Mijn ZBA CA versterker.
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Mijn ZBA CA versterker.
Als je m'n reacties terugleest zie je dat ik al eerder riep dat het bij de LM3886 zo'n vaart niet zal lopen, ik sleur er vervolgens niet de firma Hypex met de haren bij en maak opmerkingen over hun implementatie.
Als het aan mij ligt zou ik gewoon de DC detectie inbouwen en daarmee de stdby/mute aansturen, dat schreef ik ook al eerder, veel complexer dan dat lijkt mij overbodig.
Als het aan mij ligt zou ik gewoon de DC detectie inbouwen en daarmee de stdby/mute aansturen, dat schreef ik ook al eerder, veel complexer dan dat lijkt mij overbodig.
Zijn we weer bij het begin:
repeat forever
(
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1823405
.
.
.
.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1823503
)
endrepeat

repeat forever
(
.
.
.
.
)
endrepeat
Oef, komt er toch nog een eind aanPjotr schreef:Zijn we weer bij het begin:
repeat forever
(
.
.
.
.
)
endrepeat
Anne
Topic met feedback loop 
Ik zat heel toepasselijk net hier naar te luisteren.

Oh gelukkig kun je er dus wel oud mee worden

-
ds23man
- Ook commercieel actief
Maar in een actief systeem vindt een tweeter dat echt niet leuk!Pjotr schreef:Zei toch al ouwe koeien![]()
Ok voorbeeldje dan anders blijft het rondjes lopen:
35V per rail en 10mF per rail geeft een totaal van 12,25J. Stel dat dit allemaal opgestookt wordt in de spreekspoel van laten we zeggen een middentoner en dat de massa daarvan 2 gram is. Verwacht dat het een stuk meer is, maar goed. Specifieke warmte van koper is 0,385 J/gram gr.K. Kom ik op een temperatuurverhoging van 12,25/(0,386 x 2) = 16graden. Oei wat een drama!
Ter vergelijk: Er komt iets van 5V DC op de uitgang. Het duurt dan 2 - 5 seconden voordat de beveiliging aanspreekt. In een 5 ohm spreekspoel wordt er dan toch ook 10J - 25J opgestookt. Blijft dus een beetje lood om oud ijzer en doe mij dan maar geen relais en zekeringen aan de secundaire kant.
Tweeters moet je eigenlijk ook nooit zonder koppel C aansluiten. Dacht dat je dat toch wel weet. Afgezien van beveiliging gaat bij de minste geringste DC de spreekspoel al uit het midden staan met nodeloze uitsturingsbeperking en/of vervorming tot gevolg. En bij sommige ribbons gaat dat al helemaal niet goed vanwege de aanpassingstrafo. Die is bij DC vrijwel een kortsluiting.
Volgens mij is de insteek van Dre niet om op 100 pagina's te komen maar wil hij simpelweg de bouw van zijn versterkers delen met het forum. Of is er een bonus als je de 100 pagina's haalt of zo.Pjotr schreef:Dre besteedt alles uit tegenwoordig. Hij hoeft er zelf niets meer aan te doen om het naar 100 pagina's te krijgenhannesie schreef:![]()
Dre heeft een interessant draadje.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dan krijg je de caviawisselbokaal, nu in het bezit van Walt.

Ik geloof dat mijn super interessante verhaal over een doorvoerrubbertje een beetje ondergesneeuwd is........ 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Rubbertje? Waar?

??? Koelpasta niet als doorvoer gebruiken hoor!dre schreef:Ik geloof dat mijn super interessante verhaal over een doorvoerrubbertje een beetje ondergesneeuwd is........
- SSassen
- Contacteer:
Nee joh, we hangen aan je lippen, ik had gewoon even een gezellig onderonsje met Peter, maar we hebben niks geks gedaan hoor, alleen even 't formaat van onze wormvormige aanhangsels vergeleken en we zijn d'r nog niet uit of we nu op drie of vier cijfers achter de komma moeten afronden dus het is een echte nek-aan-nek race geworden.dre schreef:Ik geloof dat mijn super interessante verhaal over een doorvoerrubbertje een beetje ondergesneeuwd is........
Ik had nog een busje reiniger o.b.v. citroensap liggen: dat werk echt super!Pjotr schreef:Voor het verwijderen van overtollige koelpasta kun je het beste die speciale cleaner gebruiken voor PC processors op basis van citroensap (b.v. Akasa TIMclean). Die is oplosmiddelvrij en erg effectief.
Het begint ergens op te lijken!
Nu maar eens de schakelaar en de inlet aan laten rukken.
Nu maar eens de schakelaar en de inlet aan laten rukken.
Knap gemaakt tussenplaatje, is er iemand met een laser bezig geweest ?
Ja,die maakt wel vaker mooie dingetjes voor mij. 
Moeten er nog draden getwist worden in de versterker?
Alleen die de netspanning doorheen loopt.
Dus de uitgang van de trafo's ook niet?
Is dat een softstart wat daar bovenop die plaat zit?
Niet per se, maar je moet ze wel zo dicht bij mogelijk elkaar houden: Kun je ze net zo goed twisten.dre schreef:Dus de uitgang van de trafo's ook niet?
Eigenlijk geldt twisten voor alles waar flinke stromen doorheen lopen en als die stromen min of meer gelijk zijn en tegengesteld: Heen en teruggaande stromen van hetzelfde dus.
Oké,dan doen we dat.
Goed gezien!Zweitse schreef:Is dat een softstart wat daar bovenop die plaat zit?