Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

rho schreef:
Jaja, de registratie is misschien wel correct weer te geven. Maar het "orrigineel" niet. Want dat is er eigenlijk nooit geweest. Bij een akoestische opname wel.
En dat is dan helaas weer niet correct weer te geven :P

(en nou hou ik me bek want ik heb ook nog wat werk te doen)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

en nou hou ik me bek want ik heb ook nog wat werk te doen
Waarheid als een koe, want zo zaten we gisteravond tot diep in de nacht nog de klasse-A versterker tot in de finesses te perfectioneren. Onderstaand resultaat spreekt voor zich, dit is de vervormingsrest van 40W/1kHz in 8-ohm.

Afbeelding

Hier zien we dus dat het werkelijke vervormingspercentage 0.00008% (-122dB) bedraagt. Gezien de klasse-A instelling geldt de stelregel dat de tweede harmonische twee keer zo snel daalt als het signaalniveau, de derde drie keer enz. De vervorming bij 1W laat zich zo schatten, en zal ergens rond de 0.000002% (-154dB) zitten :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

:shock: :shock: =D> =D> =P~ =P~
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Hier zien we dus dat het werkelijke vervormingspercentage 0.00008% (-122dB) bedraagt. Gezien de klasse-A instelling geldt de stelregel dat de tweede harmonische twee keer zo snel daalt als het signaalniveau, de derde drie keer enz. De vervorming bij 1W laat zich zo schatten, en zal ergens rond de 0.000002% (-154dB) zitten :mrgreen:
Met welke apparatuur kun je dat nog meten :twisted: ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Sander, dan zit je toch al aardig in de buurt van wat je wil, is 't niet?
Ben je er al helemaal uit met het enorme koellichaam??
(off topic) en met de gril van je silver bullets?

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D> heerlijk toch dat streven naar perfectie

dit doet me steeds meer aan die rethorische vraag aan de bergbeklimmer: Q: waarom wil je toch die berg op? A: omdat hij er is :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wanneer kunnen we dit moois in de tijdschriftenwinkel vinden?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bizar man :twisted:

Ziet er naar uit dat je met de voeding nog wat werkt hebt of niet? Zie nog een 50Hz brom ;)

Dit zal wel een audiofile stomloop op het tijdschrift gaan veroorzaken :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kees,
Sander, dan zit je toch al aardig in de buurt van wat je wil, is 't niet?
Ben je er al helemaal uit met het enorme koellichaam??
Ja, zonder een grondige herziening van het schema zijn d'r niet significant betere prestaties uit de huidige opzet te halen. Zowieso is dit met afstand de best presterende versterker ooit in een Elektuur publicatie.

Koellichaam is besteld (lengte van een meter) en moet nog bewerkt worden dus ik hoop binnenkort een beroep op je te kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Richard,
Wanneer kunnen we dit moois in de tijdschriftenwinkel vinden?
Rond de tweede week van December, net op tijd voor onder de kerstboom dus :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,
Ziet er naar uit dat je met de voeding nog wat werkt hebt of niet? Zie nog een 50Hz brom
Nou nee, ik moet de eerste voeding nog zien die ruim 130dB brom- en rimpelreductie geeft zoals hier duidelijk te zien in de plot.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er allemaal erg goed uit Sander.
Ben benieuwd naar het blad.
Inderdaad leuk voor onder de kerstboom.....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Blijft me nog 1 vraag: (tot nu toe ;) ) Is dit wel praktisch realiseerbaar voor de doorsnee elektuur lezer? Ik bedoel, waar haal je een koellichaam van 1m lengte en hoe bouw je daar een behuizing mee die nor ergens te plaatsen valt?
......ik krijg al ideeën in de richting van die torens van Halcro ...... :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rho,

Nee, die opmerking was richting Kees, d'r is GEEN gigantisch koellichaam nodig, alleen was het voor mij goedkoper om gelijk een meter te bestellen en in stukken te (laten) zagen/frezen door Kees.

Afhankelijk van 't gewenste vermogen is e.e.a. goed schaalbaar, voor 100W uitgangsvermogen moet je rekenen op een koellichaam met 0.2K/W, dus da's nog best te doen. Voor 50W wordt alles uiteraard stukken kleiner.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

SSassen schreef:
Rho,

Nee, die opmerking was richting Kees, d'r is GEEN gigantisch koellichaam nodig, alleen was het voor mij goedkoper om gelijk een meter te bestellen en in stukken te (laten) zagen/frezen door Kees.

