Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Omdat de desbetreffende unit ook al een afval heeft op dat gebied.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Aha, zeer logisch :).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik vraag me af wat ik nou dan weer heb gedaan!

Ik heb nu nog maar 0,4mV Ruis!! :lol: :lol: :lol: (En jah mijn scope staat niet anders ingesteld)

Ik heb een metalen potmeter van 100k log erin gestopt. Maar goed deze heb ik kortgesloten, dus vraag me af waarom het ruis zon stuk kleiner is! :D

Alleen als ik de cd speler aansluit stijgt de ruis een aardig stuk. Maar als ik 1 massa van de tulpstekkers van mijn ingang aanraak daalt de ruis aanzienlijk!
Volgens mij is dit storing, want als ik met mijn hand boven het printje zit dan stijgt het ook weer.

Heb het idee dat het nu wel wat beter klinkt, alhoewel het hoog nog wat schreeuwerig is. Maar dat ligt aan de erg oude 3weg met niet zulke hele goede speakers denk ik.

/edit
Ja het is storing op mijn printje bij de ingang (dus niet op het printje van de amp)
O, met afschermen gaat het wel weg zie ik.
Laatst gewijzigd door JuuL op do 07 apr 2005, 17:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

ehm, bij nader inzien bedoeld ie waarshijnlijk het verschil in dBV vs dBW, effe vergeten :D

Maar goed, waar ik het over had Jeroen is ofdat ie akoestisch gezien 12dB/oct aankan of niet, en ik denk het niet, en jij ook niet denk ik ( als ik het goed gelezen heb )

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Check. Als je perse akoestisch 12 dB/oct wil, dan kun je echt niet op 1500 Hz gaan zitten.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
Check. Als je perse akoestisch 12 dB/oct wil, dan kun je echt niet op 1500 Hz gaan zitten.
Ik wil het niet perse. Ik wil weten wat het beste is en het mooiste klinkt :).

Hier is alvast het blokschema van het geheel:
/blokschema.jpg

Goh, de amp klinkt nu toch al best wel goed voor een speaker zonder box, met de peerless eraan :). Oooo wat ben ik benieuwt om hem te horen met een box, ik ga maar eens een definitief ontwerp maken. Miss kan ik morgen al wel hout gaan halen als het meezit :).
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Nee hoefd niet hoor, was maar een vraag, zal dus 24dB/oct worden akoestisch gezien.

Juul, een opmerkingetje, je beveilig de hoge toners voor DC en de basunit net niet, nou is het zo dat je verplicht bent om in serie met je tweety een cap te zetten in serie omdat elke versterker een kleine DC ofset heeft, en tweeters daar UBER gevoelig voor zijn, als je dan merkt dat de cap zoiezo de tweety "beschermd" tegen DC dan heeft dit op zich al weinig nut, laat nou ook nog zijn dat beide chips een mute funktie hebben, dan lijkt het me beter of zeker voor de tweeters de DC beveiligign en de delay met relay niet te gebruiken.
( tweeters gaan al stuk nog voor de DC protektie ingrijpt :oops: )

Maar oh maar, nou is het zo dat basunits hier ook gevoelig voor zijn ( lage Rdc ), dus ik zou zeggen plaats hem effe bij de basversterkers.

En ik had het eigenlijk over het blokschema van het "filter" gedeelte op zich, maar dit was ook wel handig :wink:

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
En ik had het eigenlijk over het blokschema van het "filter" gedeelte op zich, maar dit was ook wel handig :wink:

Groetjes
Rudy
Ja ik weet het hoor. Ik wou eerst weten wat je hier van vind.
Dan gebruik ik mijn dc beveiliging toch voor mijn peerlessen :)
Ik had hem trouwens al klaar:

/DC%20beveiliging.JPG

Hoe resize je een plaatje? :roll:

/Filter.jpg
Dit had ik bedacht als filter. Wat ontbreekt eraan of kan worden verbeterd? En de kantelfrequentie ben ik ook nog niet uit.
(mzz ben de beveiliging voor de woofers vergeten, die moeten dus voor de lm3886).

Als het hele zooitje werkt bouw ik miss ook nog een voorversterker.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Inputbuffer met daarvoor een banddoorlaat filter van 10Hz tot 40Khz, en die baffle compensatie ( diffractieloss ) zou eigenlijk het hele signaal moeten bevatten, dat links onder tweede order filter onder de defractie is niet egt nuttig vrees ik.

Clipindicator hoort eigenlijk achter je LM4700, alhoewel er voor ook kan, maar dan heb je eigenlijk geen clipindikator maar een max signaal indikator. Op zich ga je deze niet snel nodig hebben, want je woof zal sneller in de problemen komen.

