NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Dat schema heeft losse buizen met de gloei in serie op 6volt = 1,5V/buis.
En het IC is een heel oud geval met P-mos, negatieve voeding.Hier getekend met Vss aan de plus en Vdd aan massa.
Anne
Ja klopt. Je had in de jaren '70 samen met de opkomst van de led dispays een ware explosie van die complete klok IC's. Was allemaal P-mos, het in die tijd meest gebruikte proces voor complexe logica. Een grote op dat gebied was Mostek die ook de chips bakte voor de toen opkomende zakcalculators. Gevolgd door National Semi en Intersil. Moet nog ergens en zelf gemaakt klokje uit de jaren '70 hebben met zo'n Mostek chip. Alleen geeft het led display vrijwel geen licht meer. Van die MM5316 was er volgens mij ook een uitvoering voor led displays.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door rjmulder »

Zijn best leuke klokjes (ice tube Clock) met die lange pijpjes van glas :)

Jaren geleden toen samenkopen.net er nog was werden die dingen wel eens aangeboden en heb er toen 2 gekocht (1 met behuizing en 1 zonder die ligt nog als bouwpakket).
klokje.jpg
Hier zit een ook een armel chip in voor het aansturen van het spul en een plcc model driver.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Van die MM5316 was er volgens mij ook een uitvoering voor led displays.
Waren er verschillende, oa deze LM8560. Heeft de led's gemultiplext op de netfrequentie, 1 op 2, vermoedelijk om een kleiner model behuizing te hebben.Moet ik ook nog hebben liggen, niet de led's, gingen te vaak stuk.
Anne
Bijlagen
LEDmpx.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Ha Anne,

Ja, die ken ik maar die was/is van Sanyo. Zit ook een back-up mogelijkheid in op batterij. Dan loopt de klok door bij netuitval, weliswaar zonder display dan. Die wordt trouwens nog heel veel op Ebay aangeboden voor een paar dollar.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

rjmulder schreef:
Zijn best leuke klokjes (ice tube Clock) met die lange pijpjes van glas :)

Jaren geleden toen samenkopen.net er nog was werden die dingen wel eens aangeboden en heb er toen 2 gekocht (1 met behuizing en 1 zonder die ligt nog als bouwpakket).

klokje.jpg

Hier zit een ook een armel chip in voor het aansturen van het spul en een plcc model driver.


Leuk ding RJ! Atmel bedoel je denk ik, die PLCC model driver zal ook wel een MAX6921 achtig iets zijn. Samen met wat voeding en code is ook niet nodig om dit tot leven te brengen.. wat wordt er als tijd referentie gebruikt? Een RTC, iets externs?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door rjmulder »

Ja daarom toen ook aangeschaft en hij blijft ook leuk.
Uh ja bedoel Atmel, zal morgen het bouwpakket er eens bij pakken is wat makkelijker aflezen ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Samen met wat voeding en code is ook niet nodig om dit tot leven te brengen.. wat wordt er als tijd referentie gebruikt? Een RTC, iets externs?
'is ook niet MEER nodig' wilde ik hier zeggen :D
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door rjmulder »

Dat idee had ik al :)

Atmel is een ATMEGA168 en die driver is inderdaad een MAX6921.
De klok loopt intern op de Atmel, dat is wel een nadeel helemaal op tijd lopen voor lange duur doet die niet :( je kunt er wel een gps aan hangen op een 1 of andere manier maar dat is ook niet handig. Een ESP voor verbinding naar een NTP server zou handiger zijn ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Zit er ook geen trimmer op om hem af te regelen? Een goed afgeregelde standaard kristal oscillator loopt ook niet meer dan enkele seconden mis per jaar.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door rjmulder »

Nee zit niks op, kristal en 2 c tjes. Maak ook niet zo veel uit eigenlijk, de woordklok loopt wel goed en dat is belangrijker.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door audiomanics »

He Barry, je hebt me aangestoken hoor... maar er moest wel een "Kees"-kastje omheen, dus schaamteloos het modelletje van Zoltan Acs (uit Groningen notabene) afgekeken:
ACS_1388.jpg
Ik vind de 5 van de IN-14 geen potje gebruik ik IN-8-2 buisjes.

Kees
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Hij is prachtig geworden! Echt steampunk. Ben je wel even druk mee geweest denk ik. Heb je de electronica ook al klaar?

IN8-2 is bij mij ook een persoonlijk favourietje. Ze lijken op IN16 dus, tikkie groter en vooral wat dikker, en je kijkt er mooi helder in. Toevallig net ook mee bezig, die laatste behuizing een paar posts terug komt ook IN8-2 in, picje uit eerder dit topic:
Bijlagen
IMG_1213.JPG
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: NixieNixieNixie

Bericht door gervenja »

Echt heel mooi Kees, lijkt wel een tijdmachine.
Ik zou al heel blij zijn met een "gewone" Nixie klok.
Staat hoog op de verlanglijst, de IN8-2 is een mooie buis met een echte 5.
Mooi werk mannen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Mooi Kees! =D> Misschien nog een likje oranje of amberkleurige Ecoline over de buisjes voor de kleurharmonie?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NixieNixieNixie

Bericht door OpaBert »

audiomanics schreef:
He Barry, je hebt me aangestoken hoor... maar er moest wel een "Kees"-kastje omheen, dus schaamteloos het modelletje van Zoltan Acs (uit Groningen notabene) afgekeken:
ACS_1388.jpg

Ik vind de 5 van de IN-14 geen potje gebruik ik IN-8-2 buisjes.

