Ombouw Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Probleem is je concurrentie :D Yarland bv biedt buizenversterkers aan voor een 300 euris. Geen idee of daar een beetje goede componenten zoals goede koppel c's in zitten, maar als je er ook nog wat aan wilt verdienen wordt de marge wel heel krap.

Zelfbouw audio moet je doen voor het plezier, tegen commerciele apparaten is financieel niet op te boksen. Over boksen gesproken, luidsprekers zijn hier een uitzondering op..
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik heb nog een vraag:

In mijn schema zit als volumepot een 470k pot. ik heb ondekt dat dit niet de beste is.
op sommige punten loopt hij niet gelijk. nu zie ik bij AE Europe dat de Alps niet verder gaan dan 100k log.

kan ik deze wel gebruiken?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

100k is prima.

Kijk ook even bij Conrad, daar kan die ALPS weleens goedkoper zijn.

Ik haal ze zelf vaak van Ebay, je moet alleen geduld hebben tot zo'n ding uit HongKong in je brievenbus ligt.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

RobertD schreef:
100k is prima.

Kijk ook even bij Conrad, daar kan die ALPS weleens goedkoper zijn.

Ik haal ze zelf vaak van Ebay, je moet alleen geduld hebben tot zo'n ding uit HongKong in je brievenbus ligt.
Moet ik log of lin kiezen?? zie het al.... log dus :)
Dit ga ik toch al laatste nog maar even aanpassen in de versterker. Ik hoop alleen dat ik hem erin krijg. hij lijkt me wel wat groot.
Wat dat betreft is de plaats van mijn volume achteraf niet zo slim gekozen, hij zit nogal dicht op de stuurbuis.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Gewoon proberen, bij mij paste die ook maar net, maar net aan is genoeg immers? Veel groter dan de originele volumepot is die ALPS trouwens niet. De mijne heb ik in Groningen bij een elektronikazaak gekocht maar bij Conrad is diezelfde ALPS €10,00 goedkoper. Doen dus!
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik heb hem besteld... dus nog 1x prutsen :) dat plastic dingetje wat er nu in zit kan echt niet.

Weet iemand iets van de originele buizen af? wat zit er in?
Op de stuurbuisjes staat het merk Hitatchi is dat eigelijk wat? of kan ik beter een paar JJ's kopen, die zijn zo duur niet. 8,00 per stuk zag ik. Op de EL84-ers staat niets meer.

Ik wil hem nu ook wel zo goed mogelijk maken, maar dure telefunken ecc83-ers van 40euro of meer gaat me te ver.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Die stuurbuisjes zijn ECC83. Die van JJ hoor en lees ik goede berichten over. Evenzo over de EL84 van JJ.

Je kunt op Ebay of Marktplaats ook nog weleens wat vinden. Met name ECC83 zijn goed verkrijgbaar. Laat je inderdaad niet verleiden tot het betalen van de hoofdprijs voor een stel Telefunkens, vaak zijn die dingen al helemaal opgebrand. Nieuw in doos betalen sommige mensen kapitalen voor een Telefunken ECC83 met ruitje in de bodem.
Koop gewoon lekker nieuwe JJ's. Dan kun je er weer jaren tegen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Helemaal met de spreker eens, geen dure zogenaamde NOS maar lekker JJ's er in. Prima betaalbare buis.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Pmh123 schreef:
Weet iemand iets van de originele buizen af? wat zit er in?
Op de stuurbuisjes staat het merk Hitatchi is dat eigelijk wat? .
Bij mij zaten er Haltron en Mitsubishi in.
Ik heb ze niet kritisch beoordeeld, want die dingen zaten er al zò lang in, de eigenaar zei dat één van de stuurbuizen ooit vervangen was, de rest was dus zo oud als de versterker...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

En mijn 5AR4 is ook van Hitachi en nog steeds origineel. Ik vraag me trouwens af of de kwaliteit van de gelijkrichtbuis effect (brom, geluid) heeft op de prestaties van de versterker?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Ik denk dat een slechte gelijkrichter hooguit kan leiden tot ruis.

