Di3+, the Totem of Tone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Di3+, the Totem of Tone

Bericht door Walt »

Ik gebruik ze maar tot 150Hz dus hoe ze daarboven klinken kan ik niks over zeggen. Bij mij is het systeem denk ik vlak tot circa 35-40Hz en het AT laag is enorm doortekend, straf en strak. Als ik ooit al over een subwoofer zou nadenken dan zou dit waarschijnlijk ook met AT woofers zijn. Die Peerless XLS en consorten klinken in mijn oren als 1 massief blok in het SUB laag in tegenstelling tot de luchtigheid en levendigheid in het laag van de AT woofers,

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

Gerrit schreef:
Overigens, vergeleken met de magneet op de AT woofers is die op de Peerless XLS12 wel een beetje sneu.
Je kunt er nog altijd wat magneten bijplakken, zo duur zijn die niet. :lol:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Walt schreef:
Ik gebruik ze maar tot 150Hz dus hoe ze daarboven klinken kan ik niks over zeggen. Bij mij is het systeem denk ik vlak tot circa 35-40Hz en het AT laag is enorm doortekend, straf en strak. Als ik ooit al over een subwoofer zou nadenken dan zou dit waarschijnlijk ook met AT woofers zijn. Die Peerless XLS en consorten klinken in mijn oren als 1 massief blok in het SUB laag in tegenstelling tot de luchtigheid en levendigheid in het laag van de AT woofers,

Groetjes Walter
Er is op zich weinig mis met de XLS subs, je moet ze alleen wel echt als sub gebruiken dus tot max 50-60Hz en in een gesloten kast met LT en een stevige versterker. Een sub moet eigenlijk alleen grondtonen doen en de harmonischen overlaten aan een echte woofer.
markbakk schreef:
Gerrit schreef:
Overigens, vergeleken met de magneet op de AT woofers is die op de Peerless XLS12 wel een beetje sneu.
Je kunt er nog altijd wat magneten bijplakken, zo duur zijn die niet. :lol:
Da's ook zo'n hobby: magneten bijplakken zonder enige kennis van wat er vervolgens in de magneetspleet gebeurd. :lol:

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoe zit het met de baffle voor de Neo10? Zonder of te klein kan enige belastingproblemen in het laagmid veroorzaken.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Hoe zit het met de baffle voor de Neo10? Zonder of te klein kan enige belastingproblemen in het laagmid veroorzaken.
De Neo10 heeft totaal geen baffle omdat anders het prachtige dipool gedrag de mist in gaat. Hij wordt met 24dB/oct (akoestisch) gefilterd bij 400Hz. De Neo10 zit ook iets anders in elkaar dan de Neo8 en de RD's, daarnaast draai ik niet zo hard en is het een gewone huiskamer. Al met al hoop ik dat er geen problemen ontstaan. In het ontwerp van Proraum is er ook niet veel baffle en daar wordt de Neo10 iets lager ingezet, dus ik denk dat dit wel gaat.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Nog een plaatje van de achterkant met de woofers aangesloten.
di3-back-woofers-mid-wired.jpg
De bedrading loopt van beide woofers apart naar de aansluiting op de NCore, een directere verbinding tussen versterker en driver is bijna niet mogelijk.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het viel mij op bij de Neo8 die ik gemeten heb, totaal geen output in het laag meer hebben zonder baffle.

Hoe ga je die dingen naar een luisterdag vervoeren trouwens? :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

lekker dikke magneetjes op die woofers! :rock: :rock: :rock:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ja, zo groot dat het afstralingspatroon totaal anders is dan aan de voorzijde.
Walt

Bericht door Walt »

Aan de achterkant staat ook meestal een muur, aan de voorzijde niet, dus verschil is toch wel.

Groetjes Walter
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Het viel mij op bij de Neo8 die ik gemeten heb, totaal geen output in het laag meer hebben zonder baffle.

Hoe ga je die dingen naar een luisterdag vervoeren trouwens? :mrgreen:
Dit is een Neo10, dat scheelt:
While the Neo10 has similar design principles as the Neo8, its construction has significant differences. Fig.2 shows the construction details. The goal of extended low frequency reproduction dictated the use of a larger magnetic gap for higher excursion. Large magnets were used to further increase magnetic flux density in the gap. The magnet system is a symmetrical “push-pull” configuration that has proven to offer low distortion and improved sensitivity. The Neo10 also uses significantly thicker metal for its plates to provide the required dimensional stability when using a physically larger magnet structure. Plate shape also becomes analogous to diaphragm shape under excursion, which facilitates extended low frequency output. Specifically tuned fabric screens have certain acoustical resistance and play an important role in stabilizing and damping of the Neo10’s diaphragm. Finally, the NEO10’s unique diaphragm technology provides low distortion and the ability to reproduce signals down to 150Hz, thus achieving the driver’s design goals.
Neo10-datasheetV9.pdf
(399.48 KiB) 68 keer gedownload
Hier zijn de curves voor 0, 30, 60 en 90 graden zonder enige EQ (wel met een 200Hz hoogdoorlaat):
Neo10-0-30-60-90-MLS.png
Hier een set met vleugels van 2,5 en 10cm aan beide kanten:
Neo10_0-2-5-10cm.png
Bij 400Hz scheelt het nog geen 5dB met de 10cm vleugels, dus een baffle van in totaal over de 30cm. De spreiding is dan wel helemaal naar de ratzmodé en bij dit ontwerp gaat het nu eenmaal om de spreiding.

