Ik was aan het snuffelen naar scharnieren en kwam toen
deze tegen. Deze kan heel dicht tegen de rand geplaatst worden en dus heel strak meedraaien.
De combi spikes en hefboom gaat inderdaad niet werken. Dit is te onstabiel tenzij het wielsysteem van Heatside gebruikt word omdat het verstelpunt daar heel ver naar achteren ligt.
Waar ik ook rekening mee probeer te houden is verplaatsbaarheid voor bijv de ZBA dag. Losse kasten op spikes is makkelijk maar verplicht je ook om de kables met een connector uit te voeren. Daar is natuurlijk erg weinig ruimte voor.
Let wel, de hoogteaanpassing zit maar tussen de 5 en 40mm in op het hoogste punt. In de praktijk zal het rond de 20-25mm liggen. Ik wil geen connectoren achterop.
Bij gebruik van vaste scharnieren kun je de kasten bij transport zo plat mogelijk verstellen zodat het geheel net 1 kast word. Eventueel vastzetten met een spanband oid en klaar voor transport.
Nog een aandachtspunt voor mij zijn de looks. De scharnieren aan de voorkant ga ik nagenoeg niets van zien. De steun in het midden wel en achteraan helemaal. Het liefst wil ik, net als de Utopia, de achterste 33%-50% open laten zodat het een zwevend concept lijkt.
Hardop denkend: Dit word nu een beetje een tour de force. Ga ik voor functionaliteit dan kies ik voor 2 scharnieren voor (
deze dus) en ergens rond het midden een spike die handmatig te verstellen is. Dit zou je doen door de kast iets te kantelen en dan de spike te verstellen. Kabeldoorvoer vrij ver naar voren zodat je die zo min mogelijk ziet en klaar. Op deze wijze kan ook een andere hoek gekozen worden voor de mid en tweeter afzonderlijk.
Ga ik meer voor show dan is een het hefboommechanisme een optie. Functioneel hetzelfde als de spikes oplossing alleen vele malen complexer. De verstelling is uiteindelijk wat makkelijker en vele malen stoerder. Nadeel vind ik natuurlijk de complexiteit en het feit dat ik meer moet verbergen. Als je tussen de kasten kijkt en je ziet alleen een dunne spike dan hoef je die niet te verbergen. Een hefboomconstructie zul je net als Focal moeten verstoppen achter een gordijntje oid.
Ter illustratie 2 tekeningen. De mid kast staat op max (40mm) en de tweeter staat op wat het in de praktijk ongeveer zal zijn. Wat je goed in de gaten moet houden is dat dit natuurlijk ultra closup is onder een ideale hoek. Daarom schets 3 erbij waar je het meer realistisch ziet in perspectief en op afstand. De spikes die ik heb zijn zwart en maar iets van 4mm diameter, heel slank dus.
Ik zit heel erg op de wipstoel tussen stoer en praktisch...
edit - link aangepast.