Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en de middentoon behuizing.

Deze kast was oorspronkelijk ontworpen om zo weinig mogelijk staande golven en backwave te genereren.
Tussen 330 en 550 hz zit nog een kleine storing, die zeer envoudig geneutraliseerd kan worden door een minieme hoeveelheid demping in de 2 hoorns achter de unit.

Groen: losse unit op statief

Rood stippenlijn: unit in ongedempte kast

Licht blauw: 20 gram wol in de hoorns achter de unit (10 gram per hoorn)

Donker blauw: 20 gram in de hoorns + 20 gram gevuld in de kamer achter de unit.

Oranje: één laag mini noppenschuiim (10 mm dik) op de bodemplaat en één op de bovenplaat van de kamer + 20 gram wol in de hoorns.

De twee lagen mini noppenschuim zorgen nog voor een kleine afvlakking tussen 330 en 400 hz. De luisterproef zal moeten duidelijk maken of dit wel of niet een beter klankbeeld gaat geven.

Ed.
Bijlagen
ClosedEnclosure4.1.1.1.PNG
ClosedEnclosure4.1.1.2.PNG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
één laag mini noppenschuiim (10 mm dik) op de bodemplaat en één op de bovenplaat van de kamer + 20 gram wol in de hoorns.
en dat ziet er binnenin dan zó uit
Bijlagen
HPIM1343 [1024x768].JPG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mooi weertje vandaag.

Als de zon blijft schijnen en onze RJ er ook nog doorkomt, dan gaan we deze middag in de tuin wat voorbereidende metingen doen om het filter te simuleren.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zo, dat was een fijne namiddag.

toch een hele verhuis zo'n Concaafje op een stelling en de hele santaboetiek van meettoestellen erbij.

maar we zijn tevreden, de metingen zijn vlot verlopen en volgens mij redelijk representatief om in de simulatiesoftware te importeren.

De metingen zijn met ATB Pro zowel als met Clio 4.O uitgevoerd. Er is een near-field meting gedaan alsook een meting op 30, 60 en 100 cm. Zowel met een burst als een punt-per-punt frekwentiemeting.

De tweeter stond 3 meter van de grond. Het eerste obstakel (een taxus haag) stond op net geen 5 meter 90° op de speaker. En ja, die was op de meting te zien, net als het gras trouwens. RJ schrok zich een bult toen hij in Clio de akoestisch gemeten afstand tussen de microfoon en de speaker (1006 mm) kon aflezen, net zoals de afstand naar het gras en terug. Leuk toch!

En de buren? die moeten wel wat gedacht hebben toen er op een rustige zonnige zondagnamiddag plots een aantal 'rare' geluiden door de tuinen gestuurd werden. De katten vond dat in ieder geval helemaal niet grappig.

Ed.
Bijlagen
HPIM1373 [800x600].JPG
HPIM1370 [800x600].JPG
HPIM1364 [800x600].JPG
HPIM1365 [800x600].JPG
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Het blijft `n mooi project om te volgen!

Leuk om te zien dat RJ weer boven water is en zelfs geen hoogte vrees heeft :wink:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en hier een eerste grafiek.

Het zijn alle 4 de units (Reflex woofer en passief membraan heb ik als 1 unit opgenomen, met uitzondering van een enkele near-field meting), deze is gemeten met het ATB Pro systeem.

Als signaal dient een frekwentiesweep. Het gemeten signaal wordt dan opgenomen en niet nabehandeld, dus geen tijdsinstelling. Op de Clio is dat wel het geval, maar die curve volgt nog.

De tweeter heeft een lager signaal toegevoerd gekregen. Tevens is er een 47uF condensator in serie geplaatst om hem van lage tonen te sparen.

De piek bij 77 hz voor de bovenste woofer is de reflectie van de golf op het gras (4,3 meter). Bij de reflex woofer is die minder uitgesproken.

De piek bij 1700 hz is ook herkenbaar bij alle units. Baffle-step?

