[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, ik ben niet zo snel en werk ook nog bij PostNL.Walt schreef:Zijn de testfilters al gereed?
Gr. Walter
Dat is dus dubbelop, en voor Ray een strop.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Geeft Ray wel tijd om beide kasten af te maken, voetplaten en units monteren en tijdelijke aansluitdraden voorzien.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het topic is destijds gestart in April 2013.
Ik denk dat we de 3 jaar wel gaan volmaken...
Ik denk dat we de 3 jaar wel gaan volmaken...
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik bedoel alleen te zeggen: Walt maakte ooit gewoon alvast de filters toen hij nog geen units en nog geen hout had.
Ik kan in dit geval wel een filter solderen, maar zonder onderdelen wordt dat gewoon een bergje losse soldeerklodders. De onderdelen zijn in bestelling, doch nog niet gearriveerd.
Ik kan in dit geval wel een filter solderen, maar zonder onderdelen wordt dat gewoon een bergje losse soldeerklodders. De onderdelen zijn in bestelling, doch nog niet gearriveerd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Je had hier ook alles kunnen lenen natuurlijk...
Groetjes walter
Groetjes walter
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
2 * 1mH5 (dundradig spoeltje, 0,5 of 0,7 mm)Walt schreef:Je had hier ook alles kunnen lenen natuurlijk...
Groetjes walter
4 * 0mH33 (0,5 of 0,7mm)
2 * 2R7 5W
2 * 1R5 5W
4 * 100uF bipolair
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zo, wat een opmerkelijke discussie hier
Een 2e orde filter kan goed wanneer een unit heel breedbandig is. Maar wat nogal belangrijk is bij een top ontwerp is de fasegelijkheid in het overnamegebied en een stukje daarbuiten. Een elektrisch 3e orde opzet kan daarbij net heel goed uitkomen, 2e orde en een vlakke baffle gaan immers zelden goed samen. Toch begrijp ik het punt van Walt wel, een extra condensator is nog niet eens het grote probleem, maar de extra condensator in een 3e orde filter heeft vaak een behoorlijk grote waarde. Dat gaat aardig in de papieren lopen bij een duurder type condensator.
Maar zoals iedereen weet gaat Leo de weg van meten, simuleren en op basis van die cyclus bepalen welke filter topologie de voorkeur verdiend, wat vervolgens met luisteren gecheckt, geëvalueerd en geëvolueerd wordt.
Edit: 2 pagina's terug staat een filter met 3,9 en 8,2 uF. Die laatste is waar ik op doel. Die doet relatief weinig, maar kost het meeste. Maar relatief weinig is natuurlijk relatief
Een goed gekozen filter is relatief goedkoop 
Een 2e orde filter kan goed wanneer een unit heel breedbandig is. Maar wat nogal belangrijk is bij een top ontwerp is de fasegelijkheid in het overnamegebied en een stukje daarbuiten. Een elektrisch 3e orde opzet kan daarbij net heel goed uitkomen, 2e orde en een vlakke baffle gaan immers zelden goed samen. Toch begrijp ik het punt van Walt wel, een extra condensator is nog niet eens het grote probleem, maar de extra condensator in een 3e orde filter heeft vaak een behoorlijk grote waarde. Dat gaat aardig in de papieren lopen bij een duurder type condensator.
Maar zoals iedereen weet gaat Leo de weg van meten, simuleren en op basis van die cyclus bepalen welke filter topologie de voorkeur verdiend, wat vervolgens met luisteren gecheckt, geëvalueerd en geëvolueerd wordt.
Edit: 2 pagina's terug staat een filter met 3,9 en 8,2 uF. Die laatste is waar ik op doel. Die doet relatief weinig, maar kost het meeste. Maar relatief weinig is natuurlijk relatief
Laatst gewijzigd door wouter op za 19 sep 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zal het nog een keer voor je herhalen Leo!

