Pagina 7 van 11
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: do 11 feb 2021, 13:38
door Henkjan
en een couponnetje tapijt bij de hand houden als er krasgevoelige spullen op komen
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: do 11 feb 2021, 13:55
door beijert
Ik heb deze, dit trekt behoorlijk in het hout en beschermt tegen indringen van vuil. Al was het niet als eerste laag bedoeld volgens de verpakking.
Voor krassen opleverend spul kan je dan groene snij matten gebruiken
https://parketonderhoudservice.nl/websh ... olish-1-l/
Hier zal vast een andere variant van bestaan.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: do 11 feb 2021, 14:01
door Forza
HPL fineer zou ook nog kunnen. Lijkt me alleen niet zomaar te repareren zonder compleet af te schuren en opnieuw fineren.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: do 11 feb 2021, 14:04
door Pjotr
Yep, parketspul te kust en te keur maar je blijft er mee aan de gang, kun je het net zo goed onbehandeld laten.
I.p.v. die dure groene snijmatten voor grafisch werk: Siliconen snijmatten voor in de keuken. Zijn goed chemicaliën en soldeer bestendig
B.t.w. HPL fineer kun je best aardig repareren met goede kwaliteit 5-min epoxy, alleen niet onzichtbaar. Maar wat zou dat voor een werkbank? Linoleum idem: Wat fijngemalen Linoleum (schuurstof) mengen met epoxy. HPL fineer (Formica, Duropal) is wel een goede... soort van hele dunne Resopal

Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: do 11 feb 2021, 19:56
door hardbats
Net de onderste platen op maat gemaakt en de stootborden er tegen

pocket hole jig komt al goed van pas zo, kan ik er meteen mee oefenen.
beijert schreef:Ik heb deze, dit trekt behoorlijk in het hout en beschermt tegen indringen van vuil. Al was het niet als eerste laag bedoeld volgens de verpakking.
Voor krassen opleverend spul kan je dan groene snij matten gebruiken
https://parketonderhoudservice.nl/websh ... olish-1-l/
Hier zal vast een andere variant van bestaan.
Dit lijkt me wel wat. Zie alleen dat deze niet meer gemaakt wordt en vervangen is door een andere. Ik ga nog maar is wat onderzoek doen naar afwerk mogelijkheden, kan het ook altijd nog op een later tijdstip doen.
Ik ga sws voor het boor, snij etc werk er een andere ondergrond bij houden zoals bijv een plaatje mdf als op offer stuk. En van dat spul voor onder de vloer werkt ook goed.
Keuzes, Keuzes!
Maar hopelijk zaterdag het werkblad op maat laten zagen

Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: do 11 feb 2021, 20:35
door OpaBert
hardbats schreef:Net de onderste platen op maat gemaakt en de stootborden er tegen

pocket hole jig komt al goed van pas zo, kan ik er meteen mee oefenen.
20210211_195123.jpg
beijert schreef:Ik heb deze, dit trekt behoorlijk in het hout en beschermt tegen indringen van vuil. Al was het niet als eerste laag bedoeld volgens de verpakking.
Voor krassen opleverend spul kan je dan groene snij matten gebruiken
https://parketonderhoudservice.nl/websh ... olish-1-l/
Hier zal vast een andere variant van bestaan.
Dit lijkt me wel wat. Zie alleen dat deze niet meer gemaakt wordt en vervangen is door een andere. Ik ga nog maar is wat onderzoek doen naar afwerk mogelijkheden, kan het ook altijd nog op een later tijdstip doen.
Ik ga sws voor het boor, snij etc werk er een andere ondergrond bij houden zoals bijv een plaatje mdf als op offer stuk. En van dat spul voor onder de vloer werkt ook goed.
Keuzes, Keuzes!
Maar hopelijk zaterdag het werkblad op maat laten zagen

Work Smart not Hard

Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: do 11 feb 2021, 20:44
door OpaBert
Zou er niks aan doen
Net wat je van plan ben met boren plankje eronder
En je krassende of vettige zooi op een stukje zeil of rubber deur mat kost niks en je werkstuk blijft direkt goed liggen.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 20:37
door hardbats
Het blad laten zagen vandaag, kan ik morgen weer aan de gang
En met de leerstukken ga ik nog een modulair bij zet tafeltje maken

Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 21:22
door SARK
Die kan wel een stootje verdragen

Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 21:45
door Pjotr
Netjes!

