Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ASM
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 10:00

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door ASM »

OK... ik GOK 1.5 mm
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door hannesie »

:lol: :lol:
ASM
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 10:00

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door ASM »

Nog leven in deze modificatie link ?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Jazeker, deze week krijg ik alles binnen.
En dan gaan we naar v3. Het kriebelt bij
Mij ook, dus wordt z.s.m vervolgd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Ik had te ver ingezoomd bij spullen pakken, rechter deel hoogsectie incompleet verzonden :hide: :bakkie:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

wouter schreef:
Ik had te ver ingezoomd bij spullen pakken, rechter deel hoogsectie incompleet verzonden :hide: :bakkie:
Dikke foei. :lol:

En toen dacht ik vrijdag ochtend, ik heb toch nog genoeg van die spulletjes nodig,
laat ik even snel het een en ander bestellen. Dan kan ik het pinksterweekend mooi
v3 maken en testen. Maar voor 17.00 besteld, is lang niet altijd morgen in huis.
Het wordt dus halverwege de week. :cry:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Tijd voor weer een update. Heb alle materialen binnen gekregen, en de filters gebouwd.
Nu eerst maar even laten spelen. De componenten zijn nieuw en hebben misschien nog even
wat tijd nodig om in te spelen. Helaas laat een nek hernia het ook even niet toe om lekker
ontspannen te luisteren. Dus wordt weer vervolgd.
PHOTO_20170607_194514.jpg
PHOTO_20170607_212357.jpg
Op de onderste foto zit een foutje, deze is al wel hersteld. :oops:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Eerste luistertesten hebben plaatsgevonden... v3 heeft ook potentie. Maar of dat nu fijn is
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Je zit toch niet op een v4 te broeden he? :mrgreen:
Heb voorlopig nog wat uurtjes te gaan.

1 van de verschillen die mij opvielen tussen v2 en v3, was, dat ik bij v2 de stemmen wat muf vond.
Niet echt lekker open en natuurlijk. Nu is dat juist het tegenovergestelde bij v3. De stemmen zijn
er echt flink op vooruit gegaan.
Maar ik zal ze eerst nog wat uurtjes laten spelen i.v.m. de nieuwe condensatoren. het voordeel is
wel dat de set ook gebruikt wordt voor HT. Dus aan de uurtjes zit ik zo.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Ik zit er over te denken om een testbordje te maken met relais. Kan makkelijk zijn om 1 op 1
te switchen tussen filters.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Das wel geinig, tonaal en qua x-overpunt is het allemaal vrijwel identiek.
V3 was wel een leuke uitdaging voor mezelf. Eens nameten of het ook echt klopt met sim

V4 zal er niet komen, hooguit een finetuning van V1, -2 of -3
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Dan zullen het de pijnstillers geweest zijn. :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Vandaag ga ik met toetertje V3 hier thuis beluisteren en een controle meting doen. Ik zal het filter even toelichten met plaatjes, dat was iets dat toetertje wel handig vond en wellicht anderen ook.

In de basis heb ik 3e orde doelcurves ingevoerd. Daarna heb ik een passief filter gemaakt. De fase krijg je dan nog niet op elkaar, het loopt dan rond de overgangsfrequentie een paar octaven ca 60 graden parallel aan elkaar (wanneer je de tweeter ompoolt/geinverteerd aansluit). Met het lattice netwerk ligt de fase rondom de overgangsfrequentie netjes en het geheel telt daardoor ook mooi op (met de tweeter net als de woofer + op +).
htr9900 laagsectie.png
Volgens de pijlen:
Ongefilterd & laag(doorlaat serie)spoel
Ongefilterd & laagspoel plus RC (zobel netwerk)
Ongefilterd & laagspoel plus RC plus LCR tbv bafflestep correctie
Ongefilterd & bovenstaande plus mininotch op laagspoel tbv cone breakup dempen @ 9kHz
htr9900 hoogsectie.png
Dezelfde volgorde van grafieken:
Ongefilterd & 4,7uF seriecondensator
Ongefilterd & seriecondensator en LR parallel tbv 3e orde hoogdoorlaat
Ongefilterd & bovenstaande plus LCR correctienetwerk tbv fs impedantiecorrectie
Ongefilterd & bovenstaande plus spanningsdeler(serie- en parallelweerstand) en lattice netwerk
htr9900 hoogsectie 3.png
En hier gaat iets niet helemaal goed, kijk ik later even na. Rechter grafieken lijken me niet foutloos. Linkerdeel is correct
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

We hebben afgelopen woensdag geluisterd naar de HTR9900 zuilen met het 3e orde filter met lattice netwerk.
Het klinkt best okee, al mis ik body en er is ook nog wel wat karakter aanwezig denk ik. Een dekentje over het hoog zit er ook nog op, maar het is wel zeer goed te doen. Een aantal nummers heb ik voor mijn gevoel nog niet eerder zo mooi opgebouwd gehoord, maar dat zegt niet zo veel. Een fout systeem kan ook dingen heel mooi laten klinken, terwijl dat niet helemaal klopt.

De klankbalans is dus redelijk okee, maar het laag is veel te diep afgestemd (37-40Hz) en ik heb t.o.v. de ongefilterde woofer responsie amper gefilterd. Dit bewust, meer weghalen kan gewoon geregeld worden. Het blijft een sub/sat systeem en het staat waarschijnlijk altijd nabij wanden.