Wel heb ik eens een 5U4 ofzo vervangen door een 5Y3 en dat leidde tot een prettiger geluid. Waarschijnlijk was de spanningsval over de gelijkrichter kleiner, wat leidde tot meer headroom.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik ben heel blij met mijn versterker, en ben ook niet van plan deze weg te doen.
Hij staat gewoon lekker in de huiskamer.

Dus waarom niet een nieuw setje JJ's erin. Voor 56,- euro heb ik alles nieuw en kan ik er jaren tegen neem ik aan. die gelijkrichtbuis laat ik nog maar zitten. dat ding is gelijk weer 18 euries meer.

Morgen of overmorgen zal die ALPS-pot wel binnen zijn, nog 1 avondje zweten om die erin te krijgen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

De 5AR4 is hetzelfde als een GZ34, ook leverbaar van JJ.
Wanneer ik bij AE-Europe 4 EL84's, twee ECC83's en een GZ34 even vlug optel, ben je voor 63 euro ex BTW klaar.

De GZ34 is daar EUR 11,90 ex BTW.

http://www.ae-europe.nl/Buizenlijst.htm
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Wat me trouwens opvalt in het schema is dat de twee weerstanden van 270k die achter de ontkoppel condensatoren 0,22uF het zelfde zijn.

Kan me iets herinneren een poos geleden over deze schakeling dat deze juist niet gelijk moeten zijn oid.

Ik ben nu ook een buizen amp aan het maken met een soort gelijke schakeling maar dan met een extra buis ervoor.

http://www.drtube.com/schematics/ai/ai800.gif

Bij deze schema zie je ook dat de twee weerstanden verschillend zijn. 150k en 130k namelijk.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Dat heeft te maken met de exacte balans tussen de bovenste helft en de onderste helft van de schakeling.
Wanneer de buizen oneindig zouden versterken, dan kunnen die weerstanden precies gelijk zijn. Theoretisch moet je dus de bovenste helft en de onderste helft met een scoop afregelen op gelijke versterking. Dan komt je signaal mooi symmetrisch uit de uitgang.

In een artikel van Peter van Willenswaard kun je echter lezen dat je dan ook een hoop emotie uit de muziek wegneemt. Ik heb deze schakeling zelf ook gebouwd in twee versterkers, met identieke weerstanden. Die klinken fantastisch en ik kan op de scoop het verschil tussen de bovenste en onderste helft van een sinus niet terugvinden.

In het voorbeeld van Tubehead wordt op de plaats van de fasedraaier een ECC82 gebruikt. Die heeft iets minder versterking dan een ECC83, dus wellicht dat het hier wel van belang is om de weerstanden aan te passen. Wat je overigens wel kunt overwegen, Tubehead, is om de twee helften van de ECC82 elk een eigen kathodeweerstand te geven en de kathodeweerstand van de onderste buishelft te ontkoppelen met een elco. Dan wordt de versterking van die triode veel groter, en dat is de bepalende factor. Je kunt dan die drie weerstanden om te beginnen gelijk maken aan elkaar. ( in het EL84 project op http://www.dhtrob.com wordt ook een fasedraaier met ECC82 toegepast, daar is wel een correctieweerstandje opgenomen.)

Jij hebt toch een topic over die EL34 versterker, buishoofd? Nog niets nieuws toegevoegd?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Dat heeft te maken met de exacte balans tussen de bovenste helft en de onderste helft van de schakeling.
Wanneer de buizen oneindig zouden versterken, dan kunnen die weerstanden precies gelijk zijn. Theoretisch moet je dus de bovenste helft en de onderste helft met een scoop afregelen op gelijke versterking. Dan komt je signaal mooi symmetrisch uit de uitgang.

In een artikel van Peter van Willenswaard kun je echter lezen dat je dan ook een hoop emotie uit de muziek wegneemt. Ik heb deze schakeling zelf ook gebouwd in twee versterkers, met identieke weerstanden. Die klinken fantastisch en ik kan op de scoop het verschil tussen de bovenste en onderste helft van een sinus niet terugvinden.