Dan zijn er nog verschillende piekjes die op elke curve, zij het licht verschoven in frekwentie, terugkomen. Dat zijn volgens mij de reflecties van de stelling en, of, het statief.
Eigenlijk was die stelling niet de juiste oplossing besef ik nu. Beter zou een stelling of steun zijn geweest waarvan het steunvlak kleiner was dan de Concave. Of we hadden de Concave natuurlijk ook groter als de stelling kunnen maken, dan was er ook geen probleem geweest :lol:

Ed.
Bijlagen
Concave 005 metingen ATB Pro.PNG
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

was inderdaad een leuke middag. En tof dat we met ons project steeds -langzaam maar zeker- stapjes vooruit zetten. We zijn er inmiddels al weer meer dan twee jaar mee bezig dus we doen het niet echt snel maar wel des te grondiger..

Afgelopen week wel een tegenslag gehad met betrekking tot de afwerking van de kast en dan met name de bol. Mijn buurman - de werkt als professioneel- 5-assig freezer, zou mij helpen met het maken van de bol. Helaas heeft hij het momenteel zo druk ermee, dat hij mij niet zal kunnen helpen daarmee.

De frontplaat zullen we wel nog gaan maken uit geanodiseerd alu evenals de bodemplaat. De bodemplaat zal ik laten freezen, de frontplaat doen we waarschijnlijk zelf in 2mm dik alu.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Jij pakt het wel erg grondig aan hé Ed :D
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

robbiedobbie schreef:
. Mijn buurman - de werkt als professioneel- 5-assig freezer, zou mij helpen met het maken van de bol. Helaas heeft hij het momenteel zo druk ermee, dat hij mij niet zal kunnen helpen daarmee. .
Ik snap nog steeds niet wat het probleem is... jullie hebben zelf een freesmachine staan. En ik heb het ontwerp al een keer gezien in ArtCam..Dus wat is het probleem???

Kees
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Asterduc,

Als ik zo de respons van de gesloten woofer zie, snap ik eigenlijk niet waarom je nog met een passief membraan zou willen werken. Gesloten komt al behoorlijk laag en als er in de toekomst nog een sub bij komt mis je niks. Het laag kan alleen maar strakker worden met een compleet gesloten bezetting.

mvg,

Martijn
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Als ik zo de respons van de gesloten woofer zie, snap ik eigenlijk niet waarom je nog met een passief membraan zou willen werken.
Heb ik ook verschillende malen overwogen, maar de reden is duidelijk.

Tot op 100 hz lopen ze mooi samen, dan volgt bij de gesloten kast een zachte roll-off. Een octaaf lager (50 hz) zit de gesloten kast 5 db lager, het volgende octaaf (bij 25 hz) zit ie bijna 10 db lager.

Das dus een pak meer bas met de reflex unit en dat geeft een mooie body onderin wanneeer je zonder Sub speelt, en dat doe ik het meeste van de tijd bij mijn eigen set.

Trouwens, ik vond die combinatie van beide systemen wel lekker klinken. Je hebt in het totaalbeeld een zeer lichte roll-off vanaf 100 hz, dat geeft minder boom effect in een kritische ruimte en er blijft nog steeds genoeg drive over. Tevens is het verassend hoeveel sublaag er nog uit die units komt.

De meetcurve bevestigd ook de laagweergave, weliswaar een beetje misleidend door die bult op 75 hz als gevolg van de reflectiegolf.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
CL contra RF.PNG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
robbiedobbie schreef:
. Mijn buurman - de werkt als professioneel- 5-assig freezer, zou mij helpen met het maken van de bol. Helaas heeft hij het momenteel zo druk ermee, dat hij mij niet zal kunnen helpen daarmee. .
Ik snap nog steeds niet wat het probleem is... jullie hebben zelf een freesmachine staan. En ik heb het ontwerp al een keer gezien in ArtCam..Dus wat is het probleem???
ik begrijp je frustratie Kees, maar je wilt niet weten waar ik allemaal mee bezig ben en hoeveel tijd en energie het van mij vraagt om dat allemaal zelf aan te leren.
De frontplaat kan ik hier gerust doen, dat heb ik RJ ook gemeld.