Kees
Prachtig
:goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Voorbereidingen om een VFD IV-18 protootje te bouwen, zodat ik wat met de software kan testen. Maar even m'n oude nixie proto opgesnort, zoiets zal het worden. De MAX6291 VFD driver die ik wil gaan gebruiken is een smd steentje, met 0.65mm pitch TSSOP. Direct op een experimenteerbordje bakken wordt 'm niet, heb nog wat breakout bordjes liggen die ik voor het testen kan gebruiken. Helaas is dit bordje geschikt voor een Wide SO, heb de pootjes iets verlengd, zodat ik 'm voor het testen kan gaan gebruiken.

Hoe groot is zo'n IV-18, ongeveer 110mm lang en 19mm doorsnede. Dit is ongeveer de lengte die de 6 stuks IN16's op een rij ook hebben.

Komende dagen nog even druk met werk e.d., rond de kerstdagen meer vrij om wat verder te prutsen.
Bijlagen
IMG_1329.JPG
IMG_1330.JPG
IMG_1331.JPG
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Aaad »

Ik kwam deze toevallig tegen op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=wxL4ElboiuA
Leuk filmpje

Aad
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: NixieNixieNixie

Bericht door gervenja »

die zijn echt mooi. 145usd per stuk.
wel heel mooi handwerk.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Dalibor Farny, bekende naam. Is nixies volledig zelf gaan maken, handwerk, glas - kathodes alles, vandaar ook de hoge prijs. Werkt met een wachtlijst, zodra er weer een serie geproduceerd is worden klanten bediend. Dacht dat losse nixies op USD 200 /st zaten, en als je 'm als klok koopt USD 2200 wat mensen er dus blijkbaar voor over hebben. Maar idd, ze zijn prachtig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Weer eens wat tijd deze dagen. Protootje gebouwd, ik bouw die het liefst zo op dat ik overal bij kan om te kunnen experimenteren. Heb het IV-18 buisje op een printje gesoldeerd, stickertje geplakt met de pinnummers. Zelfde verhaal geldt voor de MAX6921 VFD Tube driver. Heb een foutje gemaakt en de eerste MAX6921 die ik had liggen naar de eeuwige jachtvelden geholpen :( Zag dat verre Nel ook de Wide SO uitvoering heeft en heb die gekocht, ook weer op een breakout bordje gesoldeerd.
Aan de andere kant van het buisje ook weer een printje, die zit er alleen om het buisje te ondersteunen.
IV18-data.JPG
MAX6921.JPG
MAX6921.JPG (20.24 KiB) 203 keer bekeken
IMG_1345.JPG
IMG_1346.JPG
IMG_1347.JPG
Die MAX6921 doet eigenlijk al het werk, heeft 20 uitgangen, stuur je serieel aan direct vanuit (in dit geval) een Arduino, . Ben erg tevreden over de DS3231 real time clock die ik ook in de nixie klokjes gebruik, dus die zit er ook weer in (de clock routine is ook eigenlijk gelijk). Na wat pielen ziet het er zo uit:
IMG_1344.JPG
I like it! Het buisje vraagt om een aparte behuizing eigenlijk, eens over nadenken.

Voeding is nog extern, moet nog iets komen om de VBB te maken, die zit nog extern. Heb dit nu op 24V staan trouwens, veel minder dan ik eerst dacht nodig te hebben. Naar 30V toe wordt het heel iets helderder, eigenlijk is dat niet nodig, laat 'm hierop staan denk ik.
Filament van de IV-18 is 3V3, DC, ziet er wel goed uit. Zijn verhalen over verschil in helderheid van digits met DC filament, maar vooralsnog zie ik dat hier niet.

To do, voeding dus, schema maken uit de dradenbende, en een printje tekenen, als ik uit de vormfactor ben. Als iemand een idee heeft :?:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Het buisje vraagt om een aparte behuizing eigenlijk, eens over nadenken.
Als iemand een idee heeft :?:
dashond-klok.jpg
dashond-klok.jpg (17.91 KiB) 188 keer bekeken
:lol: Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

:lol: Uitdaging voor de 3D printer?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:
Het buisje vraagt om een aparte behuizing eigenlijk, eens over nadenken.
Als iemand een idee heeft :?:
dashond-klok.jpg :lol: Anne
Dan moet 'ie ook op batterijen kunnen :lol: 9V 100mA en 24V 10mA, wat is dat, 1W ongeveer. Maar lees het vd voeding af, zal het zowiezo nog even nameten.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: NixieNixieNixie

Bericht door knuisje »

Leuk ding weer Barry!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Shadow »

Ik zie wel een plek om de batterijen in te schuiven :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”