Wat moet je ook nog opzoeken en bijvoegen, de attenuatie van je tweeter, deze komt achter je hoogdoorlaatfilter. ( deze kan je achteraf nog wel veranderen maar je moet hem er nu al wel mee in plaatsen.

Heb je nog enig idee van bulten in je tweety of woof die je moet wegwerken ? , want dan is het nu de moment :D

Kwa filter zou ik dan maar de 12dB/oct LR nemen, dit komt dan akoestisch op 24dB/oct neer, wat wel voldoende zal zijn op 1600Hz.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Inputbuffer met daarvoor een banddoorlaat filter van 10Hz tot 40Khz, en die baffle compensatie ( diffractieloss ) zou eigenlijk het hele signaal moeten bevatten, dat links onder tweede order filter onder de defractie is niet egt nuttig vrees ik.
Dat blok linksonder maakt deel uit van de banddoorlaatfilter die jij bedoelt. Is het wel verstandig om ook een HDF bij 10 Hz te gebruiken? Ivm faseverschuivingen.

Clipindicator hoort eigenlijk achter je LM4700, alhoewel er voor ook kan, maar dan heb je eigenlijk geen clipindikator maar een max signaal indikator. Op zich ga je deze niet snel nodig hebben, want je woof zal sneller in de problemen komen.
Zal ik dan wel/niet een clipindicator gaan gebruiken? Mijn kast komt al ontzettend vol eigenlijk...

Wat moet je ook nog opzoeken en bijvoegen, de attenuatie van je tweeter, deze komt achter je hoogdoorlaatfilter. ( deze kan je achteraf nog wel veranderen maar je moet hem er nu al wel mee in plaatsen.
Wat bedoel je daarmee? Aanpassing van het geluidsniveau?

Heb je nog enig idee van bulten in je tweety of woof die je moet wegwerken ? , want dan is het nu de moment :D
Ik zal ff een plaatje posten, ik heb eigenlijk geen enkel id hoe zoiets in zijn werk gaat, dus daar heb ik wel wat hulp bij nodig :)

Kwa filter zou ik dan maar de 12dB/oct LR nemen, dit komt dan akoestisch op 24dB/oct neer, wat wel voldoende zal zijn op 1600Hz.
Oke, doen we!


/noferro550.JPG
De Noferro550, valt toch wel mee met die bulten nietwaar?? :)
zie ook:http://www.bmm-electronics.nl/document. ... /H1149.pdf

Afbeelding
De Peerless HDS-182PP
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dat blok linksonder maakt deel uit van de banddoorlaatfilter die jij bedoelt. Is het wel verstandig om ook een HDF bij 10 Hz te gebruiken? Ivm faseverschuivingen.
Is op zich geen enkel probleem, je kan als je je er beter bij voelt deze op 5Hz plaatsen.
Zal ik dan wel/niet een clipindicator gaan gebruiken? Mijn kast komt al ontzettend vol eigenlijk...
Gewoon weglaten die handel.
Wat bedoel je daarmee? Aanpassing van het geluidsniveau?
Jep
Ik zal ff een plaatje posten, ik heb eigenlijk geen enkel id hoe zoiets in zijn werk gaat, dus daar heb ik wel wat hulp bij nodig
Ziet er aardig proper uit, zal dus niet nodig zijn.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik ga ff met de kast aan de gang, vandaag mooi de tijd voor :).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy klopt het filter zo?

/filter2.jpg

Misschien moet ik er nog een in&uitschakelvertraging voor de tweeters toevoegen?

Voor de atenuator:
De Peerless heeft een SPL van: 87.3 of 86.3 dB (ik weet niet welke de juiste is, ze geven verschillende waardes op) en een vermogen van 150 watt, dus de versterker is "de zwakste schakel".
Hier heb ik een amp van 68 watt voor.

De Noferro550 heeft een SPL van: 90 dB en een vermogen van 55 W(rms...), dus de versterker is ook hier "de zwakste schakel".
Hier heb ik een amp van 35 watt voor.

Dus ik zou denken dat dit moet gebeuren:
De woofer gaat 3.7dB of 2.7dB zachter dan de tweeter.
Dus de tweeter wordt 3.7dB of 2.7 dB verzwakt? Hoe gaat zoiets precies in zijn werk, of zit ik wel goed?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul,

De banddoorlaatfilter komt voor de buffer ( dit zijn gewoon 2 C's en 2 R's )
Baffle compensatie, ga je hier actief of passief voor ? ( maw, met of zonder opamp )
Je zou eens moeten opzoeken hoeveel je versterkers wel versterke, als je het niet vind moet je het schema van je LM4800 is posten, het ander hebben we al. Want als deze niet gelijk zijn moeten we hier rekening mee houden.
/edit
de zin die hier stond was totaal mis :D
/edit
Als we dat allemaal hebben kunnen we de beginnen, nou eigenlijk ook al want die dingen kan je later simpel met een weerstand te vervangen nog aanpassen.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou inderdaad de banddoorlaat voor de buffer zetten en de buffer meteen de bafflestep laten doen. Kost je geen extra opamp en toch actief dan.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hoeveel dB mijn versterkers versterken bedoel je Rudy?