Aan de bol begin ik momenteel niet wegens tijdsgebrek, andere interesses en ook omdat ik geen zin heb om in dat beetje vrije tijd dat ik heb, gestressed achter de PC te zitten. Alhoewel ik het graag zou kunnen, maar nogmaals, ik kan het nu niet aan. Dit is het tweede jaar op rij dat ik geen vacantie heb kunnen nemen, dat zegt genoeg denk ik.

Anderzijds weet ik niet of mijn hobbyfreesje dat wel aankan. De hoogte is kritisch, evenals de offset en het te frezen materiaal.

Hoedanook, RJ vind wel iemand die zijn wensen wat die bol betreft kan uitvoeren en dan komt het wel in orde.

Ed.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

ah, oke! Dan kan ik er me iets bij voorstellen dat je deels met een reflex systeem werkt! Gesloten kom je zonder sub dan net niet laag genoeg en mis je wat punch.

Met piepschuim of klei en polyestermatten met hars kan je ook een bol maken. Je maakt de vorm zoals je die wil met piepschuim of klei en legt daar de matten polyester overheen. Het symmetrisch krijgen is dan het moeilijkste, maar je hoeft in ieder geval niet achter de pc te zitten! :wink:

mvg,

Martijn
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

Waarschijnlijk zullen we al tussen oplossing de bovenkant (tijdelijk?) afwerken met een aantal dichte schijven eventueel van massief hout. Deze zouden we donker kunnen olien/beitsen of zo bij de rest van de kast te matchen.

Dan kunnen we in ieder geval het filter zo goed als mogelijk op punt stellen. Dat de bovenkant afgewerkt is, is belangrijk ivm afstraal gedrag van de tweeter.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zoals reeds eerder gemeld was het aluminium blok binnenin het passieve membraam te zwaar voor onze toepassing.

Dat blok is er toen uitgesneden en vervangen door een zwart kunststofplaatje. Tevens was er toen een originele dustcap langs de voorkant opgelijmd.

Om tot het gewenste gewicht te komen heb ik nu een M8 bout met oversized platte kop op het kunststofplaatje gelijmd (Tec-7).
Op deze bout kunnen nu M8 moeren opgedraaid worden tot het gewenste gewicht is bereikt. In onze afstelling zijn er dat 4.
RJ kan dan later naar wens meer of minder moeren gaan gebruiken om zodoende de laagweergave aan zijn ruimte aan te passen.
Bijlagen
HPIM1401-1 [1280x768].jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yo ed, jij blijft gewoon doorgaan hé! Vind het een goede oplossing. Is dat tec7 zo´n sterk spul?

Jan
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Yo ed, jij blijft gewoon doorgaan hé! Vind het een goede oplossing. Is dat tec7 zo´n sterk spul?
als de tijd het toelaat wel ja. Ik zit er soms aan te denken om mijn werk op te zeggen omdat ik bijna niet meer aan hobbyen toe kom.

Ondertussen speelt één van de kasten al een paar weken. Als filter heb ik tijdelijk een copy gemaakt van de Kwadrant. Dit om de units in te spelen (en ook een beetje uit nieuwsgierigheid :oops: )

Tec-7: ja joh. Als Tec-7 plots niet meer zou hechten, dan zou mijn hele huis instorten vrees ik. Dat Tec-7, bestaat ook van andere fabrikanten, Soudal Fix-all bijvoorbeeld, laat alles op alles kleven.
Herinner je die zware blauwe stenen stijl rondom onze voordeur. Precies, dat 50 kg zware blok hangt boven iedere bezoeker zijn hoofd met 100 gram Tec-7 :lol:

Ed.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:twisted: :twisted:

dat is een geruststellende gedachte :D Ik ken het eigenlijk niet maar zal eens flink gaan googlen :)

jan

Soort nieuwe alles in een kit noviteit wat ik zo lees. Het is wel wat kostbaar vergeleken met een ordinaire montagekit, maar kan idd veel en veel meer
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
... Het is wel wat kostbaar vergeleken met een ordinaire montagekit ...
6 euro per koker las ik vandaag in een plaatselijk reclameblad.
volgens mij betaal je dat ook voor een montagekit.

