Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hannesie »

Ik heb wel eens een bout in handen gehad die aan de ene kant linkse schroefdraad had een de andere kant rechtse draad.

Met een gat in het midden om een staafje in te steken om het te kunnen draaien/afstellen.

Door het draaien gingen beide kanten uit of in elkaar, dus een stuk metaal met dan een plaatje wat in de box zit met draad als moer :mrgreen: , voor de bovenste en de onderste kast, en het probleem is verholpen. :lol: :lol:

10 mm? voldoende sterk, anders maken we er 15 mm van :rock: .
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door hrscharft »

Is een mogelijkheid alleen zul je dan de "moeren" scharnierend in de kast moeten verwerken.
aangezien de hoek veranderd naarmate je in of uit draait.

Ennuh gewoon M10 of M12 joh ;) :rock: :rock: is vast sterk zat.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Heren,

Zoals Hannessie al zei, ik hoef er mijn was niet aan op te hangen nog hoeft het een enorm vermogen omhoog te houden. Het idee was om aan de voorkant inderdaad 2 scharnieren te plaatsen, zo dicht mogelijk bij de voorkant en zo ver mogelijk in de hoek. Deze zullen de 2 kasten fixeren en stabiliteit geven. De constructie is alleen maar om het op hoogte te houden. Ik denk dus ook dat de constructie sterk genoeg is.
Laten we ook even goed onthouden dat het een stelsysteem is wat niet dagelijks verdraaid gaat worden. Het idee is dat je het 1x in stelt en er dan redelijk van af blijft. Je zou natuurlijk ook de kasten iets kunnen lichten, dan stellen en de kasten dan laten rusten. Dat vergt geen kracht natuurlijk.

Een schaarconstructie is nog fragieler en veel complexer om te maken. Nu is het palletje in de tekening inderdaad niet heel groot maar dit kan natuurlijk net zo goed een 10 cm breed zijn waardoor je draagvlak boven week groter is. En de M8 kan ook M10, M12 of wat maar ook zijn.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

En de M8 kan ook M10, M12 of wat maar ook zijn
Dikker is altijd steviger :mrgreen:

Is het geen optie om tijdens de ruwbouw de juiste hoek te bepalen en deze dan gewoon vast uit te voeren?

Groet, Co
Bijlagen
nutboltscrewsaltpepper.jpg
nutboltscrewsaltpepper.jpg (52.28 KiB) 515 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Makkelijker? Ja. Leuker? Nee. :mrgreen: :rock:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Makkelijker? Ja. Leuker? Nee
= juiste instelling voor de zelfbouwer :lol: :lol: :lol:

Groet, Co
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Heatside »

Toevallig dat ik over een dergelijke hoekverstelling al eens na had gedacht. Ik hoop dat de afbeelding hieronder duidelijk genoeg is:
BOMECH1001.jpg

Het middelste is natuurlijk de kast voor de tweeter zelf, het zwarte wieltje steek t aan de achterzijde iets uit de kast waardoor deze verdraaid kan worden. De grijze pinnen moeten draadeinden (of nog beter: draadspindels) voorstellen waarvan de één linkse draad heeft en de andere rechtse. De ronde proppen aan de uiteinden bevatten een moer waar het draadeind of spindel doorheen kan draaien. De vormen waar de proppen door opgesloten worden moeten rails voorstellen, het is namelijk zo dat de kasten niet alleen draaien ten opzichte van elkaar, maar de draadeinden of spindels zullen ook verplaatsen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Hmm dit is idd ook een idee. Ik zou het dan alleen veel simpeler houden en de rollenconstructie weglaten. Dus gewoon een schroefas die de kast omhoog duwt. Op de te duwen kasten maak je dan een klein stukje metaal oid aangezien dit minder slijt dan hout.
Ik vind dit best een elegante oplossing eigenlijk...
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
Hmm dit is idd ook een idee. Ik zou het dan alleen veel simpeler houden en de rollenconstructie weglaten. Dus gewoon een schroefas die de kast omhoog duwt. Op de te duwen kasten maak je dan een klein stukje metaal oid aangezien dit minder slijt dan hout.
Ik vind dit best een elegante oplossing eigenlijk...
Dat kan natuurlijk ook, je zal er wel voor moeten zorgen dat de moer op deze schroefas niet mee zal gaan draaien maar ondertussen wel kan verschuiven om geen spanning op je schroefas te krijgen. vandaar mijn oplossing op deze manier.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Op die manier koppel je de kasten weer aan elkaar. Of Vinculum dat een probleem vindt dat weet ik niet maar persoonlijk vind ik het ongewenst. Verder zoeken maar weer. :)

