3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Ten opzicht van de oude setup was er aanzienlijk meer gain met het nieuwe filter van Ray. Omdat mijn voorversterker pot alleen in kleine stapjes gaat kwam dit erop neer dat het eigenlijk weer net niet zacht genoeg kon worden gezet.

Daarom net de spanningsdeler op de uitgang van de voorversterker aangepast van 4.7K/10K naar 4.7K/39K. Dit werkt een stuk beter, het kan nu ook weer lekker zacht spelen.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

daarom heb ik er een volumeregelaar zonder stapjes in geparkeerd. :wink:
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Heb je een link naar de door jouw toegepaste regelaar?

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

uhmmmm.......

heb jij dezelfde versterker dan?
Walt

Bericht door Walt »

Het merk is in ieder geval hetzelfde alsmede de vorm van de knoppen en de dikte van de frontplaat ook volgens mij, dus grote kans dat jouw regelaar er bij mij ook inpast.

Maar op zich werkt die spanningsdeler ook wel goed hoor. Als ik de 39K nog wat zou vergroten kan ik nog wat meer dempen.

Ik heb trouwens gemerkt dat je beter het signaal in de Audio Research voorversterker hoog kan houden dus pas verzwakken op de uitgang van de pre of ingang van de eindversterker. Dit is beter voor de dynamiek en de signaal/ruis verhouding dan verzwakken op de ingangen van de pre.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

ik ben blij dat mijn AR in de kast staat! :sure:
Walt

Bericht door Walt »

Wil je hem verkopen?

Gr. Walter
dre

Bericht door dre »

alles is te koop,alleen gaan alle audyn refrence caps er uit. :mrgreen:

er zit ook een heel mooie phonotrap in. :sure:
Walt

Bericht door Walt »

Kun je eventueel per PB het exacte type AR en een richtprijsje doorsturen? Welke waarde reference heb je erin zitten?

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Vandaag wat meer kunnen luisteren, de fase op de subamps voor de XLS10 woofers op 0 graden geeft de meeste output rond het crossover punt.

Tevens het lage laag zou wat mij betreft nog wel wat meer power mogen hebben, wellicht een kwestie van het hele laag gewoon wat harder zetten.

Het hoge midden en hoog is nu misschien net wat teveel, misschien ook wel niet. Het is ook weer erg wennen nu het klinkt heel anders dan met de Mini-DSP.

Ik ben benieuwd wat Jeroen ervan gaat vinden. Maar hoe dan ook, na een bezoek van Jeroen weet ik meestal wel weer waar het aan schort en welke kant ik op moet aanpassen.

Bijv. dure pianolak kasten met custom made CNC gefreeste fronten naar de vuilisbak verplaatsen en het geheel gewoon op een plank monteren :mrgreen:

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

je moet extra transparantie niet gaan verwarren met meer mid/hoog en hoog. :wink:

eerst maar eens een paar dagen tegenaan luisteren,misschien even meten.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Vandaag wat meer kunnen luisteren, de fase op de subamps voor de XLS10 woofers op 0 graden geeft de meeste output rond het crossover punt.

Tevens het lage laag zou wat mij betreft nog wel wat meer power mogen hebben, wellicht een kwestie van het hele laag gewoon wat harder zetten.

Het hoge midden en hoog is nu misschien net wat teveel, misschien ook wel niet. Het is ook weer erg wennen nu het klinkt heel anders dan met de Mini-DSP.

Ik ben benieuwd wat Jeroen ervan gaat vinden. Maar hoe dan ook, na een bezoek van Jeroen weet ik meestal wel weer waar het aan schort en welke kant ik op moet aanpassen.

Bijv. dure pianolak kasten met custom made CNC gefreeste fronten naar de vuilisbak verplaatsen en het geheel gewoon op een plank monteren :mrgreen:

Groetjes Walter
Zet het hele laag gewoon een stuk harder, kan toch makkelijk met je subversterker? Als je het dan na een tijdje teveel vindt draai je het weer terug. Je kunt er natuurlijk geen peil op trekken zo, mijn ASP gaat uit van gelijke gain van de eindversterkers. En ja, die fase moet natuurlijk op 0 staan, zou heel vreemd zijn als het in tegenfase meer output levert.
Walt

Bericht door Walt »

Vandaag is Jeroen_d op bezoek geweest. Al vrij snel was duidelijk dat er iets nog niet helemaal lekker zat.

De eerste stap was het harder zetten van het hoog, de weerstand van 5.6ohm hadden we op den duur naar 3.3 ohm gebracht, dit ging wel de goede richting op maar was nog niet helemaal naar Jeroen zijn zin. Wat rommelen met de waarde van de serie condensator van de AMT bracht ook niet de gezochte verbetering.

Daarna viel het Jeroen op dat ik maar liefst 20uF parallel aan de C-Quenze had hangen, dit toen terug gebracht naar slechts 10uF en dit gaf de gezochte verbetering! De laagsectie van mijn filter is hiermee een directe kopie van MOB3W geworden. Hiermee wordt duidelijk dat de 18H52 absoluut niet teveel mag worden geknepen zij het door een te grote serie spoel of parallel condensator.