En voor Bafflecompensatie doe ik het liefste wat het mooiste is, 1 opamp meer of minder maakt me niks uit.

En ik heb trouwens de LM4700.
(niet de LM4800)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

dB of versterkingsfaktor, is toch op de grootheid na hetzelfde :D

idd LM4700, typo

En doe toch maar zoals Jeroen zij, geen onnodige opamps erbij halen. Zowel kwa prestaties en kwa layout gaat het er toch op vooruit op die manier.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hej Rudy je bent er al weer zie ik :).

Hoe kom ik er eigenlijk achter hoeveel dB die amp versterker? :oops:
Dit is iig het schema: http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/d ... 4700TF.jpg
En een output buffer heb ik niet nodig?

Ik heb volgens mij iets ontzettend stoms gedaan :oops:
Heb op het begin allemaal ontzettend mooie neutrik stekkers gekocht voor de aansluitingen naar de boxen. Maar deze hebben maar 3 pinnetjes/aansluitingen.
En volgens mij is het niet verstandig om een gedeedle aarde te nemen of wel?!?
Kan ik nou nieuwe stekkers gaan kopen of niet...? :(

Juul luistert naar zijn peerless in een testbox :lol: 8)
Wat is het toch al een flink lekkere bas! (heb het gat voor de tweeter als BR pijp gebruikt :P )
Ik luister op zacht/normaal niveau, lijkt me wel zo verstandig.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ik kan de waardes niet lezen :oops:

Met de opzet die je hebt maj je idd geen gedeelde massa gebruiken met hooge tonen amp en lage tonen amp.

Groetjes
RUdy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Ik kan de waardes niet lezen :oops:

Met de opzet die je hebt maj je idd geen gedeelde massa gebruiken met hooge tonen amp en lage tonen amp.

Groetjes
RUdy
:(:(:( Dat woft weer 30 euro aan connectors.... Moet maar weer... Stom van mij!!!!

Dit is het schema:
/lm4700.JPG
C2 is een elco ipv een condensator, maakt dit iets uit?

Is een output buffer niet nodig?

En dit zijn de afmetingen van mijn kast, voor de bafflestep:
Baffle: 210x400mm
Diepte: 264mm
Ik snap het al aardig, ik post zo wel een id voor een schema

/edit
Dit is het eerste deel van het filter:
/filter1.jpg
En dit is het 2de deel van het filter:
/filter1-1.jpg
De formules van de bafflestep heb ik hiervandaan: http://www.t-linespeakers.org/tech/baff ... compo.html
Wat moet er trouwens nog bij voor de buffer? Of is dit wel goed zo? En klopt de rest?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

ivm je LM4700,
D3 en D4 zie ik daar liever niet dan wel staan.
C2 kan best gewoon weggelaten ( overbruggen ) worden ipv een elco ( als je er toch 1 zet, geen elco aub ), DC word uiteindelijk toch door die serie elco geblokkeerd.
Versterking bij deze trap is 11maal of anders verwoord 20.8dBV

Een output buffer is niet nodig opdat je uitgang zoiezo een opamp uitgang is, als je deze wil bufferen zou je dit ook doen met een opamp, dus geen enkel nut.

ivm de eerste trap ( bsc en buffer )
Voor die ingangstrap moet je toch mee opletten hoor, zie foto
Afbeelding
met als waardes
R1 = 100K
R2 = 470E
R3 = 100K
C1 = 1uF MKT/MKP
C2 = 1nF ( optioneel styroflex )

ivm tweede trap
Eventueel de uitgangsweerstanden verlagen naar 47E, maar das meer mierenneuken dan noodzakelijk.

Wat je wel overal vergeten bent en noodzakelijk is als je achteraf die betere opamps wil gebruiken is deftige ontkoppeling van je voedingsspanning dicht bij je opamps. Best bij iedere opamp zo dich mogelijk tegen de pinnen tussen de + en de - voedingsspanning een 100nF, en van elk nog een 10nF naar de massa. Voor de TL071 zal dit minder tot niks uitmaken.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ah gelukkig het forum doet het weer! :D

Ik heb een testfiltertje gebouwt. En heb geluisterd naar de speakers.

Wat klonk dat ONTZETTEND GOED AL ZEG!!!! :D:D
De bas moet nog aan worden gesleuteld en het filter moet nog goed worden gemaakt. Maar het geluid wat uit de tweeter kwam was iig al flink zuiver!
De tweeter ruisde behoorlijk, ik had een OPA134 gebruikt. Met 1 ontkoppelC tussen de + en de -. Verder heb ik geen ontkoppelCtjes bij de afvlakelcos! Dus dit moet ook nog gebeuren.

