ervaringen jukebox revival EL34
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Contacteer:
Re: ervaringen jukebox revival EL34
Wanneer R21 overbrugt dan weet je zeker dat er geen geluid uitkomt. Je sluit dan namelijk de voeding kort.
Anne heeft het over de weerstand tússen de twee elco's. R20 dus.
Ik maak me toch wel zorgen over jouw inzichten in de elektronica. Wanneer je dit soort dingen (R21 kortsluiten) niet inziet, dan ben ik bang dat je toch ergens een fout in de versterker hebt zitten. Als je dan iets opnieuw opbouwt val je zeer waarschijnlijk opnieuw in dezelfde valkuil. Je wordt dan blind voor je eigen fouten.
Heeft er al eens iemand met wat meer ervaring naar jouw versterker gekeken?
Anne heeft het over de weerstand tússen de twee elco's. R20 dus.
Ik maak me toch wel zorgen over jouw inzichten in de elektronica. Wanneer je dit soort dingen (R21 kortsluiten) niet inziet, dan ben ik bang dat je toch ergens een fout in de versterker hebt zitten. Als je dan iets opnieuw opbouwt val je zeer waarschijnlijk opnieuw in dezelfde valkuil. Je wordt dan blind voor je eigen fouten.
Heeft er al eens iemand met wat meer ervaring naar jouw versterker gekeken?
Diegene hield het op een slechte kwaliteit UGT. Hij werkt beroepsmatig met elektronica, alleen een heel andere tak dan buizen.
Bij het (her)opbouwen heb ik geheel zelfs samen met hem heropgebouwd precies zoals volgens schema. Alleen de voeding is niet aan de beurt geweest.
Ben wel hard bezig steeds meer kennis op te doen, ik weet al veel meer dan voor dit project
Bij het (her)opbouwen heb ik geheel zelfs samen met hem heropgebouwd precies zoals volgens schema. Alleen de voeding is niet aan de beurt geweest.
Ben wel hard bezig steeds meer kennis op te doen, ik weet al veel meer dan voor dit project
Laatst gewijzigd door klusser op vr 04 feb 2011, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Na overbruggen is de spanning iets hoger op de B+, 315 volt, zakt nog een heel klein beetje als deze langer aanstaat.
edit: 314 na tijdje opwarmen
Wel is direct na aanzetten de spanning 367Volt en zakt in naar 314. Zonder overbruggen loopt de spanning eerst op van 350 naar 367 en dan pas terug naar +/- 310
edit: 314 na tijdje opwarmen
Wel is direct na aanzetten de spanning 367Volt en zakt in naar 314. Zonder overbruggen loopt de spanning eerst op van 350 naar 367 en dan pas terug naar +/- 310
Dit is nog wel van belang:
Het schema van de voedingstrafo klopt totaal niet met de trafo die ik heb gekregen. Bijna alle kleuren van de draden zijn anders. Ik heb indertijd de trafo laten onderzoeken door iemand die er meer verstand van heeft, en met zijn uitleg verder gebouwd.
BIjvoorbeeld de 0V uitgang rechts is niet zwart, maar rood. Zo is ook de 260v uitgang ook rood, en is aarde aan de primaire zijde zwart inplaats van groen/rood.
Het schema van de voedingstrafo klopt totaal niet met de trafo die ik heb gekregen. Bijna alle kleuren van de draden zijn anders. Ik heb indertijd de trafo laten onderzoeken door iemand die er meer verstand van heeft, en met zijn uitleg verder gebouwd.
BIjvoorbeeld de 0V uitgang rechts is niet zwart, maar rood. Zo is ook de 260v uitgang ook rood, en is aarde aan de primaire zijde zwart inplaats van groen/rood.
We mogen dan wel aannemen dat het niet de elko is,het zouden dan twee wel heeel slechte zijn
Blijft de gelijkrichter en de trafo.Als de gelijkrichter zo slecht werkt moet ie flink warm worden (heet),niet aan voelen voor de elkos ontladen zijn
Om de trafo te testen moet er wisselspanning gemeten zonder dat de gelijkrichter eraan zit.De opgegeven 260V moet er minstens uitkomen onbelast.Met een lamp 230V/25W eraan mag er niet veel meer dan 10V vanaf gaan.Als de trafo doet wat ie moet brandt de lamp wel iets te hard,dus niet te lang doen
.
