Jaja, de registratie is misschien wel correct weer te geven. Maar het "orrigineel" niet. Want dat is er eigenlijk nooit geweest. Bij een akoestische opname wel.
En dat is dan helaas weer niet correct weer te geven
(en nou hou ik me bek want ik heb ook nog wat werk te doen)
en nou hou ik me bek want ik heb ook nog wat werk te doen
Waarheid als een koe, want zo zaten we gisteravond tot diep in de nacht nog de klasse-A versterker tot in de finesses te perfectioneren. Onderstaand resultaat spreekt voor zich, dit is de vervormingsrest van 40W/1kHz in 8-ohm.
Hier zien we dus dat het werkelijke vervormingspercentage 0.00008% (-122dB) bedraagt. Gezien de klasse-A instelling geldt de stelregel dat de tweede harmonische twee keer zo snel daalt als het signaalniveau, de derde drie keer enz. De vervorming bij 1W laat zich zo schatten, en zal ergens rond de 0.000002% (-154dB) zitten
Hier zien we dus dat het werkelijke vervormingspercentage 0.00008% (-122dB) bedraagt. Gezien de klasse-A instelling geldt de stelregel dat de tweede harmonische twee keer zo snel daalt als het signaalniveau, de derde drie keer enz. De vervorming bij 1W laat zich zo schatten, en zal ergens rond de 0.000002% (-154dB) zitten
Sander, dan zit je toch al aardig in de buurt van wat je wil, is 't niet?
Ben je er al helemaal uit met het enorme koellichaam??
(off topic) en met de gril van je silver bullets?
Sander, dan zit je toch al aardig in de buurt van wat je wil, is 't niet?
Ben je er al helemaal uit met het enorme koellichaam??
Ja, zonder een grondige herziening van het schema zijn d'r niet significant betere prestaties uit de huidige opzet te halen. Zowieso is dit met afstand de best presterende versterker ooit in een Elektuur publicatie.
Koellichaam is besteld (lengte van een meter) en moet nog bewerkt worden dus ik hoop binnenkort een beroep op je te kunnen doen.
Blijft me nog 1 vraag: (tot nu toe ) Is dit wel praktisch realiseerbaar voor de doorsnee elektuur lezer? Ik bedoel, waar haal je een koellichaam van 1m lengte en hoe bouw je daar een behuizing mee die nor ergens te plaatsen valt?
......ik krijg al ideeën in de richting van die torens van Halcro ......
Nee, die opmerking was richting Kees, d'r is GEEN gigantisch koellichaam nodig, alleen was het voor mij goedkoper om gelijk een meter te bestellen en in stukken te (laten) zagen/frezen door Kees.
Afhankelijk van 't gewenste vermogen is e.e.a. goed schaalbaar, voor 100W uitgangsvermogen moet je rekenen op een koellichaam met 0.2K/W, dus da's nog best te doen. Voor 50W wordt alles uiteraard stukken kleiner.
Nee, die opmerking was richting Kees, d'r is GEEN gigantisch koellichaam nodig, alleen was het voor mij goedkoper om gelijk een meter te bestellen en in stukken te (laten) zagen/frezen door Kees.
Afhankelijk van 't gewenste vermogen is e.e.a. goed schaalbaar, voor 100W uitgangsvermogen moet je rekenen op een koellichaam met 0.2K/W, dus da's nog best te doen. Voor 50W wordt alles uiteraard stukken kleiner.
Ja hoe meet je -154dB. Feitelijk is het simpel hoor. Je zet een kleine weerstand dwars over de verschilingangen, waardoor de "noise gain" stijgt terwijl de geslotenluswinst dezelfde blijft. Zo kan je de versterker zijn eigen vervorming laten versterken. Als je b.v. de noise gain (die normaal gesproken 1+Gcl is) met een factor 100 vergroot, komt de vervorming op -114 te liggen en dat is natuurlijk zonder veel gedoe te meten.
Maar goed, om 1 uur 's nachts heb je daar geen zin meer in.
Laatst gewijzigd door Bruno op za 11 nov 2006, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik had trouwens een ander leuk idee van uitvoering. Als je nou een koelplaat van pakweg 40x40cm neemt en daar de hele zooi op monteert, moet je er alleen nog maar een bak omheen zetten. Die constructie kan je dan verticaal naast de speakers zetten en dan ziet 't er voorwaar nog compact uit.
Ik had trouwens een ander leuk idee van uitvoering. Als je nou een koelplaat van pakweg 40x40cm neemt en daar de hele zooi op monteert, moet je er alleen nog maar een bak omheen zetten. Die constructie kan je dan verticaal naast de speakers zetten en dan ziet 't er voorwaar nog compact uit.
Ik had trouwens een ander leuk idee van uitvoering. Als je nou een koelplaat van pakweg 40x40cm neemt en daar de hele zooi op monteert, moet je er alleen nog maar een bak omheen zetten. Die constructie kan je dan verticaal naast de speakers zetten en dan ziet 't er voorwaar nog compact uit.
Was het niet zo dat een koellichaam ook een bepaalde vorm moet hebben voor de maximale werking? Of is het zo dat als je je eindtransistoren op een juiste manier verdeeld op zo'n (groot) vlak, dat het wel goed werkt?
Ik meende eens ergens gelezen te hebben dat hoge koelprofielen niet zo efficient zijn.
Klopt. Het probleem van een hoog (verticaal) koelprofiel is dat wanneer de lucht erlangs heen stijgt, hij opgewarmd is tegen de tijd dat hij boven is. De koelplaat is dus beduidend minder efficiënt aan de bovenkant dan aan de onderkant, waar de lucht nog koud is. Een langer maar minder hoog koelprofiel is dus beter, tenminste als je ook je warmtebronnen (de transistoren) over de hele lengte kan verdelen.
Maar goed, we zijn hier met een hobbyknutsel bezig, en het oog moet ook wat hebben
Maar goed, we zijn hier met een hobbyknutsel bezig, en het oog moet ook wat hebben
Pardon?
"Met afstand het beste dat Elektuur ooit heeft gepubliceerd op versterkergebied", Doug Self en John Curl staan te beven in hun schoenen, en jij hebt het over een "hobbyknutsel"?
Overigens:
Sander Sassen: De vervorming bij 1W laat zich zo schatten, en zal ergens rond de 0.000002% (-154dB) zitten :Mrgreen:
Zit je dan niet al zowat onder de Johnson ruis?
Wat gaat je voorversterker uitgangsimpedantie dan meetellen zeg......doe er voor de lol eens je Velleman buizending voor
Laatst gewijzigd door KT88 op za 11 nov 2006, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.