De Soudal zou je bij jullie toch eenvoudig moeten vinden denk ik. Die wordt in Turnhout geproduceerd. Over de nederlandse vlakte zou je vanuit jouw dakraam de fabriek moeten zien staan. :)

Morgen frezen we vermoedelijk de frontplaat van de Concaves uit een 2 mm dikke aluplaat. Na anodisatie zal die dan tegen de kast worden gelijmd met ... zwarte Tec-7!

Groeten,
Ed.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ej, da's idd even duur! Toch eens wat beter kijken in de lokale store alhier!

Wat mooi is dat het elastisch blijft, dat geeft een goede langeduurhechting.

Jan
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

TEC7 is in Nederland minder goed te verkrijgen dan in Belgie naar ik verneem. Wat ook een sterk spul is, is Sikaflex. Je kunt dit krijgen in een koker voor ~10 euro of in een knijptube voor ~7 euro. Dat spul wordt gemaakt om scheepsdekken aan elkaar te zetten, dus het is behoorlijk onderhevig aan corrosie, zeewater, enorme krachten en dergelijke. Het heeft een treksterkte van 1,8N/mm². Hoeveel is dat bij TEC7 asterduc? Staat dat op de koker? Stel dat de baffle van Ed 20 bij 100 cm is, zou dat betekenen dat je er een baffle van 36700 kilo (!!!) aan kan hangen horizontaal zonder eraf te vallen. Lijkt me ook redelijk sterk om het zo maar te zeggen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Interficior schreef:
TEC7 is in Nederland minder goed te verkrijgen dan in Belgie naar ik verneem. Wat ook een sterk spul is, is Sikaflex. Je kunt dit krijgen in een koker voor ~10 euro of in een knijptube voor ~7 euro. Dat spul wordt gemaakt om scheepsdekken aan elkaar te zetten, dus het is behoorlijk onderhevig aan corrosie, zeewater, enorme krachten en dergelijke. Het heeft een treksterkte van 1,8N/mm². Hoeveel is dat bij TEC7 asterduc? Staat dat op de koker? Stel dat de baffle van Ed 20 bij 100 cm is, zou dat betekenen dat je er een baffle van 36700 kilo (!!!) aan kan hangen horizontaal zonder eraf te vallen. Lijkt me ook redelijk sterk om het zo maar te zeggen.
Sikaflex heb ik al erg veel gebruikt. Het gaat maar beperkt mee en daarom worden de teakdekken van schepen ook om de zoveel jaar gerenoveerd. Wat veel sterker spul is is polyurethaan-lijm met een sterkte van 1000N/vierkante cm. Dat spul heb ik ook gebruikt voor mijn dipoolbaffle. Het is na 5 minuten klemmen al hard en letterlijk onverwoestbaar.

http://www.frenckenweert.nl/producten.p ... lltext=aan

mvg,

Martijn
bartsegers

Bericht door bartsegers »

sterk spul allemaal zeker, maar afschuifsterktec(in de link) is wat anders dan de treksterkte ervan. niet dat die veel minder zal zijn trouwens.
Het materiaal wat je verlijmd zal eerder aan zijn trekspanningen bezwijken dan de kit :D
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gisteren hebben we de tweede kast van het kwadrant filter voorzien.

Kenner zien al direct dat het hier om een straight-forward 12-12/12-12 filter gaat.

en uiteraard gevolgd door een eerste luistertest.
Bijlagen
002 [800x600].JPG
dre

Bericht door dre »

en uiteraard gevolgd door een eerste luistertest.
en....... :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”