Ja klopt. Je had in de jaren '70 samen met de opkomst van de led dispays een ware explosie van die complete klok IC's. Was allemaal P-mos, het in die tijd meest gebruikte proces voor complexe logica. Een grote op dat gebied was Mostek die ook de chips bakte voor de toen opkomende zakcalculators. Gevolgd door National Semi en Intersil. Moet nog ergens en zelf gemaakt klokje uit de jaren '70 hebben met zo'n Mostek chip. Alleen geeft het led display vrijwel geen licht meer. Van die MM5316 was er volgens mij ook een uitvoering voor led displays.Ah!buis schreef:Dat schema heeft losse buizen met de gloei in serie op 6volt = 1,5V/buis.
En het IC is een heel oud geval met P-mos, negatieve voeding.Hier getekend met Vss aan de plus en Vdd aan massa.
Anne
NixieNixieNixie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: NixieNixieNixie
Re: NixieNixieNixie
Zijn best leuke klokjes (ice tube Clock) met die lange pijpjes van glas
Jaren geleden toen samenkopen.net er nog was werden die dingen wel eens aangeboden en heb er toen 2 gekocht (1 met behuizing en 1 zonder die ligt nog als bouwpakket).
Hier zit een ook een armel chip in voor het aansturen van het spul en een plcc model driver.
Jaren geleden toen samenkopen.net er nog was werden die dingen wel eens aangeboden en heb er toen 2 gekocht (1 met behuizing en 1 zonder die ligt nog als bouwpakket).
Hier zit een ook een armel chip in voor het aansturen van het spul en een plcc model driver.
Re: NixieNixieNixie
Waren er verschillende, oa deze LM8560. Heeft de led's gemultiplext op de netfrequentie, 1 op 2, vermoedelijk om een kleiner model behuizing te hebben.Moet ik ook nog hebben liggen, niet de led's, gingen te vaak stuk.Pjotr schreef:Van die MM5316 was er volgens mij ook een uitvoering voor led displays.
Anne
Re: NixieNixieNixie
Ha Anne,
Ja, die ken ik maar die was/is van Sanyo. Zit ook een back-up mogelijkheid in op batterij. Dan loopt de klok door bij netuitval, weliswaar zonder display dan. Die wordt trouwens nog heel veel op Ebay aangeboden voor een paar dollar.
Ja, die ken ik maar die was/is van Sanyo. Zit ook een back-up mogelijkheid in op batterij. Dan loopt de klok door bij netuitval, weliswaar zonder display dan. Die wordt trouwens nog heel veel op Ebay aangeboden voor een paar dollar.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
rjmulder schreef:Zijn best leuke klokjes (ice tube Clock) met die lange pijpjes van glas![]()
Jaren geleden toen samenkopen.net er nog was werden die dingen wel eens aangeboden en heb er toen 2 gekocht (1 met behuizing en 1 zonder die ligt nog als bouwpakket).
klokje.jpg
Hier zit een ook een armel chip in voor het aansturen van het spul en een plcc model driver.
Leuk ding RJ! Atmel bedoel je denk ik, die PLCC model driver zal ook wel een MAX6921 achtig iets zijn. Samen met wat voeding en code is ook niet nodig om dit tot leven te brengen.. wat wordt er als tijd referentie gebruikt? Een RTC, iets externs?
Re: NixieNixieNixie
Ja daarom toen ook aangeschaft en hij blijft ook leuk.
Uh ja bedoel Atmel, zal morgen het bouwpakket er eens bij pakken is wat makkelijker aflezen
Uh ja bedoel Atmel, zal morgen het bouwpakket er eens bij pakken is wat makkelijker aflezen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
'is ook niet MEER nodig' wilde ik hier zeggenBarry2001 schreef:Samen met wat voeding en code is ook niet nodig om dit tot leven te brengen.. wat wordt er als tijd referentie gebruikt? Een RTC, iets externs?
Re: NixieNixieNixie
Dat idee had ik al 
Atmel is een ATMEGA168 en die driver is inderdaad een MAX6921.