Anne
Blijft de gelijkrichter en de trafo.Als de gelijkrichter zo slecht werkt moet ie flink warm worden (heet),niet aan voelen voor de elkos ontladen zijn
Om de trafo te testen moet er wisselspanning gemeten zonder dat de gelijkrichter eraan zit.De opgegeven 260V moet er minstens uitkomen onbelast.Met een lamp 230V/25W eraan mag er niet veel meer dan 10V vanaf gaan.Als de trafo doet wat ie moet brandt de lamp wel iets te hard,dus niet te lang doen
Anne
De trafo's (met name de voeding) wordt wel warm.
Maar in principe, is 310 volt toch niet te weinig voor een 6v6 pushpull?
Ik zal de gelijkrichter voel test (wat een term
) nog gaan doen, en dan zal het project de komende tijd laten rusten. Zal later nog eens de ugt test doen, puur uit nieuwschierigheid)
Ben nog wel wat van plan over een tijdje met een andere set old-stock lowe trafo's. Misschien meer succes daarbij
In elk gevel super bedankt voor alle hulp tot nu toe van iedereen, echt top

Maar in principe, is 310 volt toch niet te weinig voor een 6v6 pushpull?
Ik zal de gelijkrichter voel test (wat een term
Ben nog wel wat van plan over een tijdje met een andere set old-stock lowe trafo's. Misschien meer succes daarbij
In elk gevel super bedankt voor alle hulp tot nu toe van iedereen, echt top
Nog eens terug naar af. Ik heb indertijd (2009) de terugkoppeling verhoogd naar 10K, wat een verbetering gaf. Nu ik nog eens goed leest, stel je voor de terug koppeling nog groter te maken naar 2k7, nog eens bijna een factor 10x zo waar. Beetje dom van me dat ik hier iets te snel overheen ben gegaan, maar ik ga dit alsnog proberen! (indertijd ging het volume met 10k maar een klein beetje omlaag dus hier zit wel verbetering in!)Ah!buis schreef:Hoi klusser,
nieuwschierig,heb ik wel meer,gaan kijken wat hier zoal gebeurt en inderdaad nogal een klus
![]()
't Is een kreng van een ding waar.
Om te beginnen die gemeenschappelijke kathodeweerstand=narigheid.Zo probeert de schakeling de totale stroom in de eindtrap konstant te houden,als een buis minder doet moet de ander het tekort aanvullen.Werkt de gelijkstroom onbalans in de hand en daarmee magnetisatie van de UGT kern.Als een buis het niet doet,of eruit gehaald,trekt de ander 2x zoveel en houdt dat niet lang vol.Er zijn al twee weerstanden,dus elke buis één en een (zelfde)elko erbij voor de tweede.
Dan de "terugkoppeling",tussen aanhalingstekens want mag geen naam hebben.Als de versterker in orde is komt er rond 12W uit dat is 10V op 8ohm.Via 100k en 100ohm blijft er 10mV over.De versterker moet iets van 400mV aan de ingang krijgen voor 12W uit.Met tegenkoppeling wordt dat 400+10mV en verkeerom(is dan meekoppeling)400-10mV.Zo goed als hetzelfde.Pas als de terugkoppeling>400mV wordt kan de rondgaande versterking boven 1x komen,nodig om te kunnen oscilleren,en heeft een netwerkje als R8+C2 zin.
Om te zien of tegenkoppelen een verbetering geeft,de 100k vervangen door bijv.2k7 geeft -6dB(nog niet veel).Wel R8+C6 laten zitten.
Anne
Ik heb op dit moment een hele berg 0,25 watt weerstandjes. Zouden deze als test ingebouwd kunnen worden?
De tegenkoppeling is bedoeld om de vervorming te verminderen (te koste van de ingangs-gevoeligheid
)
Niet om een versterker die niet goed werkt goed te krijgen.Als ie zonder TK niet redelijk werkt is het maar een lapmiddel
.
Anne
Niet om een versterker die niet goed werkt goed te krijgen.Als ie zonder TK niet redelijk werkt is het maar een lapmiddel
Anne
- RobertD
- Contacteer:
Dat geldt ook voor een lousy uitgangstransformator... met wat tegenkoppeling kan het beter gaan klinken.
Zo jammer dat je helemaal in Hengelo woont, ik zou dat ding graag eens onder handen nemen.
Zo jammer dat je helemaal in Hengelo woont, ik zou dat ding graag eens onder handen nemen.
roosendaalRobertD schreef:Dat geldt ook voor een lousy uitgangstransformator... met wat tegenkoppeling kan het beter gaan klinken.
Helaas ook een heel eind uit de buurt
Van wat ik lees op internet is dat tegenkoppeling de demping factor verbeterd, en zo meer controle krijgt over de luidsprekers.
Hier geeft het zelfs een groot verschil (met belasting speaker belasting 4,6DB variatie met tegenkoppeling i.p.v. 12DB zonder tegenkoppeling)
http://www.aikenamps.com/JJ_EH_tube_tests.html
Daar er nu maar 1% tegengekoppeld wordt met 10K, dus bijna niets, is er misschien nog een sprankje hoop. In vergelijk met andere 6v6/6sl7 versterkers wordt er in deze heel weinig tegengekoppeld.
Klinkt misschien wat wanhopig, maar wie niet waagt wie niet wint
Inderdaad,spanningstegenkoppeling zoals hier verlaagt de uitgangsweerstand,en verhoogt daamee de demping.
Doet dan vermoedelijk alleen wat bij sommige LSs.
En het is "wie niet waagt blijft maagd"
Anne
Doet dan vermoedelijk alleen wat bij sommige LSs.
En het is "wie niet waagt blijft maagd"
Anne
Yeeeeeeeeeeh
Die tegenkoppeling helpt enorm ! 1K en het klinkt al heel fatsoenlijk. Er zit nog wel iets meer midden in, maar niet meer in die extreme waarde. Vanaf dit punt zou je van een karakteristiek kunnen praten inplaats van een storing
Hoeveel tegenkoppeling zou er in mogen maximaal in ultraliniair ? Naar mijn smaak mag er nog iets meer bij. Over de koptelefoon (8ohm weerstand belasting) blijft hij even goed klinken, alleen hij moet iets verder open gedraaid worden.
Die tegenkoppeling helpt enorm ! 1K en het klinkt al heel fatsoenlijk. Er zit nog wel iets meer midden in, maar niet meer in die extreme waarde. Vanaf dit punt zou je van een karakteristiek kunnen praten inplaats van een storing
Hoeveel tegenkoppeling zou er in mogen maximaal in ultraliniair ? Naar mijn smaak mag er nog iets meer bij. Over de koptelefoon (8ohm weerstand belasting) blijft hij even goed klinken, alleen hij moet iets verder open gedraaid worden.
- RobertD
- Contacteer:
Waarschijnlijk heb je dan erg moeilijk aanstuurbare luidsprekers.
Qua impedantie verloop zijn die wharfedales zo moeilijk niet, niet ideaal maar niet lastig . . .
16Ohm maximaal (midden) 4 ohm minimaal rond 200Hz . . .
Ik heb de versterker ook getest op twee dali lektor 1 luidsprekers(tweeweg), wat ook totaal niet ging zonder die tegenkoppeling.
Ik weet niet hoeveel er in een gemiddeld 6v6pp ontwerp wordt teruggekoppeld? nu ongeveer 10%
Misschien krijg ik ook nog wel verbetering als ik de bias wat hoger zet, nu loopt er 29Ma, dat mag gerust 35Ma zijn als ik de 6v6 datasheets lees.
16Ohm maximaal (midden) 4 ohm minimaal rond 200Hz . . .
Ik heb de versterker ook getest op twee dali lektor 1 luidsprekers(tweeweg), wat ook totaal niet ging zonder die tegenkoppeling.
Ik weet niet hoeveel er in een gemiddeld 6v6pp ontwerp wordt teruggekoppeld? nu ongeveer 10%
Misschien krijg ik ook nog wel verbetering als ik de bias wat hoger zet, nu loopt er 29Ma, dat mag gerust 35Ma zijn als ik de 6v6 datasheets lees.
De stroom door de eindbuizen vergroten (=kahodeweerstanden verkleinen)werkt meestal averrechts.
Bij een bepaalde anode-impedantie (trafo) is er een optimale ruststroom.'t Is zelfs zo dat een PP meestal lineairder is bij kleine ruststroom.Daarbij,met die voeding die nou al (on)behoorlijk in elkaar zakt,wordt het ook niet beter
.
