Accuton Excell combinatie "Apocalypsia"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hoeveel stapjes heeft dat ding eigenlijk?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja Montana, pokkewerk. Vooral het uitzoeken van die weerstanden. Wat is de reden dat je hem niet dubbelmono hebt gesoldeerd met gescheiden massaleidingen?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ja Montana, pokkewerk. Vooral het uitzoeken van die weerstanden. Wat is de reden dat je hem niet dubbelmono hebt gesoldeerd met gescheiden massaleidingen?
Ho stop!

Ik heb het niet zelf gesoldeerd! Zo kreeg ik hem! Kostte een paar euro meer..

Ik dacht dat de massa uiteindelijk toch nog samenkomt op de kast, zodat het niet uitmaakt.. Als dit een zwakke schakel is en omzetten wordt moeilijk dan heb ik wellicht pech? :?

Ik geloof 23 stappen en komt inderdaad uit australie!

edit: veranderen in dual mono ziet er niet zo 1 2 3 gedaan uit! :evil:

Afbeelding

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 08 jun 2006, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Montana,

direct linken naar een plaatje dat in jouw eigen mailbox staat gaat niet. Of je moet ons je email-adres en password van je hotmail geven :)

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

vigier schreef:
Hoi Montana,

direct linken naar een plaatje dat in jouw eigen mailbox staat gaat niet. Of je moet ons je email-adres en password van je hotmail geven :)

Groeten, Joris
mijn password is: ******** :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Martijn,

Ik weet niet of het echt zin heeft gehoormatig om het om te bouwen. Wat in ieder geval wel zo is, dat je nu een klein aardlusje maakt aan de ingang. Bij een dubbelmono opbouw komt de massa slechts op één punt samen bij de ingangsbussen. Nu komen ze bij jou nóg een keer samen op die stappenregelaar. Wellicht dat anderen kunnen aangeven hoe erg dat is of dat het wel meevalt.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Hoi Martijn,

Ik weet niet of het echt zin heeft gehoormatig om het om te bouwen. Wat in ieder geval wel zo is, dat je nu een klein aardlusje maakt aan de ingang. Bij een dubbelmono opbouw komt de massa slechts op één punt samen bij de ingangsbussen. Nu komen ze bij jou nóg een keer samen op die stappenregelaar. Wellicht dat anderen kunnen aangeven hoe erg dat is of dat het wel meevalt.
Bedankt! Zoiets dacht ik ook..

Ik ga maar eens op tijd beginnen met een leuk kastje en zoeken naar 2 trafos's van 15 VA met 12 volt secundair, om de voorversterker te voeden(actieve filter en extra pre outs). Ik zit dit weekend in Hoorn, waar Klaré zijn zaak heeft. Die hebben dat vast wel!

mvg,

Montana
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat kan heel erg zijn en dat merk je vanzelf. Ik denk overigens niet dat de massa contact zal maken met de gnd van die stappenschakelaar. Gewoon een lijntje leggen van de gnd naar je steraarde.

Ik wil er ook zo een!!! :cry:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Digidoo schreef:
Dat kan heel erg zijn en dat merk je vanzelf. Ik denk overigens niet dat de massa contact zal maken met de gnd van die stappenschakelaar. Gewoon een lijntje leggen van de gnd naar je steraarde.

Ik wil er ook zo een!!! :cry:
Heel erg?? :lol: Wat is dan jouw ervaring? Als het zo erg is bouw ik hem dit weekend namelijk om! ( :cry: :x )

Het enige wat ik tot nu toe heel erg vond was dat ik binnen moest zitten studeren met dit mooie weer! :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk maakt de massaleiding van de stappenschakelaar via de ingangskabel contact met het chassis!

Steraarde en ook randaarde wordt niet aanbevolen bij dual mono opbouw en ongebalanceerde ingangen door Hypex, zie hun handleiding: http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dit weekend wat spullen gekocht!

