verder de kamer ingeschoven en 15cm verder naar voren gehaald (langer zijn de kabels niet).
Zie hier het resultaat van die actie:
Woofers los uit hoek.png
Blijken het dus invloeden van de hoeken te zijn....

Da's best wel HEEL vervelend, want een andere plaats is niet echt een optie. Dan staan ze in de weg en ik vind het geen gezicht zo ver naar voren. :(
Zo smal bandig 10dB boosten lijkt me ook niet echt fijn voor de speakers.

Wat nu?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Mezelf even lekker maken :lol:

De speaker uit de hoek en een beetje getweaked, dan komt daar onderstaande frequentie curve uit:
uit de hoek, getweaked.png
Man, man, wat is dat makkelijk met een DSP.
k.p.

Bericht door k.p. »

Dat is wel opmerkelijk zeg. Met een cross van 280hz 24dB had ik ook niet verwacht dat de jordan roet in het eten gooide, maar dit is ook wel erg opmerkelijk vind ik. Misschien kun je nog wat spelen met de afstand tot de achtermuur en zijwand zodat ze wel op een mooie plek voor je staan en dat de dip grotendeels weg is. De dip is opzich mooi weg gedspt. Het valt me op dat het hoog rond 4 a 5 Khz wat op begint te lopen. Ik weet niet hoe dit er op de luisterplaats uit ziet, maar misschien is het leuk om te proberen om het met een filter met een vrij lage Q op 11Khz een paar dB weg te filteren. Misschien is het ook leuk om te proberen om ze zo te richten dat ze voor de luistpositie crossen (Je mag de zijkant wel zien toch ;)).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het is niet de Jordan die roet in het eten gooit, het is de kamer, 100%.
Ik had alleen de woofers nu los gemeten omdat daar het probleem zit.

De opstelling staat wel redelijk vast. Wat ik nog wel geprobeerd heb, is de speakers meer van de zijwanden te plaatsen, maar dat biedt geen soelaas. Zodra de speakers in de buurt komen van een muur (dichterbij dan 40 cm), komt die krater weer tevoorschijn :(
Dit luistert zelfs erg nauw. 15-20cm naar voren/achteren of links/rechts is al duidelijk te zien met 5-6dB! verschil.

Nog nooit had ik er bij stil gestaan dat de kamer zo'n gigantische invloed op het geluid heeft, met name in het laag.

Idee voor weer een volgend project: breedbanders met corner woofertjes :lol:

@k.p.

Die oplopende curve is on-axis. 15 graden off-axis is deze netjes vlak. Zo luisteren we ook nu. Niets aan het handje, standaard verloop van een breedbander (weet ik ook pas sinds een goed jaartje) :wink:
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

MichaelB schreef:
Idee voor weer een volgend project: breedbanders met corner woofertjes :lol:
Origineel idee! :lol:
Je hebt de onderdelen daarvoor trouwens toch al in huis van je andere project. Alleen de aluminium buizen niet vastmaken aan de baskast en klaar ben je.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Nog steeds geen plantjes op de speakers! :mrgreen:
Nog steeds geen plantjes.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Stomme fout gemaakt...

Ik denk: "nog even de filtersoftware up-to-date maken voor Almelo" <- FOUT!

Nieuwe firmware geladen, wil het oude filter terugzetten en jawel hoor: "invalid numeric input" Bye bye filter :(
Kan me dit zelfs nog herinneren van het AS2.100 topic waar iemand anders dit ook had. GRMBL!

Geen idee meer wat exact de settings waren voor de huiskamer.

Hopelijk is er as. zaterdagochtend een AS2.xxx goeroe aanwezig, want ik heb van de week nagenoeg geen tijd meer om uit te zoeken hoe het ook alweer zat met het programmeren van deze dingen (voor het laatst bijna 2 jaar geleden mee gespeeld). Ik ga wel proberen tijd vrij te maken om wat te pielen.

Ik zal mijn mic en meetspullen meenemen, maar helaas kan ik de metingen vanuit Fuzzmeasure niet importeren in de filter designer van Hypex :roll:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff je oude settings file opsturen naar Hypex, dan kunnen zij 'm wel omzetten lijkt me
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Dat kan ik nog proberen, goeie!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”