pappaleo schreef:Daarom herhaal ik mijzelf nog maar eens een keer:pappaleo schreef:Het lijkt me een goede strategie om een simpel filtertje in elkaar te zetten, meer om de units te beschermen dan om er kwaliteit mee na te streven, en ze dan eens een poosje op hun donder te geven. Laat ze maar eens werken, eruit dat luie zweet![]()
![]()
Dan meten we de boel opnieuw op en gaan serieus aan de slag.
Laatst gewijzigd door FR_Aad op za 19 sep 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ligt het al klaar, Walter ?pappaleo schreef:2 * 1mH5 (dundradig spoeltje, 0,5 of 0,7 mm)Walt schreef:Je had hier ook alles kunnen lenen natuurlijk...
Groetjes walter
4 * 0mH33 (0,5 of 0,7mm)
2 * 2R7 5W
2 * 1R5 5W
4 * 100uF bipolair
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik begrijp dat het reeds besteld is, dus lijkt me niet meer nodig.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Beetje jammer trouwens, een 100uf elco in serie met die mid. Ik heb nog 4 stuks 100uf MKP liggen maar dat is volgens jullie vast onzin en niet beter dan een elco. Ik had deze trouwens gerust voor een echt vriendenprijsje weg willen doen, maar na al die bijdehandte reacties zou ik niet weten waarom... 
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Walter !!!!Walt schreef:Beetje jammer trouwens, een 100uf elco in serie met die mid. Ik heb nog 4 stuks 100uf MKP liggen maar dat is volgens jullie vast onzin en niet beter dan een elco.
pappaleo schreef:Daarom herhaal ik mijzelf nog maar eens een keer:pappaleo schreef:Het lijkt me een goede strategie om een simpel filtertje in elkaar te zetten, meer om de units te beschermen dan om er kwaliteit mee na te streven, en ze dan eens een poosje op hun donder te geven. Laat ze maar eens werken, eruit dat luie zweet![]()
![]()
Dan meten we de boel opnieuw op en gaan serieus aan de slag.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Weet je wat, herhaal ik het ook nog een keer, misschien dat het dan binnenkomt.
En ja, ik onderschrijf dit plan geheel.pappaleo schreef:Het lijkt me een goede strategie om een simpel filtertje in elkaar te zetten, meer om de units te beschermen dan om er kwaliteit mee na te streven,
en ze dan eens een poosje op hun donder te geven.
Laat ze maar eens werken, eruit dat luie zweet![]()
![]()
Dan meten we de boel opnieuw op en gaan serieus aan de slag.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als het doel is de units te laten inspelen dan hang je ze aan roze ruis via een enkele condensator, daar hoef je geen compleet filter voor te bouwen. Naar dit filter gaat dus wel degelijk geluisterd worden... Dus jullie zitten jezelf een beetje, maar dan ook maar een klein beetje, klem te lullen.. 
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, en dan luisteren we er naar. Wat dan nog? Als ik toch nog niet weet welke waarde een condensator of een spoel moet hebben, dan ga ik er toch geen exemplaar van 80 euro inhangen? Dan wacht ik wel tot ik er met het filter uit ben, geëxperimenteerd, geluisterd en gemeten heb en zo voort.
Dan kunnen er uiteindelijk nog wat onderdelen vervangen worden door duurdere exemplaren. Maar dat ga ik toch niet doen in de testfase?

Dan kunnen er uiteindelijk nog wat onderdelen vervangen worden door duurdere exemplaren. Maar dat ga ik toch niet doen in de testfase?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoezo, klemlullen ? we hebben gewoon een plan opgesteld en afgesproken, en dat word stap voor stap uitgevoerd.
Wat is daar mis mee ?
Wat is daar mis mee ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar nu heb je geld uitgegeven aan nieuwe 100uf elcos, terwijl ik vier stuks 100uf mkp op de plank had liggen, had mij logischer geleken om die te lenen, ten eerste is dat gratis en ten tweede zeer waarschijnlijk betere klank...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb tot op heden nog geen cent aan het (test)filter uitgegeven...
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En ik heb hier wel een bergje elko's liggen, maar geen 100uF.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Van alles, maar niet tot 4 stuks 100uF te combineren