Zou je dat eigenlijk nog wel gaan afwerken?
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 21:52
door hardbats
SARK schreef:Die kan wel een stootje verdragen

Dat is wel te hopen
Pjotr schreef:Netjes!

Zou je dat eigenlijk nog wel gaan afwerken?
Ik ga het voorlopig zo laten. Ga op een rest stuk even kijken of ik er nog even langs ga met de bovenfrees maar doordat we nog een extrusie profiel tegen komt hoeft het niet perse.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 22:45
door hannesie
Jammer dat je niet een 5 cm aan de voorkant te groot hebt gemaakt, kun je vaak een klem op zetten/gebruiken voor een lamp/of wat net voor even een sergeant of lijmklem.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 22:47
door hardbats
hannesie schreef:Jammer dat je niet een 5 cm aan de voorkant te groot hebt gemaakt, kun je vaak een klem op zetten/gebruiken voor een lamp/of wat net voor even een sergeant of lijmklem.
Aan de voorkant komt nog een 40x160 Alu constructie profiel. Daar ga ik tools voor maken om daar in, aan, op te monteren een aan te sluiten. zo ook lijmklemmen etc
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 23:05
door OpaBert
hardbats schreef:hannesie schreef:Jammer dat je niet een 5 cm aan de voorkant te groot hebt gemaakt, kun je vaak een klem op zetten/gebruiken voor een lamp/of wat net voor even een sergeant of lijmklem.
Aan de voorkant komt nog een 40x160 Alu constructie profiel. Daar ga ik tools voor maken om daar in, aan, op te monteren een aan te sluiten. zo ook lijmklemmen etc
Hee dat klinkt interessant Nu ga ik dat ook volgen

Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 23:07
door Pjotr
hardbats schreef:hannesie schreef:Jammer dat je niet een 5 cm aan de voorkant te groot hebt gemaakt, kun je vaak een klem op zetten/gebruiken voor een lamp/of wat net voor even een sergeant of lijmklem.
Aan de voorkant komt nog een 40x160 Alu constructie profiel. Daar ga ik tools voor maken om daar in, aan, op te monteren een aan te sluiten. zo ook lijmklemmen etc
Dat is denk niet wat Hans bedoelde. Hij bedoelde dat je het blad 5cm had kunnen laten oversteken. Dan kun je dit soort 3e-handjes erop gebruiken:
Koop je af en toe voor een paar euro bij de Action/Aldi/Lidl. Ik heb er een paar en zijn o.a. verdraaid handig om b.v. kabels aan pluggen te solderen. Of komt dat hoekprofiel met de horizontale zijde naar voren gericht als oversteek?
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: za 13 feb 2021, 23:39
door ray5150
hannesie schreef:Jammer dat je niet een 5 cm aan de voorkant te groot hebt gemaakt, kun je vaak een klem op zetten/gebruiken voor een lamp/of wat net voor even een sergeant of lijmklem.
Dat had inderdaad helemaal geen gek idee geweest.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 0:18
door hannesie
Heb toevallig afgelopen week inderdaad even de band van een horloge wat kunnen inkorten met zo een klein soort bankschroefje.
Maar als jij een alternatief hebt, ik ben nieuwsgierig.

Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 8:12
door hardbats
Voor soldeer en klein prulwerk ga ik toch eerder aan het bureau zitten denk ik. Ik heb zelf ook ooit eens bij de Lidl en derde hand en zn mini klem werkbank gekocht.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 11:03
door Pjotr
Ja dat is ook wel zo, op een stoel zitten werken is er er niet snel bij met deze constructie.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 19:21
door floeper
Gaat lekker Bas! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 19:57
door hardbats
Het blad zit vast
Nu nog even wachten tot mn freesjes binnen komen. Wil De voorkant toch een beetje afronden maar de kleinste frees die ik nu heb is R6.4mm. Dat is wat te veel van het goede, dus 3 kleinere maten zijn onderweg. Daarna kunnen de stootborden er tegen en kan jij op zn plaats gezet worden.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 20:05
door ray5150
ik had wel min of meer verwacht dat je in het middenstuk ook een legplank zou maken.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 20:07
door hardbats
Hoe bedoel je?
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 20:09
door ds23man
Ik zie een regelmatig terugkerende wreefblessure.
Re: Werkbank van douglas hout
Geplaatst: zo 14 feb 2021, 20:14
door hardbats
Op dit moment, als recht tegen de rand van de werkbank sta raak ik de balken onder niet. En straks sta ik we nog 4cm verder vandaan. En anders monteer ik het wel wat hoger