Cinch aansluitingen voor interlinks (tasker mic draad en Neutrik pluggen)die ik ook dit weekend gemaakt heb:

2 signaal in: 1 over stappenschakelaar / 2 AV receiver
3 pre out: high pass 70 fronts, low pass 70 Hz sub, fullrange

2 mooie trafos's van 12 VA 2*12V 0,50A

Ik probeer deze week nog soortgelijk netsnoer te kopen als mijn eindversterker en dan heb ik alles in huis om de voorversterker te kunnen maken.

Onee! ( :evil: :roll: ) eeeerst nog een kast maken!!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag was een "buizenbouwer" bij mij op bezoek om wat naar muziek te luisteren. Waarschijnlijk morgen neemt hij zijn eigen (zelfbouw) buizen voor en eindversterker mee, en gaan we luisteren naar de sterke en zwakke kanten van de UcD 180-ad en van de buis.

De buizenversterker van hem is gebouwd voor 8 ohm speakers dus ik hoop dat alles goed gaat. Hij zegt zelf dat de versterker 2 keer 100 watt levert.

Misschien wisselen we dan ook nog met een accuphase e-301 klasse a versterker, dan hebben we 3 soorten versterkers!

Ik ben benieuwd! 8)

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Leuk, ben ook benieuwd hoe dat zal gaan.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Heeft die luistersessie nog plaatsgevonden?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zo even mijn oude topic'je omhoog schoppen! Net terug van speaker en co met een hand vol weerstanden en mooi speakerkabel met bananenpluggies!

Naar aanleiding van de luisterdag bij mij thuis ga ik toch nog wat veranderen aan het filter van de tweeter. Ook al klinkt het systeem erg goed in een goed gedempte kamer, wil ik nog wat proberen. (Luistersessie vond plaats in zeer in het geheel niet gedempte ruimte!)

Door het hoog nog iets te dempen wil ik de speaker ruimtelijker laten klinken. Dan wijk ik wel af van een lineaire weergave van 0 :lol: - 20Khz, maar waarschijnlijk blijft de tweeter genoeg detail leveren en krijg ik een groter geluidsbeeld, wanneer de tweeter gedempt is.

Om even een vergelijk te geven: In een grote concertzaal, zal door de enorme ruimte het hoog ook altijd wat wegzakken.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

er zit nu naast de 2,7ohm die jeroen er al in had gezet nu nog 1,8 ohm in serie bij. Daarnaast zit er een 10ohm paralel p de tweet.

Het is inderdaad mooier zo :twisted: , of zou het komen omdat ik de koperen luidsprekerkabels vervangen heb voor zilveren?

In ieder geval is het geluidsbeeld nog een stuk ruimtelijker en rustiger op deze manier. Het staat nu al een half uurtje vol open dus luistermoe, watisdat? 8)

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat zal zo een aardig stukje softer zijn. Nu maar afwachten of je het op den duur niet te mat gaat vinden. Dit soort dingen kost altijd best veel tijd om het optimale te vinden voor jouw luisterruimte.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ja, dat zal zo een aardig stukje softer zijn. Nu maar afwachten of je het op den duur niet te mat gaat vinden. Dit soort dingen kost altijd best veel tijd om het optimale te vinden voor jouw luisterruimte.
Wat betreft soft klinken. Dat licht helemaal aan de opname nu. Het lijkt er op dat wat eerst normaal klonk nu een beetje softer geworden is en wat fel was nu tegen normaal aan zit. Phillips opnamen vind ik redelijk kill en klinken nu ietsje beter. Het sublaag heb ik ook iets moeten terugzetten. Ik denk dat ik dat harder heb gezet om een en ander te compenseren.

Ik zal nog even moeten wachten tot ik weer iets verander, maar opzich ben ik nu tevreden! Ik vraag me nu alleen af hoe het frequentie verloop is geworden.

Weet jij hoeveel dB ik er nou precies heb afgehaald? Ik gok dat de tweeter nu op -1,5dB staat..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hieronder zie je het afstraalgedrag op 0, 30 en 60 graden met je huidige aanpassingen. Je ziet dat de energie blijft hangen rond 5 kHz. In jouw kamer krijg je denk ik via de wanden nog best veel van die 60 graden terug. Over het geheel genomen denk ik dat je met deze respons een mooi geleidelijke afval van de energie hebt naar het hoog toe. Beter dan wat je eerst had, die was wel rechter maar had meer een luisterruimte nodig die vrij goed gedempt is en waarbij de luidspreker veel meer vrij van de wanden staat. Zo leer ik ook weer elke keer bij!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bedankt voor de info!