Groet, Co
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Heatside »

cve schreef:
Op die manier koppel je de kasten weer aan elkaar. Of Vinculum dat een probleem vindt dat weet ik niet maar persoonlijk vind ik het ongewenst. Verder zoeken maar weer. :)

Groet, Co
Hmm maar zorgt het scharnierpunt al niet voor koppeling?
Vinculum bedoel je het zo als op onderstaande afbeelding? de stalen hoekjes zijn natuurlijk verzonken in de kast.
BOMECH1002.JPG
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door cve »

Hmm maar zorgt het scharnierpunt al niet voor koppeling
Het is mijn bedoeling dat het "scharnier" dmv. siliconen ontkoppeld wordt van de onder en/of bovengelegen kast. Het scharnier wordt dus niet hard aan de kast gemonteerd. Vergelijk het maar met de manier waarop B&W de bol op hun kasten monteert. Maar goed daarover open ik wel een eigen topic binnenkort. Het gaat er nu om wat Vinculum wil. Het is zijn topic.

Groet, Co
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Tja ontkoppeling vind ik lastig. Aan de ene kant zeg ik ja maar dan moet ik niet moeilijk doen en de eerste optie met de spikes nemen. Is ook het makkelijkst van allemaal. Je hebt ontkoppeling en je hebt op alle plekken perfecte hoogteafstelling. Hmm waarom doe ik dan zo moeilijk vraag ik me nu ineens af?

De "wieloptie" van Heatside vind ik erg sjiek. Nadeel is dat het krikpunt heel ver naar achteren ligt. Dit haalt het zwevende idee wat weg. De spikes hebben dat ook maar deze zijn heel erg dun.

De eerste opzet met de hefpal kon meer naar het midden, heeft een subtiel verstelling maar geeft net als de wieloptie geen ontkoppeling.

Lastig...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

easypeasy!

spikes en jouw originele hefsysteem. :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Het is niet en-en maar of-of.
Nog even over ontkoppeling. Eigenlijk vind ik het een beetje zinloos. 99% van de luidsprekers heeft zijn mid/tweet in dezelfde kast en/of in dezelfde baffle. Die zijn geen van alle ontkoppelt. De enige ontkoppeling is van de vloer, wat ik wel snap overigens. Door de scharnieren en de hefboom is het raakvlak al enorm verkleind en bovendien zijn de kasten zo klein dat ze niet tot nauwelijks gaan resoneren. Zeker niet met alleen een tweet of kleine mid erin.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
Het is niet en-en maar of-of.
Nog even over ontkoppeling. Eigenlijk vind ik het een beetje zinloos. 99% van de luidsprekers heeft zijn mid/tweet in dezelfde kast en/of in dezelfde baffle. Die zijn geen van alle ontkoppelt. De enige ontkoppeling is van de vloer, wat ik wel snap overigens. Door de scharnieren en de hefboom is het raakvlak al enorm verkleind en bovendien zijn de kasten zo klein dat ze niet tot nauwelijks gaan resoneren. Zeker niet met alleen een tweet of kleine mid erin.
Daar ben ik het volledig mee eens. Verder heb ik nog een ander idee dat je eventueel toe zou kunnen passen.
In jou animatie laat je zien dat een soort tuimelaar de kasten uit elkaar duwt. Als je dan alles toch erg degelijk gaat maken zou je er voor kunnen zorgen dat de scharnieren aan de voorzijde een reactiearm bevatten. Aan deze reactiearmen bevestig je vervolgens de moer welke op een vergelijkbare manier als in jou animatie naar de achterzijde van de kast getrokken wordt. Ik hoop dat het te begrijpen is, zo niet zal ik wel een opzetje maken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Euh nee sorry, die snap ik niet. Kun je dat wat uitleggen aub?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Het is niet en-en maar of-of.
je kunt toch kleine spikes aan de voorzijde doen ipv lompe scharnieren voor een betere ontkoppeling en het smoelt nog fraaier ook. En de hoogteverstelling door jouw systeem.
De punten van de spikes fungeren als kantelpunt, dat werkt perfect.