Ik ben niet van plan er mee te gaan sjouwen, is ook niet te doen met meer dan 40kg per stuk, ze passen ook nog eens voor geen meter in mijn auto. Als het zover is dan is iedereen van harte welkom hier ter plaatse( ja, ik weet dat het voor de meesten nogal uit de buurt is).

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Ja, zo groot dat het afstralingspatroon totaal anders is dan aan de voorzijde.
Dat is wel zo, daar is een driver met neodymium magneet wel in het voordeel. De vraag is hoe relevant dit is bij frequenties rond de 400Hz (da's toch bijna een meter) en wat vervolgens de invloed is op het stereobeeld. 400Hz is in mijn woonkamer nog wel te meten dus dat kan ik wel uitzoeken, gewoon een kwestie van de directivity van 0 tot 180 graden meten.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Met een baffle rondom zal je wel ergens op 6 db uitkomen en dat is veel. Vergeet niet dat je tweemaal een vermogensverdubbeling nodig hebt om dat te compenseren.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Met een baffle rondom zal je wel ergens op 6 db uitkomen en dat is veel. Vergeet niet dat je tweemaal een vermogensverdubbeling nodig hebt om dat te compenseren.
Vandaar dat de Neo10 ook pas bij 400Hz de boel overneemt, da's bijna een octaaf hoger dan aanbevolen en dat scheelt dan weer bijna 6dB dipool correctie. Uit mijn vervormingsmetingen blijkt ook wel dat dit kan.
Het hele ontwerp is er op gericht een zo perfect mogelijk dipool gedrag te krijgen. Het feit dat open baffle luidsprekers niet zo'n scherp stereobeeld hebben is volgens mij het gevolg van onvoldoende voor-achter symmetrie en vooral ook teveel variatie in de directivity. Ik ben dus ook heel erg benieuwd wat ik straks voor stereo ga krijgen, als wat ik mono gehoord heb enige indicatie is dan kunnen we nog lachen O:)

Gerrit
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Gerrit schreef:
Ik ben niet van plan er mee te gaan sjouwen, is ook niet te doen met meer dan 40kg per stuk, ze passen ook nog eens voor geen meter in mijn auto. Als het zover is dan is iedereen van harte welkom hier ter plaatse( ja, ik weet dat het voor de meesten nogal uit de buurt is).

Gerrit
:mrgreen: mag ik al een plaatsje reserveren, ik behoor niet "de meesten" :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Neem je ook vlaai mee? :rofl: :rofl: :rofl: :kwijl:
hsmeets

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
Kan ik doen, als jij minimaal 1 stukje eet..... 8)
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

hsmeets schreef:
Gerrit schreef:

Gerrit
:mrgreen: mag ik al een plaatsje reserveren, ik behoor niet "de meesten" :mrgreen:
Natuurlijk :)
ds23man schreef:
Dat is toch water naar de zee dragen? :lol:

Het motto is: Goed geluid en een goed glas:
whisky.jpg

Gerrit
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Komen Bert en Bob ook dan?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

hsmeets schreef:
Komen Bert en Bob ook dan?
Bert? Bob? :think: Deze BOB? Die moet je helaas zelf regelen O:)

Gerrit
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Ja als Bob niet komt zal het Bert zijn (bezopen en rijdt toch). :dank:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

hsmeets schreef:
Ja als Bob niet komt zal het Bert zijn (bezopen en rijdt toch). :dank:
Ah, een 'Bewust Egoistisch Rijdende Teringlijer' :lol:

Net de triplex strookjes op de zijkant van het bandje van een laagje schellak voorzien, had ik nog staan en dat werkt wel zo makkelijk op zo'n klein strookje. Morgen op het gemak de blokjes maken om het bandje te klemmen en vervolgens de blokjes met de koperfolie in het frame lijmen. Er moeten ook nog een paar softstarts op een plankie o.i.d en dan kan het meten en afregelen echt beginnen. \:D/

Gerrit
Larz

Bericht door Larz »

Flinke progressie!

Reserveer voor mij maar het eerste weekend dat ze speulen.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De onderdelen voor de bandjes zijn klaar.
ribbon-frame-and-parts.jpg
Er staat er maar één op de foto, ze moeten echt bij elkaar uit de buurt blijven. Nu moeten de blokjes met de koperfolie in het frame gelijmd worden, daarbij is het zaaks de blokjes zo goed als het enigszins mogelijk is te centreren. Dat gaat dus per blokje apart, de lijm is toch met een half uur uitgehard. Kan ik de tussentijd met de softstart units aan de gang.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De laatste loodjes...

Er moest nog even een bakkie komen voor de softstarts:
softstarts.jpg
Drie schakelaars voor links, rechts en de subs. Het stelt niet veel voor, maar er gaat toch een hoop tijd zitten. Vier netkabels met PowerConTRue1 op maat maken ben je ook even mee bezig. Dat stukje Furutech had ik nog liggen (uit mijn audiofiele periode :lol: ) en die kabel zit in mooi vast in de wartel, vandaar. Bij deze PowerCon connectoren moet je even kijken welke connector aan welke kant van de kabel moet want dan kruisen de draden elkaar niet bij de connector (hebben ze bij Neutrik aan gedacht :goedzo: ) en kun je de draden zo in de connector schuiven zonder gepruts.
De motor van het bandje is nu ook gemonteerd en aangesloten:
mounted-ribbon-motor.jpg
Als de draad dan toch in het zicht is, dan ook meteen maar de rode dat breekt wel leuk.

Nu nog even twee bandjes snijden en ribbelen en dan wordt het echt spannend.

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”