Waarom moeten die diodes weg? Om een goeie voedingsspanning te krijgen?

Ik zal C2 weghalen dan.

En wat bedoel je met die trappen? Ik vat m niet :oops:

En die ctjes ben ik niet vergeten, maar heb ik er nog niet ingetekent voor de overzichterlijkheid.

En klopt de bafflestep die ik heb berekent? Want dit is de eerste keer dat ik zoiets heb berekent.

En wat van condensator heb ik nodig die in serie met mijn tweeter komt te staan? Ik las iets van 22uF. En dat ie vrij prijzig is, vooruit dat moet dan maar. Liever een dure cap dan een kapotte tweeter.
Bereken ik de cap zo?
R = 6 Ohm
F = Welke freq moet ik dan nemen?
C = 1/2piRF = ....
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Waarom moeten die diodes weg? Om een goeie voedingsspanning te krijgen?
Ehm ja eigenlijk, of dienen deze toch niet als afvlakking, er staat toch nog een brug en elco's voor, niet ?, zoja, wegpleuren die diodes, zorgen enkel en alleen maar voor een verlies een niet linieair device in serie met je voeding wil je nou egt niet. Genereerd alleen maar meer harmonische op de voeding.
Ik zal C2 weghalen dan.
Jup
En klopt de bafflestep die ik heb berekent? Want dit is de eerste keer dat ik zoiets heb berekent
Laten we mometeel gewon schema tekenen en achteraf met de waardes bezighouden. ( zodanig weet je dan ook wat je achteraf ook nog allemaal kan veranderen indien het geluid je niet aanstaat )

Als je dat ding simpel wilt uittellen, ne gaat van een 6dB/octaaf filter uit, je duikt 2 decades onder de filterfrequentie, dan komen we op
-> 6Ohm load
-> ong 400Hz
-> wat ons brengt op ongeveer 70uF, mmzzz, probleempje.
Zal is nadenken of we daar geen ander oplossing voor kunnen vinden.
Misschien servo en relais aan de hoog versterker, maar dan ga je moeten knutselen of je print opnieuw moeten maken vrees ik. Of gewoon 2 elco's nemen van 220uF, deze in antiseriezetten en parrallel daarover een MKT of MKP van 10uF, zodat deze dominant word in het hoge.

Eigenlijk zijn we ook nog iets belangrijk vergeten, namelijk de tijdsvertraging op je hoge toner, dit om het afstandsverschil tussen je woof centerpunt en je tweeter te kompenceren, of je zou je speaker zo moeten maken dat die op 1 lijn staan, maar dan kan het nog zijn dat je dat faseverschil gaat krijgen door een verschil in de units.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb me al bezig gehouden met de kast hoor! Kijk maar bij het topic kasten bouwen.
Ik heb ze op 1 lijn zitten.
En hoe werkt zon tijdsvertraging, Is ook geheel nieuw voor me.

Ik had ook iets berekent bij 160 Hz, kreeg ook een lekkere waarde... Vandaar dat ik het vroeg.

Ik maak voor mezelf een todo list, ga niet steeds soldeerbout pakken en 1 dingetje veranderen. Ik kom hier later wel op terug.

Ik zit er trouwens ook sterk over na te denken om een sub erbij te maken. Voor de echte lage bassen.
Aangezien mijn trafo nog meer dan genoeg vermogen heeft (500VA!! :|) zou ik dit best kunnen doen! Ik krijg dan alleen wel een mega grote kast voor de versterkers filters etc etc etc:P
Wat zou jij doen Rudy?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
nou is het zo dat je verplicht bent om in serie met je tweety een cap te zetten in serie
Sorry, even inbreken op dit een-tweetje. Jullie zijn trouwens lekker bezig hoor, wordt vast heel mooi projectje.

C voor tweeter vind ik overbodig. Die DC offset hoort zo klein te zijn dat je daar helemaal geen last van hebt. Ga je actief filteren en het dan weer verpesten met een dikke C? Water naar de zee dragen lijkt me zo.

Ik zou zeggen, doe hier ook eens wat ideetjes op van iemand die zijn sporen verdiend heeft op dit gebied. Zit ook meteen een vertragingscircuitje in voor de tweeter, zie vorige post Rudy.
Linkwitz bouwt al ruim 30 jaar actieve luidsprekers. Ikzelf heb ook een simpel meetversterkertje gebouwd op basis van een standaard power amp IC. Sluit ik gewoon rechtstreeks op de tweeter aan. Geen ploppen, niks vervelends aan de hand.
Mocht je vragen hebben over het circuit van Linkwitz, ga je gang. Ik heb ze wel vaker bekeken en weet daardoor wat zijn aanduidingen betekenen.

Groetjes, Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”