Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Het blijft inderdaad zeuren met de brakke usb van de rpi.
En het gaat ook nooit wat worden.

Ik had al eens eerder geplaatst:

http://hardware.slashdot.org/story/12/0 ... spberry-pi

Voor 50 tientjes en het heeft zelfs een toslink:

http://www.alternate.nl/html/product/AS ... /1017066/?
:lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Ja, maar daar moet nog een klein kastje bij, een voeding, geheugen, harddisk etc. Dan ga je alsnog richting de 200,-

Een soort RPI met een modernere arm-based soc is een gat in de markt. Ik verwacht zoiets binnen een jaar op de markt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Ja, maar daar moet nog een klein kastje bij, een voeding, geheugen, harddisk etc. Dan ga je alsnog richting de 200,-

Een soort RPI met een modernere arm-based soc is een gat in de markt. Ik verwacht zoiets binnen een jaar op de markt.
Moet er bij een RPI niet een kastje, voeding en geheugenkaart bij??? Geheugen zit er al op.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Ja, maar daar moet nog een klein kastje bij, een voeding, geheugen, harddisk etc. Dan ga je alsnog richting de 200,-

Een soort RPI met een modernere arm-based soc is een gat in de markt. Ik verwacht zoiets binnen een jaar op de markt.
Die types zijn er al genoeg, maar haast allemaal bedoeld om films mee af te spelen en geen hoogwaardige kwaliteit muziek.
De meeste gaan nu al wel over op Flac, maar het meeste van dat spul was vaak MP3 e.d.

En dan moet je ook de TV aanzetten om het af te spelen.
De hardware die het in principe kan ben ik al zat tegen gekomen, maar dan een print zijn vaak de kleinere series en niet betaalbaar door de transportkosten.

Ik had een mooi boardje op het oog en wilde het bestellen, maar het bleek dan ook nog € 30 aan transportkosten op te leveren.
Daarnaast is de uitbreiding en aanpassing ook vaak een probleem.
Nu denk ik daarom dat een Intel boardje met geintegreerde mSata en voldoende aan geheugen om de zaak te kunnen beheren de weg naar het ultieme is.
De flexibiliteit met de besturingssoftware is dan ook weer een punt wat beter te configureren is voor het doel wat ik voor ogen heb.

Een soort Aurender S10 dus, maar geen € 6500,--
Of nog beter, de Burmester 111 :kwijl:
http://www.burmester.de/en/Products/Com ... enter.html
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Raspberry Pi

Bericht door sjons »

He Hans, zou de Rock hier niet wat voor zijn? Is i.i.g. sneller, heeft betere usb en is (voor zover ik het kan zien) opener dan de Pi.
De focus ligt bij apc wel in een andere richting (android only), maar dat neemt niet weg dat er genoeg mogelijkheden kunnen zijn...


/edit favo's doorgestruind, hier nog eentje met sata aansluiting: cubieboard
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb hem net eens even aan de installatie beneden gehangen, en dan met een netwerkkabel en USB en spanning, en verder niets in de buurt wat mogelijk de zaak kan verstoren.
De ellende blijft, en in die situatie merk je ook dat hij moeite heeft om een nieuw begin te maken, wat dan later (2 sec) wel weer over is maar dan komen de glitschjes weer.
Wel aardig om dan te constateren dat de app voor MPD (Music Player Deamon) van Apple wel veel lekkerder werkt dan die van Android.
Voor mij is dus nu duidelijk, de Rasperry is (nog)niet goed met muziek.

@ Sjons, Ik ken die boardjes haast allemaal, maar een boardje als de Cubieboard zijn dan weer niet meer te krijgen, en de Beagleboard-xM, ook een leuke met mogelijk I2S uit , maar vaak ook dan weer € 150.
https://www.miniand.com/products/Cubieb ... er%20Board hier ook nog wel een overzicht, met een interessante Hackberry A10.
De Cubox is dan ook weer gunstiger (Geheugen/compatibiliteit).
http://www.solid-run.com/projects/52-ho ... sic-player
Met de mogelijkheid om en SqueezeLite en MPD te draaien.
http://www.solid-run.com/store/products ... e-computer
€127,-- :idea: of € 90 voor de kleinere/lichtere uitvoering.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Het cubieboard hebben ze hier nog voor 65,-.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Het cubieboard hebben ze hier nog voor 65,-.
En ze hebben er nog wel 372. :roll:

Misschien eens voor de lol doen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Of je koopt een thinclient voor een paar tientjes op marktplaats. En dan draai je Linux vanaf flash: http://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t5530/index.shtml
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Of je koopt een thinclient voor een paar tientjes op marktplaats. En dan draai je Linux vanaf flash: http://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t5530/index.shtml
Daar heb ik al genoeg mee lopen klooien, en ik heb hier nog wel zoiets staan, Celeron (netje)

Of ik ga heel klein met alleen een netwerkspeler of anders gelijk naar een combi met server, met Intel DN2800MT en mSata en dan 2 schijven in RAID.

Die Pico boardjes heb ik ook al wel bekeken, maar de Cubie (zonder blizzards :lol: ) lijkt mij wel een leuke met Ubuntu.
Besturing op de Flash SD card en verder geen poespas als grafische omgeving, alleen MPD en SqueezeLite.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Bedankt voor de tip knuisje, ik heb zo een Cubieboard besteld.
Incl. verzend kosten 73,80.
Dan ben je weer even van de straat zei mijn vrouw. :lol: :lol:
Ik ben benieuwd wat het oplevert.