Daarna nog wat aangepast in de tweeter sectie er zit nu 6.9uF en toch weerde 5.6 ohm in, dit klinkt nu zeer goed!

Volgens Jeroen heb ik nu uieindelijk ook min of meer dezelfde filtering als MOB3W echter verschillende waarden van de componenten door het verschil in impedantie van de AMT tweeters.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klinkt inderdaad heel lekker nu, dit zal veel luisterplezier geven. Nog wel even fatsoenlijke kabels tussen het actieve filter en de laagversterker zetten. :shock:
Walt

Bericht door Walt »

Inderdaad, 5m lange niet goed afgeschermde kabels zijn verre van ideaal.

Even kijken of ik zelf wat ga maken of kant en klare 1.5m kabels kopen.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Voor Jeroen:

Ik heb het laag nu al weer fors zachter staan dan waar we gisteren op uit waren gekomen... :mrgreen:

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als jij het maar mooi vindt! Ik kan het me wel voorstellen, want het gonst op bepaalde frequenties. Zoals we vast konden stellen wordt dit veel beter als je de kasten meer indraait. Alleen, dan gaat je stereobeeld aan de haal, wordt veel te smal en plaatsing en diepte gaan eraan.

Jouw ruimte is ongeveer het minimum wat kan met deze speakers en zou eigenlijk in de andere richting moeten worden gebruikt voor een ideale luisterervaring. Alleen, vanwege de positie van de deuren en de ramen is het onmogelijk om de lengterichting te pakken en ben je gedwongen in de breedte te werken zoals je nu doet. In een tijdelijke setup zou je de baffle met midden en hoog onder een hoek van 15 graden op de baskast kunnen monteren, zodat de bas meer is ingedraaid dan het midhoog.
Walt

Bericht door Walt »

Een nieuwbouw van de kasten is sowieso een keer nodig, want de verlijmde panelen vertonen her en der helaas wat scheuren inmiddels. Beter toch maar gewoon 22mm MDF nemen ofzo denk ik.

Met voorgaande speakers heeft het trouwens wel een tijd in de lengte richting gestaan maar toen zat de grote raampartij achter de speakers dat klonk veel minder goed.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is het probleem. En de muur in de andere richting is niet bruikbaar want dan staan je speakers in de deuropeningen.
Walt

Bericht door Walt »

Nog een leuke update voor dit topic:

Mijn oude en vertrouwende Audio Research SP6B gaat plaats maken voor een uitmuntende DAC met mooie passieve volumeregeling erbij in een compact net kastje.

Voor alsnog hou ik het fabrikaat/merk hiervan nog even geheim maar ik denk dat dit een serieuze upgrade zal zijn.

Mocht iemand zich geroepen voelen een tipje van de sluier op te lichten dan kan dat natuurlijk... :mrgreen:

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Het huidige filterschema ziet er trouwens als volgt uit:

Groetjes Walter
Bijlagen
rev51 schema.jpg
Walt

Bericht door Walt »

De versterking voor de 4x XLS-10 woofers bestaat uit twee BK Electronics subamps die op de achterkant van de openbaffles zaten geschroeft. Daarom was het ook nodig de onderste woofer omgekeerd te monteren, anders zat de magneet dwars door de versterker module.

Nu toch maar besloten de versterkermodules uit de openbaffle te halen. De XLS-10 kunnen dan allebei met de 'mooie' kant naar voren en de achterkant van de openbaffle wordt niet meer deels geblokkeerd door de versterkermodule.

Een kant inmiddels gedaan, de andere kant volgt straks.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1168[1].JPG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ziet er meteen mooier uit!

Ga je de truuk nog doen door de woofers richting luisterplek te draaien en dan de midhoog unit toch naar voren te laten wijzen?

Verder kun je overwegen om de H-baffle zwevend te plaatsen, met goede dempers eronder dus. Dat blijkt telkens voor een positief effect te zorgen op het laag, thuis bij MOB3W maar ook bij Hans_daudio op het W-frame.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
.... de H-baffle zwevend te plaatsen, met goede dempers eronder dus. ...
je bedoelt die siliconen kit in ijsklontjesbakje dempers?
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Die 'truuk' is eigenlijk alleen uitvoerbaar als ik nieuwe kasten zou gaan maken. Op zich moet dat toch nog wel gaan gebeuren want de huidige kasten zijn eigenlijk slechts snel in elkaar geflansde testkasten en bovendien is het hout nu door werking her en der gaan splijten.

Een ontwerp met ingedraaide H-baffle en een nauwelijks ingedraaide mid/hoog baffle is echter nog niet zo simpel te verzinnen, ik wil namelijk niet dat de H-baffle nare reflecties geeft op het mid/hoog... Eventuele ontwerpen zijn welkom..

Qua demping onder de speakers, welke kant en klaar producten zouden hier volstaan?

Groetjes Walter
Gesloten