Mono Buizenversterkers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mono Buizenversterkers
Lekker bezig Pim, heb je de buizen er al op gehad of alleen test meetwaarden gedaan?
In foto 3 zie ik de stenen weerstand aan de voorzijde die naar de elco gaat aan de rechterzijde en dan naar massa.
Ik zelf zou de elco naast de trafo monteren en dan de weerstand daar naar toe en de elco met een draadje naar massa, scheelt een paar lange verbindingen.
In foto 3 zie ik de stenen weerstand aan de voorzijde die naar de elco gaat aan de rechterzijde en dan naar massa.
Ik zelf zou de elco naast de trafo monteren en dan de weerstand daar naar toe en de elco met een draadje naar massa, scheelt een paar lange verbindingen.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mono Buizenversterkers
Dag Peter,
De buizen zitten erop, de versterker werkt, geen oscillatie wel gevoelige ingang de loeplamp boven de versterker laat wel een storing zien op de oscilloscoop.
Op de laatste foto zie je rechtsachter de 2 Elco`s zitten elk 2X50 uF, vandaar gaat er een draad naar de draadsteun rechts midden, daarvandaan gaat er een draadje naar de middentap van de uitgangstrafo.
Dan komen er een 2 weerstanden totaal 18K en een Elco 47 uF, dan gaat er een weerstand 3K9 naar naar een Elco 47 uF, en dat is de spanning voor de stuurbuis.
Leek mij de gemakkelijkste manier, dat messing buisje is de aarde voor de voortrap en vandaar gaat er een draad naar de centrale aarde.
Groet,
Pim
De buizen zitten erop, de versterker werkt, geen oscillatie wel gevoelige ingang de loeplamp boven de versterker laat wel een storing zien op de oscilloscoop.
Op de laatste foto zie je rechtsachter de 2 Elco`s zitten elk 2X50 uF, vandaar gaat er een draad naar de draadsteun rechts midden, daarvandaan gaat er een draadje naar de middentap van de uitgangstrafo.
Dan komen er een 2 weerstanden totaal 18K en een Elco 47 uF, dan gaat er een weerstand 3K9 naar naar een Elco 47 uF, en dat is de spanning voor de stuurbuis.
Leek mij de gemakkelijkste manier, dat messing buisje is de aarde voor de voortrap en vandaar gaat er een draad naar de centrale aarde.
Groet,
Pim
Re: Mono Buizenversterkers
Mooi dat alles werkt Pim, op deze foto is het duidelijker te zien dat het niet veel uit maakt.
Kan je met de volgende beginnen.
Kan je met de volgende beginnen.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mono Buizenversterkers
Dag Peter,
Gelukkig heb ik al heel veel gedaan aan de tweede versterker, deze moet eigenlijk alleen worden afgebouwd, chassis is af.
Wat wel opvalt dat er een behoorlijk verschil zit in de twee Philips 12AT7WC/ECC81 buizen.
Buis 1 Anode pootje 6, 85volt.
Buis 2 Anode pootje 6, 96,6volt.
Moet dat nog maar even bekijken.
Groet,
Pim
Gelukkig heb ik al heel veel gedaan aan de tweede versterker, deze moet eigenlijk alleen worden afgebouwd, chassis is af.
Wat wel opvalt dat er een behoorlijk verschil zit in de twee Philips 12AT7WC/ECC81 buizen.
Buis 1 Anode pootje 6, 85volt.
Buis 2 Anode pootje 6, 96,6volt.
Moet dat nog maar even bekijken.
Groet,
Pim
Re: Mono Buizenversterkers
Heb je al geprobeerd de 2 buizen om te wisselen, dan weet je of het in d buis of de schakeling zit.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mono Buizenversterkers
Dat heb ik juist zo gedaan, daardoor kwam ik achter het verschil, want ik heb nog maar een versterker gebouwd
.
Re: Mono Buizenversterkers
Dat is best wel een groot verschil, een extra buisje proberen?
Ik heb er ook wel eens een paar volt verschil in zitten maar dit lijkt me veel.
Ik heb er ook wel eens een paar volt verschil in zitten maar dit lijkt me veel.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mono Buizenversterkers
Heb er net 2 bij Radio Twenthe gekocht merk Electro-Harmonix, dan zit een buis op 100 volt er de ander op 98 volt, dat lijkt er meer op.
Deze komen ook bij Tone Factory vandaan volgens de verkoper van Radio Twenthe.
Morgen maar eens bellen met Tone Factory.
Maar even een speaker er aan gehangen, het enige wat ik hoor met m`n oor tegen de speaker is een open ingang brom, die harder wordt als m`n hand in de richting van de ingang komt.
Groet,
Pim
De Folie moet nog wel van het aluminium.
Deze komen ook bij Tone Factory vandaan volgens de verkoper van Radio Twenthe.
Morgen maar eens bellen met Tone Factory.
Maar even een speaker er aan gehangen, het enige wat ik hoor met m`n oor tegen de speaker is een open ingang brom, die harder wordt als m`n hand in de richting van de ingang komt.
Groet,
Pim
De Folie moet nog wel van het aluminium.
Re: Mono Buizenversterkers
lekker bezig Pim ! ziet er al netjes uit. jou speaker setup was iets wat ik zelf altijd al eens wou doen voordat ik ze zelf ben gaan maken. maar had nooit geld voor 2 smg-a's hoe dan ook meest betaalbare Grote planar ooit als je 2 goede setjes 2e hands koopt. heeel veel waar voor je geld !
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mono Buizenversterkers
Beste Forum Leden,
De mono buizen versterkers zijn klaar en het klinkt heel mooi kan ik zeggen, er moet nog wel iets aan de overshoot van de blokgolf worden gedaan, zit een kleine uitschieter bij 1 Khz en hoger, er volgen binnenkort wat foto`s.
Groet,
Pim
De mono buizen versterkers zijn klaar en het klinkt heel mooi kan ik zeggen, er moet nog wel iets aan de overshoot van de blokgolf worden gedaan, zit een kleine uitschieter bij 1 Khz en hoger, er volgen binnenkort wat foto`s.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mono Buizenversterkers
Dag Peter,
Dank je wel, ben er erg blij mee.
En dat de bovenplaat in perfecte staat is gebleven dankzij de folie, dat is een pak van m`n hart.
Groet,
Pim
Dank je wel, ben er erg blij mee.
En dat de bovenplaat in perfecte staat is gebleven dankzij de folie, dat is een pak van m`n hart.
Groet,
Pim
Re: Mono Buizenversterkers
Ik leg er tegenwoordig nog een extra laag dikke plakfolie bij overheen als ik er mee aan het werk ben, en die haal ik er pas af als de onderdelen er op staan.PimDriessen schreef: ↑zo 31 okt 2021, 20:42Dag Peter,
Dank je wel, ben er erg blij mee.
En dat de bovenplaat in perfecte staat is gebleven dankzij de folie, dat is een pak van m`n hart.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mono Buizenversterkers
Dag Peter,
Dat is een goed idee, de volgende keer als die er komt, dan zou ik dat ook doen.
Groet,
Pim
Dat is een goed idee, de volgende keer als die er komt, dan zou ik dat ook doen.
Groet,
Pim