In het voorbeeld van Tubehead wordt op de plaats van de fasedraaier een ECC82 gebruikt. Die heeft iets minder versterking dan een ECC83, dus wellicht dat het hier wel van belang is om de weerstanden aan te passen. Wat je overigens wel kunt overwegen, Tubehead, is om de twee helften van de ECC82 elk een eigen kathodeweerstand te geven en de kathodeweerstand van de onderste buishelft te ontkoppelen met een elco. Dan wordt de versterking van die triode veel groter, en dat is de bepalende factor. Je kunt dan die drie weerstanden om te beginnen gelijk maken aan elkaar. ( in het EL84 project op http://www.dhtrob.com wordt ook een fasedraaier met ECC82 toegepast, daar is wel een correctieweerstandje opgenomen.)

Jij hebt toch een topic over die EL34 versterker, buishoofd? Nog niets nieuws toegevoegd?
Je haalt me de woorden uit mond Robert: Hoe is het met de bouwerij TH?
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Pff dat gaat me allemaal ver hoor iets te weinig kennis van buizen en versterkers, ik weet alleen dat het schema wat ik gebruikt heb lekker klinkt. Ik ga dat setje JJ's proberen om te kijken of het misschien nog beter kan. ik weet niet hoe de status van de buizen is die ik nu heb, ik kan ze niet meten.

Misschien vallen de JJ's wel tegen, dan gaan de oude er gewoon weer in :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Als je nieuwe buizen in je versterker stopt, geef ze dan even de kans om in te spelen. Je zult merken dat de klank verandert naarmate de buizen wat langer in gebruik zijn. Een uurtje of 10 - 20 heb je snel nodig.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

RobertD schreef:
Als je nieuwe buizen in je versterker stopt, geef ze dan even de kans om in te spelen. Je zult merken dat de klank verandert naarmate de buizen wat langer in gebruik zijn. Een uurtje of 10 - 20 heb je snel nodig.
Oke dus dat verhaal van "inspelen" is geen onzin?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Nope
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Vandaag de JJ's binnen gekregen. klinken wel goed, al merk ik niet zo veel verschil. iets helderder geluid geloof ik. Ook heb ik het idee dat ze in de bassen er op een bepaalde frequentie wat extra uitspringen (overheersen). Maar ik zal ze eerst eens een aantal dagen laten spelen.

Wat ik wel zie is dat er 1 van de 4 EL84 buizen heftig :shock: opgloeid bij het aanzetten en zakt snel op normaal nivo. mijn oude buizen hadden dit niet. is die buis slecht????? ziet er een beetje eng uit.
Laatst gewijzigd door Pmh123 op wo 31 mar 2010, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Pmh123 schreef:
Wat ik wel zie is dat er 1 EL84 buis heftig opgloeid bij het aanzetten en zakt snel op normaal nivo. mijn oude buizen hadden dit niet. is die buis slecht????? ziet er een beetje eng uit.
Dat verschijnsel ken ik wel, maar bij EL84 van JJ heb ik dat nog nooit meegemaakt.. Op zich is het niet schadelijk, maar dan doen àlle buizen van dat type dat (ik ken het b.v. van Philips ecc83), en niet maar ééntje..
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

vanmiddag een hele middag bezig geweest om mijn alps pot erin te zetten. halve versterker uit elkaar om uiteindelijk toch tot de conclusie te komen dat het echt niet past :evil:

als ik een nieuw gat zou maken een 4cm verderop zou het gaan, maar dat ga ik natuurlijk niet doen. ik had nog een andere pot liggen (zelfde als de eerste) en die er maar ingezet. hopen dat de gelijkloop beter is.

Weet iemand hoe ik het volume kan aanpassen? nu werkt het op een klein stukje. ik zou liever wat verder willen opendraaien. ik bereik dit wel door de Ipod heel zacht te zetten. Maar is er geen andere oplossing? een weerstand ergens ofzo?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Als je het regelbereik wat comfortabeler wilt maken kun je tussen de pot en de aarde nog een weerstand zetten. Dan haal je het maximum haalbare volume wel niet meer, maar dat lijkt me hier geen probleem ;)
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door telefunken »

waarom plaats je op de potmeter plek geen keuze knop.
en een nieuw gat maken voor de volumepot.
Plaats reactie