Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Om een versterker de eerste keer te testen, nadat ik zeker gesteld heb dat alle spanning binnen de verwachting liggen, pak ik gewoon een paar oude autoluidsprekertjes uit de rommelbak... Blaas je die op is er niet heel veel loos, afgezien van de frustratie dat je de fout moet localiseren en misschien weer zo'n speakertje opblaast..
Een variac is trouwens wel een nuttige aanschaf voor mensen die buizenversterkers bouwen... voor rond de 50 euro heb je al een leuke op marktplaats...(en ben je d'r klaar mee, dump je 'm weer op marktplaats...)

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

In m'n weerstandenbak vond ik vanavond nog een paar zware weerstanden, drie van 1R2 en eentje van 5 Ohm. Genoeg om twee kanalen te belasten. Alles aangesloten straks en eindelijk: de spanning er op. Eerst zonder de E34L maar met de EF86/ECC83 in de voeten. Resultaat: Een keurige gloeispanning van exact 6,3 Volt. Daarna de spanning op de voeten van de grote jongens gemeten. Teleurstelling: Op het rechterkanaal opnieuw de 6,3 Volt maar op de beide linker voeten 2,1 Volt :( . Wat heb ik verkeerd gedaan om aan de andere kant precies 1/3 van de gloei op de 34's te krijgen? Eerst maar weer even meten. Ik houdt jullie op de hoogte. Maar eerst nog wel even een foto van de defintieve verschijning...
Bijlagen
100_3874.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Staan ze niet toevallig in serie?

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In serie zou kunnen.
Of iets verkeerd gedaan met de ontbromweerstanden?

Even losnemen en direct op de trafo meten.

Het uiterlijk is heel fraai, zo in het zwart.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Het uiterlijk is heel fraai, zo in het zwart.
Klopt, je zou bijna vergeten om daar iets over te zeggen. Mooi ding. Ik dacht, wat heeft hij voor een logo tussen de trafo´s zitten, maar bij het uitvergroten zag ik dat het een mA-meter is.

Waar plaats je die eigenlijk normaal gesproken? Zit die tussen je hoogspanning?

Groeten,
Mischa
audiomanics
Contacteer:

Heel mooi geworden.. Kan nog mooier als je een paar zwarte ringen laat draaien voor om de buisvoetjes...Warmte zal niet echt het probleem zijn, maar het maakt 't dan wel erg gelikt...

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er erg mooi uit. Complimenten. =D>
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Maar ik doe nóóit geen versterker meer met printen. Nadat ik alles weer losgemaakt had, bleek dat er een slechte doldeerverbinding bij de gloei zat. Ik ga morgen weer verder want ik heb het nou weer even gehad 8). Ik vind de versterker er eerlijk gezegd zelf ook wel mooi uitzien :P , past precies bij ons interieur. Waar kun je die ringen laten draaien Kees? Op Curacao :lol: ? Die mA meter had ik nog liggen en vond ik zo mooi dat ik hem er gewoon ingezet heb. Later ga ik wel eens kijken wat ik er mee doen kan. Hij is geschikt voor 1000 mA...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mijn vraag was eigenlijk ook een beetje algemeen, dus ook naar de andere bouwers. Ik heb geen idee waar je een mA-meter normaal gesproken plaatst. Dit is een puur geval van LOK (Lack Of Knowledge).

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 09 jan 2009, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
Waar kun je die ringen laten draaien Kees? Op Curacao :lol: ?
Overal waar een draaibank beschikbaar is... Ik heb er nu nog geen een..komt vermoedelijk wel, maar dat duurt nog even..
Je kunt je vraag eens lanceren bij cnczone.nl .. daar zitten heel wat lui die erg hulpvaardig zijn... zelfs lui die zelf anodiseren!! (zit ik ook bij, maar ik moet 't dan maar doen met een zelfbouw freesmachien..)

Kees
audiomanics
Contacteer:

mischa72 schreef:
Ik heb geen idee waar je een mA-meter normaal gesproken plaatst.
Deze wordt in 99,9% van de gevallen in de kathode leiding opgenomen, met de ene zijde aan de massa.
Dit is eigenlijk een heel standaard methode om de buisstroom te kunnen aflezen, daarom vraag ik mijzelf nog steeds af: "waarom neemt iedereen de twijfelachtige zelfinductie van zo'n spoel (in de meter) en de koperweerstand voor lief?"
Om die reden heb ik in mijn versterkers dan ook gewoon een hele goede weerstand van 0,1 Ohm of 1Ohm (1%) opgenomen en meet ik de spanning daaroverheen met een digitaal voltmetertje... (eventueel via een paar meetpunten, zoals de EL34SE-versterker van Nils-vn krijgt)

Als dat metertje een 100% waarde heeft bij 1A is ie voor deze versterker niet echt bruikbaar denk ik... Ik vermoed dat je buisstroom ergens in de buurt van de 100mA uit gaat komen? 't ding zal dan nauwelijks uitslaan
Bovendien moet je voor het omschakelen een erg listige truuk uithalen zonder je kathode ook maar een moment te onderbreken..

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je kan dat ding altijd nog inzetten om de totale stroom voor de hele versterker mee in het oog te houden.

4 x EL34 ruststroom plus de stroom door de stuurbuisjes is iets van 200 .. 225 mA
Dan zie je in elk geval iets op dat metertje. Zelfinductie in de voedingslijn, direct na de eerste voedingselco, is helemaal niet erg.

