Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
+1
100mm (=80cm2) is wel heel klein.
Dat gaat als een laagdoorlaat filter werken.
In het uiterste geval als een dubbel kamer bassreflex.
100mm (=80cm2) is wel heel klein.
Dat gaat als een laagdoorlaat filter werken.
In het uiterste geval als een dubbel kamer bassreflex.
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 24 sep 2015, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
En dat uiterste geval is als dat gat een pijp gaat krijgen van meerdere cm's, dan wordt het daadwerkelijk een dubbele kamer bassreflex maar dat is het in dit geval niet.Chris_T schreef:+1
100mm (=80cm2) is wel heel klein.
Dat gaat als een laagdoorlaat filter werken.
In het uiterste geval als een dubbel bassreflex.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Het lijkt mij dat het gat zich gedraagt als een korte poort met dus een hoge afstemming.
Ik ben wel bekend met een soortgelijk filter om inderdaad de midden tonen tegen te houden maar dit is dan een tussenschot met giga veel kleine gaatjes welke alleen tezamen minimaal 1,5 maal het oppervlak hebben van de conus van de driver.
Ik baseer dat tevens op een ervaring welke ik van jaren terug eens had met een sub woofer.
Ik ben wel bekend met een soortgelijk filter om inderdaad de midden tonen tegen te houden maar dit is dan een tussenschot met giga veel kleine gaatjes welke alleen tezamen minimaal 1,5 maal het oppervlak hebben van de conus van de driver.
Ik baseer dat tevens op een ervaring welke ik van jaren terug eens had met een sub woofer.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 24 sep 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Helemaal juistOlaf Markus schreef:Het lijkt mij dat het gat zich gedraagt als een korte poort met dus een hoge afstemming.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Dat is dus niet iets wat je wilt omdat dan de rest van de afstemming ook niet klopt.arjank schreef:Helemaal juistOlaf Markus schreef:Het lijkt mij dat het gat zich gedraagt als een korte poort met dus een hoge afstemming.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Nee, de rest van de afstemming blijft behouden. De lage frequenties "zien" dat schot in feite helemaal niet.Olaf Markus schreef:Dat is dus niet iets wat je wilt omdat dan de rest van de afstemming ook niet klopt.arjank schreef:Helemaal juistOlaf Markus schreef:Het lijkt mij dat het gat zich gedraagt als een korte poort met dus een hoge afstemming.
De simulaties van Tom in ACABAC tonen dat aan.
Daarbij, mijn eigen kast voor de AD12100 heeft ook zo'n schot en de afstemfrequentie volgens simulatie is 38hz, in de praktijk ligt deze ook rond die frequentie (conus uitslag is het kleinst in dat frequentie gebied).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ik zou het buiten de simulaties graag in de praktijk willen proberen, dit ook omdat ik er in het verleden ook ervaring mee heb gehad.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Twijfel twijfel, ik heb van meiborg beyma cp22 overgenomen om de philipsen wat extra hoog te geven.Olaf Markus schreef:Daar had moeten staan " maar je hebt geen zin om met deze units door te gaan? "bas focal m180 schreef:Wat bedoel je Olaf.Olaf Markus schreef:Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
Maar al jaren liggen er ook mooie spulletjes te wachten op mij om afgemaakt te worden.
Mijn beschikbare ruimtes zijn nu net niet om grote gebouwde speakers in op te kunnen slaan.
Bassreflex 80 liter poort afstemming zal ietsje hoger zijn als bij Arjankarjank schreef:Hieronder een simulatie van de twee basreflex systemen en de TL met de driver op 2/3e vanaf de poort (let op, dit is niet de TL zoals bartarie die heeft gebouwd en die Olaf nu in bezit heeft, over die versie straks meer)
rood=70 liter bassreflex afgestemd op 38hz (mijn versie)
zwart=110 liter bassreflex afgestemd op 32hz (huidige bartarie versie)
blauw= TL met driver op 2/3e vanaf de poort.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Oja, nog even n waarschuwing 
Toen ik eergisteren de speakers beneden zette, heb ik mej de DM7's naar boven gebracht. "Boef? Waar is mieuw?" Ja die zit hier achter de bank. (Ivm het naar boven vluchten
)... Ik zie bij m'n speaker t kabeltje bewegen, en ga even kijken achter t audio meubel... Geen kat te zien... Ik denk bij me eigen och dat draadje zal wel n beetje klem hebben gezeten en rustig naar beneden gegleden zijn. Enfin speakert naar boven... Kom weer beneden "ja hoor lieverd ti's zo ver! Ze zat er al in!" Ha-ha jaa jaa grapjas... NEE ECHT! Ik zag haar er net uit-kruipen. Een waarschuwing dus
er kan makkelijk "ongedierte" via een 10cm buis je speakers in
gelukkig is ze nu nog zo klein dat ze er in EN uit kan...
