asterduc schreef:marc.heijligers schreef:De fase wordt mee opgenomen tijdens de MLSSA meting. De afstand van de unit tot de microfoon speelt daar volgens mij geen rol omdat de meting pas start (dat stel ik manueel in binnen het tijdvenster) vanaf dat de eerste toon bij de microfoon toekomt. Ik heb net mijn oude PC terug opgestart en ga deze bewering nogmaals nachecken.
Da's dan duidelijk, je verwijdert de delay zoveel mogelijk uit je metingen. Dan zou het moeten kloppen voor laag-mid.
Voor watbetreft mid-hoog, bij de zeg 3kHz wordt je golflengte al vrij klein (10cm). Een 5cm verschuiving van een golf t.o.v. elkaar betekent het verschil tussen optellen of aftrekken. Als je met je microfoon niet op 1 plaats meet, dan kan je die fout maken.
Ik heb zelf samen met Paul Vancluysen enorm gestoeid met het verkrijgen van goede metingen. Zoals al gezegd, een keertje naar de anechoische kamer, problem solved.
Als je net meet zoals Rob Dingen (microfoon op hoogte plaatsen voor de unit op een vaste afstand van de units), EN je maakt door verschuiven van de FFT naar de start van de impulse response een mimimum fase, dan krijg je net zoiets als op:
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... b/rob.html
Zoals je ziet, amplitude matig zijn de metingen van Rob praktisch gelijk aan de metingen van de dode kamer (m.u.v. het laag, maar dat is logisch). Echter, de berekende minimum fase begint weg te driften van de gemeten fase (in tegengestelde richting voor bijv. de tweeter en midrange), doordat de afstandsverschillen tussen de units onderling niet goed meegenomen worden bij de 50cm metigen. In dit geval blijft dat beperkt tot een zeg 30 graden deviatie, en daar valt in de praktijk prima mee te werken, echter de tegenfase simulatie zal daar flink door veranderen.
Marc