Edit ik lees net wat leuks op het Raspberry forum.
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 76#p314776
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Raspberry Pi

Bericht door Marp »

mini-boards.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Met dat Cubieboardje is men toch ook al wel aardig ver.
B.V. http://guillaumeplayground.net/mele-dac ... t-perfect/

Het heeft een beetje de opzet van RaspiFy.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb hem binnen, en de eerste indruk is niet verkeerd.
DSC_0953.jpg
DSC_0956.jpg
DSC_0958.jpg
Hij is dan wat duurder als de Raspberry Pi, maar dan heb je ook meer. :mrgreen:
Maar eens zien of ik de distro van Ubuntu naar het |Nand geheugen kan schrijven en dan met Squeezelite en MPD de boel aan de praat krijg.
Het is ook mogelijk om direct het SP/DIF direct af te tappen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

Dat ziet er zeer veel belovend uit en de prijs valt mij ook heel erg mee!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

OFF TOPIC :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

:regels:

:lagge:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Ziet er goed uit Hans! Ben benieuwd hoe het draait.

Ik heb op marktplaats dit beestje opgescharreld. Even een sata connector op het bordje solderen en dan een 2.5" sata schijf van 1TB erin meubelen. Genoeg voor muziek en als backupstation. Ik ben van plan Vortexbox er op te zetten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Ziet er goed uit Hans! Ben benieuwd hoe het draait.

Ik heb op marktplaats dit beestje opgescharreld. Even een sata connector op het bordje solderen en dan een 2.5" sata schijf van 1TB erin meubelen. Genoeg voor muziek en als backupstation. Ik ben van plan Vortexbox er op te zetten.
Haha, na FreesKees hebben we nu ook Knuisje de meubelmaker :rofl: :rofl:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Raspberry Pi

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Ik heb hem binnen, en de eerste indruk is niet verkeerd.
Hij is dan wat duurder als de Raspberry Pi, maar dan heb je ook meer. :mrgreen:
Maar eens zien of ik de distro van Ubuntu naar het |Nand geheugen kan schrijven en dan met Squeezelite en MPD de boel aan de praat krijg.
Het is ook mogelijk om direct het SP/DIF direct af te tappen.
Mooi die duitse webshop, morgen ook eentje bestellen, met een beetje geluk wat klooien in de komende week verlof.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Grappig is wel dat ik hem al wel aan de praat en spelend heb met de Android versie die op het Nand geheugen staat.
De Ministreamer die bij de Raspberry een scrollend scherm gaf werkt nu dus prima.
Via BubbleUpnp kan ik ook de netwerkschijf benaderen, net als via de telefoon en ik kan dan ook de Squeezebox via Squeezecommander opdrachten geven.

Met de verschillende linux images die er zijn zit ik nog wel even te tobben, maar dat is wel leuk puzzelen. :mrgreen:
Net even Linaro Ubuntu de MPD files geïnstalleerd, en ook de USB maar de schijf word nog niet gezien en de USB Card ook nog niet. 8-[
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb nu dus het Nand geheugen met Ubuntu in gebruik, en speel dus zonder een extra MicroSD kaartje, het linken naar de server via een link en map maakt dat ik nu dus een map /nas heb en als ik dan het ls commando geef zie ik alle muziekbestanden staan en Music Player Deamon is nu dus ook geïnstalleerd, maaaaaaaaaaaaar, nu ziet hij de USB dac's niet. :oops: :oops:
De Ministreamer zie ik nog wel via dmesg | less in de lijst staan, maar de BB 27xx en de Amanero zijn nog niet te herkennen/vinden in een lijstje .

Het enige wat ik als audio in beeld krijg is bij het commando aplay -l, de 2 HDMI en mogelijk analoge uitgangen.

Dat word dus nog even tobben/zoeken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

Deze al gezien?? 54 ex btw:

http://www.pcduino.com/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Deze al gezien?? 54 ex btw:

http://www.pcduino.com/
Uiteraard, :mrgreen:
Maar de problemen zitten vaak juist in de ter beschikking staande images, bij de Raspify is in ieder geval de ondersteuning en herkenning van de USB beter, en daar is nu een upgrade voor dus mogelijk komt het toch nog los.
En ik las op het Raspberry Pi forum dat men weer wat verder is met het aansturen van uit I2S, dat was een behoorlijk zooitje met duidelijk weer de Video als belangrijkste optie en dus de geluidskwaliteit ging daar onder lijden.

Met de Cubie nu eens verder gegaan, en nu dus wel goed draaiend met Ubuntu 12.10 en MPD en ook voor het gemak webmin maar eens geïnstalleerd, maar het idiote is dat het nu door een mis aanpassing nu de USB DAC niet ziet, en de HD en USB stick gaan prima, de muis lijkt niet erg stabiel, ik heb namelijk ook nog een licht Xterm en Linaro, en met een andere muis kan dat weer anders zijn.
Ik zal nu eens eerst eens zien wat hij doet met de SP/DIF uit.
En er is nog iets raars, ik krijg verbinding met de MPD server, en dan is het dan ineens weer weg (not connected), heel vreemd, het lijkt in de database ergens te zitten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

in de K+T die net op de mat viel (2013-3) staat ook eens tukkie over muziek met de pi. ze hebben daar de audio van de HDMI afgetapt, muziek staat op een USB harddisk, en een wlan usb hebben ze als AP geconfigureerd zodat t onafhankelijk van een netwerk functioneert. als speler hebben ze MPD er op gezet (bediening met ipad/pod/foon, android tablet/foon, etc), en de disti is de "Wheezy". Als het goed is staat er een ISO op http://www.klangundton.de maar ik heb m nog niet kunnen vinden
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”