dan heb je "en-en" :wink:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Heatside »

MechanicalAnimal schreef:
Vinculum schreef:
Het is niet en-en maar of-of.
je kunt toch kleine spikes aan de voorzijde doen ipv lompe scharnieren voor een betere ontkoppeling en het smoelt nog fraaier ook. En de hoogteverstelling door jouw systeem.
De punten van de spikes fungeren als kantelpunt, dat werkt perfect.

dan heb je "en-en" :wink:
Dan moet de 'tuimelaar' wel ver genoeg naar de achterzijde van de kast geplaatst zijn, anders wordt de constructie instabiel.
Hieronder een schets van hoe ik het bedoel. Het gaat dus om een draadeind of spindel met aan het uiteinde een plaatje met draad of gewoon een plaatje met een moer er aan. aan beide kanten van het plaatje steekt een asstomp of bout als draaipunt uit. Door aan het draadeind of spindel te draaien zal dit plaatje naar de achterzijde van de kast bewegen waardoor de complete constructie gaat scharnieren.
BOMECH10021.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Wowly »

Magistraal bedacht!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ik was aan het snuffelen naar scharnieren en kwam toen deze tegen. Deze kan heel dicht tegen de rand geplaatst worden en dus heel strak meedraaien.
De combi spikes en hefboom gaat inderdaad niet werken. Dit is te onstabiel tenzij het wielsysteem van Heatside gebruikt word omdat het verstelpunt daar heel ver naar achteren ligt.

Waar ik ook rekening mee probeer te houden is verplaatsbaarheid voor bijv de ZBA dag. Losse kasten op spikes is makkelijk maar verplicht je ook om de kables met een connector uit te voeren. Daar is natuurlijk erg weinig ruimte voor. Let wel, de hoogteaanpassing zit maar tussen de 5 en 40mm in op het hoogste punt. In de praktijk zal het rond de 20-25mm liggen. Ik wil geen connectoren achterop.
Bij gebruik van vaste scharnieren kun je de kasten bij transport zo plat mogelijk verstellen zodat het geheel net 1 kast word. Eventueel vastzetten met een spanband oid en klaar voor transport.

Nog een aandachtspunt voor mij zijn de looks. De scharnieren aan de voorkant ga ik nagenoeg niets van zien. De steun in het midden wel en achteraan helemaal. Het liefst wil ik, net als de Utopia, de achterste 33%-50% open laten zodat het een zwevend concept lijkt.

