Hierbij een update gemaakt vandaag samen met Menno.
Ziet er zeer strak maar ook zeer bouwvriendelijk uit.
Op en aanmerkingen zijn uiteraard erg welkom.
Andre is het niet zo dat als je de baffel laat zweven daar minder last van hebt?
Ik heb geen idee.
Nu Menno er een robuuster support aan de achterzijde van de baffel heeft gemonteerd vind ik persoonlijk dat het geheel weer veel meer in verhouding is als de baffel gelijk zit met de buitenrand van de tafel.
Dus de maat op "0" vind ik er ook qua looks prima uitzien.
De maat is met een handomdraai te wijzigen en alles wijzegd automatisch weer mee.
Andre is het niet zo dat als je de baffel laat zweven daar minder last van hebt?
Ik heb geen idee.
Nee, dat reflectievlak is het horizontale vlak, het deksel van de Tube, zeg maar. Het door je midrange uitgestraalde golffront weerkaatst daar op. En of de baffle nou rond, vierkant, zwevend of gestippeld is maakt wat dat betreft geen verschil uit.
Die enorme reflectie op de rand blijft een flink minpunt......
Zonde om de volle kwaliteit van de units niet te benutten.....
Wel weer sublieme tekeningen!
Wat zou een mogelijke oplossing zijn om dit probleem te verhelpen?
Is het trouwens een hoorbaar probleem, of alleen meetbaar?
Dat is wel hoorbaar. Deze reflectie zal zorgen voor een versmering van het geluidsbeeld. De afbeelding zal minder "gestoken" zijn, de plaatsbepaling van instrumenten wordt minder duidelijk. Verder zorgt de niet homogene afstraling ervoor dat de klankleur sterk verandert bij een iets andere luisterhoek. Als je luisterpositie iets verandert, dan klinkt hij anders.
Wat zou een mogelijke oplossing zijn om dit probleem te verhelpen?
Is het trouwens een hoorbaar probleem, of alleen meetbaar?
Dat is wel hoorbaar. Deze reflectie zal zorgen voor een versmering van het geluidsbeeld. De afbeelding zal minder "gestoken" zijn, de plaatsbepaling van instrumenten wordt minder duidelijk. Verder zorgt de niet homogene afstraling ervoor dat de klankleur sterk verandert bij een iets andere luisterhoek. Als je luisterpositie iets verandert, dan klinkt hij anders.
Ik moet zeggen dat ik dat bij de D'Audio luidspreker best mee vind vallen... De tweeter zit daar dichter boven een groter vlak dat nog vierkant is ook...
Bovendien geldt voor elke set luidsprekers dat als je van luisterpositie veranderd ze anders klinken. Zelfs in studios en masteringruimtes is dat zo...
Wat zou een mogelijke oplossing zijn?
Ja, wat de Daudio W1 betreft heb je daar gelijk in.
Ik geef overigens alleen maar antwoord op de vraag, ik ben niet aan het vertellen hoe je het moet doen.
Wat de oplossing is voor het vermijden van het reflectievlak lijkt me evident: Naar voren die baffle.
De mid mag best een stukje naar achteren staan. Als je een hoek van 60 graden hebt vanuit het centrum van de mid naar de rand dan heb je niet veel last van de reflectie. De reflectie naar achteren is er wel maar die zorgt hooguit voor een kamfilter effect die kant op, waar je gehoormatig geen last van hebt.
Kijk eebs hoe het visueel uitpakt als je de midhoog baffle een stukje naar achteren zet, volgens eerste idee, maar nog wat hoger.
Bij de Daudio W1 heb je er met de tweeter niet zo'n last van, want die bundelt verticaal behoorlijk. Bovendien straalt een dipool naar boven en opzij veel minder af. De tweeter in de W1 en S1 meet vrijwel hetzelfde, terwijl hij in de S1 recht tussen twee vlakken van slechts 4cm hangt.
Er zit nu 25 mm tussen de 8 en de plaat, probeer eens 50 mm en kijk dan of de hoek >= 60 graden is als het op de oorspronkelijke plek staat?
(Ik denk dat we toch terug moeten naar 6 pootjes boven de woofer)
Ik heb het hele topic nog een keer nagelezen en mis het besluit om van de Satelite mid behuizing over te stappen naar OB. Misschien lees ik er overheen.
Verder ben ik er benieuwd naar wat de gedachtengang is achter de afgeschuinde schijf op de bodem waarvan de loze ruimte daaronder wordt opgevuld met pur schuim.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 30 dec 2017, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.