In serie met die buizen werkt dat alleen goed als je de boel met een goede Elco ontkoppelt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audiomanics schreef:
mischa72 schreef:
Deze wordt in 99,9% van de gevallen in de kathode leiding opgenomen, met de ene zijde aan de massa.
Dit is eigenlijk een heel standaard methode om de buisstroom te kunnen aflezen, daarom vraag ik mijzelf nog steeds af: "waarom neemt iedereen de twijfelachtige zelfinductie van zo'n spoel (in de meter) en de koperweerstand voor lief?"
Om die reden heb ik in mijn versterkers dan ook gewoon een hele goede weerstand van 0,1 Ohm of 1Ohm (1%) opgenomen en meet ik de spanning daaroverheen met een digitaal voltmetertje... (eventueel via een paar meetpunten, zoals de EL34SE-versterker van Nils-vn krijgt)
Je bedoelt hiermee dus niet een echte stroommeter nemen, maar een spanningsmeter die je over een weerstand zet. Duidelijke uitleg, hier kan ik wel wat mee.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
audiomanics schreef:
mischa72 schreef:
Je bedoelt hiermee dus niet een echte stroommeter nemen, maar een spanningsmeter die je over een weerstand zet. Duidelijke uitleg, hier kan ik wel wat mee.

Groeten,
Mischa
Wat Kees eigenlijk bedoelt is dat je met een multimeter de spanningen nameet als je de versterker afregelt of aan het testen bent.
Geen meter om in te bouwen dus.
Die dingen vreten alleen maar ruimte in je kast en hebben extra bedrading nodig.
Wat je kunt doen wanneer je een buizenversterker bouwt, is een paar meetbusjes aanbrengen aan beide zijden van de kathodeweerstanden van de eindbuizen. Met de wet van Ohm kun je dan de ruststroom berekenen wanneer je de spanning over die kathodeweerstanden meet.
audiomanics
Contacteer:

RobertD schreef:
Geen meter om in te bouwen dus.
Euh... meestal wel ... maar 't kan ook zonder..

Kees
Bijlagen
Biasmeter.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat is heel fraai !!! Nog nooit eerder gezien, maar heel heel fraai. 8)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja, die Kees kan er wat van. Dat was trouwens een goeie van die autospeakertjes; we hebben hier een kringloopwinkel op het dorp die de prachtigste spullen voor bijna niets te koop hebben (Stichting Waypoint, het geld gaat naar de drugsbestrijding). Daar heb ik laatst een prachtige JVC tuner voor een tientje meegenomen. Een stel oude speakers voor het testen van de versterker zal dus ook wel lukken. Gisteravond alles weer los gehad en straks weer alles aansluiten, hopen dat het nu goed is :roll:
audiomanics
Contacteer:

RobertD schreef:
Nog nooit eerder gezien
Toch eens op www.techgraphix.nl kijken...
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Daar kijk ik regelmatig Kees, maar dan wordt mijn toetsenbord altijd zo nat :lol:
Vandaag de gloeispanning eindelijk goed, alle buizen gloeien met een spanning van 6,3 Volt. Alleen de ene ECC83 (een ouwe Philips MiniWatt) geeft iedere keer een kleine lichtopleving bij inschakelen. Maar die vervang ik wel als het zover is, k'heb er nog een paar... De NRS is ook goed al is ie voor de buizen niet hetzelfde, varieert van -20 tot -27 Volt. Maar dat is een kwestie van afregelen.
Nu de ALPS potmeter, zie foto zoals hij omgekeerd ligt. Heb ik het goed als ik zeg dat de uitgang van de schakelaar er naast meteen op de meest rechtse aansluitpunten van de ALPS komt, de middelste pootjes aan de beide afgeschermde kabels naar de buizenprinten en de linkse pootjes beide aan de steraarde? Of regel ik mijn volume dan van rechts naar links ipv met de wijzers van de klok mee?
Bijlagen
100_3877.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zoals je het aansluiten van de ALPS beschrijft is het prima !!

Snel aansluiten en luisteren!
audiomanics
Contacteer:

Ik hoop alleen niet dat je potmeter té dicht bij de trafo zit... maar dat moet de toekomst uitwijzen..

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die ringkern trafo's hebben toch nagenoeg geen strooiveld? Je laat me schrikken...
audiomanics
Contacteer:

Inderdaad: "nagenoeg"..... Maar wel degelijk een strooiveld!
ZO heb ik uren lopen madderen om in een Velleman K4040 de voedingtrafo zo te draaien dat ik geen brom induceerde op de uitgangs-transformatoren (alle drie ringkern trafo's)
Dus: je kunt (als je brom hebt) de trafo draaien en/of de potmeter iets verderop zetten (met langere asjes) en/of een blikpakketje aanbrengen..
Dussss... afwachten...

Kees
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Alleen de ene ECC83 (een ouwe Philips MiniWatt) geeft iedere keer een kleine lichtopleving bij inschakelen.
Da's normaal bij die Miniwatt's :wink: Geen zorgen, al schrok ik ook de eerste keer..
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vreemd MiniWatt, alleen die ene heeft dat. De andere reageert normaal, maar ik ben het inderdaad al vaker tegengekomen in ouwe buizen radio's.
Voor Kees: Dan hoop ik maar dat het meevalt :cry: De ALPS staat een paar centimeter van de trafo af. Draaien van de trafo is niet mogelijk zonder de hele versterker te moeten slopen en heeft toch ook geen zin: het strooiveld van een ronde trafo is toch aan alle zijden het zelfde? De potmeter meer naar achteren brengen is een optie maar brengt ook véééél extra werk met zich mee. Blijft de optie van een blikpakketje over: ik heb nog een klein vierkant blikje dat precies om de ALPS heen past. Ik houdt je op de hoogte.
Plaats reactie