Hardop denkend: Dit word nu een beetje een tour de force. Ga ik voor functionaliteit dan kies ik voor 2 scharnieren voor (deze dus) en ergens rond het midden een spike die handmatig te verstellen is. Dit zou je doen door de kast iets te kantelen en dan de spike te verstellen. Kabeldoorvoer vrij ver naar voren zodat je die zo min mogelijk ziet en klaar. Op deze wijze kan ook een andere hoek gekozen worden voor de mid en tweeter afzonderlijk.
Ga ik meer voor show dan is een het hefboommechanisme een optie. Functioneel hetzelfde als de spikes oplossing alleen vele malen complexer. De verstelling is uiteindelijk wat makkelijker en vele malen stoerder. Nadeel vind ik natuurlijk de complexiteit en het feit dat ik meer moet verbergen. Als je tussen de kasten kijkt en je ziet alleen een dunne spike dan hoef je die niet te verbergen. Een hefboomconstructie zul je net als Focal moeten verstoppen achter een gordijntje oid.
Ter illustratie 2 tekeningen. De mid kast staat op max (40mm) en de tweeter staat op wat het in de praktijk ongeveer zal zijn. Wat je goed in de gaten moet houden is dat dit natuurlijk ultra closup is onder een ideale hoek. Daarom schets 3 erbij waar je het meer realistisch ziet in perspectief en op afstand. De spikes die ik heb zijn zwart en maar iets van 4mm diameter, heel slank dus.

Ik zit heel erg op de wipstoel tussen stoer en praktisch...

edit - link aangepast.
Bijlagen
Discovery - Hefboom sideview.jpg
Discovery - Spikes sideview.jpg
Discovery - Spikes overview.jpg
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 28 jan 2011, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Nog even iets. Bij de Focal's hebben ze nog iets heel slims gedaan. De kast zelf is bijv op onderstaande foto wit (bij mij fineer) maar de "deksels" van alle kasten zijn zwart. Als je dichtbij kijkt zie je dat die deksels zelfs iets uitsteken.
Bij mijn kasten moet ik nog een 4mm afdekplaatje maken voor alle kanten. De deksels wil ik dan aan de randen iets afronden en spuiten net als de voorkant. Door de afronding komt er een mooiere afscheiding tussen het fineer en de lak.
Afbeelding
Bijlagen
Focal_Maestro_Utopia_En_Ecoute_04.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door RobertD »

Ik ben niet zo van de Sketchup en Autocad... maar zou het niet zo kunnen? :idea:
IMG.jpg
Het idee is dat je in de tweeterkast een spindel plaatst waar een blokje overheen beweegt door aan de slinger ( à la Focal ) te draaien.
De spindel hangt aan de uiteinden in een lager.
Het blokje glijdt langs de driehoekige "zwaarden" die gemonteerd zitten aan de bovenste en onderste kast.

Voordeel is dat je met één beweging beide kasten verstelt.
Je kunt het blokje als een soort "H" met in het midden een gat met schroefdraad maken. Gebruik bijvoorbeeld teflon, dat glijdt prima en is redelijk makkelijk te bewerken.

Als "scharnier" kun je een dubbelgevouwen plak rubber gebruiken. Dan is de koppeling tussen de kasten niet zo hard.
Ik heb alleen geen idee of je rubber stevig aan hout kunt lijmen en hoelang de vouw in het rubber heel blijft.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Brilliant minds think alike zeggen we dan. Want dit idee had ik dus ook (ben het nu aan het uitwerken in Sketchup. Dit maakt het een stuk eenvoudiger (geen scharnerpunten), minder druk op een enkel hefboompje/scharnierpunt en hetgeen je ziet is ook netjes. Dit oogt veel meer solide. Ik vermoed dat er ook minder moeite nodig is om de hendel te verdraaien.
Wat de rubber rand voor betreft zou ik ook niet durven zeggen. Vooralsnog hebben eerder genoemde scharnieren mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase projectnaam "Discovery"

Bericht door Vinculum »

Ok we zijn er uit. Dit gaat het worden!

Deze scharnieren voorop en dan de constructie uit de video.
Afbeelding

Op een afstandje ziet dat er dan ongeveer zo uit:
Bijlagen
Discovery.mov.zip
(106.03 KiB) 63 keer gedownload
Discovery - Focuspoint mechanism.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”