Toch maar even kapjes halen bij de bouwmarkt
Toen ik eergisteren de speakers beneden zette, heb ik mej de DM7's naar boven gebracht. "Boef? Waar is mieuw?" Ja die zit hier achter de bank. (Ivm het naar boven vluchten
Toch maar even kapjes halen bij de bouwmarkt
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Olaf, wordt dat een geavanceerde zenuwspiraal 
Dit was het eerste waar ik aan moest denken toen ik die foto van jouw filter plankjes zag
Dit was het eerste waar ik aan moest denken toen ik die foto van jouw filter plankjes zag
- Bijlagen
-
- zenuwspiraal.jpg (11.09 KiB) 649 keer bekeken
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ha ha, ze gaan daar wel steeds meer op lijken inderdaad 
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ziet er netjes uitOlaf Markus schreef:Ha ha, ze gaan daar wel steeds meer op lijken inderdaad
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Dank je Arjan.
Nu zit ik met smart te wachten op Post.nl met de levering van Rumoh zodat de componenten er op kunnen.
Voor het mooie had ik het een dag eerder moeten bestellen, dan had ik het nu gehad.
Nu zit ik met smart te wachten op Post.nl met de levering van Rumoh zodat de componenten er op kunnen.
Voor het mooie had ik het een dag eerder moeten bestellen, dan had ik het nu gehad.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 25 sep 2015, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Het voorzichtig en zorgvuldig aanbrengen van het wattenmateriaal in de dome.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 25 sep 2015, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
En het eindresultaat zeer geslaagd, een vrijwel gelijke impedantie bij 1000 hertz, een perfect match.
Weer twee tweeters met een zijdezacht, super gedetailleerd en doortekenend hoog
Weer twee tweeters met een zijdezacht, super gedetailleerd en doortekenend hoog
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Het gratis gedeelte ligt er klaar voor, nu nog wachten op de postbode met het niet gratis gedeelte 
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Maar wat is er met de dome gebeurt als ik vragen mag?Olaf Markus schreef:Het voorzichtig en zorgvuldig aanbrengen van het wattenmateriaal in de dome.
Deze is op de 1e foto helemaal wit van binnen en op de 2e foto zie je nog een restje zitten.
Papieren spoeldrager ingesmeerd met houtlijm?
Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe deze oude Philips breedbanders en drivers klinken.
De AD0160 hebben onterecht de infameuse titel van 'worst dome'.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hoi Chris.
De foto's stonden in de verkeerde volgorde, dit heb ik gecorrigeerd.
De eerste foto toont nu de lege dome zoals deze er uit ziet wanneer hij voor het eerst van de tweeter is los genomen.
De tweede foto toont de dome met het aangebrachte watten materiaal.
Wat de klank betreft? Dat is domweg niet uit te leggen, dat overtreft elke muzikale droom, je wordt er binnen twee seconden in meegezogen.
De foto's stonden in de verkeerde volgorde, dit heb ik gecorrigeerd.
De eerste foto toont nu de lege dome zoals deze er uit ziet wanneer hij voor het eerst van de tweeter is los genomen.
De tweede foto toont de dome met het aangebrachte watten materiaal.
Wat de klank betreft? Dat is domweg niet uit te leggen, dat overtreft elke muzikale droom, je wordt er binnen twee seconden in meegezogen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Heb ik nooit begrepen, vindt ze vele malen beter klinken dan die zijde dome tweeters van philips.Chris_T schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe deze oude Philips breedbanders en drivers klinken.
De AD0160 hebben onterecht de infameuse titel van 'worst dome'.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ze klinken inderdaad ERRUG goed, zeker na de watten behandeling en met goede filtering.
Het grappige is dat ze dan erg aan een bandtweeter doen denken qua weergave.
Het grappige is dat ze dan erg aan een bandtweeter doen denken qua weergave.