De klok loopt intern op de Atmel, dat is wel een nadeel helemaal op tijd lopen voor lange duur doet die niet
je kunt er wel een gps aan hangen op een 1 of andere manier maar dat is ook niet handig. Een ESP voor verbinding naar een NTP server zou handiger zijn 
Atmel is een ATMEGA168 en die driver is inderdaad een MAX6921.
De klok loopt intern op de Atmel, dat is wel een nadeel helemaal op tijd lopen voor lange duur doet die niet
Re: NixieNixieNixie
Zit er ook geen trimmer op om hem af te regelen? Een goed afgeregelde standaard kristal oscillator loopt ook niet meer dan enkele seconden mis per jaar.
Re: NixieNixieNixie
Nee zit niks op, kristal en 2 c tjes. Maak ook niet zo veel uit eigenlijk, de woordklok loopt wel goed en dat is belangrijker.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
He Barry, je hebt me aangestoken hoor... maar er moest wel een "Kees"-kastje omheen, dus schaamteloos het modelletje van Zoltan Acs (uit Groningen notabene) afgekeken:
Ik vind de 5 van de IN-14 geen potje gebruik ik IN-8-2 buisjes.
Kees
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Hij is prachtig geworden! Echt steampunk. Ben je wel even druk mee geweest denk ik. Heb je de electronica ook al klaar?
IN8-2 is bij mij ook een persoonlijk favourietje. Ze lijken op IN16 dus, tikkie groter en vooral wat dikker, en je kijkt er mooi helder in. Toevallig net ook mee bezig, die laatste behuizing een paar posts terug komt ook IN8-2 in, picje uit eerder dit topic:
IN8-2 is bij mij ook een persoonlijk favourietje. Ze lijken op IN16 dus, tikkie groter en vooral wat dikker, en je kijkt er mooi helder in. Toevallig net ook mee bezig, die laatste behuizing een paar posts terug komt ook IN8-2 in, picje uit eerder dit topic:
Re: NixieNixieNixie
Echt heel mooi Kees, lijkt wel een tijdmachine.
Ik zou al heel blij zijn met een "gewone" Nixie klok.
Staat hoog op de verlanglijst, de IN8-2 is een mooie buis met een echte 5.
Mooi werk mannen.
Ik zou al heel blij zijn met een "gewone" Nixie klok.
Staat hoog op de verlanglijst, de IN8-2 is een mooie buis met een echte 5.
Mooi werk mannen.
Re: NixieNixieNixie
Mooi Kees!
Misschien nog een likje oranje of amberkleurige Ecoline over de buisjes voor de kleurharmonie?
Re: NixieNixieNixie
Prachtigaudiomanics schreef:He Barry, je hebt me aangestoken hoor... maar er moest wel een "Kees"-kastje omheen, dus schaamteloos het modelletje van Zoltan Acs (uit Groningen notabene) afgekeken:
ACS_1388.jpg
Ik vind de 5 van de IN-14 geen potje gebruik ik IN-8-2 buisjes.
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Voorbereidingen om een VFD IV-18 protootje te bouwen, zodat ik wat met de software kan testen. Maar even m'n oude nixie proto opgesnort, zoiets zal het worden. De MAX6291 VFD driver die ik wil gaan gebruiken is een smd steentje, met 0.65mm pitch TSSOP. Direct op een experimenteerbordje bakken wordt 'm niet, heb nog wat breakout bordjes liggen die ik voor het testen kan gebruiken. Helaas is dit bordje geschikt voor een Wide SO, heb de pootjes iets verlengd, zodat ik 'm voor het testen kan gaan gebruiken.
Hoe groot is zo'n IV-18, ongeveer 110mm lang en 19mm doorsnede. Dit is ongeveer de lengte die de 6 stuks IN16's op een rij ook hebben.
Komende dagen nog even druk met werk e.d., rond de kerstdagen meer vrij om wat verder te prutsen.
Hoe groot is zo'n IV-18, ongeveer 110mm lang en 19mm doorsnede. Dit is ongeveer de lengte die de 6 stuks IN16's op een rij ook hebben.
Komende dagen nog even druk met werk e.d., rond de kerstdagen meer vrij om wat verder te prutsen.