Afhankelijk van 't gewenste vermogen is e.e.a. goed schaalbaar, voor 100W uitgangsvermogen moet je rekenen op een koellichaam met 0.2K/W, dus da's nog best te doen. Voor 50W wordt alles uiteraard stukken kleiner.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ah, OK, je hebt die hele meter dus niet nodig voor 1 vertserker......wel jammer van die Halcro-kast dan.... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
.....wel jammer van die Halcro-kast dan.... :lol:
ja, vond dat ook wel een apart ontwerp,
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

FrankG wil z'n versterkers in zo'n kasten steken meen ik.
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Ja hoe meet je -154dB. Feitelijk is het simpel hoor. Je zet een kleine weerstand dwars over de verschilingangen, waardoor de "noise gain" stijgt terwijl de geslotenluswinst dezelfde blijft. Zo kan je de versterker zijn eigen vervorming laten versterken. Als je b.v. de noise gain (die normaal gesproken 1+Gcl is) met een factor 100 vergroot, komt de vervorming op -114 te liggen en dat is natuurlijk zonder veel gedoe te meten.

Maar goed, om 1 uur 's nachts heb je daar geen zin meer in.
Laatst gewijzigd door Bruno op za 11 nov 2006, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol:
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Ik had trouwens een ander leuk idee van uitvoering. Als je nou een koelplaat van pakweg 40x40cm neemt en daar de hele zooi op monteert, moet je er alleen nog maar een bak omheen zetten. Die constructie kan je dan verticaal naast de speakers zetten en dan ziet 't er voorwaar nog compact uit.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Bruno schreef:
Ik had trouwens een ander leuk idee van uitvoering. Als je nou een koelplaat van pakweg 40x40cm neemt en daar de hele zooi op monteert, moet je er alleen nog maar een bak omheen zetten. Die constructie kan je dan verticaal naast de speakers zetten en dan ziet 't er voorwaar nog compact uit.
Of een computerkastje iets verbouwen...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Of een computerkastje iets verbouwen...
Waterkoeling :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bruno schreef:
Ik had trouwens een ander leuk idee van uitvoering. Als je nou een koelplaat van pakweg 40x40cm neemt en daar de hele zooi op monteert, moet je er alleen nog maar een bak omheen zetten. Die constructie kan je dan verticaal naast de speakers zetten en dan ziet 't er voorwaar nog compact uit.
Was het niet zo dat een koellichaam ook een bepaalde vorm moet hebben voor de maximale werking? Of is het zo dat als je je eindtransistoren op een juiste manier verdeeld op zo'n (groot) vlak, dat het wel goed werkt?
Ik meende eens ergens gelezen te hebben dat hoge koelprofielen niet zo efficient zijn.
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Klopt. Het probleem van een hoog (verticaal) koelprofiel is dat wanneer de lucht erlangs heen stijgt, hij opgewarmd is tegen de tijd dat hij boven is. De koelplaat is dus beduidend minder efficiënt aan de bovenkant dan aan de onderkant, waar de lucht nog koud is. Een langer maar minder hoog koelprofiel is dus beter, tenminste als je ook je warmtebronnen (de transistoren) over de hele lengte kan verdelen.

Maar goed, we zijn hier met een hobbyknutsel bezig, en het oog moet ook wat hebben :)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Bruno schreef:
Maar goed, we zijn hier met een hobbyknutsel bezig, en het oog moet ook wat hebben :)
Pardon?
"Met afstand het beste dat Elektuur ooit heeft gepubliceerd op versterkergebied", Doug Self en John Curl staan te beven in hun schoenen, en jij hebt het over een "hobbyknutsel"? :mrgreen:

Overigens:
Sander Sassen: De vervorming bij 1W laat zich zo schatten, en zal ergens rond de 0.000002% (-154dB) zitten :Mrgreen:
Zit je dan niet al zowat onder de Johnson ruis?
Wat gaat je voorversterker uitgangsimpedantie dan meetellen zeg......doe er voor de lol eens je Velleman buizending voor :twisted:
Laatst gewijzigd door KT88 op za 11 nov 2006, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie