Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
De phase Laag mid is prima maar mid hoog is slecht.
Bedankt Rob,

maar wat heet 'slecht'.
Als ik de het faseverloop bekijk dan lopen de fasehoeken van beide units mooi gelijk tussen 600 en 4000 hz (paars omrande gebied).
Alleen zijn ze constant zo'n 50° verschoven van elkaar (uitlijning units).

Maak ik hier een foute beredenering?

Hieronder de curve met uitsluitend mid en hoog.
Bijlagen
Concave06lspcad fase2.PNG
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Hoi Ed,
asterduc schreef:
De data die gebruikt is voor de simulatie is gemeten met het Clio systeem. Voor de tweeter en middentoner is dat on-axis op 60 cm afstand. Voor de woofers en de passieve straler op 6 cm afstand in het hart van de units. Deze data is geimporteerd in lspcad.
Hoe kom je aan de fase informatie van de units? Wordt deze mee gemeten (en heb je dan een faktor 10 verschil in fase info), of laat je deze bepalen door je simulatie programma (die brengt de fases terug alsof je op 0 cm hebt gemeten)? Het is belangrijk dat de fase informatie gebasseerd is op dezelfde afstandsmeting. Je hebt er nu zeg 54cm afstandsverschil tussen zitten. Als je deze 54cm als een halve golflengte delay verondersteld, komt dat overeen met zeg 320Hz. Daar waar je in je filter denkt in fase te zijn op basis van deze metingen, kom je dus juist uit op tegenfase!

Dat geeft ook het verschil tussen je berekende en gemeten curves.

Ik blijf erbij dat een ritje naar een dode kamer toe een hoop uitsluit. Je kan op een punt meten wat overeenstemt met de luisterplaats, en alle fases, groupdelays en baffle steps zijn meteen goed. Ik heb er zelf profijt van, en hoef nooit en te nimmer aan de metingen te twijfelen, en kan mijn eigen metingen thuis in de juiste context plaatsen.

Een truc is 2 units los alswel samen (in fase en uit fase) te meten. Door met de group delay te spelen, kan je je verzekereren dat op basis van de fase van de losse units, je simulatie programa een correcte optelling uitvoert.

Grtn,
Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Hoe kom je aan de fase informatie van de units?
Dag Marc,
de info is geexporteerd uit de Clio meting. De fase wordt mee opgenomen tijdens de MLSSA meting.
De afstand van de unit tot de microfoon speelt daar volgens mij geen rol omdat de meting pas start (dat stel ik manueel in binnen het tijdvenster) vanaf dat de eerste toon bij de microfoon toekomt. Ik heb net mijn oude PC terug opgestart en ga deze bewering nogmaals nachecken.
marc.heijligers schreef:
Ik blijf erbij dat een ritje naar een dode kamer toe een hoop uitsluit.
weet ik Marc, maar ik kan in de week absoluut geen tijd vrijmaken om dat uit te voeren. De enige vrije tijd die mij ter beschikking staat is na een lange werkdag of op zondag.
Daarnaast wil ik ook eerst graag leren wat met die data te doen valt. Zodoende kan ik beter voorbereid en met meer kennis van zake de reflectiearme ruimte intrekken.

Groeten,
Ed.
marc.heijligers

asterduc schreef:
marc.heijligers schreef:
De fase wordt mee opgenomen tijdens de MLSSA meting. De afstand van de unit tot de microfoon speelt daar volgens mij geen rol omdat de meting pas start (dat stel ik manueel in binnen het tijdvenster) vanaf dat de eerste toon bij de microfoon toekomt. Ik heb net mijn oude PC terug opgestart en ga deze bewering nogmaals nachecken.
Da's dan duidelijk, je verwijdert de delay zoveel mogelijk uit je metingen. Dan zou het moeten kloppen voor laag-mid.

Voor watbetreft mid-hoog, bij de zeg 3kHz wordt je golflengte al vrij klein (10cm). Een 5cm verschuiving van een golf t.o.v. elkaar betekent het verschil tussen optellen of aftrekken. Als je met je microfoon niet op 1 plaats meet, dan kan je die fout maken.

Ik heb zelf samen met Paul Vancluysen enorm gestoeid met het verkrijgen van goede metingen. Zoals al gezegd, een keertje naar de anechoische kamer, problem solved.

Als je net meet zoals Rob Dingen (microfoon op hoogte plaatsen voor de unit op een vaste afstand van de units), EN je maakt door verschuiven van de FFT naar de start van de impulse response een mimimum fase, dan krijg je net zoiets als op:
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... b/rob.html

Zoals je ziet, amplitude matig zijn de metingen van Rob praktisch gelijk aan de metingen van de dode kamer (m.u.v. het laag, maar dat is logisch). Echter, de berekende minimum fase begint weg te driften van de gemeten fase (in tegengestelde richting voor bijv. de tweeter en midrange), doordat de afstandsverschillen tussen de units onderling niet goed meegenomen worden bij de 50cm metigen. In dit geval blijft dat beperkt tot een zeg 30 graden deviatie, en daar valt in de praktijk prima mee te werken, echter de tegenfase simulatie zal daar flink door veranderen.

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

--- Marc, je bent me voor, hoedanook, ik had dit net klaar en ga het vooralsnog even publiceren omdat ik meen dat sommigen hier baat bij kunnen hebben.---

Ik heb de Clio data opnieuw opgeroepen en de tijdsbasis (delay) op 4 verschillende punten ingesteld.

Wat dit wil zeggen is het volgende.
Er vertrekt een signaal bij de speakerunit. De microfoon staat op een afstand van de unit opgesteld (in bijgevoegd voorbeeld op 62,5 cm).

Het meetsysteem begint onmiddelijk te meten, maar er is nog geen signaal.
Op het moment dat de eerste puls aan de microfoon toekomt zie je een plotse stijging van de response in het tijdsvenster.
Binnen een MLS systeem zoals Clio kun je het start- en stoppunt van de meting zelf instellen.

Het beginpunt is natuurlijk belangrijk voor de fase interpretatie.
Het stoppunt zorgt er voor dat de meting zo weinig mogelijk door reflecties kan worden beinvloed. Hoe korter de duur van de meting, hoe minder kans op reflecties, maar je bent dan ook beperkt in het meten van lage frekwenties, omdat die lange golven nog niet helemaal zijn toegekomen. Bij de meting op bijgevoegd voorbeeld is dat 500 hz. Dat is in theorie, in de praktijk ga ik steeds uit van het dubbele van deze frekwentie.

Op bijgevoegd voorbeeld is nu duidelijk te zien wat Marc claimt. Afhankelijk van de afstand unit - microfoon, is ook de face onjuist.
De simulatiesoftware zou dit kunnen corrigeren, maar dat geniet niet mijn voorkeur omdat ik voorstander ben om vanuit een goede basis te vertrekken.
Wat ik probeer te doen is om het beginpunt bij alle 4 de units net hetzelfde te maken. Ik dacht daar aardig in geslaagd te zijn. Maar de 50° faseverschuiving tussen de midunit en de tweeter trekken dit in twijfel.

Grafieken:
De eerste grafiek geeft het tijdsvenster weer. Duidelijk is te zien op welk punt de eerste puls binnenkomt (vertikale stippellijn). Op dat punt wordt het begin vastgeklikt.
Ook het eindpunt is hier te zien (lijn gaat terug van zwart naar rood). Dit eindpunt had ik evengoed wat later kunnen nemen, net voor die grotere storing op 4,8 msec.

De tweede grafiek geeft het gemeten faseverloop weer bij de 4 verschillende tijdsinstellingen. Wat ik belangrijk vind is dat de vorm van de faselijn bij deze verschillende instellingen hezelfde blijft. De waarde echter is verschillend. Logisch natuurlijk, want het geluid komt iets vroeger of later toe.

Uit deze kleine proef leer ik nu dat het uiterst belangrijk is om het beginpunt zeer juist in te stellen om zodoende een representatieve simulatie door te kunnen voeren.
Ik doe dit meestal op het zicht in het meetvenster, maar aangezien op het meetsysteem ook de afstand is weergegeven, zou het opmeten van de daadwerkelijke afstand tijdens de meting een nauwkeuriger startpunt kunnen geven.

Ed.
Bijlagen
instelling tijdsvenster.PNG
instelling tijdsvenster 2.PNG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
Uit deze kleine proef leer ik nu dat het uiterst belangrijk is om het beginpunt zeer juist in te stellen om zodoende een representatieve simulatie door te kunnen voeren.
Ik doe dit meestal op het zicht in het meetvenster, maar aangezien op het meetsysteem ook de afstand is weergegeven, zou het opmeten van de daadwerkelijke afstand tijdens de meting een nauwkeuriger startpunt kunnen geven.
jaja, vergeet het maar! :(

ik heb de microfoon op precies 1200mm van de frontplaat (gemeten ter hoogte van de mid unit) geplaatst en dan de middentoner opgemeten.

Zoals gezegd is de afstand tussen frontplaat en microfoon 1200mm. De afstand tussen membraan en microfoon loopt van 1200mm en 1215 mm.

Als ik met het Clio 3 systeem meet dan geeft het systeem de eerste puls weer na 1176 mm :shock:
Ter vergelijk doe ik de test over met Clio 4, een nieuwere versie. Beide gebruiken dezelfde meetkaart.
Nu komt de puls binnen op 1240 mm. :shock: :shock:

Je zult begrijpen dat ik nu even het noorden kwijt ben.
Hoe kom ik nu aan een representatieve fase meetcurve :?
Bijlagen
Vergelijk Clio 3 vs Clio 4.PNG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De oplopende meetcurve, zoals eerder gepost, en bekritiseerd, is een resultaat van een te laat gekozen tijdspunt. Daar ben ik me nu reeds van bewust.

Maar op welk punt moet het dan wel genomen worden?

- alvorens een eerste signaal gedetecteerd wordt
- wanneer reeds een klein signaal aanwezig is
- net voor de detectie van de grote puls.

Hierbij nog een voorbeeld waarbij het startpunt verschillend is gekozen.
De gele lijn is de situatie wanneer nog geen signaal aanwezig is.
Bij de andere drie lijnen is reeds een zeer zeer klein signaal gedetecteerd.
Bijlagen
Verschillend tijdsvenster1.PNG
Verschillend tijdsvenster2.PNG
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 25 nov 2007, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hierbij nog een MLS meting met Clio 4 van het gehele Concave systeem, met filter, gemeten op 4 verschillende afstanden, nml 60, 100, 150 en 300 cm.

Het tijdsvenster heb ik ditmaal ingesteld op het punt, net voordat er signaal gedetecteerd wordt.

Op het eerste zicht lijkt mij de fasecurve mooi te verlopen. Op 5 Khz zie ik een onregelmatigheid die ook in de frekwentiecurve terug te vinden is.
Bijlagen
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 300 cm.
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 300 cm.
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 150 cm.
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 150 cm.
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 100 cm.
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 100 cm.
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 60 cm.
Frekwentie en fase meting met Clio 4, microfoon op 60 cm.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
Op 5 Khz zie ik een onregelmatigheid die ook in de frekwentiecurve terug te vinden is.
... en niet toevallig is die ook te zien op de simulatie met de tweeter fasecurve.
Bijlagen
Faseprobleem 5khz.PNG
LMS meting ConRJ06 op 150cm 5khz.PNG
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ed

Ik ken het clio systeem niet maar stel dat je hem goed zet op de tweeter dus bijv 1200mm.
Je meet de tweeter en daarna de mid met dezelfde instellingen.
Volgens mij heb je dan een betrouwbare meting voor filter simulaties.

Mark volgens mij zijn de phase metingen niet van mijn meet apperatuur maar van speakerworkshop.

Rob
marc.heijligers

Rob Dingen schreef:
Mark volgens mij zijn de phase metingen niet van mijn meet apperatuur maar van speakerworkshop.
Rob, klopt inderdaad (er stond "de berekende minimum fase").

Wat ik daarmee wil zeggen is dat deze niet overeen komt met een gemeten fase response zoals bij een vaste microfoon positie, vanwege afwijkingen in meetafstand en/of montage afstand.

M.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,

Volgens mij heb je een nieuw speeltje? Pagina na pagina met metingen :lol:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Ed,
Volgens mij heb je een nieuw speeltje? Pagina na pagina met metingen :lol:
haha, nee hoor. Dat Clio systeem heb ik in 1995 gekocht om mijn gitaren op te meten! :lol:
... maar ik begin er nu pas echt mee te werken :oops:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Ik ken het clio systeem niet maar stel dat je hem goed zet op de tweeter dus bijv 1200mm.
Je meet de tweeter en daarna de mid met dezelfde instellingen.
Volgens mij heb je dan een betrouwbare meting voor filter simulaties.
Daar ben ik gisteren ook nog vanuit gegaan en heb het op die manier gemeten.
Dus eerst de tweeter, perfect on axis op een dikke meter afstand.
Dan de zwanehals rechtlijnig laten zakken totdat hij in lijn staat met het oor op de luisterplaats, zoals Jeroen reeds eerder verklaarde. Dit met behoud van dezelfde afstand.

Doordat het centrum van de middentoner zo'n 20mm achter het centrum van de tweeter staat is de fase een ietsje verschoven en ook minder juist dan bij de tweeter. Ik kon dit door het verschuiven van de delay verbeteren maar heb het niet gedaan om de meting deze keer niet te beinvloeden.

Die gegevens heb ik dan in de simulatiesoft ingegeven.
Hierbij het resultaat zonder filtering.

De tweeter heeft daar bij 5Khz duidelijk ergens last van.

Ed.
Bijlagen
fasemeting 2511.PNG
magmeting 2511.PNG
marc.heijligers

asterduc schreef:
De tweeter heeft daar bij 5Khz duidelijk ergens last van.
Meet ook eens onder een hoek van 15 a 30 graden. Als de dip verdwijnt, dan weet je dat het effect een akoestische reflectie is.

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Meet ook eens onder een hoek van 15 a 30 graden. Als de dip verdwijnt, dan weet je dat het effect een akoestische reflectie is.
Perfecte timing Marc, ik heb net de meetopstelling afgebroken.

Gelukkig had ik die metingen een paar weken terug al eens doorgevoerd, op 60 cm dan wel, maar dat maakt voor deze test weinig uit.
De unit is toen op 30° en 45° gemeten.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
2904 off-axis 60cm.PNG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

5000 hz, 7 cm, moet niet verder meer zoeken zeker?
Bijlagen
68mm.JPG
68mm.JPG (6.48 KiB) 2986 keer bekeken
marc.heijligers

asterduc schreef:
5000 hz, 7 cm, moet niet verder meer zoeken zeker?
De dip is wel erg diep bij de 5000Hz, dus ik verwacht eerder een reflectie welke van verschillende zijdes komt, tegen iets ronds.

Meet eens de diameter van de uitsparing waarin de conus van de tweeter bevestigd zit. 3.44cm?

Marc
Bijlagen
t_r1_577.jpg
t_r1_577.jpg (8.16 KiB) 2975 keer bekeken
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Meet eens de diameter van de uitsparing waarin de conus van de tweeter bevestigd zit. 3.44cm?
38 mm!
Had gekund, maar met 76 mm zou de dip op 4500 hz moeten staan.
Nu is de luchtsnelheid wel hoog in mijn kamer, maar ook niet zo hoog 8)

Ik heb nog een 66000 liggen, die zal ik er volgend weekend eens inzetten en meten. Als het kast-related is moet die het ook hebben.
Laatst gewijzigd door asterduc op di 27 nov 2007, 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoi Ed,

Ik post weinig, maar volg je topic met belangstelling. Je bent nu steeds bezig met het meettechnische plaatje, maar hoe klinktie nu?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Je bent nu steeds bezig met het meettechnische plaatje, maar hoe klinktie nu?
Dag Martijn,
bedankt voor je belangstelling.

Hij klinkt gewoon super, ... vind ik!

Vooral nadat ik de middentoner van één van de kasten juist gepoold heb :oops: na de laatste filterwijziging.

Het laag heeft gewoon meer kracht dan de kwadrant en het midden heeft aanzienlijk meer detail. Het hoog is (nog) niet zo neutraal als bij de Kwadrant.
Alleen mis ik nog een goed dieptebeeld. Daar kwam de kwadrant ook tekort vonden kenners.
En het is nu net dat wat we hier op het spoor zijn vermoed ik.

Ik zou zeggen, blijf het volgen, ik probeer zoveel mogelijk te leren van de input die ik krijg en doe mijn best om vele zaken te meten en te publiceren zodat anderen daar ook uit kunnen leren.

Groeten,
Ed.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

asterduc schreef:
Ik zou zeggen, blijf het volgen, ik probeer zoveel mogelijk te leren van de input die ik krijg en doe mijn best om vele zaken te meten en te publiceren zodat anderen daar ook uit kunnen leren.

Daarvoor hulde 8) .
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ed

De volgende keer dat je gaat meten moet je het nog eens doen zoals ik het zij maar dan de Mic opstellen hart tussen tweeter en mid.
Afstand instellen op het hoog.
Hoog meten en meteen mid meten zonder wat dan ook te veranderen.

Rob
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Mic opstellen hart tussen tweeter en mid.
Afstand instellen op het hoog.
Hoog meten en meteen mid meten zonder wat dan ook te veranderen.
Dat is ook een idee. Op een afstand van een goede meter zit je dan natuurlijk wel wat uit fase tov de luisterafstand, maar de fout wordt nu wel telkens kleiner.
Ik ben benieuwd. Doe ik Zondag.

Ed.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef:
Zorg bij zo'n relatief groot systeem dat je op 2 meter afstand meet minimaal, zodat je alle baffle-effecten en onderlinge faseverhoudingen goed meeneemt in je meting. Absolute fase is niet relevant, zorg dat de fasemeting van de units relatief tov elkaar goed klopt. Als je luisterafstand groter is dan 2 meter, zul je bij opmeten van de verschillende units de microfoon hoogte iets moeten aanpassen. Maak een tekening met lijnen die je vanuit elke unit recht doortrekt naar het denkbeeldige luisterpunt (luisterhoogte en afstand relatief tov de box). Trek door deze lijnen een verticale lijn op de meetafstand van de box. Dan weet je de meethoogte per unit. Zo leg je de onderlinge faserelaties exact vast in je meting. Je hoeft dan achteraf niets te corrigeren, de meetresultaten zijn direct bruikbaar voor filterontwerp.
Even mezelf herhalen, het is analoog aan het advies van Rob Dingen, met aanvullend advies om te corrigeren voor de werkelijke luisterafstand. Of je nu op 1 of 2 meter meet zoals ik hier aangaf, de methode blijft hetzelfde.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”