Re: NixieNixieNixie
Ik kwam deze toevallig tegen op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=wxL4ElboiuA
Leuk filmpje
Aad
https://www.youtube.com/watch?v=wxL4ElboiuA
Leuk filmpje
Aad
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Dalibor Farny, bekende naam. Is nixies volledig zelf gaan maken, handwerk, glas - kathodes alles, vandaar ook de hoge prijs. Werkt met een wachtlijst, zodra er weer een serie geproduceerd is worden klanten bediend. Dacht dat losse nixies op USD 200 /st zaten, en als je 'm als klok koopt USD 2200 wat mensen er dus blijkbaar voor over hebben. Maar idd, ze zijn prachtig.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Weer eens wat tijd deze dagen. Protootje gebouwd, ik bouw die het liefst zo op dat ik overal bij kan om te kunnen experimenteren. Heb het IV-18 buisje op een printje gesoldeerd, stickertje geplakt met de pinnummers. Zelfde verhaal geldt voor de MAX6921 VFD Tube driver. Heb een foutje gemaakt en de eerste MAX6921 die ik had liggen naar de eeuwige jachtvelden geholpen
Zag dat verre Nel ook de Wide SO uitvoering heeft en heb die gekocht, ook weer op een breakout bordje gesoldeerd.
Aan de andere kant van het buisje ook weer een printje, die zit er alleen om het buisje te ondersteunen.
Die MAX6921 doet eigenlijk al het werk, heeft 20 uitgangen, stuur je serieel aan direct vanuit (in dit geval) een Arduino, . Ben erg tevreden over de DS3231 real time clock die ik ook in de nixie klokjes gebruik, dus die zit er ook weer in (de clock routine is ook eigenlijk gelijk). Na wat pielen ziet het er zo uit:
I like it! Het buisje vraagt om een aparte behuizing eigenlijk, eens over nadenken.
Voeding is nog extern, moet nog iets komen om de VBB te maken, die zit nog extern. Heb dit nu op 24V staan trouwens, veel minder dan ik eerst dacht nodig te hebben. Naar 30V toe wordt het heel iets helderder, eigenlijk is dat niet nodig, laat 'm hierop staan denk ik.
Filament van de IV-18 is 3V3, DC, ziet er wel goed uit. Zijn verhalen over verschil in helderheid van digits met DC filament, maar vooralsnog zie ik dat hier niet.
To do, voeding dus, schema maken uit de dradenbende, en een printje tekenen, als ik uit de vormfactor ben. Als iemand een idee heeft
Aan de andere kant van het buisje ook weer een printje, die zit er alleen om het buisje te ondersteunen.
Die MAX6921 doet eigenlijk al het werk, heeft 20 uitgangen, stuur je serieel aan direct vanuit (in dit geval) een Arduino, . Ben erg tevreden over de DS3231 real time clock die ik ook in de nixie klokjes gebruik, dus die zit er ook weer in (de clock routine is ook eigenlijk gelijk). Na wat pielen ziet het er zo uit:
I like it! Het buisje vraagt om een aparte behuizing eigenlijk, eens over nadenken.
Voeding is nog extern, moet nog iets komen om de VBB te maken, die zit nog extern. Heb dit nu op 24V staan trouwens, veel minder dan ik eerst dacht nodig te hebben. Naar 30V toe wordt het heel iets helderder, eigenlijk is dat niet nodig, laat 'm hierop staan denk ik.
Filament van de IV-18 is 3V3, DC, ziet er wel goed uit. Zijn verhalen over verschil in helderheid van digits met DC filament, maar vooralsnog zie ik dat hier niet.
To do, voeding dus, schema maken uit de dradenbende, en een printje tekenen, als ik uit de vormfactor ben. Als iemand een idee heeft
Re: NixieNixieNixie
Barry2001 schreef:Het buisje vraagt om een aparte behuizing eigenlijk, eens over nadenken.
Als iemand een idee heeft
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NixieNixieNixie
Dan moet 'ie ook op batterijen kunnenAh!buis schreef:dashond-klok.jpgBarry2001 schreef:Het buisje vraagt om een aparte behuizing eigenlijk, eens over nadenken.
Als iemand een idee heeftAnne