Als ik dat punt rond 5 Khz nog wat wil drukken kan ik beter een grotere weerstand in serie zetten en de weerstand parralel ook wat groter nemen toch? Dan druk ik de tweeter in z'n algemeen wat meer maar ontstaat er geen (al te grote) dip rond de 2-3khz. Het zal alleen wel erg soft gaan klinken denk ik. Ik laat het maar even zo. Stom dat ik geen weerstand groter dan 10ohm heb gekocht, maar kan voor testen altijd wat kleiners in serie zetten met de huidige 10 ohm om paralel te zetten met de tweeter.

Netto gezien ziet het er eigenlijk ook best goed uit zo. Die harde tonen die zitten in de 2,5-4Khz zijn nu ietsje gedempd en het hele hoog blijft bestaan. Een luidspreker mist zijn dynamiek als dat hele hoog wegzakt.

Hier moet ik het maar even mee doen!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met de weerstanden kun je vooral het niveau van het hoog varieren. Als je het gebied rond 5 kHz nog verder naar beneden haalt, haal je dus het hoog daarboven ook naar beneden.

Wat je ook nog kan doen, is het niveau rond 3 kHz varieren. Met grotere weerstanden, zoals jij voorstelt, haal je dat gebied omhoog. Zou ik niet doen, dan wordt het harder van klank en weer minder ruimtelijk.

Ik denk ook dat het zoals het nu is eigenlijk best wel goed is. Tov van mijn filter zoals ik het heb afgeleverd wordt het gebied rond 5kHz veel minder benadrukt in een harde ruimte of wanneer de speakers dicht bij de wanden staan. Omdat jij toch vrij dichtbij luistert zal het wat lagere hoog-niveau alleen maar prettig zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dat bultje op 8Khz zou moeten verdwijnen wanneer ik een dik stuk vilt rond de tweeter zet. Ik heb alleen niet de "guts"om dat frontje van de tweeter te slopen, halen.. Op het frontje plakken is namelijk geen gezicht.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo, wat ik vrijdagavond heb gehoord, in de kamer van Montana klonk echt heel erg goed. Je moest wel zorgen dat je niet midden in de kamer zat, want dan werd het middengebied teveel benadrukt.

Na een hoop muziek beluisterd te hebben, hebben we het filter nog een laatste wijziging gegeven en de mid een halve dB extra gedempt. Dat gaf de indruk dat het geluid nog evenwichtiger rustiger werd, ik kon geen kleuring of enige hardheid meer horen. Een heel andere ervaring dan beneden in de woonkamer.

Er zit geen typisch Accuton geluid meer in de speaker nu, vind ik althans. Het enige wat nog typisch Accuton is, is het realisme waarmee de C12/6 cymbalen weergeeft en detail- en ruimteweergave zoals geen andere speakerunits die ik ken dat kunnen. Dat heb ik zelfs de duurste scanspeak tweeters nog niet horen doen.

Ik heb voor het eerst in lange tijd mijn dipoolbas niet gemist, luisterend naar een monopoolsysteem. Die 18" woofer doet erg goed werk.

Het enige minpuntje is toch weer de kamer. De plaatsing is niet altijd op orde en ik vermoed dat de korte afstand tot de zijwanden het systeem parten speelt. Het systeem is dan ook op de groei bedacht en afgestemd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ben blij dat je het zo mooi vond Jeroen! En dat zonder plus!
:twisted:

Die cd met filmmuziek is trouwens erg mooi! Nummer 7 is ook wel heftig, iets met "onweer"!
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Jeroen,

Is er een mogelijkheid dat de plaatjes van jouw kant weer werkend worden in dit topic?

Het lijkt er namelijk op dat deze speakers nogal op de operatietafel gaan ...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”