Ontwerpen van LS-boxen met Visaton Boxsim
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Ontwerpen van LS-boxen met Visaton Boxsim
waar je moet stichen hangt toch af van tot hoe laag je met de gated meting hebt kunnen meten? dus in de woonkamer is dat tot ergens 300Hz meestal. ik gebruik daarvoor overigens FRDBlender: een excel sheet die ook de berekende baffle step voor je er in zet etc. aanrader.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat klopt, in een woonkamer kun je zeker lager hoor.Henkjan schreef: ↑ma 04 apr 2022, 16:48waar je moet stichen hangt toch af van tot hoe laag je met de gated meting hebt kunnen meten? dus in de woonkamer is dat tot ergens 300Hz meestal. ik gebruik daarvoor overigens FRDBlender: een excel sheet die ook de berekende baffle step voor je er in zet etc. aanrader.
Rond de 200Hz moet zeker lukken met een beetje vrije opstelling met een Hann 25% window.
VitxCAD doet dus precies wat die Excel sheet ook doet
Ik heb in viruixcad de karakteristieken van de fabrikant ingevoerd om te zien wat er dan gebeurt.
Daar zit geen fase bij maar het lijkt dat het programma daar zelf iets voor bedenkt.
1.
Als de units in een vertikale baffle zitten zou je naar mijn idee voor de z-waarde van de woofer een waarde in moeten voeren als je de z-waarde van de tweeter op 0 stelt.
Klopt dat?
2.
Is het mogelijk om een achterover hellende kast te simuleren?
3.
Als het centrum van woofer en tweeter onder elkaar liggen is de z-waarde voor beide 0?
Daar zit geen fase bij maar het lijkt dat het programma daar zelf iets voor bedenkt.
1.
Als de units in een vertikale baffle zitten zou je naar mijn idee voor de z-waarde van de woofer een waarde in moeten voeren als je de z-waarde van de tweeter op 0 stelt.
Klopt dat?
2.
Is het mogelijk om een achterover hellende kast te simuleren?
3.
Als het centrum van woofer en tweeter onder elkaar liggen is de z-waarde voor beide 0?