Wat metingen, en we gaan er nog even op kauwen. Ik verwacht dat we met een EQ of DSP we met behoud van het overgangsfilter (flanken, fases) nog verder kunnen sleutelen aan de klankbalans. Ik zie ook rond 5kHz een resonantie die flink bijdraagt aan de som spl. Dat is niet meteen wenselijk, maar ook dat kan met dit project wellicht ook zo blijven. Het wordt anders weer een draak van een filter, ook niet helemaal de bedoeling.

Ik ga nog kijken of ik kan achterhalen waarom V2 zoveel minder open klinkt dan V3, V2 was in de basis eenvoudiger en makkelijker te tunen.
htr9900 v3 arta filter.png
htr9900 v3 arta hoeken.png
htr9900 v3 arta 200 10000.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Commentaar is welkom trouwens

Edit: on topic commentaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door Jag »

Sowieso een kleine configuratie fout in Arta, je hebt microfoon niet aangevinkt onder device setup (had ik laatst ook niet, vandaar dat het me opvalt). Dat is iig handiger bij exporteren naar Boxsim als dat wel goed staat.

Wat voor hoeken heb je onder gemeten?
Er lijkt me nog wel wat veel energie tussen 1-2 KHz te zitten, iig on axis
ASM
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 10:00

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door ASM »

Ik volg het met belangstelling maar raak wel de technische draad kwijt.... btw heb besloten 1 paar staanders te verkopen....de andere hou ik. Ge"interesseerden ?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

De technische draad was ik bij v1 al kwijt.
Maar het gaat allemaal goedkomen. :-"
eijsbeer
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 22:38

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door eijsbeer »

Zit eigenlijk een beetje op de draad te wachten ... :think: kunnen we aannemen dat v3 de beste versie tot nu toe is en valt er nog iets aan te verbeteren? Wilde in Den beginne even snel een ander filter fabriceren maar dat begint al een aardige klus te worden zo te lezen . In hoeverre is het "maximaal" haalbare bereikt voor deze speakers en loont het de moeite om deze aan te passen . Of is de maximaal het aanschaffen van kant en klare speakers van een gerenommeerd merk? Zeker niet verkeerd bedoelt tegenover de mensen die er zoveel moeite in steken. Ben zeer dankbaar .Maar wat is er nog te halen ....zeg maar
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door markbakk »

Gewoon het filter bouwen dat toetertje op 1 mei ook wilde gaan opbouwen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door wouter »

Nope, v3 is echt de beste versie. Toetertje heeft het nette 4e orde filter uitvoerig vergeleken met V3-3e orde. Samenvattend, alles is er in V2 maar minder relaxed dan bij V3, welke hij als muzikaler en prettiger ervaart.
V3 is zeg maar tussen 95 en 100%
Ik zal morgen nog een versie maken met meer laag, de huidige filtering corrigeert onderin amper voor het verlies aan laag door 4 pi rondstralen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

@eijsbeer Dat dacht ik dus ook, even een filtertje fabrieken en gaan.
Maar, er gaat als je het goed wilt doen erg veel tijd in zitten.
Ik heb er al zeker 100 uur luisteren en een uur of 5 solderen in zitten.
Maar ik vind het zeker de moeite. Tot nu toe is v3 gewoon de beste.
Ik ben met behulp van een equalizer nog aan het kijken of er nog iets
te tunen valt.
Je kunt kijken naar een set andere speakers, maar ik heb er zelf nogal wat gehad,
waaronder b&w, monitor audio gold, kef enz....
Als we eenmaal klaar zijn met de modificatie, moet je denk ik een aardig centje
neertellen wil je een gelijkwaardige set fabrieks speakers kopen.
Geduld is ook niet mijn sterke kant, maar ik hoor de vorderingen, en vind het de moeite
waard om wat geduld op te brengen. :^o :^o :mrgreen:
Een ieder die daar in geinteresseerd is, is natuurlijk welkom om te luisteren
naar de vorderingen.
Misschien nog even leuk om te vermelden, ik zit met het huidige filter op ongeveer 40 euro per stuk.
eijsbeer
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 22:38

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door eijsbeer »

Zo daar ben ik weer na wat tijd afwezigheid..... ik ben toch nieuwsgierig of er al wat vorderingen zijn vanaf de versie 3. Nog iets verandert of aangepast ? Aan het rommelen met de woonkamerindeling en kasten en dergelijke.zijn er nog aanpassingen aan v3 die in de praktijk een dergelijke verandeding teweeg brengen of moeten we het op v3 houden en hooguit tunen op de av versterker? Dit al na het werk van wat forum leden
(toppie) . Die het in de praktijk getest hebben ?
eijsbeer
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 22:38

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door eijsbeer »

:rofl: Trouwens die 40 pleurie maakt mij niet uit als het maar werkt zoals bedoelt :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers

Bericht door toetertje »

Ik ben tussendoor ook met wat andere projectjes bezig geweest.
Maar ik luister nog steeds met veel plezier naar V3.
Ik heb nog wel geprobeerd om gehoormatig nog wat te stoeien met
de componenten, maar wouter heeft erg zijn best gedaan. :goeie:

Ik heb nu wel de fasedraaier weggelaten. Dus de laatste twee spoelen
en condensatoren van de hoog sectie. De parallel weerstand heb ik verhoogd naar 15 ohm.
De tweeter heb ik nu uit fase aangesloten.
Ik hoor nog niet echt een verschil, dus wat er niet op hoeft ......
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”