De tegenkoppeling kun je niet ongestraft blijven vergroten,dan wordt de zaak instabiel,komt er vanalles uit wat er niet is ingestopt
.
Met 1k is de tegenkoppeling geen 10% hoor
Dat gaat zo,zonder TK heb je 400mV aan de ingang nodig (uit te zoeken met de buiseigenschappen)voor 10V op de LS.
Je voert 100/(1000+100)ste terug =ong. 900mV zodat je nu 900+400=1300mV nodig heb.Dat is dan 1300:400=3,25 keer meer,ofwel 20log3,25=10dB tegenkopeling,heel schappelijk
.
Anne
Bij een bepaalde anode-impedantie (trafo) is er een optimale ruststroom.'t Is zelfs zo dat een PP meestal lineairder is bij kleine ruststroom.Daarbij,met die voeding die nou al (on)behoorlijk in elkaar zakt,wordt het ook niet beter
De tegenkoppeling kun je niet ongestraft blijven vergroten,dan wordt de zaak instabiel,komt er vanalles uit wat er niet is ingestopt
Met 1k is de tegenkoppeling geen 10% hoor
Dat gaat zo,zonder TK heb je 400mV aan de ingang nodig (uit te zoeken met de buiseigenschappen)voor 10V op de LS.
Je voert 100/(1000+100)ste terug =ong. 900mV zodat je nu 900+400=1300mV nodig heb.Dat is dan 1300:400=3,25 keer meer,ofwel 20log3,25=10dB tegenkopeling,heel schappelijk
Anne
Wat ik in elk geval begrepen heb, is dat het geluid wat "warmer" wordt bij een grotere ruststroom. moet uiteraard niet de demping factor weer omlaag mieteren, dan heeft het inderdaad een averechts effect.
Het vermogen de versterker opneemt is 60 watt. Lijkt mij een hele normale waarde, er lekt dus niets weg wat de voeding op z'n gat trekt . .
Met de tegenkoppeling die er nu in zit is het een heel fatsoenlijk geluid. Mooie basis om verder te tweaken, zeker daar je zegt/berekend dat het een hele schappelijke waarde is!
ik ga die berekening is na! wel ooit geleerd hoe dat moet maar is er eenbeetje compleet uit 
Het vermogen de versterker opneemt is 60 watt. Lijkt mij een hele normale waarde, er lekt dus niets weg wat de voeding op z'n gat trekt . .
Met de tegenkoppeling die er nu in zit is het een heel fatsoenlijk geluid. Mooie basis om verder te tweaken, zeker daar je zegt/berekend dat het een hele schappelijke waarde is!
ik ga die berekening is na! wel ooit geleerd hoe dat moet maar is er een
Helaas stort de voeding dan inderdaad nog verder in. Met 560 ohm zou het theoretisch 36Ma worden(met 680 ohm staat er +/- 20 volt over de kathoderesistors), maar na het monteren van die weerstanden staat er over de kathodeweerstanden nog maar 18 volt en is het dus 32 Ma geworden. Zei het niet dat de bass een beetje beter (warmer) geworden is en dus wel een verbetering is. Ook de middentonen zijn iets beter. Ik heb ook nog weerstanden gekocht van 820Ohm, dan heeft de voeding het minder zwaar. Misschien geeft dit ook effect! (meer spanning i.p.v. stroom vanwege de voeding)
Zou de instortende voeding niet komen doordat de buizen wat slecht zijn? Ik lees regelmatig dat chinese buizen slecht zijn . . .
(ga zowizo nog eens een setje jj's aanschaffen om te testen)
Ik zal de tegenkoppeling nog ietsie pietsie groter maken (ben bang als de de ruststroom nog groter maak dat de voeding op z'n gat gaat), en dan verwacht ik (op basis van hoe het nu klinkt) een behoorlijk goed resultaat!
Blijf me wel verbazen hoe veel geluid er uit die 5 triode wattjes komt, dit ding gaat serieus hard zonder vervorming !
Zou de instortende voeding niet komen doordat de buizen wat slecht zijn? Ik lees regelmatig dat chinese buizen slecht zijn . . .
(ga zowizo nog eens een setje jj's aanschaffen om te testen)
Ik zal de tegenkoppeling nog ietsie pietsie groter maken (ben bang als de de ruststroom nog groter maak dat de voeding op z'n gat gaat), en dan verwacht ik (op basis van hoe het nu klinkt) een behoorlijk goed resultaat!
Blijf me wel verbazen hoe veel geluid er uit die 5 triode wattjes komt, dit ding gaat serieus hard zonder vervorming !
Instorten van de voeding door een slechte buis kan als die buis de gelijkrichter is.Je gebruikt,volgens het schema,diodes.Daarmee zakt de voeding alleen in als de elkos of de diodes of de trafo niet doen wat ze moeten.
Maar daar hebben we het al 's over gehad (gloeilamp enz.)
Anne
Maar daar hebben we het al 's over gehad (gloeilamp enz.)
Anne
Er zit nu 500Ohm in als tegenkoppeling, en in triode geschakeld.
Klinkt helemaal top nu, zoals het hoort
(geen teveel middentonen meer)
Zal later nog een uitgebreider verslag doen van de audio kwaliteit!
zo'n stom klein foutje op het schema, zo veel ellende
Project geslaagd
Klinkt helemaal top nu, zoals het hoort
Zal later nog een uitgebreider verslag doen van de audio kwaliteit!
zo'n stom klein foutje op het schema, zo veel ellende
Project geslaagd
- RobertD
- Contacteer:
500 Ohm ???
Dat is wel een heel klein weerstandje voor de tegenkoppeling. Nooit eerder tegengekomen.
Dat is wel een heel klein weerstandje voor de tegenkoppeling. Nooit eerder tegengekomen.
Ik ga nog eens proberen met 750 Ohm, ik ben van 1K gelijk naar 500 gegaan, misschien is 500 inderdaad overkill. Ik zal de berekening van Ah buis nog eens nagaan, ik verwacht dat het nu 13DB is uit m'n hoofd.
Hij speelt anders wel gewoon stabiel, en klinkt zeer goed (mooie volle sound). Let ook wel, de andere 100Ohm weerstand naar aarde is ook erg klein. De 6sl7 is ook een high-gain buis.
Misschien is de UGT gewoon niet heel erg top, en de speaker niet heel makkelijk, kan ook
Hij speelt anders wel gewoon stabiel, en klinkt zeer goed (mooie volle sound). Let ook wel, de andere 100Ohm weerstand naar aarde is ook erg klein. De 6sl7 is ook een high-gain buis.
Misschien is de UGT gewoon niet heel erg top, en de speaker niet heel makkelijk, kan ook
- RobertD
- Contacteer:
Ik heb deze weleens gebouwd
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_8.htm
Daar zit een nog kleiner weerstandje naar massa en de tegenkoppelweerstand is groter.
Overigens zie je hier een potmetertje in de tegenkoppeling getekend. Dat is voor jou ook nog een idee. Kun je het regelen tijdens het luisteren.
Minder tegenkoppeling is meestal wat muzikaler, daarom zijn de meeste moderne buizenversterkers gebouwd zonder tegenkoppeling.
Jouw UGT's hebben het blijkbaar nodig.
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_8.htm
Daar zit een nog kleiner weerstandje naar massa en de tegenkoppelweerstand is groter.
Overigens zie je hier een potmetertje in de tegenkoppeling getekend. Dat is voor jou ook nog een idee. Kun je het regelen tijdens het luisteren.
Minder tegenkoppeling is meestal wat muzikaler, daarom zijn de meeste moderne buizenversterkers gebouwd zonder tegenkoppeling.
Jouw UGT's hebben het blijkbaar nodig.
Die "tegenkoppeling" bij die bonavolta is dat helemaal niet.De uitgang wordt symetrisch teruggekoppeld zodat het voor een helft van de PP tegenkoppeling is en de andere helft meekoppeling,oftewel assymetrie veroorzaken,en daarmee even harmonischen toevoegen
.
Verder deugt het ook niet,de afregeling van de eindtrap is niet goed zo (afgezien van die zware trimpots)en de anodeweerstanden van de triodes rammelen ook
.
Mijn raad,niet nabouwen
.
Anne
Verder deugt het ook niet,de afregeling van de eindtrap is niet goed zo (afgezien van die zware trimpots)en de anodeweerstanden van de triodes rammelen ook
Mijn raad,niet nabouwen
Anne